Turbopakosarja - pulssi vai kynttilä?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Turbopakosarja - pulssi vai kynttilä?

Viesti Kirjoittaja j-k »

Kynttilänjalkahan on helppo rakentaa, mahtuukin paremmin, mutta kumpi parempi kun ollaan alta 300 hepoa?
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

En osaa sanoa, tietenkin pulssi voisi olla parempi mutta miksi ei kynttilä versiokin jos noilla eroa on =)
Mutta pääasia että putket ovat vain yhtäpitkät joten silloinpulssit tulee tasasisesti.

http://www.riceracing.net/autot/tanari/IMG_1651.jpg

Joku tuolainen? Tuo kuva on tanelistani
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Turbopakosarja - pulssi vai kynttilä?

Viesti Kirjoittaja TVR »

j-k kirjoitti:Kynttilänjalkahan on helppo rakentaa, mahtuukin paremmin, mutta kumpi parempi kun ollaan alta 300 hepoa?
No se pakopesä taitaa määrätä aika paljon. Jos pulssipesä niin sitten kannattaa tehä se syttyjärjestyksen mukainen pakosarja jossa sykäykset vuorottelee puolelta toiselle.
Jos yksiosainen pakopesä niin sitten pyramidia kehiin ja koettaa saada virtaukset ylös ennen pesään menoa.
Pittuudet taas ei ole välttämättä nuuka asia, riippuu mitä hakee. Maximi piikki teholle tarkka mitoitus mutta jos vähän laakeempaa toimivuutta hakee niin pikkasen eripituiset primäärit eduksi.
Sillä jos kaikkien ihanne kierrosluku sattuu juuri samaan kohtaan niin silloinhan se kovin piikki on siinä, mutta jos primäärit porrastaa paras vetoalue laajenee.
Mutta yleisesti ottaen niin harva tekee tarkkoja laskelmia optimi primäärin pituudesta/halkaisiasta johon vaikuttaa nokka-akseli, kuutiotilavuus ja tavoiteltu maximi tehon kierrosluku yms.
Liikuttaessa 2 litrasissa koneissa alle 400hv:n tehoissa eipä tuolla pakosarjan tarkalla mitoituksella ole juuri väliä, mutta ei tietenkään haittaakaan.
Mutta moniko osaa todella tarkkaan suunnitella oikeanlaisen pakosarjan josta saa juuri ne ominaisuudet mitä haluaa? Useita tehneenä voin sanoa EN minä ainakaan :roll:

Nice Manilla on kyllä todella hieno pakosarja :shock:
Tommosesta mää oon monesti haaveillu :P
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja j-k »

No jos tekis sit just tuota kynttelikköä (mallikuva) ja niin, että potkii keskeltä ulos.. :roll:
kuva

Tuossahan saisi ainakin tietyllä kierrosalueella (1-3-4-2 -sytyllä) toisiaan vahvistavat potkut kun kolmonen tulis samaan aikaan kuin ykkönen ja kakkonen nelosen kanssa?? Ja yhdellä pesällähän se tulis tehtyä. Tuon tekoon ainakin mulla rahkeet riittää :lol:

On niitä sellaisiakin näkynyt joissa lähtö on päässä kuten vakiovalusarjassa. Kait nuo toimii mikä vain näillä litroilla ja hevosilla...

Kuvat linkkeinä. t.yp
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

j-k kirjoitti:Tuossahan saisi ainakin tietyllä kierrosalueella (1-3-4-2 -sytyllä) toisiaan vahvistavat potkut kun kolmonen tulis samaan aikaan kuin ykkönen ja kakkonen nelosen kanssa?? Ja yhdellä pesällähän se tulis tehtyä. Tuon tekoon ainakin mulla rahkeet riittää :lol:
Käyttäytyykö tuo turbosarja jotenkin erilailla kuin vapari? Meinaan, että vaparissa kuvan mukainen sarja ei olisi tuolla sytkäjärjestyksellä kyllä kovin hyvä. Koska 1-3 ja 4-2 ensiöt menevät samaan, niin silloin ne nimenomaan vastustavat toisiaan. Oikealla mitoituksella nuo pulssit kai saisi vahvistamaan toisiaan, mutta silloin pitäisi olla aika pitkää rööriä.

Vakio satsissahan on yhdistetty 1-4 ja 2-3, ja nuo menevät toisioputkiin ominaan (näin 2.0 koneessa).

Itse koittaisin tehdä kyllä semmosen, että nuo ensiöt ovat selvästi pidemmat kuin tuossa kuvassa ja saman mittaiset. Veikkaan, että toimisi paremmin kuin kuvan malli.
Vastaa Viestiin