V6 Mondeoon 14" vanteet?
V6 Mondeoon 14" vanteet?
Mahtuuko -97 Gt V6 farkkumondeoon 14" vanteet jarrujen ympärille? Orkkikset on 15" mutta 14" vanteita sais renkaineen edullisemmin talveksi.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Suurella asiantuntemuksella sanoisin, ettei mene.
Pysy alkuperäisen kokoisissa tai isommissa.
Pysy alkuperäisen kokoisissa tai isommissa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 08 Maalis 2006 22:28
15" pienin koko
Itsellä kävi moka kun ostin tuonti autooni 14" vanteet, eikä mahdu eteen, koska V6 etujarrut ovat isommat kun muissa.
Onko tuolle joku syvällisen fysikaalinen perustelu vai vain ulkonäkö? Se nyt on itsestäänselvää, ettei korkeampi ja mahdollisesti kapeampi rengas ole yhtä tukeva ajaa hyvällä pidolla, mutta onko tuohon muuta perustelua?GeeTee- kirjoitti: Ja suosittelen käyttämään niitä viistoistasia vaikka olis mahikset laittaa 12" vanteet.
Itseä ihmetyttää suuresti valmistajien halu asentaa tolkuttoman leveitä renkaita autoihin talveksi, esim 225 leveä kitkarengas ei ole järin mukava rengas kevään sohjokeleillä. Ralliautoista voi muutenkin ottaa oppia talvirenkaisiin, 155/165 leveät renkaat ovat ehdottomasti käytössä lumiralleissa.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Larsanjus kirjoitti: Onko tuolle joku syvällisen fysikaalinen perustelu vai vain ulkonäkö? Se nyt on itsestäänselvää, ettei korkeampi ja mahdollisesti kapeampi rengas ole yhtä tukeva ajaa hyvällä pidolla, mutta onko tuohon muuta perustelua?
Itseä ihmetyttää suuresti valmistajien halu asentaa tolkuttoman leveitä renkaita autoihin talveksi, esim 225 leveä kitkarengas ei ole järin mukava rengas kevään sohjokeleillä. Ralliautoista voi muutenkin ottaa oppia talvirenkaisiin, 155/165 leveät renkaat ovat ehdottomasti käytössä lumiralleissa.
Perustuu rengasliikkeen pääpirun asiantuntevaan lausuntoon, kun ihmettelin sairaan huonoa pitoa vaikka oli uudet ihan mukamas laadukkaat nastat alla sierrassa. Vanteet oli 13" enkä ny renkaan kokoa enää muista (185/65 ehkä?) Kerran lähti 70km/h vauhdista loivassa jäisessä kaarteessa luisuun, varmasti reilu 6 vastaheittoa molempien kaistojen leveydeltä penkkoja hivoskellen, kunnes se vihdoin toppas poikittain väärälle kaistalle perä ojaan päin. Pulssi 378 ja matka jatkuu, onneks ei ollu aamuliikentees muita töihin menijöitä justiin samalla pätkällä.
Ja kun jäisellä tiellä lähti vitosella ohittamaan niin sutihan se..
Seuraava talvi mentiin sitten 14":lla ja pito oli paljon parempi, ei mitään probleemia.
Ja nämähän on vaan niitä mun omia kokemuksia, mistä oon vetäny omia johtopäätöksiä..
Rengaskokojen kasvu johtunee vain siitä, että ensiasennusrenkaat alkaa olla vähän isommissa autoissa järjestään yli 205 leveitä? Ja jos ei jarrujen ympärille mahdu 14" vanne niin ei kai siinä sitten auta.
Muistakaa että 155R/12" renkaan halkaisija on (lähes) sama kuin 185/60/14"
Eli ympärysmitta on lähes sama (muutaman millin heitoilla), leveyttä 185 kumissa on 3cm enemmän mutta korkeutta taas vähemmän.
Viime- tai toissatalvena muistaakseni tuulilasi(?) testas samaa rengasmallia eri kokoisena samalla autolla, melkein joka osa-alueella kapea ja korkeaprofiilisempi rengas oli huomattavasti parempi.
Painavampi auto taas tarvitsee leveämmän renkaan, jolla se leveämpi rengas taas toimii paremmin kun massaa on päällä.
Asiallehan ei tietysti voi mitään jos pienin vanne joka jarrujen päälle pyörimään mahtuu on 16" ja vanteelle laillisesti kapein laitettava rengas on 205" tai 215". Eräässä uudemmassa ranskalaismerkissä asia oli näin...
Eli ympärysmitta on lähes sama (muutaman millin heitoilla), leveyttä 185 kumissa on 3cm enemmän mutta korkeutta taas vähemmän.
Viime- tai toissatalvena muistaakseni tuulilasi(?) testas samaa rengasmallia eri kokoisena samalla autolla, melkein joka osa-alueella kapea ja korkeaprofiilisempi rengas oli huomattavasti parempi.
Painavampi auto taas tarvitsee leveämmän renkaan, jolla se leveämpi rengas taas toimii paremmin kun massaa on päällä.
Asiallehan ei tietysti voi mitään jos pienin vanne joka jarrujen päälle pyörimään mahtuu on 16" ja vanteelle laillisesti kapein laitettava rengas on 205" tai 215". Eräässä uudemmassa ranskalaismerkissä asia oli näin...
Nissan Micra K11 Diesel, Datsun 100A STW -74, Suzuki Alto SS80 -85 + läjä raatoja
Jaa 185, tässä tapauksessa 185/65-15, on liian levee? No jo on pienestä kiinni. 205:ssa nastassakin on riittävästi pitoa. Itsellä on 16-tuumaisena, kun ei 15-tuumainen vanne vaihdetuilla etujarruilla sovi.
Jokaisella on tietty omat periaatteensa. Ei niistä voi kiistellä.
Jokaisella on tietty omat periaatteensa. Ei niistä voi kiistellä.
Onhan sitä pitoa varmasti juu, leveitä talvirenkaita vain ei tueta..Winx kirjoitti:Jaa 185, tässä tapauksessa 185/65-15, on liian levee? No jo on pienestä kiinni. 205:ssa nastassakin on riittävästi pitoa. Itsellä on 16-tuumaisena, kun ei 15-tuumainen vanne vaihdetuilla etujarruilla sovi.
Jokaisella on tietty omat periaatteensa. Ei niistä voi kiistellä.
Ärsyttää jo etukäteen tuleva talvi jos(kun) joutuu vajaavetoisella koko talven lliikkumaan.
Periaatteet on aina periaatteita tosiaan, ei kiistanaiheita.
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Eihän sillä ihan normikäytössä ole oikeasti kovinkaan suurta eroa onko ne talvikumit 165 vai 185 tai 195. Mutta esim. uusi 215 leveä talvikumi E30 bmw:n alla oli selvästi huonompi kun pari talvea ajettu samanmerkkinen&mallinen 175 leveä.
Helpointahan on kun laittaa vakiokoon kumit kesät talvet.
Mutta en silti rallipoluille lähtisi tosissaan 205 renkailla.
Helpointahan on kun laittaa vakiokoon kumit kesät talvet.
Mutta en silti rallipoluille lähtisi tosissaan 205 renkailla.
Nissan Micra K11 Diesel, Datsun 100A STW -74, Suzuki Alto SS80 -85 + läjä raatoja
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
voi herrajjeesus missä uskossa täällä väki tai siis osa siitä elää.. kyllä se valmistajan autoon tarkoittama kumikoko on varmasti ihan passeli tollaseen mondeoonkin talveksi.. ysikutoses saapis ja kuplavolsus on ollu jotain 155 15" kokoluokan renkaita, ne on museovehkeitä...
185/65 15" on hyvä talvirengaskoko, uskokaa pois. 205 on jo hieman leveä.. älä ny vain sano että uskot kapean renkaan pitoon ja ostat sit jotu Ässä uusiorenkaat? Osta HYVÄ (lue: testivoittaja tai väh. kärkikolmikkoon kuuluva´) oikeankokoinen rengas - ja hämmästy kuinka se pitää!
Jos nyt olisi tarve ostaa talvikumeja, ostaisin Nokian RSi kitkat, juurikin 185 65 15" koossa, kyseinen koko on yleisyytensä vuoksi edullinenkin... jotain 430e sarja. Jos ei ton hintaisiin oo varaa, turha on itkeä jos ei muka liian levee kumi pidä...
ugh, olen puhunut
185/65 15" on hyvä talvirengaskoko, uskokaa pois. 205 on jo hieman leveä.. älä ny vain sano että uskot kapean renkaan pitoon ja ostat sit jotu Ässä uusiorenkaat? Osta HYVÄ (lue: testivoittaja tai väh. kärkikolmikkoon kuuluva´) oikeankokoinen rengas - ja hämmästy kuinka se pitää!
Jos nyt olisi tarve ostaa talvikumeja, ostaisin Nokian RSi kitkat, juurikin 185 65 15" koossa, kyseinen koko on yleisyytensä vuoksi edullinenkin... jotain 430e sarja. Jos ei ton hintaisiin oo varaa, turha on itkeä jos ei muka liian levee kumi pidä...
ugh, olen puhunut
jatkoa..
renkaan pitohan siis perustuu kitkaan, jos se auton valmistaja suosittelee 185 leveetä rengasta niin oletan heidän ottaneen huomioon mm. auton painon ja alustan geometrian melko tarkkaan siinäkin asiassa.. vakiota kapeampi kumi todennäköisesti huonontaa ajo-ominaisuuksia. eri asia on, jos auton vakiorengaskoko on 155 13... siihen 185 voi olla liian leveä ja sitä todennäköisesti onkin. rengas auton mukaan, hyvät veljet
renkaan pitohan siis perustuu kitkaan, jos se auton valmistaja suosittelee 185 leveetä rengasta niin oletan heidän ottaneen huomioon mm. auton painon ja alustan geometrian melko tarkkaan siinäkin asiassa.. vakiota kapeampi kumi todennäköisesti huonontaa ajo-ominaisuuksia. eri asia on, jos auton vakiorengaskoko on 155 13... siihen 185 voi olla liian leveä ja sitä todennäköisesti onkin. rengas auton mukaan, hyvät veljet