Sivu 25/28

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 10 Huhti 2015 09:14
Kirjoittaja KajS
Haapaniemi kirjoitti:Tuli hommattua alkuperäiset 18" Fordin vanteet, joissa ET 52,5 ja leveyttä 7,5". Auto on mk3 farkku Mondeo, jossa Eibachin 40/30 madallusjouset. Kuinkas leveet spacerit kannattaa hommata eteen ja taakse, jotta vanteet saa mahdollisimman lähelle kaarta, mutta kuitenkin niin, että vanteet ja renkaat ovat kaaren sisäpuolella ? Googlekaan ei oikeen vastausta antanut :(
Onhan tuota jo käsitelty, mutta laitetaan ns. faktaa, kun tuli eilen laitettua taas alle Ronalit 7,5x18 et 52,5:

Takana jää 40 mm kaaresta, joten H&R:n leveinkään limppu ei tuo vannetta kaarelle:

http://www.ezt-autoteile.de/Spurverbrei ... 42651.html

Edessä etäisyyttä kaareen on jotain 21 mm, joten 215/40 pappavenykumit saisi näyttämään fitmentiltä noilla paloilla:

http://www.ezt-autoteile.de/Spurverbrei ... 42650.html

Mutta, kun itse intoilin noista H&R:istä, totesi poikani (paikallinen madallusopin professori, kaarimankelin kunkku ja fitmentinviilaaja), että hanki ennemmin oikeat vanteet. No, yhdet Workit meni ohi viime kesänä:

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1768289

Noihin ois voinu tilata Saksasta uudet ulkokehät, niin niistä ois saanu tynnyrit.

Mutta, tyydyn stanceen ja VW typ3-fitmenttiin...

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 10 Huhti 2015 20:12
Kirjoittaja Tumppi55
Tämä kysymys ei suoranaisesti liity renkaiden tai vanteiden sopivuuteen, mutta ei viitsinyt tehdä näin pienelle jutulle omaa topiccia, joten kysyn sen täällä.

Sopiiko nämä (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000019355/) bilteman mutterit Ford Escort vm 1999 alumiinivanteiden kaveriksi? Mutterin koko on siis M12x1,5, pituus 35mm ja kartio 60 astetta.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 10 Huhti 2015 21:22
Kirjoittaja vilif85
Jos voortin omat kiinnostaa, niin mulla olisi. Sopivat ainakin. :P Myynti-ilmoitus löytyy tuolta varaosapuolelta. ;) Sorry OT:stä..

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 10 Huhti 2015 21:25
Kirjoittaja gearbox
Kysyn ,vaikka varmaan jostain tieto löytyykin,eli: kannattaako madaltamattomaan -03 Mondeoon laittaa 18" vannesettiä? Saako siitä mitenkään hyvännäköistä?

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 12 Huhti 2015 10:24
Kirjoittaja Fin2x4
KajS kirjoitti: Menee nuo. Tarviit vielä keskireikäsovittimet 71,5 mm -> 63,4mm.
Juu, siellä ne jo alla pyörii. :)

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 14 Huhti 2015 09:41
Kirjoittaja KajS
gearbox kirjoitti:Kysyn ,vaikka varmaan jostain tieto löytyykin,eli: kannattaako madaltamattomaan -03 Mondeoon laittaa 18" vannesettiä? Saako siitä mitenkään hyvännäköistä?
Tämä on 100% makuasia. Minä sanon että ei kannata. Ensin järkisyyt: vakioalusta on löysempi ja 18" vanteelle sopivat renkaat ovat matalia ja tukevia, niiden ominaisuuksia ei pysty hyödyntämään. Sitten fiilis ja ulkonäkö: korkea 18"-viritys on lähinnä donkki. Hemppa, jolta ostin omat 18" Ronalit oli juuri vaihtanut tilalle 17" vannerengassetin, sillä dieselmondeo vakioalustalla näytti hänen silmäänsä hölmöltä.

Vielä mielipide. Mun mielestä ensin "kannattaa" laittaa kunnon alusta (korkeuden jokainen päätttää itse, mutta vakiosta alaspäin, ei ylös). Ajettavuus paranee vaikka ajais punaisilla vakiopeltivanteilla ja nypityillä hakkpeliittavitosilla...(mun eka madalluskesän "fitmentti"). Sitten vasta vanteita ja renkaita.

Jos mk3mondeosta haluaisi Wörthersee-compatiblen, ehdottaisin rohkeaa madallusta kunnon alustalla (KW, Vogtland) ja sitten jotkut hienot 17x8 ja 17"x10 "oikeat" vanteet (Work, Volk, BBS tai Lotus Esprit S4 takavanteet) niin pienellä ET:llä, että ollaan lähellä kaarta niinkuin hemmojen autot tuning.fissä tai creme dela cremellä. Mut tuo onkin jo sellainen tyyli ja mielipidejuttu...Ja renkaiksi 205/50x17.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 14 Huhti 2015 12:05
Kirjoittaja JohnFinn
Vähemmän runollisesti ilmaistuna spacerit ovat lainsuojattomat ja originaalia raideväliä saa muuttaa maksimissaan 25 mm. Tämä muutos tulee selville esimerkiksi näin: alkuperäisen ET:n ja uuden ET:n erotus kerrottuna kahdella.
Mitä enemmän näillä kyseenalaisilla muutoksilla kikkaillaan, sitä enemmän on laakeri- ja nivelvikoja. Renkaat kuluvat poikkeuksellisesti ( muuttunut ohjausgeometria! ), auton suunta- ja kaarreajovakaus on kyseenalaista.
Tässä pintaraapaisua; on vakava asia liikenneturvallisuuden kannalta.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 14 Huhti 2015 13:51
Kirjoittaja gearbox
No päädyin lopulta 16" vanteisiin eeteellä 46 ja 205/55/16 renkailla. Tälläkertaa järki voitti tunteen . Madaltamaan en voorttia ala johtuen teistä joita pääsääntöisesti ajelen. 17" vanteet olisi varastosta löytyneet,mutta ehkä sitten joskus....

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 15 Huhti 2015 13:16
Kirjoittaja KajS
JohnFinn kirjoitti:Vähemmän runollisesti ilmaistuna spacerit ovat lainsuojattomat ja originaalia raideväliä saa muuttaa maksimissaan 25 mm. Tämä muutos tulee selville esimerkiksi näin: alkuperäisen ET:n ja uuden ET:n erotus kerrottuna kahdella.
Mitä enemmän näillä kyseenalaisilla muutoksilla kikkaillaan, sitä enemmän on laakeri- ja nivelvikoja. Renkaat kuluvat poikkeuksellisesti ( muuttunut ohjausgeometria! ), auton suunta- ja kaarreajovakaus on kyseenalaista.
Tässä pintaraapaisua; on vakava asia liikenneturvallisuuden kannalta.
Haa...mä arvasin, että sä tartut tähän.

No, laittomuuksiahan tässä tarjottiin joo. Mutta hauskaa näissä alusta- ja rengashommissa on se, että kun laitat sellaisen kivan tarvikealustan Suomessa autoosi, sen tarvii olla TüV-hyväksytty, jotta saat sen katsastettua. Kielitaidoton katsastusmies katsoo niitä TüV-Nord-lappuja kuin raamattua ja tulostaa sulle uuden otteen jossa alusta on merkattu ja muutosprosentit. Kaikki OK. Saat edelleen ajella hienolla autollasi.

Spacerit, die Distanzscheiben, ovat myös TüV-hyväksyttyjä, olleet sivistysmaissa jo niiden keksimisestä lähtien. Siis laillisia muualla kuin Suomessa. Meitä kun kontrolloi Ajoneuvoasetus, jonka henki on jostain 1930-luvun liikekannallepanon ajoilta ja Trafin omat käsitykset ja tulkinnat siitä, mitä ihminen saa omalle yksityiskäyttöön hankitulle liikennevälineelle tehdä.

Jos lukisit oikein juttuni, niin viimeisessä kappaleessa mainitsin "Jos mk3mondeosta haluaisi Wörthersee-compatiblen". Tuo tarkoittaa että Itävaltaan jos olis menossa näyttämään autoa. Eikä sinnekään pääse, jos autossa on "laittomuuksia". Lukekaa vaikka se tuning.fi, jossa Tölkin matka katkesi aika triviaaleihin puutteisiin.

En siis ole taaskaan kehottanut ketään Suomen mittapuun "laittomuuksiin". Mainitsinhan jo poikani kommentin spacereista: "Hanki ennemmin oikeat vanteet."

Mutta ootee: sensijaan, että höyrytään autoharrastajien muutoksista alustankorkeuksiin ja raideleveyksiin voisi poliisi puuttua oikeasti nyt juuri vallitsevaan nastarengasongelmaan: Joka koiralenkillä täällä maalla olen viime sunnuntaista lähtien laskenut, että joka kolmannessa autossa on nastarenkaat. Täällä saaristossa ei ole ollut talvea sitten 13.4.2013. Viikme talven olisi pärjännyt kesärenkailla ja niillä mun kehumilla ja JF:n haukkumilla ikääntyneillä Kumhoilla on pärjätty ylihyvin. On vastuutonta kansalaisomaisuuden tuhoamista tuo nastarengastelu varsinkin kun ne on kielletty. Yhtä slämmättyä ja raidevälilevennettyä autoa kohden löytyy 1000 nastarenkailijaa ja niitä on vielä juhannusviikolla.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 15 Huhti 2015 13:22
Kirjoittaja KajS
gearbox kirjoitti:No päädyin lopulta 16" vanteisiin eeteellä 46 ja 205/55/16 renkailla. Tälläkertaa järki voitti tunteen . Madaltamaan en voorttia ala johtuen teistä joita pääsääntöisesti ajelen. 17" vanteet olisi varastosta löytyneet,mutta ehkä sitten joskus....
Millaset 17" vanteet sulla on? Oisko ne kaupan?

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 15 Huhti 2015 14:33
Kirjoittaja tuomaz
KajS kirjoitti:Kielitaidoton katsastusmies katsoo niitä TüV-Nord-lappuja kuin raamattua
Focuksen alustasarjaa muutoskatsastaessa yritin Tüv lappuja tarjota, siihen vastattiin et: "Juu kiva et sulla on noi, en mä noista mitään tajuu."
Muutama katsurin rullamitan päräytys ja kassan kautta leima paperiin, kitoos =)

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 15 Huhti 2015 19:16
Kirjoittaja gearbox
KajS kirjoitti: Millaset 17" vanteet sulla on? Oisko ne kaupan?



Merkistä en tiedä. Keskilätkät kadonneet. Perus viispuolarinkulat ovat. Pidän itselläni toistaiseksi...

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 15 Huhti 2015 20:10
Kirjoittaja KajS
tuomaz kirjoitti: Focuksen alustasarjaa muutoskatsastaessa yritin Tüv lappuja tarjota, siihen vastattiin et: "Juu kiva et sulla on noi, en mä noista mitään tajuu."
Muutama katsurin rullamitan päräytys ja kassan kautta leima paperiin, kitoos =)
Joo, tuollailla se menee; Tüv laput on saksaksi ja englanniksi, arabialaiset numerot sentään. Lisähämmenystä mun auton kohdalla aiheutti asiointikieli Ruotsi. Tulostuksen jälkeen ymmärrys oli aika nollassa kun ote oli ruåttix. Ei tajuta ei, Suomi suomalaisille suomeksi kiitos, ei täällä muita kieliä tarvita.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 27 Huhti 2015 09:40
Kirjoittaja Hana_Ana
Hana_Ana kirjoitti: Talvirenkaiden vaihdon yhteydessä tuli katsottua, että vanne ei ota mihinkään kiinni. Rengasasentaja arveli, että mahtuu juuri ja juuri pyörimään. Eli keväällä ostan 225/35/19 koska siinä halkaisia muuttuu vähiten 63,7 cm -> 64 cm
Nyt alla 19"

http://outaantti.kuvat.fi/kuvat/Focus/F ... 999_39.JPG

Vihdon asenettu 19" vanteet ja hyvin mahtuu pyörimään. Renkaana 225/35/19 uskon, että koko 235/35/19 olisi ollut paremman näköinen koska 8,5" leveällä vanteella 225 näyttää kapealta.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 27 Huhti 2015 22:50
Kirjoittaja KajS
Hana_Ana kirjoitti:
Nyt alla 19"

http://outaantti.kuvat.fi/kuvat/Focus/F ... 999_39.JPG

Vihdon asenettu 19" vanteet ja hyvin mahtuu pyörimään. Renkaana 225/35/19 uskon, että koko 235/35/19 olisi ollut paremman näköinen koska 8,5" leveällä vanteella 225 näyttää kapealta.
Hieno.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 28 Huhti 2015 23:42
Kirjoittaja S-P-H
Nyt alla 19"

http://outaantti.kuvat.fi/kuvat/Focus/F ... 999_39.JPG

Vihdon asenettu 19" vanteet ja hyvin mahtuu pyörimään. Renkaana 225/35/19 uskon, että koko 235/35/19 olisi ollut paremman näköinen koska 8,5" leveällä vanteella 225 näyttää kapealta.
Minkälainen on ajomukavuus noilla pyörillä? Omaan silmään siinä ja siinä ettenkö sanois että visuaalisesti jo liian iso koko =) Hyvinhän nuo
näyttää mahtuvan pyöräkoteloon. Raapiiko edestä yhtään pyöräkotelon muoveihin kun käännät kunnolla?

Tässä kyllä näkee miten vain vanteet ja madallus voi mullistaa auton ulkonäön aivan totaalisesti.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 29 Huhti 2015 14:53
Kirjoittaja Hana_Ana
Alustan säädöllä (kova/pehmeä) oli suurempi merkitys ajomukavuuteen kuin profiilin muutoksella. Profiilin muutos oli 40 ->35 ja eroa en ajossa huomannut. Uudet renkaat on eri valmistajan ja ovat hieman hiljaisemmat. Tuntuma on hyvä, mutta tietty töyssyt ja epätasaisuudet tulee heti läpi. Itse olen ollut tyytyväinen.

Renkaat ei ota kiinni missään vaiheessa edes ääripäissään. Varaaa olisi vielä hieman madaltaa n 0,5-2 cm, mutta sitten en enään pääsisi ajamaan nykyisen asunnon parkkipaikalle ilman pohjakosketusta ;)

Ensiviikolla sitten koko audiopuoli uusiksi...

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 29 Huhti 2015 16:32
Kirjoittaja KajS
S-P-H kirjoitti:
Tässä kyllä näkee miten vain vanteet ja madallus voi mullistaa auton ulkonäön aivan totaalisesti.
Laitetaan tähän linkki oikeeseen ootee-kuvaan, joka todistaa tuon lihavoidun:

http://juhuts.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat ... ulos-8.jpg

On toi sentään Ford...vuodelta '76.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 29 Huhti 2015 21:03
Kirjoittaja Rstuning
http://www.rimstyle.com/alloywheels/whe ... e_drift_mb


Tuollaiset vanteet oli, joskus mulla ST225 focuksessa 8"x19" 235/35/19 renkailla. Hyvin mahtu pyöriin,vaikka oli madallustakin riittävästi.

Tuli myytyä vanteet vissiin eilen kaverille puoli-ilmatteeksi.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 04 Touko 2015 20:30
Kirjoittaja Haapaniemi
KajS kirjoitti: Onhan tuota jo käsitelty, mutta laitetaan ns. faktaa, kun tuli eilen laitettua taas alle Ronalit 7,5x18 et 52,5:

Takana jää 40 mm kaaresta, joten H&R:n leveinkään limppu ei tuo vannetta kaarelle:

http://www.ezt-autoteile.de/Spurverbrei ... 42651.html

Edessä etäisyyttä kaareen on jotain 21 mm, joten 215/40 pappavenykumit saisi näyttämään fitmentiltä noilla paloilla:

http://www.ezt-autoteile.de/Spurverbrei ... 42650.html

Mutta, kun itse intoilin noista H&R:istä, totesi poikani (paikallinen madallusopin professori, kaarimankelin kunkku ja fitmentinviilaaja), että hanki ennemmin oikeat vanteet. No, yhdet Workit meni ohi viime kesänä:

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1768289

Noihin ois voinu tilata Saksasta uudet ulkokehät, niin niistä ois saanu tynnyrit.

Mutta, tyydyn stanceen ja VW typ3-fitmenttiin...
Jep, kaikki faktaa. Tässä vielä oma wagoona kuvien kera Fordin alkuperäisillä 18" vanteilla, joissa leveyttä 7,5" ja ET sen 52,5. Renkaat kokoa 225/40/18. Eli armottoman kauas jää kaarien tasalta, varsinkin takaa. Autossa Eibachin madallusjouset, jotka edestä madaltavat 40mm ja takaa 30mm. Takana normi-iskarit, ei siis Nivomaatit. Jos tosiaan kaarien tasalle orkkisvanteita haluaa, niin melko armotonta lättyä saa kyllä lyödä väliin. Itse oon antanut asian melkein jo olla, mutta pienessä harkinnassa olisi jotkut 20-25mm pultattavat spacerit taakse, jotta ei noin typerältä näyttäisi. Edestä annan olla noin. Kuvat jotenkin vielä korostavat tuota suurta ET:tä, ei ehkä livenä noin pahalta näytä :) Tuo madalluskin melko mitäänsanomaton. Tippuihan tuo vähän. Kuitenkin omasta mielestä siinä ja siinä, kehtaako noiden 18" vanteiden kanssa ajella tuolla madalluksella :lol: Mutta kuitenkin jousien vaihdon jälkeen ajomukavuus parani omasta mielestä huomattavasti, ja entistä vakaampi autosta tuli.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 07 Touko 2015 15:47
Kirjoittaja KajS
Tosi hienot vanteet 8-)

Noita Eibachin jousia harkitsin itsekin aluksi niiden kustannustehokkuuden ja laadun vuoksi. Parantavat ajettavuutta kyllä, mutta ulkonäkö ei radikaalisti muutu.

Laitetaan tähän vuoden vanha kuva vertailun vuoksi:

Kuva

Antifitmenttiä, sanoo jotkut. Mutta stancee piisaa...ja vanhat koirat tykkää lastauskorkeudesta.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 12 Kesä 2015 00:40
Kirjoittaja Mökö
Nyt tosi tyhmä kysymys. Ostin tossa reilu viikko sitten fokuksen ja tässä illalla huomasin että yksi vanteen mutterin suojus oli irronnut. Mutterista oli näkyvissä 6-7 kierrettä ja sama oli muissakin muttereiissa mistä näpein sain koriste nappulat irti. Eikö noi muka mee syvemmälle vai onko väärät mutterit ja tohtiiko tuolla ajaa. Olen reissussa eikä ole mitään työkaluja mukana niin ei voi tarkemmin tutkia. Tää kiittäis pikaisista vastauksista :D

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 15 Kesä 2015 21:07
Kirjoittaja Perabz
Mahtuuko Mk1 Fiestaan 6x14" vanteet?

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 15 Kesä 2015 21:30
Kirjoittaja KajS
Perabz kirjoitti:Mahtuuko Mk1 Fiestaan 6x14" vanteet?
Mahtuu.

Re: Renkaiden ja vanteiden sopivuuksia.

Lähetetty: 15 Kesä 2015 21:32
Kirjoittaja KajS
Mökö kirjoitti:Nyt tosi tyhmä kysymys. Ostin tossa reilu viikko sitten fokuksen ja tässä illalla huomasin että yksi vanteen mutterin suojus oli irronnut. Mutterista oli näkyvissä 6-7 kierrettä ja sama oli muissakin muttereiissa mistä näpein sain koriste nappulat irti. Eikö noi muka mee syvemmälle vai onko väärät mutterit ja tohtiiko tuolla ajaa. Olen reissussa eikä ole mitään työkaluja mukana niin ei voi tarkemmin tutkia. Tää kiittäis pikaisista vastauksista :D
Mikä focus? Mitkä vanteet? Jos vakiot, en hermostuisi.