Sivu 2/3

Ei ole.....

Lähetetty: 21 Kesä 2007 00:22
Kirjoittaja crashline
kairaaja kirjoitti:Satula vaihdettu.

Onko käsijarruvaijereille jotain säätöä jossain? Mistä löytyy? Oletus, että kahvan läheltä, jos näin niin miten pääsee helpoiten käsiksi?

Korjatun puolen kässäri ottaa huonommin kuin toinen puoli. Molemmille puolille vaihdoin jarrupalat.


Ei ole käsijarrulle säätöä missään....Avasin omastani kaiken auki tänään,auton sisältä keski konsolin ja auton alta kaikki pelti levyt mitkä oli tiellä ja siellä ei ollut mitään mistä säätää käsijarrun vaijeria, ainoastaan paikat mistä vaihdetaan vaijerit. :shock:

Lähetetty: 05 Heinä 2007 00:27
Kirjoittaja kd
Siinä tuntuis olevan automaattisäätö. Mulla ei toinen puoli ottanut ollenkaan. Otin renkaan pois ja huomasin, että vaijerin päässä oleva vipu oli jäänyt "jarruta" asentoon. Siinä kun vipua käsin vedettiin auki asentoon ja taas kässäristä kiristettiin niin käsijarru kiristyi itsestään. Samalla pelkkä herkistely korjasi käsijarrun, joten ei tarttenut purkaa tällä kertaa sen enempää.

Vaijerit nyt...

Lähetetty: 09 Heinä 2007 23:20
Kirjoittaja crashline
Vaihdoin vaijerit uusiin(Motonetista) ostin ja hyvin toimii taas, tänään meni katsastuksesta läpi 8)

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 19 Helmi 2009 20:42
Kirjoittaja lastuki
Nostetaan vanha ketju kun löysin ebaystä ilmeisesti sopivan 5-kulmaisen hylsyn myynnistä.

http://cgi.ebay.co.uk/Laser-4512-Pentag ... 240%3A1318

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 20 Helmi 2009 14:28
Kirjoittaja mostro
lastuki kirjoitti:Nostetaan vanha ketju kun löysin ebaystä ilmeisesti sopivan 5-kulmaisen hylsyn myynnistä.

http://cgi.ebay.co.uk/Laser-4512-Pentag ... 240%3A1318

Olisko ollu niin että se on 12 mm:nen mikä siinä on, tuosta satsista puuttuu se koko. Tuota samaa kolme hylsyn satsia saa motonetistäkin

Viiskulmahylsyt 10,14,19 -1/2" 76-5044 9.90eur

Tosin noita 12 mm hylsyjäkin näyttää olevan ebayssä kaupan, pitänee tarkastaa tuo koko varmaksi.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 22 Helmi 2009 11:04
Kirjoittaja Tila
Omia satuloita huoltaessa vedia raa'asti rälläkällä 5-kulmaisen pultin ympärillä olevan reunuksen pois. Niin pultin saa auki esim pihdeillä tai itsella hylsy joka käy kaikkiin kokoihin (hylsyn sisällä pieniä tappeja jotka painuu sisään pultin koon mukaan). Hylsy ei olisi mahtunut jos reunusta ei olisi ottanut pois.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 16 Touko 2010 19:18
Kirjoittaja Hessu
Otin satulat auki rikkinäisen pölynsuojakumin ja väitetyn pikku laahaamisen perusteella. Männässä lukkorenkaan alla oleva potero oli täynnä moskaa mutta muuten vaikuttaa ehjältä ja hyväkuntoiselta.

EDITTIÄ: Mikä mahtaa olla tarkoituksena sille, että tuon mäntää painavan käsijarrun kierretangon alapuolinen tila on tuuletettu ulkoilmaan? Miksei se voi lillua jarrunesteessä kokonaan? Tajusin vasta toisen satulan kohdalla että siellä poteron pohjalla on reikä. Ekassa se oli ruostunut umpeen, pitää siis irrottaa ja avata se uudelleen...

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 23 Touko 2010 19:06
Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies
Itsellä kanssa oli tuo satulan käsijarruvipu jumiutunut. Ei ollu pakoautoa, joten diagnoosin jälkeen hain motonetistä satulan (reilu 150 € + 20 € jonka saa takasin kun vie vanhan satulan sinne). Satula oli ns. kunnostettu, mutta pintoja ja tiivisteitä myöten oli uudenverosessa kunnossa. Toki toi 150 € on aika reipas hinta. Pitää kyllä avata se rikkinäinen satula, että näkee mikä siinä olis vikana, että osaa ens kerralla korjata lennosta. Satulan irrotus ja vaihtohan on lasten leikkiä.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 11 Helmi 2016 20:28
Kirjoittaja hillevihiiri
moro! vanhanliiton harrastelijana ottaa männän irti ja hoonaa hieontapaperilla sylinterin niin alkaa toimimaan...

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 07 Maalis 2016 08:07
Kirjoittaja Juudasman
Pakko kommentoida tähän, kun itse taistelin tuon käsijarru ongelman kanssa myös.
Ensin hommasin uuden satulan maksoi noin 80€, sekin jäi jonkun ajan päästä jumiin, vaikka käsijarrua säännöllisesti käytinkin.

Päädyin ratkaisuub: aina ennen katsastusta nostamaan takapään pukille, hommasin purkin wd-40 ja vasaran kaapista.
Yks veteli käsijarrua ja toinen suihkutti wd:tä ja auko vasaralla vipua.
Joka katsastuksessa arvot ollut samat ja tosi hyvät.

Vipua ja käppäriä saa vedellä edestakaisin 50-100 kertaan, mutta jos jaksaa nähdä sen vaivan ja ostaa muutaman euron purkin sitä ainetta, niin säästyy purkamisilta ja uusien satuloiden ostolta...

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 09 Maalis 2016 13:00
Kirjoittaja Tessu
En tunne tuota tekniikkaa mutta jos osat uutena auki saa niin rasvaa/sun muuta pastaa sinne väleihin niin pitäis kyllä toimia enempi kuin vuoden.
JA juu jos sitä autoa seisottaa kotipihassa tai omassa tallissa niin varmasti jää kässäri jumiin kun on se kokoajan päällä,miksiköhän?
Mulla kässäri ei ole päällä kun jos mäkeen jätän tai kun auto käy enkä ole itse hytissä

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 24 Touko 2016 23:19
Kirjoittaja Skorpio082
Hei! Mulla ois ongelma ton takavasemman renkaan kuumenemisen kanssa vm01 (mk3)
Jos ajan n. 5km niin kuumenee sen verran että hohkaa lämpöä ihan kivasti.
Onko tuohon muita syitä kuin juuri tuo jarruhomma?
Onko mk3:ssa rumpujarrua?
Voisiko olla laakeri?

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 25 Touko 2016 15:57
Kirjoittaja Skorpio082
Availin nyt takapään auki ja kattelin miltä näyttää. En nyt tiedä oikeata nimeä osalle mutta se liikkuva palikka johon vaijeri ja ulkoinen pieni jousi tulevat niin sen irrotin ja näki heti kyllä että se oli päässyt uriltaan liikkumaan väärään asentoon.
Vastakappaleessa näkyi myös pyöristymisiä joten onko näitä mahdollista vaihtaa pelkästään?
Sitten yksi tyhmä kysymys vielä.. jos jätän käsijarrun laittamatta kiinni jotta saan auton ajoon niin onko jotain syitä miksi ei kannattaisi?
Parkkiin saa kuitenkin vaihteella jos suht tasaista. Katsastuksestahan se ei tietenkään mene

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 25 Touko 2016 18:12
Kirjoittaja montikka
Skorpio082 kirjoitti:Availin nyt takapään auki ja kattelin miltä näyttää. En nyt tiedä oikeata nimeä osalle mutta se liikkuva palikka johon vaijeri ja ulkoinen pieni jousi tulevat niin sen irrotin ja näki heti kyllä että se oli päässyt uriltaan liikkumaan väärään asentoon.
Vastakappaleessa näkyi myös pyöristymisiä joten onko näitä mahdollista vaihtaa pelkästään?
Sitten yksi tyhmä kysymys vielä.. jos jätän käsijarrun laittamatta kiinni jotta saan auton ajoon niin onko jotain syitä miksi ei kannattaisi?
Parkkiin saa kuitenkin vaihteella jos suht tasaista. Katsastuksestahan se ei tietenkään mene
Helpoimmalla pääset kun haet motonetista uuden jarrusatulan ja palautat vanhan sinne, hintaa tulee riippuen satulasta 90-140 euroa. Lähes poikkeuksetta vanteen/jarrun kuumenemisen syy näissä on juurikin kuvaamasi osan jumiutuminen ajan myötä. Ja ei siinä mitään pahaa pitäisi tapahtua jos käsijarrun kytkemättä jätät, kannattaa vaan laittaa teippi kahvaan ettei vahingossa nyi kahvasta.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 26 Touko 2016 07:12
Kirjoittaja Skorpio082
Kiitos vastauksesta.
Tosiaan auto alkaa olla sen verta ruosteessa että on vähän kysymysmerkki että mitä kannattaa tehdä mutta jos on tuon hintainen mitä sanoit niin kenties sen kärsii vielä vaihtaakkin. Pitännee kuitenkin varmistaa vielä jättämällä käsijarru pois ettei lämpene ja siitähän sen sitten selvittää.
Kiitos

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 26 Touko 2016 16:51
Kirjoittaja montikka
Skorpio082 kirjoitti:Kiitos vastauksesta.
Tosiaan auto alkaa olla sen verta ruosteessa että on vähän kysymysmerkki että mitä kannattaa tehdä mutta jos on tuon hintainen mitä sanoit niin kenties sen kärsii vielä vaihtaakkin. Pitännee kuitenkin varmistaa vielä jättämällä käsijarru pois ettei lämpene ja siitähän sen sitten selvittää.
Kiitos
Hetken kun vilkuilet sitä vipua mihin se vaijeri tulee niin tajuat sen toiminnan, ei siis välttämättä lopu jarrun laahaminen vaijerin poistolla. Täytyy varmistaa että se vipu menee siihen stoppariinsa asti, ja jos on jumissa-> ei mene kuin vasaralla naputtelemalla, jonka jälkeen usein jumitus loppuu.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 28 Touko 2016 20:00
Kirjoittaja Skorpio082
Jätin vaijerin irti ja teippasin kahvan etten turhia vetele.
Nyt nelisen päivää ajellu eikä vanne ole enää kuumentunu. Josko sit syssymmällä laittaa uuden satulan. Kävi kyllä mielessä takas laitettaessa että saattanu jäädä laahaus asentoon joten kiersin mäntää varmuuden vuoksi sisäänpäin..uskoakseni se varmisti sen ettei jää laahaamaan.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 31 Touko 2016 23:20
Kirjoittaja Skorpio082
montikka kirjoitti: Hetken kun vilkuilet sitä vipua mihin se vaijeri tulee niin tajuat sen toiminnan, ei siis välttämättä lopu jarrun laahaminen vaijerin poistolla. Täytyy varmistaa että se vipu menee siihen stoppariinsa asti, ja jos on jumissa-> ei mene kuin vasaralla naputtelemalla, jonka jälkeen usein jumitus loppuu.
Kyllähän ton näkee hyvin miten toimii mutta jäi kaivelemaan että mitä sen satulassa olevan kappaleen ja männän välissä on? Ihan vaan mielenkiinnosta ja että ymmärtää paremmin sen toimintaa. Lähinnä miltä "räjäytyskuva" näyttäisi tuosta.
Vastailkaa jos jaksatte

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 01 Kesä 2016 12:17
Kirjoittaja Asdleksi
Skorpio082 kirjoitti:Jätin vaijerin irti ja teippasin kahvan etten turhia vetele.
Nyt nelisen päivää ajellu eikä vanne ole enää kuumentunu. Josko sit syssymmällä laittaa uuden satulan. Kävi kyllä mielessä takas laitettaessa että saattanu jäädä laahaus asentoon joten kiersin mäntää varmuuden vuoksi sisäänpäin..uskoakseni se varmisti sen ettei jää laahaamaan.
Motonetistä saa ostettua korjaussarjan satulaan. Maksaa 10e luokkaa. Oma korjautui tällä, joten säästöä syntyi ihan mukavasti.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 01 Kesä 2016 15:17
Kirjoittaja tursas
Tosta käsijarrusta sen verran, että käyttöohjekirjassa, mitä kukaan ei lue, sanotaan, että "paina ensin jarrupoljinta, (kone käynnissä, tehostin päällä), ja revi vasta sitten kässäriä. Jos teet toisin, tiedä sitten miten se vaikuttaa.. :roll:

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 30 Maalis 2019 12:30
Kirjoittaja Lolita1982
Vanha ketju, mutta nostellaanpas...

Itselläni -05 Mondeo pomppasi kuskin puolen käsijarrusta, joka ei ottanut lainkaan (vaijeri oli totaallisesti jumissa [juminut "ottavaan asentoon"], vika minussa, koska en ikinä käytä käsijarrua automaattiautoissa ja äärimmäisen harvoin kyllä manuaaleissakaan). Itse herkistelin vaijeria sen verran, että vaijeri lähti kyllä liikkumaan (lukitsi pyörän), muttei palautunut, kun löysäsin. Merkkiliikkessä sitten vaihtoivat uuden satulan (Fordin original, hinta n. 80€, tarvikkeena olisi ollut kalliimpi!!! [hinta n. 100€]) ja uuden vaijerin. Lopputulos; vaijeri kyllä nyt palautuu, mutta käsijarru ei ota edelleenkään riittävästi kuskin puolelta. Kokeilivat säätää niin pumppaamalla käyttöjarrua/käsijarrua kuin auton alla olevasta säätömekanismistakin. Säätö vaikuttaa vain siten, että käsijarru alkaa ottaa liikaa vänkärin puolelta (lukitsee pyörän). Onko säätöön siis joku spesiaali tapa, vai onko uusi satula viallinen, mikä mielestäni tuntuu kyllä erittäin epätodennäköiseltä.

Lisähuomautuksena, että autoon on edellisvuonna uusittu levyt ja palat ja "vanha" satulakin oli kyllä melko uuden näköinen, mutta nyt on kuitenkin sen uusi satula ja vaijeri paikoillaan...

Autoon oli muuten tarjolla taakse kahta eri vaijeria, tähän laitettiin se lyhyempi versio.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 31 Maalis 2019 20:00
Kirjoittaja seppo1
Lolita1982 kirjoitti:Vanha ketju, mutta nostellaanpas...

Itselläni -05 Mondeo pomppasi kuskin puolen käsijarrusta, joka ei ottanut lainkaan (vaijeri oli totaallisesti jumissa [juminut "ottavaan asentoon"], vika minussa, koska en ikinä käytä käsijarrua automaattiautoissa ja äärimmäisen harvoin kyllä manuaaleissakaan). Itse herkistelin vaijeria sen verran, että vaijeri lähti kyllä liikkumaan (lukitsi pyörän), muttei palautunut, kun löysäsin. Merkkiliikkessä sitten vaihtoivat uuden satulan (Fordin original, hinta n. 80€, tarvikkeena olisi ollut kalliimpi!!! [hinta n. 100€]) ja uuden vaijerin. Lopputulos; vaijeri kyllä nyt palautuu, mutta käsijarru ei ota edelleenkään riittävästi kuskin puolelta. Kokeilivat säätää niin pumppaamalla käyttöjarrua/käsijarrua kuin auton alla olevasta säätömekanismistakin. Säätö vaikuttaa vain siten, että käsijarru alkaa ottaa liikaa vänkärin puolelta (lukitsee pyörän). Onko säätöön siis joku spesiaali tapa, vai onko uusi satula viallinen, mikä mielestäni tuntuu kyllä erittäin epätodennäköiseltä.

Lisähuomautuksena, että autoon on edellisvuonna uusittu levyt ja palat ja "vanha" satulakin oli kyllä melko uuden näköinen, mutta nyt on kuitenkin sen uusi satula ja vaijeri paikoillaan...

Autoon oli muuten tarjolla taakse kahta eri vaijeria, tähän laitettiin se lyhyempi versio.
Kyllähän sen käsijarrusäädön pitäisi toimia ihan käsijarrukahvasta vetämällä. Joskus vaan tulee tilanteita, että ei toimi kunnolla vaikka pitäisi. Olen joskus säätänyt käsijarrua ihan pyörittämällä sitä satulan mäntää. On vaan työllistävämpää kun pitää ottaa palat pois ja sitten pyörittää ja laittaa palat takaisin ja taas kokeilla, mutta se on yksi vaihtoehto. Tämä säätötapa vaan vaatii, että jarrulevyissä ei saa olla olaketta reunassa, tai palat ei mene takaisin paikoilleen. Mutta vaijereistahan sitä ei säädetä, niistä vaan otetaan tyhjät pois muttei yhtään enempää. Eli niiden satuloissa olevien käsijarruvipujen pitää päästä palautumaan ihan tappiin asti.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 21 Touko 2020 18:00
Kirjoittaja Rusty
Joo, sai taas rassautua hetken Mondeon (mk3, 2001, farkku) vasemman takajarrusatulan kanssa. Käsijarrua käytetään käytännössä aina. Vasuri ei ottanut käsijarrulla vaikka vipu kyllä likkui, mutta se ei palautunut ollenkaan lepoasentoon. Vaijerit vaihdettu jokunen vuosi sitten ja liikkuvat hyvin. Liukutapitkin liikkui melko hyvin, ihan vähän oli jäykähköt

Vaijeri pois ja juuri ja juuri sai liikuteltua meisselillä vääntäen, vasaralla kopistellessa jäi aina sille sijoilleen. Jousi ei todellakan jaksanut sitä palauttaa lähellekään lepotilaan. Otin koko satulan pois paikaltaan ja ajattelin kokeilla purkaa sitä ja katsoa voisiko sitä elvyttää ennenkuin hankin uuden/käytetyn (tämä satula on uusittu vuonna 2012 huoltokirjan mukaan).

14mm kuusikulmaisella hylsyllä ei saanut auki tuota 5kulmaista pulttia kun alkaa sutimaan, toinen niistä jarruvaijeritelineen kuusiokolopikkupulteistakin on hapettunut muodottomaksi eikä sitä saanut auki kuusiokoloavaimella eikä siinä vipusysteemin keskellä oleva kuusikolokaan ei meinaaa aueta normivoimin. 5kulmahylsysarjan saa Motonetista...tai menisikö tuohon joko sopiva naaras-Torx ympärille? Tuon yhden pikkukuusiokolopulttiin voisi kokeilla T35 Torx avainta...jos se olisi jossain liian hyvässä jemmassa.

Koska en saanut tuota purettua niin raotin sitä tiivistettä ja sieltä tuuppasin reilusti WD40:stä ja annoin liota aikansa ja vemputtlein vipua edestakaisin. Tunsi selvästi kuinka mekanismi alkoi liikkua kevyesti ja lopussa kokeilin jousi paikallaan niin se jaksoi jo vetäistä sen lepoasentoon.

Nyt sitten satula on takaisin paikallaan ja käsijarru ottaa molemmille puolile melko tasaisesti, vajaassa kahvan vetäisyssä mielestäni tehossa on eroa mutta kun vetää ihan tappiin niin silloin kyllä jumii molemmat hyvin. Eikä jää jumiin kun vapauttaa. Olen tähän laittanut ne lisäjouset vaijerinkuoren päälle työntämään vipua lisää lepoasentoon. Käytin palat pois paikaltaan ja putsailin liukutapit, kolot ja kumit ja laittelin uudet rasvat.

Tässä on vielä se alkuperäinen automaattisääätöinen kahva joka vissiin ei toimi ihan viimeisenpäälle. Liikealue on aika iso, mutta ainakin yhdessä katsastuksessa eräs katsastusmies tiesikin näiden Mondeon oikut ja sanoi ettei häntä haittaa isohko liikerata kunhan ottaa kunnolla ennekuin on aivan kahva aivan yläasennossa.

Jos ja kun olette noita satuloita purkaneet niin onko nuo pultit olleet kovinkin jumissa? Mikähän idea tuossa 5kulmaisessa pultissa on, sehän kannattaisi vaihtaa normaalikantaiseen?

Ja korjausopasta kun katsoin niin siinä ohjeistetaan asettelemaan jarrumäntä tiettyyn asentoon kolojen ja satulan rungossa olevan pienen olakkeen kanssa, vasuri ja oikea puoleiset hieman eri tavalla (äinpäin), mutta tässä minun tapauksessa männissä olevat molemmat kolot on identtiset. Laitoin toisen niistä koloista olakkeen kohdalle. Mikähän se tämä homma on?

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 08 Touko 2021 23:21
Kirjoittaja Rusty
Takajarrujen liukutapit....ylemmät ne sellaiset erilaiset joissa ohennus ja kumiset "ohjurit" siinä päällä. No toisella puolella tuo kumi ei enää pysy siinä ohennuksessaan ja yrittää liukua liukutappia pitkin ja tietenkin sitten jumii kun yrittää asentaa sen telineeseen. Onko oltava tuollainen erilainen liukutappi vai korvaanko "kumittomalla"?

Onnistuin sitten hävittämään käsijarruvaijerin peltiklipsin eli sen joka pitää käsijarruvaijeria (kuoresta) satulassa kiinni. Ennenkuin alan viritttelemään mitään niin saakohan noita jostain irtona? Edit: saa merkkiliikkeestä osanumero 1424919 maksaa n.5e...ja tietenkin löysin vielä sen vanhankin hyvästä jemmasta auton kuppitelineen pohjalta.

Re: mondeon käsijarru

Lähetetty: 19 Touko 2021 20:01
Kirjoittaja Rusty
Voiko tuolle automaattisäätöiselle kahvalle tehdä mitään "elvytystä"? Voiko sen voimaa jolla se vetää sitä automaattisäädöllä vaijeria kireämmälle pienentää? Nyt tuo vetää melkoisella voimalla, jos päästää vaijeri menemään niin pihtien kanssa pitää vetää ulos.

Kun vaijeri ei ole paikallaan niin vivut palautuu satulassa kyllä takaisin eikä laahaa. Heti kun laittaa vaijerin paikalleen niin palautuminen ei ole niin täydellinen ja jää hieman liikaa laahaamaan. Lisäjousetkin on lisätty ja niitä "shimmasin" kireämmiksi aluslevyillä ihan kokeilu mielessä.