Öljynkulutus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Minulla on Ford Escort vm. 87, johon on edellisen omistajan aikana
vaihdettu 1.6 l moottori.
Vaihdoin öljyt keväällä, laitoin sisään Mobilin Rally Formulaa + suodatin.

Onko n. 0,5 litran kulutus about 2000 kilometrillä normaalia ?

Entä, mitä tehdä karstaiselle venttiilikopalle ?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

macce2 kirjoitti:Onko n. 0,5 litran kulutus about 2000 kilometrillä normaalia
aika normaali kulutus.
kaverin faija osti uuden diisseli vanin ja normi kulutus siinä voi kuulemma olla jopa 1l/1000km
Focus 1.0 edition a6 2017
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kait normaalia on jotain 0,5 litraa/15tkm?
Minulla kerran yhdessä alkoi vuotaan pohjaproppu ja öljykello kun siirryin mineraaleista täyssynteettisiin, toisessa taas etustefa, kaikki nuo onneksi helppo vaihtaa! 8)
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja macce2 »

Ei vuoda proppu, eikä stefa..
Kun aiemmin keväällä vaihdettiin venttiilikopan tiiviste, väheni kulutus ja loppui silminnähtävissä ollut vuoto.
Mutta venttiilikoppa oli tosiaan ihmeen musta ja karstainen.. mahtavatko venttiilit falskata ?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tai sitten öljyrenkaat? :roll:
Makwe
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Heinä 2005 17:44

Viesti Kirjoittaja Makwe »

Nih, se on ihan normaalia noin vanhalle autolle. Ei se enään mikään uus oo
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Muistelenmpa 20 vuoden takaa
amiksen autopuolen opettajan
lausunnon:siellä missä voitelua
tapahtuu,öljyä kuluu. :wink:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kovilla kierroksilla vesi on parempi voitelija mutta puhdistus ongelma. 8)
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Kukas käski mennä laittamaan mobilit :?:
Uudemmassa v6 mondeossa öljyn kulutus oli mobileilla n.0,8l/2000km ja toisilla öljyillä kulutus miltei lakkasi.
Kukaan autoharrastajista jonka tunnen ei sellaista vettä koneeseen laita kuin mobil,
liekkö sitten niin huonoja autoja eitteivät kestä Extra hyvää rallimobilia :lol:
Brainstorm
Viestit: 80
Liittynyt: 12 Maalis 2006 17:40

Viesti Kirjoittaja Brainstorm »

Hmm itelläkin on nuo mobilit hävinny nopeemmin kuin edelliset essot :?
Mitsubishi Lancer GTi -94
ex. Ford Orion 1.6 EFi -91
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Pyroilia sisään, pysyy ja on halpaa! :D
macce2
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Heinä 2006 22:53
Paikkakunta: Rauma

Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja macce2 »

@Monteonisti

PyrOilia...? En ole moisesta kuullutkaan! ;-)

Mulla oli joskus vanhassa Bemarissa Castroilin täyssynteettiset öljyt moottorissa (sellastaa vihreän väristä!) ja pysyi melko hyvin sisällä.
Oli kyllä melko kallista.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tuota myy varmaan vain "sekatavarakaupat", hintaahan silläkin on, siis 15€ kannu! 8)
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Vastaavat kuin Eurol, Dragon (hongkong :D ) yms
madmantrue
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Marras 2015 15:43

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja madmantrue »

Sanokaas kun ostin ford escortin vm 2000 eli taitaa olla viimesintä mallia ennen focusta kyseessä. Kone on 1.6l zetec ajettu noin 180tkm. Öljyt oli ostaessa alle alarajan reilusti, silti ei kuitenkaan öljyvalo syttynyt. Noh hätävaran tein ja laitoin fordin suosittelemaa mobil formulaa 5w30 litran sinne. Nyt ajettu reilu 2tkm ja taas alarajassa mut ei alle kuitenkaan. Kone ei päällepäin vuoda tiputa ei mitään. Itse aavistelen öljyrenkaita???. 2tkm ja litra ei nyt oikein nappaa ei. Luuletteko että auttaisi jos vaihtaisi kokonaan uudet öjyt + suodattimen?. Meinaan kone nakuttaa mikä taas johtuu venttiili hommista (ei voitele varmaan tarpeeksi taas teki alkuun sitä kun ostin (lisäsin öljyä ni lopetti) nyt taas tekee sitä?
Taitaa olla Pakko vaihtaa kokonaan uudet öljyt suodatin... Millasta kulutusta tolla zetecillä on muuten ollu? olen lukenut jopa litran tonnilla onneks ei sentään ihan niin paljoa vie :).
Kepa S
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Syys 2011 21:09

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

Pojalla mondeo 1.8 pensa vm 2001. Poika valitellut isoa öljyn kulutusta n. 1l/500km (2l/1000km) öljyt ja suodatin vaihdettu ja koittanut eri öljyillä, ei vaikutusta. Aloin katselemaan mistä vikaa hakisi? Käynti oli epätasaista ja tyhjäkäynti tosi heikkoa! Otin tulpat irti, yksi oli ihan löysällä, lähti sormin irti. tulppa ja kärkiväli oli kamalan näköinen ja kärkiväli n. 2.2mm, jokaisessa yli 2mm. Onko kokemusta/tietämystä kellään? Kun noin karmea kärkiväli vaikuttaako se öljyn kulutukseen? käynti oli epätasaista ja saattaa olla että välillä kipinä jäänyt kokonaan väliin jostain tulpasta.. Oli ajanut öljyä myös pakoputkeen, nyt kun uusilla tulpilla laitoin käymään, käy tosi nätisti mutta se öljy pakoputkessa savuttaa. Mittaan puristukset jos sattuis olemaan tasaiset? Pitääkö se katalysaattori vaihtaa kun öljyä saanut? meinasin porata reijän ennen kattia, sais ne öljyt pois pakoputkesta. Poika osti auton liikkeestä ja kerkis ajamaan n. 8000km, kokonais kilometrit 225tkm. Nyt leima ummessa niin ei pääse testaamaan loppuuko savutus ajolla.. Mielipiteitä? kiitos! Kepa Sakselin
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mondix »

Kepa S kirjoitti:Pojalla mondeo 1.8 pensa vm 2001. Poika valitellut isoa öljyn kulutusta n. 1l/500km (2l/1000km) öljyt ja suodatin vaihdettu ja koittanut eri öljyillä, ei vaikutusta. Aloin katselemaan mistä vikaa hakisi? Käynti oli epätasaista ja tyhjäkäynti tosi heikkoa! Otin tulpat irti, yksi oli ihan löysällä, lähti sormin irti. tulppa ja kärkiväli oli kamalan näköinen ja kärkiväli n. 2.2mm, jokaisessa yli 2mm. Onko kokemusta/tietämystä kellään? Kun noin karmea kärkiväli vaikuttaako se öljyn kulutukseen? käynti oli epätasaista ja saattaa olla että välillä kipinä jäänyt kokonaan väliin jostain tulpasta.. Oli ajanut öljyä myös pakoputkeen, nyt kun uusilla tulpilla laitoin käymään, käy tosi nätisti mutta se öljy pakoputkessa savuttaa. Mittaan puristukset jos sattuis olemaan tasaiset? Pitääkö se katalysaattori vaihtaa kun öljyä saanut? meinasin porata reijän ennen kattia, sais ne öljyt pois pakoputkesta. Poika osti auton liikkeestä ja kerkis ajamaan n. 8000km, kokonais kilometrit 225tkm. Nyt leima ummessa niin ei pääse testaamaan loppuuko savutus ajolla.. Mielipiteitä? kiitos! Kepa Sakselin
Mulla saman suuntaista vikaa.. saman vuosimallin auto, suunnilleen samat kilometrit. ei savuta normaalissa ajossa. ja muutenkin pelaa normaalisti. öljyä vie n. 1,5l tuhannelle.. tulpan kärivälillä ei merkitystä varmastikaan kun noin pieni ero..
joko siinä on moottorin huohotin letkussa reikä, joka sotkee huohotusta. tai sitten se yleisempi, öljyrenkaat. ja mulla ainakin 99%ne jumissa. eikä niihin oikein poppakonstit taho tepsiä. multa löytyy purkuauton moottori =D ja kun oon tässä koittanu pohtia remppaisko sen irtomoottorin, vai paikallaan olevan. ja paikallaan olevan remppaaminen olisi helpompaa kaikki osat maksaa n.200e mutta itse remontti ei onnistu ihan sellaselta jolta ei ymmärrystä tiettyihin juttuihin duratecissä ole ja kun moottorin vaihto/irrotus melko työläs homma.. mutta näiltä näkymin ajellaan niin kauan kun bensaa ja öljyä saa kaupasta sekä toimii ko. auto normaalisti. nii ei menetä yöunia eikä ressaa liikoja. :D

toki kun käynti on tosi huonoa sun tapauksessa. kannattaa kokeilla uusia johtoja/tulppia. niin parantuuko sillä mikään, että se aiheuttas öljyn syönnin kun tapahtuu huonoa palamista. harvemmin nuo moottorit sen takia alkaa syömään öljyä.. :(

noilla spekseillä sain minä ainakin katsastuksesta helposti läpi hyvillä päästöillä. savutus ilmaantuu öljyrenkaitten takia kun pitää paikallaa hetken aikaa kierroksia n. 5000/min
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
madmantrue
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Marras 2015 15:43

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja madmantrue »

Tuota omaa pientä öljynkulutusta ajattelin lähteä kokeilemaan ihan aluksi uusia venttiilin kumeja veikkaan et kovettuneet ovat.
Ilmottelen josko paranee, meinaan jos itellä ois öljyrenkaissa vikaa ni kulutus ois kolmin kertanen ylikin nykyiseen. 4dl 2tkm
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Karstaisen venakopan voi pestä bensalla,tärpätillä tai polttoöljyllä,ihan mitä sattuu olemaan.
Onko venttiikoneisto karstanen? mulla yhdessä Escossa oli kuin ois sokeria kaadettu sisään,siinä menikin hetki kun öljyllä,pensselillä ja paineilmalla töhri kaiken läpi ja sitten öljynvaihto.
Eipä tuo paljoa mun mielestä kuluta kun aikoinaan katti autojen tultua luki Sierrankin ohjekirjassa että 1L/1000km on normi öljynkulutus.
Itellä ollu Escossa ja Sierrassa MoBilit sisällä eikä valittamista,tokihan jäykemmät öljyt pysyy paremmin sisällä mutta on sitten pakkasellakin jäykkä motti veivata. kaikki kuluu mitään ei voi
Pidä sitten puhtaat öljyt siel koneeessa kun CVH .n on joku laittanu sinne,siellä hoituu venttiilit öljynpaineella ja jos se häviää häviää muukin toiminta!
Tulpista sen verta että ainakin Sierran CVH käskee laitta 1mm mikä tuntu alussa aika erikoiselta mutta sen sinne laitoin.
Liika öljy katissa polttaa sen lopullisesti,yksi meni Sierrasta kun ohjurit kusi!
Kepa S
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Syys 2011 21:09

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

Kyllä ne tulpat pojan autossa kiusaa teki, kävi tosi huonosti, melkein sammui välillä.. (kärkiväli oli huonon näköisissä tulpissa 2mm ja päälle) Nyki ajossa, tulppien vaihdon jälkeen alkoi käymään tosi nätisti, tyhjäkäynti tasainen 800rpm. Luulis et sekin vaikuttaa öljyn kulutukseen kun välillä joku tulppa ei sytytä? Mitäs puristuspaineen pitäis olla tässä 1.8 mondeossa? Jos ne mittaisin et ovatko tasaiset.
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mondix »

Kepa S kirjoitti:Kyllä ne tulpat pojan autossa kiusaa teki, kävi tosi huonosti, melkein sammui välillä.. (kärkiväli oli huonon näköisissä tulpissa 2mm ja päälle) Nyki ajossa, tulppien vaihdon jälkeen alkoi käymään tosi nätisti, tyhjäkäynti tasainen 800rpm. Luulis et sekin vaikuttaa öljyn kulutukseen kun välillä joku tulppa ei sytytä? Mitäs puristuspaineen pitäis olla tässä 1.8 mondeossa? Jos ne mittaisin et ovatko tasaiset.
kokeilkaapa sitä että kun moottori lämmin ja pidät kierroksia n. 5000 paikallaan. että alkaako savuta.. en vaan jaksa uskoa mitenkään että huonot tulpat tekis öljyn syöntiä ihan heti.. ajelkaa ja kattokaa öljyn syönnin määrää, ylä/ala rajan väli on n. 1l olikohan tarkka 0,75l . puristus paineet ei tiiossa mitä pitäs olla mutta kun kaasupohjassa starttaa aina niin kyllä ne yli 16 pitäs nousta. tärkeintä että ovat tasaset. ihan, jo valmiiks kerron että n.200 e maksaa osat että saa rengastettua ja yläpäähän tiivisteet. itse remontti on sitten kinkkinen ketjun, ja ajoituksen saaminen syttyyn ja nokille, tarvii ajoitustyökalut mitkä saa ebaystä 20e
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Saattavat ohjurin kumit olla sököt, tai yksinkertaisesti männänrenkaat(öljy) jumissa." nämähän on vain pelkkiä arvailuja".
Tpa
Viestit: 471
Liittynyt: 27 Maalis 2006 05:10

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja Tpa »

Noissa 1.8 -01 etee päin tuntuu järjestään olevan öljyrenkaissa sanomista kun ei vaihdeta öljyjä kunnolla tai sit laitetaa mitä sattuu litkua sinne
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mondix »

joo ei tunnu tekevän hyvää ajaa 20 000tkm noilla moottoreilla öljyillä. kun huoltokirja mukaan niin tehty. yleensä ei oo ollu ohjurinkumi vaivaa noissa duratecin moottoreissa, ainakin mitä oon kyselly. joten kyllä ne öljyrenkaat on se yleisin syy näissä. meinaan nyt vielä kokeilla kuitenkin kunhan kerkee, niin laittaa redlinen si-1 suoraan tulpan reiästä yöks. (juttujen mukaan siinä paljon liottavia aineita. ja tehä sen öljytila puhistuksen jollain litkulla ja perään uudet mobilin newlife 0w-40 öljyt vaikka ei ihan luokitelluin ookaan tohon mottiin. kirjottelen sitten myöhemmin auttoko yhtää mitää..
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mondix »

Himpun alle litran kulutus 1000km kun mobilit sisällä. Vielä kun laittas 5w-40 öljyt nii parempi ois. Kovaa ajua siis, kesällä ehkä vaihan ohjurin kumit kokeeks että onko vika vain niissä..
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Vastaa Viestiin