Hukkaportti ongelma:(:(

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Hukkaportti ongelma:(:(

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Nyt kyllä tökkii...

Tein tossa alkuviikosta 2.2GT probeen isomman putkiston (2,5" downpipeltä taakse, ilman kattia) ja putkistosta tuli vissiin liian hyvin virtaava :evil: , ei pysy enää hukkaportti perässä... Hakkaa kilon paineita, jonka seurauksena ecu ilmeisesti käskee lopettaa bensansyötön tms.... Tän päivän asiaa pähkäilin ja ropasin hukkaporttia ja vaihtelin letkuja ilman tulosta.... Tarttis vissiin jollain konstilla saada h-portin ohjaus painetta nostettua, tai jotain... Porukalla ideoita????

On vissiin myös mahdollista, että on tuo h-portti osittain jumissa ja aiemmin on "pieni"putki ahdistanut ja sitäkautta pysynyt paineet kurissa, vaikkei h-portti kunnolla ois toiminutkaan :? ?? mutua???
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

millanen turbo ja onko hukkis kiintee vai erillinen malli :roll:
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kaiketi erillisestä hukkaportista kyse, tai ainakin hukkaportin kello on erillisenä ja siitä tanko ilmeisestikin sitten hukkaportin "läpälle"...

Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kaiketi erillisestä hukkaportista kyse, tai ainakin hukkaportin kello on erillisenä ja siitä tanko ilmeisestikin sitten hukkaportin "läpälle"...

Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kaiketi erillisestä hukkaportista kyse, tai ainakin hukkaportin kello on erillisenä ja siitä tanko ilmeisestikin sitten hukkaportin "läpälle"...

Tuossa soittelin paikalliselle turbo "asiantuntialle" joka tarjosi ratkaisuksi säädettävää portin kelloa.... Lienee käytännössä ainut ja toimivin ratkaisu, koska "vika" nyt ilmeisesti johtuu paremmin virtaavasta putkistosta.....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
overboost
Viestit: 594
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:50
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost »

Kiinteä hukkaportti siinä todennäköisesti on. Ulkopuolinen "laite" on hukkaportin kello.
Viimeksi muokannut overboost, 04 Elo 2006 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Vastaava kävi myös itsellä 323 gtx matun kanssa kun putkiston teki niin paineet nousivat. Itseä ei moinen vai haitannut kun revin rajoittajan pois johtosarjasta.
gti golo palloilija
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

eihän se putken koko pitäisi siihen portin toimintaan vaikuttaa :?:

eikös se vapaammin virtaava putki anna turbon pyöriä "vapaammin" jolloin painetta tulee paremmin ja nopeammin ja sen seurauksena hukkaportin virtaus ei enään riitä.

tää on vain mun arvaus tähän kohtaan :roll:
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Vapaammalla putkella ahtopaine nousee nopeasti ja kello nappaa hukkaportin auki hetkessä. Resonanssi?

Vanhalla putkella virtausvastus pakoputkessa aiheuttaa sen ettei ahtopaine pääse nousemaan liian nopeasti.

Eikö paineanturin letkuun voi laittaa kuristinta, jolloin hukkaportti toimii mutta ecu ei saa signaalia yhtä nopeasti :?:

Ahtopaine saattaa kyllä käydä jo liian korkealla ennenkuin hukkaportti sitten lopulta avautuu.

Kaikkea voi kokeilla omalla vastuulla :(
Fix Or Repair Daily
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Hukkaportti ongelma ratkesi... Oli jumissa---->aukesi vain neljänneksen ja sekin vasta jossain 0,5bar... Nyt alkaa aukeen 0.4bar ja on täysin auki 0.9:ssä :wink: ....

Iski seuraava ongelma: eli nyt ei lähde käymään kunnolla, ei käy kunnon tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin käynti epätasaista ja "tukkoista".... On vissiin ottanu joku anturi/piuhat kipeetä kun tuon turbon kanssa ähelsin :evil: ....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Monkelo kirjoitti: Eikö paineanturin letkuun voi laittaa kuristinta, jolloin hukkaportti toimii mutta ecu ei saa signaalia yhtä nopeasti :?:
Ton Megan kanssa kokeiltua, Map letkussa kuristin jossa n.millin reikä ja sen jälkeen vielä Fordin oma 'vaimenninpurkki'. Tasaa ainoastaan tyhjäkäynnillä alipaineen heilahteluita, ei käytännössä mitään vaikutusta Mapin näyttämiin arvoihin tyhjäkäynnin yläpuolella.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

country sedan kirjoitti: Ton Megan kanssa kokeiltua, Map letkussa kuristin jossa n.millin reikä ja sen jälkeen vielä Fordin oma 'vaimenninpurkki'. Tasaa ainoastaan tyhjäkäynnillä alipaineen heilahteluita, ei käytännössä mitään vaikutusta Mapin näyttämiin arvoihin tyhjäkäynnin yläpuolella.
jotkut on megaruutan kanssa laittanu mopon bensanputsarin siihen letkun väliin jos on ollut tuota ongelmaa.
itellä megaruutan kanssa ei ollut ongelmia tuon kanssa.
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Vastaava viritys toisinpäin hukkaportin letkuun pieni reikä. jolloin ahtopaine nousee ylemmäksi.

Bensanpaineet pitää kuitenkin nostaa ensin ylemmäksi jne. muutoin menee laihalle ja mäntiin palaa reijät.

Tämä oli niitä aikoja kun ei ollut megoja ja kysymyksessä turbo calibra.

Bensanpaineen nosto, vapaavirtaus suodin ja sopivalla reijällä sai vakio boksilla sopivasti lisätehoja huomattavasti halvemmalla kuin vaihtamalla koko-ohjauksen ohjelmoitavaan.

Liian iso reikä letkussa aiheutti muistaakseni järjestelmän kytkeytymisen varajärjestelmään vakio asetuksille, koska se luuli hukkaportin letkun olevan irti.
Fix Or Repair Daily
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

tässähän nyt ei varsinaisesti ollut kyse kuinka saadaan lisää tehoa,vaan tuo käynnin epätasaisuuden korjaus.
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Kessi kirjoitti:Hukkaportti ongelma ratkesi... Oli jumissa---->aukesi vain neljänneksen ja sekin vasta jossain 0,5bar... Nyt alkaa aukeen 0.4bar ja on täysin auki 0.9:ssä :wink: ....

Iski seuraava ongelma: eli nyt ei lähde käymään kunnolla, ei käy kunnon tyhjäkäyntiä ja kierroksillakin käynti epätasaista ja "tukkoista".... On vissiin ottanu joku anturi/piuhat kipeetä kun tuon turbon kanssa ähelsin :evil: ....
Taas käy kone "normaalisti"... Oli egr:n venttiili jumittunut auki----> puski pakokaasuja koneeseen jatkuvalla syötöllä.... Eikä se perkeleen hukkaportti sittenkään vielä toimi kunnolla.... Ykkös ja kakkos vaihteella pysyy paineet kurissa, mutta kolmosella hakkaa jo yli... Ei taida portin virtaukset riittää, ihan niinku evo ehdotti....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

tuskimpa se pakoputken muutos nyt niin paljoo tekee,että ei enään portin koko riittäisi.tai oikeestaan oon melkeen varma ettei se niin kinthaalla ole sen koko,et tollasella muutoksella ei riittäs.

kyllä siellä edelleen on jotain mätää.eli ilmeisesti jumittelee edelleen.
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Viritin hukkaportin yhteyteen säädettävän jousipatentin auttamaan hukkaportinkellon toimintaa... Nyt pysyy ahdot kurissa (0,7bar), tosin haittavaikutuksena kasvoi turbon viive :evil: , kun joutuu jousen vetään senverran kireelle, että on hukkaportti kokoajan hieman raollaan.... Täytyy tulevan talven aikana varmaan asentaa hieman isompi hukkaportti, jos vaikka pärjäis ilman jousivirityksiä ja sais tuon viiveen pienemmäksi :mrgreen: :mrgreen: ....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
sevymoto
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Marras 2007 21:50
Paikkakunta: KIIKKA

Viesti Kirjoittaja sevymoto »

en ole kummemmin noiten turbo vehkeitten kanssa pelannut mutta eikös kun minulla on vakio 2.2gt probe niin käy ihan kun otan pybassin pois ja tukin sen letkun ja sit vähän ennen imusarjaa katkaisen sen alumiiniputken ja tikkaan siihen kiinni t haaran josta saan sitten dumpille paikan ja sitten se pieni letku mikä on pybassin pääs nii tuukki dumpin päähä. eikä tarvitse muuta tehdä? auttakaa minua :) kiitos!
Ford Probe 2.2gt
Samu
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Loka 2005 15:22
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Samu »

sevymoto kirjoitti:en ole kummemmin noiten turbo vehkeitten kanssa pelannut mutta eikös kun minulla on vakio 2.2gt probe niin käy ihan kun otan pybassin pois ja tukin sen letkun ja sit vähän ennen imusarjaa katkaisen sen alumiiniputken ja tikkaan siihen kiinni t haaran josta saan sitten dumpille paikan ja sitten se pieni letku mikä on pybassin pääs nii tuukki dumpin päähä. eikä tarvitse muuta tehdä? auttakaa minua :) kiitos!
näin se menee:D eli se letku tulee siihen dumpin päähän muuta ei tarvitse tehdä..
Sierra 2.0 -85 turbo
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
Avatar
mgml
Viestit: 39
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:24

Viesti Kirjoittaja mgml »

Samu kirjoitti: näin se menee:D eli se letku tulee siihen dumpin päähän muuta ei tarvitse tehdä..
Köh-köh...ja yskin täällä... eli mikä on pybassi? Näin äkkiseltään kuulostaa ja konepellin alle mentäessä näyttää tutulle.. tuo putken katkaisu ja tikkaaminen, mutta.. letkua eip näy :oops: Voisitteko selittää selvällä suomenkielellä tyhmälle? Noh, en tiedä, onko liian vaikea tehtävä :cry:
Ford Probe 2.2 GT turbo
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

bypass on sama kun dumppi, mutta tunkee "hukkailman" takaisin kiertoon, kun taas dumppi suhauttaa kivasti grillin nurkilla...

Kuva
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

mgml kirjoitti: letkua eip näy :oops:
Ja se letku josta puhutaan siis välittä tuolle by-passille ohjauspaineen... Eli kaasuläpän sulkeutuessa imee imusarjaan muodustuvalla alipaineella männän auki, jolloin ahtopaineet pääsee purkautumaan ahtoputkista pihalle, jolloin ei jää hidastamaan turbon pyörimistä... Joko selkis??

Esim. TÄÄLLÄ turbo termien/toiminnan pikakurssi, kuinka kaikki toimii, mikävaikuttaa mihinkin yms. :wink: ....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
mgml
Viestit: 39
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:24

Viesti Kirjoittaja mgml »

Kessi kirjoitti: Esim. TÄÄLLÄ turbo termien/toiminnan pikakurssi, kuinka kaikki toimii, mikävaikuttaa mihinkin yms. :wink: ....
Kiitos linkistä, tutkailen sitä seuraavaksi :)
Ford Probe 2.2 GT turbo
Avatar
sevymoto
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Marras 2007 21:50
Paikkakunta: KIIKKA

Viesti Kirjoittaja sevymoto »

millanen dumppi sitten tuohon 2.2gt probeen käy kun olen kuullut että yksi mäntäinen dumppi sekoaa? entäs yksi isomäntäinen dumppi tai kalvodumppi tai kaksi mäntäinen dumppi? kertokaapas mitä dumppeja te olette probeen laittanut ja mikä olisi parhain/edullisin ja linkkejäkin voisi laittaa jostain mis olis niit dumppeja :) kiitos!
Ford Probe 2.2gt
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ei kai se prbe sen erikoisempi auto ole kun muutkaan?
ainakin pateracingin yksmäntäset dumpit on toiminu joka pelissä kun junan vessa
Focus 1.0 edition a6 2017
Vastaa Viestiin