Sivu 1/4
Kartiosuodatin
Lähetetty: 31 Maalis 2005 17:42
Kirjoittaja COSSUHENKKA
Onko kellään kokemusta Raid Universal kartiosuodattimesta?
Onko mitään virkaa? Toi 48€:n hinta ei kyl päätä huimaa.
Lähetetty: 01 Huhti 2005 16:32
Kirjoittaja JJ Tupa
Eiköhän se hommansa tee, mulla oli Simotan kaksoiskartiofiltteri (60 €) ja se ainaki toi mahtavat imuäänet 8). Havaittavissa oli jopa pientä piristystä kulkupuolelle.
Lähetetty: 01 Huhti 2005 17:25
Kirjoittaja ZyaS
johtuen äänistä..
Lähetetty: 01 Huhti 2005 23:40
Kirjoittaja TuningUkkeli
ZyaS kirjoitti:johtuen äänistä..
Ei pidä paikkaansa toi sun artikla...
Lähetetty: 01 Huhti 2005 23:55
Kirjoittaja yellows
Just tänään asensin RaidHp: n performance kitin mondeoon. Tuntuu aikalailla samalle kun KN:n paneelifiltteri, meteli vaan on kovempi.
Lähetetty: 02 Huhti 2005 13:41
Kirjoittaja TuningUkkeli
yellows kirjoitti:Just tänään asensin RaidHp: n performance kitin mondeoon. Tuntuu aikalailla samalle kun KN:n paneelifiltteri, meteli vaan on kovempi.
Itsellä on Greenin kartio, 100x120x85. Nytten on vaan tainnu mennä tukkoon kun ei mölise enää...
On sillä ainakin ero kuin yöllä ja päivällä K&N paneeliin. Paneelin kun heitti niin kierrosherkkyys katos kokonaan. Mielestäni paneelista ei ole mitn hyötyä.
Lähetetty: 05 Kesä 2005 23:33
Kirjoittaja jesse1987
onko kokemuksia vanhan mallin is sierrasta kartiosuodattimella?? paraneeko äänet kuinka paljon ja vaikuttaako jotenkin muutenkin koneen toimintaan? rikkooko tommonen filtteri sit helposti ilmamäärämittarin kun jotkut ainakin niin väittävät?
Lähetetty: 06 Kesä 2005 03:05
Kirjoittaja ZyaS
ei hajota ilmamäärämittaria vaiko ilmamassamittaria.. no sierras ei hätää kun on toinen noista mikä ei hajoa siis EI ole kuumalanka vaan L-mallinen
pientä vääntöä ton hyödyistä käyty aiemmin kun jaksaa lukea koko topicin läpi niin pääsee perehtymään jo aiheisiin jotka ovat kaukana vapaavirtaus suodattimesta
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=1344
Re: Kartiosuodatin
Lähetetty: 06 Kesä 2005 10:04
Kirjoittaja Foortman
COSSUHENKKA kirjoitti:Onko kellään kokemusta Raid Universal kartiosuodattimesta?
Onko mitään virkaa? Toi 48€:n hinta ei kyl päätä huimaa.
Kertoisitko mistä tuon löysit?
Lähetetty: 06 Kesä 2005 10:22
Kirjoittaja SpeedDevil
Noita raidin suodattimia saa hessumobiilista ja osaset liikkeistä. jos ei löydy hyllystä niin ne tilaa niitä
Lähetetty: 06 Kesä 2005 22:19
Kirjoittaja jesse1987
pistäkääpäs tähän nyt semmonen tiukka yhteenveto et onko tommosesta kartiosuodattimesta enemmän hyötyä vai haittaa? esim. onko puhdistusteho paljonkin huonompi kuin vakion? nyt kyseessä oli öljytty vaahtomuvi vilsu.
Lähetetty: 07 Kesä 2005 01:37
Kirjoittaja ZyaS
lainaan omaa kirjotustani.. lue toi läpi jos oot jo lukenu niin tee omat johto päätökset..
ku siitä voi olla hyötyä tai sitten siitä ei ole kukaan ei oo uskottavasti vielä kumpaakaan todistanu
Lähetetty: 07 Kesä 2005 10:25
Kirjoittaja cikatti
ZyaS kirjoitti:
lainaan omaa kirjotustani.. lue toi läpi jos oot jo lukenu niin tee omat johto päätökset..
ku siitä voi olla hyötyä tai sitten siitä ei ole kukaan ei oo uskottavasti vielä kumpaakaan todistanu
Vapaavirtaussuodattimissa on aika usein yksi SUURI vika, ne ei tuota laminaarista virtausta imusarjalle, tässä kohtaa laminaarisuudella on suuri merkitys ilman määrän tuottoon, pyörteilyllä on haittansa ja se hidastaa virtausta. Pyörteilyä tarvitaan vasta kun aletaan lähestyä palotapahtumaa jotta ilman pyörteilyllä tuotettaisiin suurempi pinta-ala polttoaineeseen...
Olen kokenut eri vaparifilsuja ja todennut parhaimmaksi Apexin valmistaman kartion, erittäin tehokas puhdistaja ilman öljyämistä ja se laminarisoi erittäin hyvin virtausta ja siis saa aikaan maksimaalisen virtauksen koneeseen.
Itse työskentelen lentomoottorien parissa ja niiden ilmanotossa pyritään aina parhaaseen mahdolliseen ilman laminarisointiin (virtauksen suoraviivaistamiseen) ja tietty patopaineen tuottamiseen jotta teho olis paras mahdollinen.
Eli vapari tulis aina myös koteloida hyvin ja koteloon tulee vetää suoraan keulasta riittävän iso putki kotelolle, näin saadaan patopaineen vaikutus mukaan ja tehoa tulee suuremmissa nopeuksissa pienelläkin koneella muutama kilowatti lisää.
Lähetetty: 07 Kesä 2005 11:25
Kirjoittaja lalli69
Ja testien mukaan tämä patopaine alkaa vaikuttamaan jossain +250km/h tuntumassa, joten se siitäkin tehonlisäyksestä sitten...
Lähetetty: 07 Kesä 2005 15:15
Kirjoittaja jesse1987
mites ootte sierroissa laittanu ton kartiosuodattimen? kun siihen pitäs vissiin väsätä jonkin sortin muutoskappale et saa sen filtsun kiinni sihen ilmamassamittariin.
Lähetetty: 02 Syys 2005 16:28
Kirjoittaja jesse1987
jos laittaa kartiosuodattimen kiinni niin vetääkö se sit seoksen hirveen laihalle vai osaako toi ruisku reagoida parempaan ilman saantin ja rikastaa seosta? varsinkaan kun ei oo seosmittaria niin sitä laihalla käyntiä ei välttämättä huomais kun vasta sitten kun männässä on reikä
Lähetetty: 02 Syys 2005 16:31
Kirjoittaja lalli69
Ilmamäärämittarin pitäis ymmärtää läpivirtaavan ilman määrä, eli ei pelkoa että menis laihalle.
Lähetetty: 02 Syys 2005 18:53
Kirjoittaja Zaarin
jesse1987 kirjoitti:mites ootte sierroissa laittanu ton kartiosuodattimen? kun siihen pitäs vissiin väsätä jonkin sortin muutoskappale et saa sen filtsun kiinni sihen ilmamassamittariin.
Minulla on Scorpparissa cooleriletkulla ja pannoilla kiinni. Hyvin on toiminut tee-se-itse-viritelmäni. Kaupasta saa valmiitakin asennuskittejä, mutta niiden hinta voi olla enemmän kuin letkukauppiaalla.
Lähetetty: 02 Syys 2005 19:22
Kirjoittaja turbiiniriesa
lalli69 kirjoitti:Ilmamäärämittarin pitäis ymmärtää läpivirtaavan ilman määrä, eli ei pelkoa että menis laihalle.
toikin on vaan johonkin ilmamäärän asti,paljon ku ilmaa menee paljo läpi niin ei todellakaan enään soppa riitä,mut varmaan vapareissa johonkin asti riittää,eli jos tehoa tulossa paljon,niin kannattaa kuitenki varmistaa sillon et seokset on kunnossa,koska ei toi ilmamäärämittari kovasti pysty lisään soppaa.turbokäytössä sen huomaa helposti
Lähetetty: 02 Syys 2005 21:55
Kirjoittaja jesse1987
turbiiniriesa kirjoitti:
toikin on vaan johonkin ilmamäärän asti,paljon ku ilmaa menee paljo läpi niin ei todellakaan enään soppa riitä,mut varmaan vapareissa johonkin asti riittää,eli jos tehoa tulossa paljon,niin kannattaa kuitenki varmistaa sillon et seokset on kunnossa,koska ei toi ilmamäärämittari kovasti pysty lisään soppaa.turbokäytössä sen huomaa helposti
mut vissiin ainakin näin alkuun jos ei oo muuta ''viritystä'' kun toi kartiosuodatin niin toi ilmamassamittari vissiin pitäis seokset kunnossa
Lähetetty: 08 Syys 2005 11:30
Kirjoittaja markkul
mut vissiin ainakin näin alkuun jos ei oo muuta ''viritystä'' kun toi kartiosuodatin niin toi ilmamassamittari vissiin pitäis seokset kunnossa Rolling Eyes
Tommosessa elektronisessa ruiskussa on yleensä joku 20% varaa, eli sen verran voipi tehoja nostaa ilman muutoksia suihkutinlaitteistoon. Ja sen ilmamäärämittarin tehtävä on nimenomaan mitata virtaavan ilman määrää, eli sen todellakin pitäisi mukautua virtauksen muutoksiin.
Valitettavasti tommosella kartiolla ei kyllä tehoa juurikaan tule. Tuolla 40e hinnalla voi vaihtaa vakio suodattimen n. 8 kertaa! Ei kai tossa DOCH:ssa mikään erityisen ahdistava tuo ilmanputsari ole?
testien mukaan tämä patopaine alkaa vaikuttamaan jossain +250km/h tuntumassa, joten se siitäkin tehonlisäyksestä sitten..
Kawasaki Ninjassa tuo patopaine tuo 7hp 200km/h nopeudessa. Tuo on mielestäni aika paljon pelkällä letkun asennuksella. No niin, Suomessa ei kyllä noita vauhteja saa ajella. Tuohon rammaamiseen liittyy vielä se, että ilma mitä vedetään on kylmää, eli tiheämpää, jolloin bensaa voidaan laittaa enemmän.
Itse virittelin tommosen systeemin. Imuilman lämmöt putosivat n. 5 astetta, jola tarkoittaa teoriassa 1,2% tehonlisäystä. Tuota patopaineefektia en ole vielä kyennyt mittaamaan, kun autossa ei ole MAP anturia, eikä sellaista tällähetkellä löyty muualtakaan, mutta tarkoitus olisi tutkia asiaa ihan oikeasti.
Uskallan kumminkin väittää, että tommosella RAM-AIR virityksellä ja vakio filtterillä saa enemmän aikaan kuin ns. vapaavirtaussuodattimella, joka liian usein on vielä asennettu konetilaan, josta se vetää varmasti kuumaa ilmaa. Voitte itse laske jos 5 astetta on 1,2%, niin paljon on esim .20 astetta kun imetään jostain pakosarjan läheisyydestä (tai no siinä ero voi olla suurempikin).
Lähetetty: 08 Syys 2005 11:39
Kirjoittaja SpeedDevil
mulla meni vapaa virta suodin puskurin suunnalle vanhassa autossa.
enkä kyllä huomannu mitään teho eroja vakiolla ja "virityksellä" mutta ehkä se olikin tarkoitettu kaasareihin
ei herneitä sinne imusarjaan
Lähetetty: 08 Syys 2005 11:46
Kirjoittaja Jaakko85
no tollasella thyyning putsarilla ei saa kuin helevatan rumat imuäänet.
tuuninki piireissä se on kova sana. mulla on vapaavee suodatin ja katilta 2.5 tuuman putki ja hiilikuitupönttö
Lähetetty: 08 Syys 2005 13:07
Kirjoittaja Volmari
Kamalaa vääntöä taas! antakaa jo olla. jos joku haluaa laittaa vaparin autoon niin yrittäkää keksiä jotain muuta kuin "vittuun sellaset, mitä sä sellasellä" nönnönnöö.. täällä on katsokaas ihan meitä perustunettajia.. ei voi väittää vastaan etteikö kartiosuodatin olis siistimmän näkönen konehuoneessa sen mustan laatikon tilalla, oli hyötyä tai ei..
samperi mikä herneläjä tuli kiskottua..
Lähetetty: 08 Syys 2005 13:18
Kirjoittaja Jaakko85
voin väittää vastaan, laitoin sellasen ja se on rumempi kuin se musta tötsä
edit: ainiin anteeksi jos loukkasin jotain "perus tuunaajaa".