Mondeo 2.0 TDCI käynti/savuongelmaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mese
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2005 09:00

Mondeo 2.0 TDCI käynti/savuongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mese »

Tuommoisen löysin haulla, mutta en vastauksia.

viewtopic.php?t=3083&highlight=2+0+tdci

Kokeillaan uudella aiheella ja eri tarinalla:
Mondeossa 130hv -02 dieselissä oireita
Asiat jotka tähän ongelmaan liittyvät:

- Auto kävi 160tkm huollossa -> öljyt suodattimet ym. peruskamaa
- viikko edellisestä raskaassa kuormituksessa (kilpa-auto kärryllä, mäkinen pieni tie) syttyi moottorin häiriövalo, ei poistunut nollaamalla (obd2 käsikapula)
- Voortin testeri ilmoitti, että sylinteri 4 yli nakutusrajan, kalibroi/säädä suuttimet -> moottorin päältä suuttimien numerosarjat koneeseen -> ok ja vikakoodi ei tullut takaisin ja remppamies sanoi kaikki OK.
- Nyt kuitenkin savuttamisongelmaa ilmassa sekä tuntuu, ettei tehoja ole tarpeeksi (ei koskaan kait ole, mutta...)
- auto nykii tasakaasulla ajettaessa juuri suurimman väännön alueella

Olisiko paikallaan vaihtaa tuo sylinterin 4 suutin kokonaan? Vai onko pelättävissä jotain suurempaa... Suuttimetkin tuntuivat olevan hinnoissaan, 300 e/kpl...
Mese
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2005 09:00

Viesti Kirjoittaja Mese »

Päivitystä tilanteeseen, tänään suuttimet testiin ja sitten tietää lisää.
Mese
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2005 09:00

Viesti Kirjoittaja Mese »

Täytyy kertoilla tarinaa lisää, etenkin kun homma voiton puolella:
(onpahan jollekkin apua jos vaikka olisi samoja murhehia)

- Yksi suutin sökö -> vaihdettu
- EGR nyt tulpattu

edelleen tehon puutetta, mutta nykimisongelma poistui -> tarkempaa tutkiskelua -> turbon putki halki... Niin siisti halkeama, ettei heti huomannut.

- Nyt pelaa ja woima tallella.
Timppasavosta
Viestit: 207
Liittynyt: 26 Huhti 2006 20:40
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja Timppasavosta »

Tuo on metka juttu näköjään näissä turbodieseleissä, nimittäin tuo turbon putken halkeaminen / katkeaminen. Omassa Focuksessani oli nimittäin sama vika ja putken vaihdolla vedot korjaantuivat osittain. Parasta olisi teettää turbolle huolto, mutta sille tuntuu kertyvän hintaa siinä 300 - 1000 euroa, joten ei himota mahdottomasti...

Focus tuntuu nykivän aina ajoittain ja varsinkin tasakaasulla, olisikohan samaa ongelmaa? Kylmänä näyttäisi savuttavan käynnistettäessä melko reilusti ja jonkin aikaa liikkeelle lähtiessä. Mielenkiintoinen oire tuli myös laittaessani tankkiin tätä polttoainejärjestelmän puhdistusainetta (STP), silloin nykiminen lisääntyi todella rajusti. Ilmiö tuli voimakkaimmin esille kovassa kiihdytyksessä. Nyt auto pelaa taas jotenkin, voimaa tosin saisi olla enemmän tässäkin yksilössä.
Nyt kalustossa: Transit MK6 X3, yksi faceliftattuna MK7:ksi :ford:

Yli 40 diesel-Fordia ollut, ollut mm. 9XMondeo MK4 ja liki 30 MK6 / 7 Transitia

facebook.com/tikatechky
Mese
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2005 09:00

Viesti Kirjoittaja Mese »

tuohon miun voortin koneeseen tuo suuttimien "vuototesti" oli hyvin yksinkertainen homma, aikaa meni ½h. Tökättiin suuttimien kylkeen (paluu? joku liitos kumminkin) 4 mittapulloa, auto käyntiin ja katsottiin paljonko suuttimet vuotaa. Kuulemma noita suuttimia menee nimenomaan TDCI koneista, mondeossa ja transiteissa. Seuraavaksi ajattelin irroittaa imusarjan ja putsata, kun kerran tuli tukittua tuo EGR.
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Mese kirjoitti:Täytyy kertoilla tarinaa lisää, etenkin kun homma voiton puolella:
(onpahan jollekkin apua jos vaikka olisi samoja murhehia)

- Yksi suutin sökö -> vaihdettu
- EGR nyt tulpattu

edelleen tehon puutetta, mutta nykimisongelma poistui -> tarkempaa tutkiskelua -> turbon putki halki... Niin siisti halkeama, ettei heti huomannut.

- Nyt pelaa ja woima tallella.
Sama juttu omassa TDCI mondeossa, 4 suutin antaa vikakoodin ja menee vaihtoon =( Minulle kyllä sanoivat hinnaksi 380e.. :cry:
Mese
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2005 09:00

Viesti Kirjoittaja Mese »

Pakko nostaa wanha aihe, kun on itse aloittanut....
Onko kukaan löytänyt järkevää selitystä seuraavalle:

Kiihdytettäessä lykkää tuon hehkun merkkivalon vilkkumaan... Eli edellisenä kesänä vaihdettiin suutin, mutta ei kai taas... Onko muita selityksiä? Koodi luettu ja viittasi tukkoiseen polttoainesuodattimeen, mutta sekin on uusi...
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Mese kirjoitti:Pakko nostaa wanha aihe, kun on itse aloittanut....
Onko kukaan löytänyt järkevää selitystä seuraavalle:

Kiihdytettäessä lykkää tuon hehkun merkkivalon vilkkumaan... Eli edellisenä kesänä vaihdettiin suutin, mutta ei kai taas... Onko muita selityksiä? Koodi luettu ja viittasi tukkoiseen polttoainesuodattimeen, mutta sekin on uusi...
Mulla on nyt kolme suutinta vaihdettu ettäettä.. Silloin kun ensimmäisen vaihtoivat korjaamolle suositeltiin että vaihda muutkin, olis vaan pitänyt uskoa. Nuo on kuitenkin sen 600e pala vaihdettuna, kaikki kun vaihtais kerralla niin säästäis vähän työn hinnassa.

Hetkonen..siis vikakoodi ei tullutkaan nyt nakutusarvon ylityksestä? erikoinen juttu..silloin tuskin vika on tuo suutin.

Ihan mielenkiinnosta, minkä verran tuo sun monni on rullattu?

EDIT: mitattiinko sulla ruiskun paineet? Ettei vika olis siellä päässä..
Mese
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2005 09:00

Viesti Kirjoittaja Mese »

ei mitattu ei... ajettu 185tkm

haiskahtaa syöttöpumpulta tai joltain muulta melko hinnakkaalta...
Taitaa tulla entinen voortin omistaja meikäläisestä.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

onko pa-suodatin joku halpahallituote? rekisteriote kourassa fordilta hakemaan oikeanlainen ja testaamaan. neljää eri suodatinta myyvät fordillakin jotka kaikki sopivat tilaansa, eri karkeudella vaan suodattavat..
focst
Viestit: 2437
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja focst »

pa pumppu todennäköisesti ei se suodatin nyt niin paljon vaikuta...
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

focst kirjoitti:pa pumppu todennäköisesti ei se suodatin nyt niin paljon vaikuta...
ja kyllä muuten vaikuttaa. vanhanmallin dieselissä ei niinkään tarkkaa, mutta uudemmassa on.. mulle on kerrottu että tdci mondeoon saa muistaakseni pelkästään merkkiliikkeestä neljä eri karkeuksista suodatinta jotka kaikki sopivat paikalleen, jos on liian harva suodatin pääsee epäpuhtauksia läpi ja seurauksena suutinvaurio näissä tän päivän hienoissa vehkeissä.
Laakkanen
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2007 12:40
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja Laakkanen »

Mese kirjoitti: - EGR nyt tulpattu
Mistäs kohtaa tuota 2.0 TDCI konetta se EGR löytyy ja onnistuuko EGR irroitus helposti? Aiheuttaakohan tulppaaminen vikakoodia?
Laitoitko vaan levyn väliin että kaasu ei pääse EGR:llä?

Itsellä sen verran uusi tuttavuus tämä mondeo että ei tuo EGR:n paikkakaan ole selvillä.
2.0 TDCI Mondeo
Jude
Viestit: 25
Liittynyt: 31 Touko 2007 22:00

Viesti Kirjoittaja Jude »

EGR venttiili löytyy yleensä imusarjan alapuolelta. Edestä katsottuna vasemmalta. Lähtee irti noin viidessä miinuutissa Euro 3:sessa ei syty häiriövalo, mutta Euro 4:sessa sytyttää.
Laakkanen
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2007 12:40
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja Laakkanen »

EGR tulpattu levyllä. Ei syttynyt vikavaloja ja eikä varmaan anna vikakoodiakaan. Pitää tarkastaa kunhan kaapelin saa hommattua.
Seuraavaksi ottaa hommaksi imusarjan putsaus.
2.0 TDCI Mondeo
musantti
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Huhti 2007 13:00

Viesti Kirjoittaja musantti »

Mulla on 130hv tdci mondeo, joka savuuttaa ja nykii aivan helvetisti ja liikkeen mukaan siinä ei ole mitään vikaa. Hävettää ajella!
Laakkanen
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2007 12:40
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja Laakkanen »

Antaakohan rikkinäinen pa-suutin vikakoodia :?:
Itsellä tuli tänään mondeoon seuraavat oireet:
- Tehoja hukassa vääntöalueella.
- Savuttaa oikein kunnolla yli 2000 kierroksilla
- Konehuoneesta kuuluu sellainen hassu resonoiva ääni vänkärin puolelta ja aika kovasti kun kierrokset 2000-4000
- Polttoaineensyönti kasvoi maantieajossa 3-4 litraa/100km

Tuommoiset havainnot tuli tehtyä tänään kun ajelin työreissua. Nyt illalla scan toolilla lukaisin vikakoodit ja ei ollut yhtään. MAF arvo näytti olevan ok lukemissa. Turbon paineet 100kpa -250kpa välillä tyhjäkäynti - max kaasu vedätys.

Varmaan on suutin vikaa jos ne ei anna vikakoodia mutta nyt ei vielä voi tietää. EGR on tosta tulpattu joten ei siitä pitäs olla. Katselin turbon imuletkun niin näytti kyllä ehjältä.

Hyviä arvauksia/vinkkejä? Huomenna pitää soitella wetterille.
2.0 TDCI Mondeo
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Laakkanen kirjoitti:Antaakohan rikkinäinen pa-suutin vikakoodia :?:
Itsellä tuli tänään mondeoon seuraavat oireet:
- Tehoja hukassa vääntöalueella.
- Savuttaa oikein kunnolla yli 2000 kierroksilla
- Konehuoneesta kuuluu sellainen hassu resonoiva ääni vänkärin puolelta ja aika kovasti kun kierrokset 2000-4000
- Polttoaineensyönti kasvoi maantieajossa 3-4 litraa/100km

Tuommoiset havainnot tuli tehtyä tänään kun ajelin työreissua. Nyt illalla scan toolilla lukaisin vikakoodit ja ei ollut yhtään. MAF arvo näytti olevan ok lukemissa. Turbon paineet 100kpa -250kpa välillä tyhjäkäynti - max kaasu vedätys.

Varmaan on suutin vikaa jos ne ei anna vikakoodia mutta nyt ei vielä voi tietää. EGR on tosta tulpattu joten ei siitä pitäs olla. Katselin turbon imuletkun niin näytti kyllä ehjältä.

Hyviä arvauksia/vinkkejä? Huomenna pitää soitella wetterille.
Tutun kuuloista...omassa on suutinta vaihdettu aina noiden oireiden jälkeen.. :(
Laakkanen
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2007 12:40
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja Laakkanen »

pikku-matti kirjoitti: Tutun kuuloista...omassa on suutinta vaihdettu aina noiden oireiden jälkeen.. :(
Niinpä, suuttimia sökönä. Sitten vielä tarkistettava onko pa-suodattimessa metallia. Maanantaina pitää soitella liikeeseen josta tuon ostin että saavat osallistua kustannuksiin.
Jospa se ois jo ensiviikolla taas ajossa.

Tuli tuossa mieleen että vois tehdä vaikka sellaisen ryhmäkantelun kuluttujaviraston kautta fordin maahantuojalle että saisivat laskee noiden suuttimien hinnan murto-osaan nykyisestä kun niitä kerran kuulostaa menevän kuin saippuaa. Eli haiskahtaa tyyppivialta jos kerran pa-pumpusta pinnoite irtoaa.
muokkaus:
Niin oikeastaan maahantuoja sais maksaa kaikki korjaukset joissa rikkoituminen johtuu pa-pumpun pinnoitteen irtoamisesta eli materiaaliviasta.
2.0 TDCI Mondeo
Laakkanen
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2007 12:40
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja Laakkanen »

Jaahans, kävipä sitten ehkä hyvin. Taisivat wetterillä keksiä tuon suutin vian kun eivät muuta löytäneet.
Sitten löysivät halkeaman ahtopaineputkesta ja nyt väittävät että kaikki käyntiongelmat ovat siitä. Saapas nähdä että onko näin kunhan auton käyn hakemassa.
2.0 TDCI Mondeo
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Laakkanen kirjoitti:Jaahans, kävipä sitten ehkä hyvin. Taisivat wetterillä keksiä tuon suutin vian kun eivät muuta löytäneet.
Sitten löysivät halkeaman ahtopaineputkesta ja nyt väittävät että kaikki käyntiongelmat ovat siitä. Saapas nähdä että onko näin kunhan auton käyn hakemassa.
Niin vaihdettiinko sulla nyt suuttimia? Laitappa viestiä kun olet auton hakenut että tuliko kuntoon..
Laakkanen
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2007 12:40
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja Laakkanen »

pikku-matti kirjoitti: Niin vaihdettiinko sulla nyt suuttimia? Laitappa viestiä kun olet auton hakenut että tuliko kuntoon..
Tänään jo sain auton takaisin ja nelossuuttimen ero muihin oli niin pieni että ei kuulemma kannata vielä vaihtaa ja sopii minulle. Olipas sekin saakeli taas marmoritiskireissu, tutkivat vikaa 180 eskon edestä, sitten mittasivat ohivuodon ja putsasivat EGR:n josta meni 100 eskoo. Sitten vielä tuo putki ja sen vaihto niin 150 eskoo. Jotenkin taas tuntuu että vitu mitä ryöstämistä. Sekin tanan töiden vastaanottaja niin sellainen puusilmä ettei toista.

Perjantaina aamulla vein auton niin sanoin että lukaisin edellisenä iltana vikakoodit ja niitä ei ollut. Tänään kun kävin hakemassa auton niin äijä mulle kertoo miten he laittoivat sellaisen laitteen autoon kiinni ja tarkastivat onko vikakoodeja. Hitto kun meinasin vetää hernepussin nenään, sitten kun se sanoi että putsasivat EGR:n, kysyin onko se umpilaippa vielä siellä. Se katsoi silmät suurena että mitä minä puhun. Selitin sille sitten niin se kysyi miksi siinä sellainen on. Silloin tuntui että aivoton apina on siinä minun edessä joka lukee autodatan sivuja ku piru raamattua. Aikoi sitten asennuskaverilta kysellä huomenna sitä laippaa. Pitää varmaan soitella vielä ja kysellä sen laipan perään.

Kyllä taas tuli todistettua että itse pitäs kaikki tehdä, vaan kun ei ehdi.
Vähän jo helpottaa vitutus......
2.0 TDCI Mondeo
Fisu
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Elo 2006 14:28

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Jouduin pakon edessä sinne Kajaanin wetterille ja punasena kiukusta siellä sai asioida. Monestipa nuo merkkiliikkeet on niin puunattuja, tärkeintä on iso lasku ja näyttävät tiskit. Kalliiksi tuli, koajostakin velottivat yli 20 eur.
pikku-matti
Viestit: 102
Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01

Viesti Kirjoittaja pikku-matti »

Mullekkin syttyi äsken vikakoodi, onneksi varasin jo aikaisemmin päivällä huollon Raskoneelle :D

Rahan menoa ei voi estää... :shock:
Mese
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Syys 2005 09:00

Viesti Kirjoittaja Mese »

On se mukavaa, että en ole yksin :D
Minulla taasen tuntuu olevan pumppu & suutin vikaa yhtäaikaa päällä. Onko kukaan muu huomannut öljyä koneen venttiilikopan päällä, eli siinä syvennyksessä johon suuttimet tulevat? Mistäköhän sekin mahtaa tulla :cry:
Vastaa Viestiin