Vikakoodien lukeminen Fordista

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:Siis mulle on tehty uus avain mikä on tyhjä eli laitoin sen virtalukkoon ja hinattiin. Nyt pitäis varmaan miettiä mikä siinä obd:ssa kusee kun ei muodosta yhteyttä ecuun. Sulakkeet on katottu ja johdot liittimestä.
Itse menetän aina yhteyden eec-iv:hen kun otan virrat pois. Onko mahdollista tehdä pari mittausta yleismittarilla?

Kuva

Kuvasta sinulle pitäisi löytyä:

3 = CAN Hi
11 = CAN Low
4 = GND Chassis ground
5 = GND
7 = K-LINE
16 = +12V (akun jännite)

Eli data tulee 3 & 11 pinnin kautta ("Pin 7 is for Airbag, ABS, ...") ja virta 16 & 4 kautta.

Itsellä siis on jälkiasennettu liitin ja nuo 4 & 5 on yhteen isketty yhteiseksi maaksi (GND/ akun miinus). 16 iskin herätevirran. Pinneihin 3 & 11 on isketty konepellin alta löytyneestä data piuhasta johdot.


"Johdot liittimestä" eli sinne tulee jännite tuohon pinni nro 16... sitten onko 4 ja 5 yhteydessä toisiinsa tai koriin(maahan/miinusnapaan)?
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

mittailin pikkasen eli mulla oli 4&5 maajohtoja sit sinne16 tulee virta 11 ja 3 menee ecuun ja niihinki tulee virtaa 3 tulee 12v ja 11 tulee 5.2v.
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Xanthe mikä obd mittari sulla on?
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:mittailin pikkasen eli mulla oli 4&5 maajohtoja sit sinne16 tulee virta 11 ja 3 menee ecuun ja niihinki tulee virtaa 3 tulee 12v ja 11 tulee 5.2v.
Joo no sit pitäisi saada yhteys jos minulta kysytään. Outoa. Data pinnien jännite vaihtelee joten niistä tiedä.

Kyseessähän ei ole virallinen OBDII paikka vaan Fordin(kin) käyttämä vanha SAE J1708(?) Lähde*

Itsellä on ForDiag. Mutta PATS ohjelmointia ei löydy syistä, ja en ole perehtynyt PATSiin kovin syvällisesti kun ei itseltä löydy.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Sulle oli otettu konepellin alta kuskin puolelta siitä kolmion mallisesta pistokkeesta ne data johdot? Mulla sinne pistokkeeseen ei tuu virtaa ollenkaa. Mikäs kaapeli on yhteen sopiva ton fordiaq ohjelman kaa?
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:Sulle oli otettu konepellin alta kuskin puolelta siitä kolmion mallisesta pistokkeesta ne data johdot? Mulla sinne pistokkeeseen ei tuu virtaa ollenkaa. Mikäs kaapeli on yhteen sopiva ton fordiaq ohjelman kaa?
Se on FCR portti josta saa myös vikakoodeja ulos jos haluaa mutta ei data tule siitä vaan DLC piuhasta, joka on sen vieressä. Molemmissa siis on alunperin semmoinen punainen hattu suojana. Epäilen kuitenkin että jos löytyy obd portti autosta niin sitten ei löydy tuota erillistä DLC "porttia" kun olisi turhaa vetää kahteen paikkaan samat piuhat.
Kuva
Mondeosta(?) yllä oleva kuva sijainnista. Escortissa muunmuassa vähän eri paikassa johot.

Fordiagin kaapeli on omanlaisensa mitä nyt minä tiedän lyhyesti sanottuna. viewtopic.php?f=6&t=41181 - Tuolla nyt lyhyesti siitä ohjelmasta myös.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Mistähän tommosen fordiag kaapelin pystyy tilaan? Tai pyöriikö jollain nurkissa tollanen johto, voin ostaa pois.
Tän linkin alla ainut paikka mistä sen johdon voi tilata http://www.fordiag.cz/kontakt/ ?
Viimeksi muokannut spardari, 20 Loka 2013 13:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:Mistähän tommosen fordiaq kaapelin pystyy tilaan? Tai pyöriikö jollain nurkissa tollanen johto, voin ostaa pois.
viewtopic.php?f=6&t=41181#p216127 Kannattaa tutustua ennen kuin tilaa ja mahdollisesti pettyy jos erityistä mielessä. Hinta on noin 100e.

Ecua ei voi uudelleen ohjelmoida viritys mielessä OBD:n kautta kuten nykyautoissa. Mutta tuo PATS on erillinen asia mutta PATSiin et voi koskea fordiagilla.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Pitää saada vaan joku mikä toimii varmasti tos eec-iv:s. Ei huvittais kokoajan mennä mekki huoltoo testaileen et joskos nyt toimis, aina menee se 50€. Voiskohan mahdollisesti merkkihuollossaki olla toi fordiag ohjelma, mut niillä on vaan joku lisäosa siinä, ja ne pääsis räplään sitä patsia.
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Voikohan olla nii perseestä et toi käynnistyksen esto sulkee samalla obd väylän?
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:Voikohan olla nii perseestä et toi käynnistyksen esto sulkee samalla obd väylän?
Noh kävin koettaa. Ainut ero että vain sirullinen avain löytyy joten en voi testata kyseistä väitettä. Mondeossa en saanu mitenkään yhteyttä jos oli käännetty pelkästään 1 asentoon (jolloin radio toimi jne) mut siinä oli sit viel yks asento (en nyt osaa sanoa virallista nimeä) II jossa lähti tuuletin pyörimään niin silloin vasta sain yhteyden.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

niin se pitäis melkein kokeilla jollain toisella avaimella tai sit ottaa piuhat irti siitä mikä sitä avainta lukee ja vääntää virtalukko 2 asentoon.mä saan kumiski käännettyä sen 2 asentoon. sielä merkkihuollos oli tämmönen ohjelma fordetis ja johtona obd jossa oli vcm palikka välis.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:niin se pitäis melkein kokeilla jollain toisella avaimella tai sit ottaa piuhat irti siitä mikä sitä avainta lukee ja vääntää virtalukko 2 asentoon.mä saan kumiski käännettyä sen 2 asentoon. sielä merkkihuollos oli tämmönen ohjelma fordetis ja johtona obd jossa oli vcm palikka välis.
Jeps. Ford EDIS ohjelmaan ja VCM/II palikkaan itsekkin törmäsin kun yritin etsiä Googlella sitä virallisempaa Fordin ohjelmaa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

pystyisiks xanthe kokeileen sitä johdon irrotusta? tai avaimesta irrottaa se siru. sais ainaki ajoneston päälle. sit yrittää obd yhteyttä. jos ei oo liikaa vaivaa. jos ajonesto ei katkase sitä obd väylää, niin en kyllä tiedä mikä siinä autos on. ja jos katkasee niin mitä sille tekis.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:pystyisiks xanthe kokeileen sitä johdon irrotusta? tai avaimesta irrottaa se siru. sais ainaki ajoneston päälle. sit yrittää obd yhteyttä. jos ei oo liikaa vaivaa. jos ajonesto ei katkase sitä obd väylää, niin en kyllä tiedä mikä vissy siinä autos on. ja jos katkasee niin mitä sille tekis.
Voin koettaa ehkä huomenna. Siskon auto. Pitää vilkaista miten piilossa se rinkula siel ja sen liitin. http://ford.workshop-manuals.com/Mondeo ... hp?id=1019

Tuon mukaan vain ratin ala muovi irrottaa.. Toki riippuu pääsenkö nyt sille autolle huomenna. :mrgreen:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

pystyisköhän sitä avainta eristää jotenki ettei se lähettäis sitä koodia, tyyliin jotain folioa päälle:) escortis se liitin oli ainaki jalkotilas ylhäällä niis muoveis kiinni. ettei välttämättä tartte purkaa mitään, mut voihan se mondeos olla missä vaan.
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Tän linkin alta kyselin sitä kaapelia ja se meinas ettei rs2000 moottorin ohjausta pysty lukeen millään vehkeellä:) hienompi homma:) http://www.fordiag.cz/kontakt/
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:Tän linkin alta kyselin sitä kaapelia ja se meinas ettei rs2000 moottorin ohjausta pysty lukeen millään vehkeellä:) hienompi homma:) http://www.fordiag.cz/kontakt/
No jos kuitenkin menee ecun vaihteluksi ja tää menee roskiin niin voisin huolia sen kun kahtoisin pintaa syvemmälle tavalla tai toisella.


:cry: Harmi.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

No taidampa yrittää ohittaa sitä käynnistyksenestoo.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

yleensä nuita fordin ajoestoja ei voi ohittaa. jos on PATS nii ei voi ohittaa. Ovat maailmalla kokkeilleet..
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Oho no täähän vaan paranee kokoajan:) onko mitään tietoa että mitä kaikkee se sulkee? Bensansyötön ja startin virran?
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:Oho no täähän vaan paranee kokoajan:) onko mitään tietoa että mitä kaikkee se sulkee? Bensansyötön ja startin virran?
Muunmuassa ne (starttiahan voi helposti pyöritellä mutta turhaan / poltat sen) ja taitaapi jäähä ecu pois pelistä joten myös sytytyksen ja ohjauksen. Löyty netin historiasta ainakin yks bypass systeemi mutta sekin vaati sen alkuperäisen sirun laitteen ohjelmointiin.

Jos kiinnostaa niin nettivaraosassa taitaa olla tällä hetkellä joku RS2000 Ecu avaimineen myynnissä satasella. Jos sama Catch Code niin se on bolt-on ratkaisu ja työnnät tämän avaimen sinne vastaanottimen lähelle teipillä niin tarvitse ees virtalukkoa vaihtaa. Ja jatkoa miettien teetätät kopion siitä sirusta.

P.S. Nykyisen ecusi voin lunastaa pienellä korvauksella kun kiinnostais tutkia mitä ne on työntänyt sinne sisälle.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Handyyy
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Heinä 2013 19:30

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Handyyy »

Onko jollain ohjelmalla vikakoodien lukemisen lisäksi mahdollisuus muuttaa valoautomatiikkaa? Autona Fiesta MK7 2011 ja valot eivät siis mene käynnistäessä tällä hetkellä automaattisesti päälle. Olisi hienoa, jos sen saisi jollain OBD-väylän(?) kautta vaihdettua ns. "Suomimalliksi". Samalla tekisi mieli ottaa pois korvia särkevä turvavyöstä ilmoittava merkkiääni...
spardari
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Loka 2013 15:48

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja spardari »

Onko kellään mitään hajua noista ecun malleista? Onko nämä samoja ecuja? jos ei niin mitähän eroja noilla on? AFAR ##### 95AB-12A650-DA ESD-402 Escort RS2000 4x4 94- PATS?
DADS ##### 95AB-12A650-DB ESD-402 Escort RS2000 94- PATS?
Mulla on toi alempi malli, elikkä voinko surutta iskee kiinni ton ylemmän mallin?
Jos oon oikein ymmärtäny niin noi molemmat on samoja, mutta toi alempi on uudemmalla ohjelmistolla???
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Vikakoodien lukeminen Fordista

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

spardari kirjoitti:Onko kellään mitään hajua noista ecun malleista? Onko nämä samoja ecuja? jos ei niin mitähän eroja noilla on? AFAR ##### 95AB-12A650-DA ESD-402 Escort RS2000 4x4 94- PATS?
DADS ##### 95AB-12A650-DB ESD-402 Escort RS2000 94- PATS?
Mulla on toi alempi malli, elikkä voinko surutta iskee kiinni ton ylemmän mallin?
Jos oon oikein ymmärtäny niin noi molemmat on samoja, mutta toi alempi on uudemmalla ohjelmistolla???
Lyhyesti ja rehellisesti sanottuna en tiedä tarkkaan mitä ovat erot.

Netistä löyty sinun tapaukseen tämmöinen tekstin pätkä-
"I have done it before changed over the whole ecu and lockset from dads to afar with no issues" http://passionford.com/forum/5958889-post4.html


Itsellä on kaksi eri ecua jotka ovat lähellä toisiaan. Ohjelma puolelta vain hyvin hyvin vähän eroa.

3AAB - GSAZ1M4 - 93AB-12A650-AB - SMO-270
ENVY - GSAZ1GD - 94AB-12A650-EB - SME-105

Eka on Catch Code jolla erotellaan nopeasti boxit toisistaan kuten kolmannella (pidemmällä) Part Numberilla. Part Numberilla vain näkee tarkemmin valmistus vuoden, automallin (saattaa heittää mutta AB on Escortin ja BB on Mondeon), ja kaksi viimeistä ilmeisesti missä järjestyksessä niitä isketty ulos.. Toisena on Ohjelmisto, jonka saa selville esim. Fordiagilla luettaessa. Viimeinen on mitä itse selvitellyt niin ilmeisesti tehdas / valmistaja.



Ja kyllä noita on mahdollisimman läheltä olevia ecuja vaihdeltu ristiin kun tiedetty auto mistä peräisin (johdotus jne). Itsellä tuon ecu listan jälkeen meinannut aloittaa PinOuttien keräys niin tietäis tarkemmin missä ne vaihtelee ja miten paljon. Tärkeimmät noissa ecuissa pysynyt samoina niin Mustangeista Fiestoihin kuten virta ja maa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Vastaa Viestiin