Mondeon jakopään hihnan vaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jannaka
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Kesä 2005 19:01
Paikkakunta: Kainuu

Mondeon jakopään hihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jannaka »

Olisi edessä tällainen remontti, kun en edes tiedä koskahan on viimeksi hihna vaihdettu. Tilaisin osat esim. Motonetistä, mutta mitä kaikkea siihen pitää olla itse hihnan lisäksi? Rullia? Kiristimiä?

Entä vesipumppu? En sitäkään tiedä koska on vaihdettu( vai onko koskaan, mittarissa 277 t....), auto on ollut minulla vuoden eikä siitä löydy minkäänasteista huoltokirjaa....

Vaan arvatkaas mitä: meni leimasta ekalla läpi tänään :D Piti ihan pullakaffet hörppiä sen kunniaksi :!:
Focus 1.6 -99
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Olisi edessä tällainen remontti, kun en edes tiedä koskahan on viimeksi hihna vaihdettu. Tilaisin osat esim. Motonetistä, mutta mitä kaikkea siihen pitää olla itse hihnan lisäksi? Rullia? Kiristimiä?

Entä vesipumppu? En sitäkään tiedä koska on vaihdettu( vai onko koskaan, mittarissa 277 t....), auto on ollut minulla vuoden eikä siitä löydy minkäänasteista huoltokirjaa....
Jos ei tietoa aikaisemmasta, niin rullat ja kiristin sekä vesipumppu kannattaa tosiaan vaihtaa samalla. Tietenkin myös moniurahihna jos siitäkään ei tietoa. Lisäksi tarvit "kätilön kädet" ja 5mm:n latan- tai kulmanpätkän nokkien kohdistamiseen, pituus jotain 30cm muistaakseni. Löysää vesipumpun rattaan pultteja ennen moniurahihnan poistoa, koko muistaakseni pulteilla 10mm, siis muuten vaikea avata jos ovat lujassa. Ota venakoppa irti aluksi jotta saat yköspytyn kohdalleen ennen jakopään purkua ja elä hukkaa "ryyskiilaa" jonka pitää osoittaa ylös kun latta sopii nokka-akselien päiden uriin, siis kun ykköspytty kohdallaan. 8)
Asennuksen jälkeen latta pois ja pyöritystä ainakin kaks kiekkaa kampiakselin päästä ja uusi tarkastus! :roll:
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Aiheella ratsastaen kuinka Cossuuni vaihdetaan apulaitteiden urahihna? Eli miten sen kiristtimen saa löysättyä?
Ilmastoinin hihnan saa helposti pois mutta tuota toista en saannut... Onko siinä vain niin jäykkä jousi vai jokin lukitus?

uudet hihnat on hyllyssä, pitäisi vain vaihtaa ennen kuin käy huonosti... tietoa ei vaihdosta, ainakaan 3-4 vuoteen vaihdettu ja saksassa ties milloin?

Autosta tarkemmat tiedot sigussa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin