Cossun kannen sovitus ohariin...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Riesamies
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Marras 2005 23:01
Paikkakunta: Jyväskylä

Cossun kannen sovitus ohariin...

Viesti Kirjoittaja Riesamies »

Mitenkäs helppo homma toi cosworthin kannen saaminen toimimaan 2.0 litrasessa I.S moottorissa... Mitä osaa pitäävaihtaa, jne?
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

kansi sinne menee helposti,taitaa jopa puristuksetki tulla aika sopivat vapariksi.
muistaakseni lisäksi ei tarvi ku cossun kampiakselin päähän tuleva hihnapyörä ja se pienenmpi apupyörä joka pyörittää virranjakajaa,sekä hihnan kiristäjä niin on helpompi löytää nokkahihna suoraan cosasta(toi kiristäjä saattaa olla sama,en muista).

rallipuolelta löytyy kyllä peltisarjoja ja imusarjoja tuplille,jos ei halua ruveta kikkaileen sitä is:n imusarjaa sinne.
jos sen sinne haluat niin tarvii olla cosan imusarja josta katkaset laipan+pätkät putkea ja sovitat ne is:n imusarjaan(ite joskus tein päinvastoin,eli cosan imusarja 8-venaseen).

ei ainakaan juur nyt tuu mieleen mitä muuta tarvis muuttaa.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

taitaa kyllä tasapää männällä jäädä puristus aika matalaks niinkun vapari käyttöön.nokat ei oikein toimi vaparina,näin kertoi pasimatti pulkkinen aikoinaan kun tommosta vapari cosamottia suunnittelin.
irc voicecoil
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

joo noi nokat kyllä ei välttämättä sovi kovin hyvin vapariin,eli rallimiehiltä vaan vapariin sopivia virinokkia koneeseen tai kokeilla kuinka orkkikset toimii.
cosassa on montut männissä ja is:n on tasapäät,eli kyl sieltä puristusta pitäs löytyä.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

eikös cossun kannesta pitäny tukkia joku ö-kanava tai jotain
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

jaska74 kirjoitti:eikös cossun kannesta pitäny tukkia joku ö-kanava tai jotain
"Tavallinen" taunuksen lohko siinä cossussakin on.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

jaska74 kirjoitti:eikös cossun kannesta pitäny tukkia joku ö-kanava tai jotain
ei tarvi,mutta jos olis cossun alakertaan tulossa 8-venakansi,niin silloin joutus toisen kanteen nousevan öljykanavan "tukkeeseen"poraan riejän.

nimimerkillä kokemusta on,meni nokka-akseli huonoon kuntoo ku en muistanu sitä porata auki :(
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

turbiiniriesa kirjoitti: ei tarvi,mutta jos olis cossun alakertaan tulossa 8-venakansi,niin silloin joutus toisen kanteen nousevan öljykanavan "tukkeeseen"poraan riejän.

nimimerkillä kokemusta on,meni nokka-akseli huonoon kuntoo ku en muistanu sitä porata auki :(
Eli.. pitääkö öljykanavaan sitten laittaa tulppa, jos Cossua laittaa tanarin lohkoon??
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

turbiiniriesa kirjoitti:...ei tarvi,mutta jos olis cossun alakertaan tulossa 8-venakansi...
s.o.h.c. sano että cossussa on tavallinen alakerta... (lohko siis)
Focus 1.0 edition a6 2017
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

Bootsi kirjoitti: Eli.. pitääkö öljykanavaan sitten laittaa tulppa, jos Cossua laittaa tanarin lohkoon??
ei se tietysti pahitteeksi ole,ettei sit ainakaan vahingossakaan vuoda sieltä pahvin välistä ulos tai sylinteriin,cossun pahvissa ei kyllä ole siinä kohtaa edes reikää,joten kyllä senkin pitäs se tiivistää,mutta....

cossun lohkossa oli kierteet ja siinä kuusiokolollinen tulppa jonka sit otin pois ja porasin siihen reijän laitoin takasi.
nyt en muista onko tanarin lohkossa kierteet ja siinä sit samanlainen reijällinen kuusiokololla avattava tulppa>todennäkösesti
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Siis missä se tulppa siaitsee?
Mulla on ollu useempi cossun alakerta 8vena kannella eikä oo ollu kannen öljynkierron kanssa mitään probleemaa ja mitään en oo alakerralle tehny ja cossun tiivistekin ollu käytössä.
Näkyykö tossa kuvassa olevassa nelikon lohkossa tulppaa tai sen paikkaa? http://www.tvracing.net/images/200%20lo ... ein%20.JPG
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

TVR kirjoitti:Siis missä se tulppa siaitsee?
Mulla on ollu useempi cossun alakerta 8vena kannella eikä oo ollu kannen öljynkierron kanssa mitään probleemaa ja mitään en oo alakerralle tehny ja cossun tiivistekin ollu käytössä.
Näkyykö tossa kuvassa olevassa nelikon lohkossa tulppaa tai sen paikkaa? http://www.tvracing.net/images/200%20lo ... ein%20.JPG
mulla oli 205 cossun alakerta ja siinä oli tuo kytkinpaketin puoleinen vasemmalta viidennen eli viimmesen pultin edessä oleva reikä tulpattu,sekä vasemmalta eka nyt ku kattelin noita vanhoja kuvia,eli ainoastaan keskimmäinen oli auki, tossa sun kuvassa ei kyllä tulppia niissä näy :roll: se piti olla ollut escocossussa kiinni ku siitä oli 200 alakerta hajonnut ja se myi sit sen auton myöhemmin ilman konetta ja ton 205 koneen erikseen ja mulle tuli siitä toi alakerta wisecoilla.
en itsekkään oikeen tiedä oliko alkuperänen tulppaus,mutta niin siinä oli ja en tiedä sit miksi ne olis siihen jälkikäteenkään laitettu.kansi sillä oli siitä irti ja en sitä sillä silmällä huomannu kattoo.
sen tulppauksen takia mulla meni nokka-akseli autosta.
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

turbiiniriesa kirjoitti: mulla oli 205 cossun alakerta ja siinä oli tuo kytkinpaketin puoleinen vasemmalta viidennen eli viimmesen pultin edessä oleva reikä tulpattu,sekä vasemmalta eka nyt ku kattelin noita vanhoja kuvia,eli ainoastaan keskimmäinen oli auki, tossa sun kuvassa ei kyllä tulppia niissä näy :roll: se piti olla ollut escocossussa kiinni ku siitä oli 200 alakerta hajonnut ja se myi sit sen auton myöhemmin ilman konetta ja ton 205 koneen erikseen ja mulle tuli siitä toi alakerta wisecoilla.
en itsekkään oikeen tiedä oliko alkuperänen tulppaus,mutta niin siinä oli ja en tiedä sit miksi ne olis siihen jälkikäteenkään laitettu.kansi sillä oli siitä irti ja en sitä sillä silmällä huomannu kattoo.
sen tulppauksen takia mulla meni nokka-akseli autosta.
No niissä voi olla tehty joskus jotain muutoksia, mutta orkkikseltaan niissä ei kyllä tulppia pitäs olla.
Tuokin kuvan lohko on cossueskosta lähtösin.
Eli yleensä ei tarvii tehdä mitään muuta cossun alakerralle jos oharin kannen sen päälle laittaa kun ne sivuakselin ja kampiakselin nokkahihnan pyörät vaihtaa. Kannattaa tietysti tarkistaa ettei tommosia tulppauksia oo tehty.
Joskus oon nähny semmosenkin vaihtoehdon että vaihtaa sen oharin nokkapyörän vastaavax kun cossun ja ettii siihen pakettiin käypäsen hihnan.
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

joo itellekkin tuli hiukan yllätyksenä toi ja sen takia toi nokka meni.

se et miks ne oli tukossa niin ei mullekkaan ole auenu,mutta sen takia tuon täällä mainitsin,et jos noin on tehty,niin ainakin kaikki osaa tsekata tomosen homman.

kaikin puolin hyvin rakennettu alakerta muuten ei voi valittaa...
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

turbiiniriesa kirjoitti:joo itellekkin tuli hiukan yllätyksenä toi ja sen takia toi nokka meni.

se et miks ne oli tukossa niin ei mullekkaan ole auenu,mutta sen takia tuon täällä mainitsin,et jos noin on tehty,niin ainakin kaikki osaa tsekata tomosen homman.

kaikin puolin hyvin rakennettu alakerta muuten ei voi valittaa...
Tota, se sun ostama alakerta oli siis joku kisa alakerta?
Nimittäin jos siinä cossussa on ollu kovat seuraajat kannessa niin niissä koneissa oon kuullu kuristettavan öljynkiertoa.
En tiiä kyllä miten, mutta saattas liittyä siihen mahollisesti...
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

TVR kirjoitti: Tota, se sun ostama alakerta oli siis joku kisa alakerta?
Nimittäin jos siinä cossussa on ollu kovat seuraajat kannessa niin niissä koneissa oon kuullu kuristettavan öljynkiertoa.
En tiiä kyllä miten, mutta saattas liittyä siihen mahollisesti...
joo ei ollut sen paremmin juttua,ku et koneesta aikas lailla tuota tehoa löytyi..kaveri kuitenkin selkeesti tiesi asioista.mut kuitenkaan ei ollut maininnu kisa-alakerrasta.
toki tommonen maininta saattaa vähentää ostajien määrää siinä mielessä,et ostaja ei uskalla ostaa tommosta ja sen takia ei sano mitään....
Vastaa Viestiin