Escortin nykiminen, Pulse air vaiko lambda?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Escortin nykiminen, Pulse air vaiko lambda?

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Voiko rikkinäinen lambda aina hetkellisesti toimia oikein. Sigun mukainen Escort nykii. Pakokaasutesterin mukaan arvot ovat välillä ihan mitä sattaa, mutta sitten taas ajoittain lambda on tasan 1 ja arvot ok.

(Aloitin jälleen uuden keskustelusäikeen Escortin nykimisestä. Aihe on niin mystinen, että minusta tämä ei ole vielä asian liiallista vatvomista.)

Osaako kukaan suoralta kädeltä vahvistaa nykimisen johtuvan "Pulse air"-vempaimesta?

Tarkistin tulpat. Ovat kunnossa. Sytytysjohdot uusin. Puolan kunnon tarkistin ajamalla ehjällä puolalla. Nyki silti. Sulakerasian tai boksin vioista en osaa sanoa.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???

Tolla pulse air valvella tarkotat varmaan tyhjäkäynti venttiiliä (joka siis aukeaa asteittain eculta tulevien pulssien taajuuden mukaan) ?

Se aiheuttaa paremminkin kierrosten päällejäämistä ja viiveitä kierrosten laskuun.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Escortin nykiminen, Pulse air vaiko lambda?

Viesti Kirjoittaja markkul »

TuomasY kirjoitti:Voiko rikkinäinen lambda aina hetkellisesti toimia oikein. Sigun mukainen Escort nykii. Pakokaasutesterin mukaan arvot ovat välillä ihan mitä sattaa, mutta sitten taas ajoittain lambda on tasan 1 ja arvot ok.
Mittaa (tai mittauta) se lambda. Voit myös kokeilla ajaa sen johto irtikytkettynä, jolloin ei pitäisi nykiä.

Mittaaminen on helppoa, tarvitset nopeahkon digitaalisen yleismittarin. Lambdan johto irti, auto käymään.Tasavirta-alueella miinus johto akun miinukselle ja sitten tökit niitä lambdan pinnejä, kunne löydät sen mistä signaalitulee. Muut näyttävät jotakuinkin nollaa, signaalijohtimessa pitäisi olla hyppivä jännite. Oikein toimiessa se on 0,45 kieppeillä, mutta koska ruisku vetää oletusseoksilla, kun ei saa labdasignaalia, se on luultavasti korkeampi. Haarukkana voipi pitää 0,1 - 1,0 VDC ja se vaihtelee tuolla välillä. Tosin kun auto käy tyhjää heittely pitäisi olla toimivalla anturilla pientä. Eli ei tuommoisia voltin heittoja.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

TeRoK kirjoitti:Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???

Tolla pulse air valvella tarkotat varmaan tyhjäkäynti venttiiliä (joka siis aukeaa asteittain eculta tulevien pulssien taajuuden mukaan) ?

Se aiheuttaa paremminkin kierrosten päällejäämistä ja viiveitä kierrosten laskuun.
Kaasu pohjassa auto kulkee hienosti ja tasaisesti ja nykiminen hellittää hetkellisesti jopa tasakaasulla ajettaessa. Pian alkaa jälleen uudelleen nykiä, jolloin kaasun pohjaan painaminen saa nykimisen taas muutamaksi sekunniksi häviämään.

"Pulse airilla" tarkoitan APS:ää (Air Pulse System) eli lisäilmapulssia. Se on EGR:n näköinen vempain pakosarjan yhteydessä. (92:ssa Escortissa ei ole EGR.)

Pulse air antaa lisäilmaa pakosarjaan ja sen ainoa tehtävä on ilmeisesti nopeuttaa katalysaattorin lämpiämistä. Pulse airin venttiili voi vuotaa, jolloin lisäilmaa pääsee jatkuvasti pakosarjaan (ennen lambdaa). Tällöin lambda antaa viestin liian laihasta seoksesta. Asia korjataan suihkimalla liikaa bensaa, jolloin auto tukehtuu.

Vika ei siis välttämättä ole rikkinäisessä lambdassa, vaikka tuntuisikin lambdan oireiluna. Ongelma on, että kun en tiedä kummasta on kyse. Tai sitten kyse ei ole kummastakaan, vaan jostain ihan muusta :cry:

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

TuomasY kirjoitti:
Tuo tosiaan ei ole EGR eikä tyhjäkäyntiventtiili. Itse sekoitin myös EGR:ään kun ihmettelin mitä mun Sierra (!) oli syönyt. Revin sen koko letkuhelvetin pois ja tulppasin reijät pakosarjassa. Ainakin lähti käymään ihan hyvin.

Millainen ilmamäärämittari tuossa Eskon koneessa on? Voi meinaan sekin aiheuttaa tommosta, varsinkin jos on läppätyyppinen. (Voi myös olla pelkällä MAP:lla jolloin ei ainakaan helpsti vikaannu.)
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

TeRoK kirjoitti:Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???
Irrotin lambdan liittimen ja ongelma katosi. Kumpikohan tuossa silti reistailee, lambda vai "pulse airin" vuotaminen?

Eli ostaako Motonetistä 50 euron lambda-anturi vaiko hitsata ensimmäiseksi pulse airin putket umpeen?

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

TuomasY kirjoitti: Irrotin lambdan liittimen ja ongelma katosi. Kumpikohan tuossa silti reistailee, lambda vai "pulse airin" vuotaminen?

Eli ostaako Motonetistä 50 euron lambda-anturi vaiko hitsata ensimmäiseksi pulse airin putket umpeen?

--
Tuomas Yrjövuori
omassa rs2000sessa oli samanlainen vika joka myös hävisi lambdan johdon irroittamalla, vaihdoin uuden lambdan ja nyt pelittää. ja muutenkin tuo sun ongelma viittaa vahvasti siihen lambda-anturiin :wink:
ja sen labdan saat vielä halvemmalla biltemasta 39.90e :D

minkätakia muuten oot tehny kolme eri topickia samasta aiheesta :?:
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo lambdaan päin edelleen kallistuisin, koska Lambdahan on ohitettuna kaasu pohjassa ajettaessa.
Töpseli irtihän ecu on vikamoodissa ja kulkee perus asetuksilla eli pulse airkaan ei ilmeisesti ole sillon toiminnassa???
En tiedä miten toi pulse air systeemi tarkalleen toimii kun ei omassa ole, mutta luulisin ainakin, että jos siinä olisi joku mekaaninen vuoto joka päästää ilmaa pakoputkeen niin nykiminen jatkuisi töpselin irrottamisen jälkeen. Jos se taas sekoilee sähköisesti niin koita ottaa se pois toiminnasta eli irrottaa siitä töpseli... vai onko siinä jotain sähköstä venttiiliä???

EDIT: Jaa eihän se tosiaan jatkukaan töpselin irrottamisen jälkeen kun on kerran vikatila päällänsä :roll:

Sitten onkin vaikeempi testata kumpi on syyllinen... Ei sitä sitten millään saisi helposti väliaikaisesti tukittua pois toiminnasta?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

ei ainakaan mulla aiheuttanu toi aps mitään ongelmia vaikka se jäikin ''vuotamaan''. ja tuskin se sen kummempaan vikatilaan menee lambdanjohdon irroituksella, pistää vaan oletusarvot mittaamisen sijaan :wink:
ja tuossa taasen juttua siitä apsista -> http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/aps.htm tosin rs2000sessa mutta sama idea kaikissa :wink:
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

jesse1987 kirjoitti: omassa rs2000sessa oli samanlainen vika joka myös hävisi lambdan johdon irroittamalla, vaihdoin uuden lambdan ja nyt pelittää. ja muutenkin tuo sun ongelma viittaa vahvasti siihen lambda-anturiin :wink:
ja sen labdan saat vielä halvemmalla biltemasta 39.90e :D

minkätakia muuten oot tehny kolme eri topickia samasta aiheesta :?:
Hain Motonetistä (ennen kuin luin viestisi) 50 euron lambdan, ja nyt Escort toimii jälleen hienosti. Eli eipä tosiaan kannattanut ruveta suin päin sahaamaan "pulse airin" putkia poikki.

Pahoittelen useita topicceja ja muutenkin sekavaa aiheen käsittelyäni.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

jesse1987 kirjoitti:ei ainakaan mulla aiheuttanu toi aps mitään ongelmia vaikka se jäikin ''vuotamaan''. ja tuskin se sen kummempaan vikatilaan menee lambdanjohdon irroituksella, pistää vaan oletusarvot mittaamisen sijaan :wink:
ja tuossa taasen juttua siitä apsista -> http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/aps.htm tosin rs2000sessa mutta sama idea kaikissa :wink:
No miten nyt haluat asian ilmaista, mutta sitä nimenomaista ohjelmaa ecussa juuri tarkotin, jota käytetään silloin kun joku mottorinohjauksen komponenteista on irti.
Eli perussäädöt tai oletus arvot tms.

Ja luulisi sen jonkun verran vaikuttavan jos pakosarjaan menee koneen ohi kokoajan happea. Jos sulla vuosi se vaan sen verran vähän, ettei aiheuttanut ongelmia???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

TuomasY kirjoitti: Hain Motonetistä (ennen kuin luin viestisi) 50 euron lambdan, ja nyt Escort toimii jälleen hienosti.
Kävin tänään mittauttamassa pakokaasut. Lambda hyvin tarkasti 1 ja muutkin arvot hyvät.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Hyvä, että selvisi. Tällä kertaa arpominen auttoi :D
Töpselin päähänhän toikin olisi lopulta kannattanut laittaa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

TeRoK kirjoitti:Hyvä, että selvisi. Tällä kertaa arpominen auttoi :D
Töpselin päähänhän toikin olisi lopulta kannattanut laittaa.
Itse asiassa sekin tuli tehtyä samalla. Ei vikakoodeja. Nollasin boksin pitämällä akun piuhoja irti. Käytin Escortin piuhan päässä jo kolme päivää sitten, mutta silloin tuli melkein kaikki vikakoodit, kun olin irrotellut piuhoja.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Vastaa Viestiin