Sivu 1/1

Scorpion -96 ABS ja luistoneston korjaus

Lähetetty: 20 Touko 2006 07:57
Kirjoittaja 230016v
Pitäis ottaa irti ja korjata ABS-pumpun (Ate) sähkömoottori. Kaksi torx-ruuvia irti ja mitä sitten? Pitääkö vääntää, vetää vai kammeta jotenkin, että moottorin saa erilleen ABS-"lohkosta"?

Olis tarkoitus kunnostaa se sähkömoottori. Jos ja kun sen saa irti niin voiko autolla kuitenkin ajaa ilman ko. moottoria? Olettaen, että ABS-"lohko" on muuten koskematta paikallaan.

Lähetetty: 20 Touko 2006 13:00
Kirjoittaja NiceMan
Miksi et vaihda sitä moottori/venttiili pakettia kokonaisuutena toimivaksi testattua?
Miten arvioit sen moottorin olevan rikki?

Itselläni on kanssa ongelmana että abs/luistonesto eivät toimi... moottori/venttiili paketin olen vaihtanut toiseen...
Anturit pitäisi olla ehjät mutta pitää mennä ne läpi uudestaan mutta epäilen että abs boxini on rikki ;-(
Talvella kyllä abs nakuttaa lukkojarrutuksessa jos tekee sen 10s sisään liikkeelle lähdöstä mutta tuon 10s jälkeen abs valo syttyy.
Nesteet on vaihdettu mutta niillä ei ollut vaikutusta.
P.S.Takaanturit tulevat todella helposti likaiseksi...

Kukaan taistellut kyseisen systeemin kanssa?

Hiilet?

Lähetetty: 20 Touko 2006 14:12
Kirjoittaja 230016v
Tulee paljon halvemmaksi korjata se moottori.

Merkkihuollon mukaan vika on ko. moottorissa, eivät suostu korjaamaan, vaan vaihtavat koko helahoidon. Melko kallista.

Siis se irroitus??

Jarrujen toiminta ilman sitä moottoria?

Lähetetty: 20 Touko 2006 14:46
Kirjoittaja NiceMan
Veikkaan että jarrut katoavat kun irroitat moottorin, eikös se ole ihan nestepumppu?

Mitä vikaa moottorissa on?
On kallista jos uutta ostaa tosin käytetyssä on kyllä omat riskinsä kyllä kanssa...

Pitäisi omastakin löytää syy toimivuus ongelmiin...

Lukkiutuvat..

Lähetetty: 20 Touko 2006 15:14
Kirjoittaja 230016v
Toimiihan ne nytkin lukkiutuvat jarrut. Olen ollut siinä luulossa, että tämä moottori pyörii vain kun tarvitaan luiston tai lukkiutumisen estoa. Korjaa jos olen väärässä.

Siellä merkkihuollossa sanoivat, että saksan tuontiautossa moottori olisi jumittunut käytön puutteessa. Suomiautossa (tämä kosla) taas esim. hiilet voi olla loppu kun se joutuu näissä olosuhteissa tekemään niin paljon töitä. Liukasta on liikkelle lähdössä ja jarruttaessa. Minulla ainakin lumikelissä luiston esto teki hommaansa melkein joka risteyksessä.

Lähetetty: 20 Touko 2006 15:25
Kirjoittaja NiceMan
Pumppuhan ei toimi kuin abs kanssa mutta se ei käynisty luistonestossa kun käsittääkseni tässä mallissa luistonestoon ei käytetä jarruja vaan rajoitetaan moottorintehoja ja sen tuntee esim. kaasupolkimessa kun luistonesto puuttuu peliin.

Jos uskot että vika on moottorissa niin eikös sen voi testata syöttämällä 12v suoraan akusta siihen? Plugi irti boxista.
Itselläni on saksantuonti malli ja kokeeksi vaihdoin tuohon koko pumppu/venttiili paketin toimivasta pelistä mutta minun ongelmaan ei auttanut.
Pitäisi tarkistaa viellä kerran anturit mutta yhtenä talvena saiin nuo toimimaan 2kk:ksi kunne lopetti taas toiminnan.

Ja uskallan veikata että kun otat pumpun irti tulee jarrunesteet pihalle.

Itselläni on yksi ylimääräinen pumppu/venttiili paketti mutta en tiedä uskallanko siitä vielä luopua... pitäisi saada oman systeemin abs ensin toimii.
2.3 on käsittääkseni sama systeemi luiston estossa kuin Cosworth mallissa?

Jarruttaa se..

Lähetetty: 20 Touko 2006 16:02
Kirjoittaja 230016v
Omistajan käsikirjan mukaan kyllä se jarruttaa sutimaan pyrkivää pyörää, TCS-järjestelmä. Kaks´kolmosessa riitä tehoja rajoitettavaksi asti. :) No, kyllä se sitäkin yrittää ja käyttää myös tuon jarrutuksen lisäksi.

"Ja uskallan veikata että kun otat pumpun irti tulee jarrunesteet pihalle." Sitähän minäkin pelkään!

Vieno toivomus: Et viitsisi tutkia siitä ylimääräisestä pumppu/venttiili paketistasi tätä hommaa.

http://www.fordscorpio.co.uk täällä on kyllä rassaavat sitä ventiilipakettia mutta siitä ei käy ilmi tämä sähkömoottorin irroitus.

Pitänee ottaa virtaa suoraan akulta, kuten neuvoit. Huuuomenna, jos Luoja suo.

Re: Jarruttaa se..

Lähetetty: 20 Touko 2006 16:07
Kirjoittaja NiceMan
230016v kirjoitti:Omistajan käsikirjan mukaan kyllä se jarruttaa sutimaan pyrkivää pyörää, TCS-järjestelmä. Kaks´kolmosessa riitä tehoja rajoitettavaksi asti. :) No, kyllä se sitäkin yrittää ja käyttää myös tuon jarrutuksen lisäksi.

"Ja uskallan veikata että kun otat pumpun irti tulee jarrunesteet pihalle." Sitähän minäkin pelkään!

Vieno toivomus: Et viitsisi tutkia siitä ylimääräisestä pumppu/venttiili paketistasi tätä hommaa.

http://www.fordscorpio.co.uk täällä on kyllä rassaavat sitä ventiilipakettia mutta siitä ei käy ilmi tämä sähkömoottorin irroitus.

Pitänee ottaa virtaa suoraan akulta, kuten neuvoit. Huuuomenna, jos Luoja suo.
Voipi olla että käyttää jarruakin mutta on vain tuntunut siltä että rajoitetaan vain tehoja...
Tämänhän voisi testata jollain värillä takalevyissä =)
Katson miten ehdin jos ehdin katsoa pumpun irrotusta kun se on eri osoitteessa...

Sähkömoottori irti

Lähetetty: 14 Heinä 2006 11:04
Kirjoittaja 230016v
Nyt vihdoinkin sain aikaiseksi irroittaa ko. moottorin. Kyllä se lähtee ihan helposti irti niiden ruuvien irroituksen jälkeen, sovitus pumpuun on vaan tarkka. Moottorissa vaan ei ole mitään vikaa, elikkäs vian täytyisi olla siinä pumpuosassa tai "ventiililohkossa".

Jarrunesteet ei tulleet pihalle, tosin ajamista en kokeillut moottori irti.

Lähetetty: 14 Heinä 2006 11:44
Kirjoittaja NiceMan
Näin arvelin ja vika voi löytyä "venttiili"osasta tai pahimmassa tapauksessa boxista :-(
Itse epäilen boxin olevan omastani rikki koska vaihdoin pumppun ja se ei auttanut ongelmaan.
Vikakoodit sanoo pumpun olevan rikki.
Tosin mikään ei estä että anturi olisi rikki mutta kotikonstein mitaten näyttäisi olevan rikki koska kaikissa vastus sama ja rengasta pyörittämällä jännite muuttuu ja vikakoodia ei tule antureista.
Oskiloskooppia ei valitettavasti ole käytössä.
Sääli että boxi on täytetty muuten olisi sitäkin voinut katsoa onko "kylmä" juotosta tai murtumaa.
Ostetaan/lainataan boxia jos jollain on ylimääräinen ;-)

ABS hydraulipumppu vaihdettu

Lähetetty: 10 Elo 2006 15:23
Kirjoittaja 230016v
Merkkihuollon testerin mukaan hydraulipumpun moottori oli viallinen. Uusi varaosa maksaa 2550€, siis koko ABS-moduli. Moottoria ei saa erikseen.

Aukaisin väkivaltaisesti ko. moottorin ja totesin sen olevan aivan kunnossa. Hiilet oli ok.

Varaosahaulla löysin käytetyn kokonaisen ABS-modulin (380€), jonka vaihdatin tänään ja kas kummaa, ABS ja luistonesto TOIMII !

Lähetetty: 10 Elo 2006 19:33
Kirjoittaja NiceMan
Eli vika varmaa boxissa?

Itse epäilen omassanikin ssen hajkonneen mutta ensi viikolla käyn lukaisee vikakoodit.