Surkea päivä liikenteessä

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Basisti
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Helmi 2005 19:01
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Surkea päivä liikenteessä

Viesti Kirjoittaja Basisti »

Huh huh... viitisensataa autoa kolareissa uudellamaalla.
Onneksi suurin osa taisi selvitä peltivaurioilla, kolmesta menehtyneestä puhuivat uutisissa.
Toivottavasti kaikki klubilaiset säilyivät ehjänä.
Voortti ei oo auto eikä piika ihminen, mutta väliäkös sillä, jos kerta kyyit o hyvät.
"Jokainen meistä on joskus omistanut taunuksen, ainakin henkisesti" - sanoi ?
Ford Transit Forum
Tonski
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:31

Viesti Kirjoittaja Tonski »

Ikävää kuvaahan ne uutisissa näytti.
Pistää ihmettelemään että miksi ei suomalaiset osaa enää ajaa kun sataa lunta, talvi on joka vuosi ja nytkin jo näin pitkällä eli ei varmasti keli yllätä...
Accord 2,2 i-CTDi sedan sport -07
Tony
Viestit: 30
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tony »

ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

on se vaan ihmeellistä tuo suomalaisten ajotaidottomuus näin talvella..
no olihan olosuhteetkin aika kehnot alijäähtynyttä vettä sato ja jääty tien pintaa mutta oishan se pitäny ymmärtää ettei siellä voi samalla tavalla ajaa kun kesällä ja toissa päivänä. itsekkin kyllä yllätyin että oli eilistä paljon paljon liukkaampaa, risteyksestä lähtiessä kattelin vaan että kiva kiva tossahan on kuivaa asfalttia mutta perkl.. se olikin peli jäällä..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

ZyaS kirjoitti:no olihan olosuhteetkin aika kehnot alijäähtynyttä vettä sato ja jääty tien pintaa mutta oishan se pitäny ymmärtää ettei siellä voi samalla tavalla ajaa kun kesällä ja toissa päivänä. itsekkin kyllä yllätyin että oli eilistä paljon paljon liukkaampaa, risteyksestä lähtiessä kattelin vaan että kiva kiva tossahan on kuivaa asfalttia mutta perkl.. se olikin peli jäällä..
Veljeni kuittasi -00 1.9i bmw:n sutineen vitosella satasesta. Tervejärkinen ihminen kun on, niin ajeli sitten totaalisen hissukseen väistellen muita suhareita ja onnistuikin siinä, kuten ehkä 100000 muuta autoilijaa. Tässä päivittelyssä nyt monet haluavat jättää huomiotta muutaman asian, joiden yhteisvaikutus onkin tänään lööpeissä. Keli oli hlinna-hki-motaria päivittäin ajavan veljeni mukaan talven petollisin ja toiseksi liukkain. Koko tuolla alueella autolla ajavista kolaroi ehkä 1%. Syypäitä suuriin kolarisumiin ei olleet edes kaikki siihen joutuneet vaan lähinnä ne kahjoimmat, jotka puski päälle - erityisesti raskas kalusto teki pahaa jälkeä. Liikennemäärät kyseisillä kolaripaikoilla ovat hiukan toista luokkaa kuin muualla maassa. Idioottijakauma on sama koko maassa: paljon ihmisiä - paljon ääliöitä.

Minusta onkin ikävää lukea ympäriinsä kommentteja, joiden mukaan koko Suomi tai edes sen eteläinen osa on täynnä kelvotonta ratinvääntäjää. Huomatkaa, että kyllä sinne kolarisumppuihin sattui varmasti muualtakin muuttaneita ja vastaavasti moni välinpitämätön paikallinen selvisi onnella ongelmitta. Se, että jokunen kymmenen täydellistä &#!¤päätä järjestää tällaisen shown ei pitäisi olla peruste teilata koko lääniä.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
iegres

Viesti Kirjoittaja iegres »

Joo, kyllä on aihe puhuttanut. Serkku-poika soitteli eilen aamulla että Lahden motarilla on hyvä läjä autoja. Surffasin sitten Hesarin nettisivuja ja löytyi jo tietoa.

On se kyllä älytöntä toi ihmisten ajattelutapa. Ite kun lähdin eilen aamulla liikenteeseen niin tuntu taas samalta kun joka syksyn ja talven vaihteessa. Tuntuu ettei osais ajaa enää yhtään ja tuntuupa liukkaalta. Kyllä sitten nopeus ja turvavälit sovitettiin sen mukaan.

Jos tällänen keli ois tapahtunu keskitalvella niin tuskin olisi samanlaista kaaosta. Se on just sitä, kun jengi tottunu ajelemaan aurinkoisella ja kuivalla asfaltilla.

Miten ei voi ymmärtää, että kun on satanut koko yön lunta niin se tie ei olekaan niin kuiva ja pitävä?
Franu
Viestit: 26
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Franu »

Mielestäni osasyy moiseen kolarisumaan on nykyautojen laatu (tai se mitä mainoksissa lupaillaan). Autot on niin hyviä että unohdetaan luonnonolot koska "tämä peli on hyvä säällä kun säällä"!
On luistonestoa ja ABS:ää yms. yms. joten ei tartte vähentää nopeutta vaikka ois huono keli.......

Ite onneksi säästyin kolareilta ja kolaripaikoilta eilen...:)
K.S.
Viestit: 173
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja K.S. »

Turvaväli.. asia jota kehä III sisäpuolella asuvat eivät ole sisäistäneet. :lol:
OHC Sierra 3/4 puhaltimella.
mkh
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Helmi 2005 19:06
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mkh »

On luistonestoa ja ABS:ää yms. yms. joten ei tartte vähentää nopeutta vaikka ois huono keli.......
Taitaa edelleenkin paras luiston esto yms. systeemi olla ratin ja penkin välissä. Minun mielestä tälle talvea ei ole ollut huonoa keliä vaan huonojakuskeja. Itse ajelen n.180km päivittäin, kylläkin pitkin kainuun korpimaisemia, mutta on sielläkin niitä jotka vauhti on vähintään sata ja äly nolla.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo ja monella kaupunkialueella asuvalla saato olla jo kesäkumit alla kun kumminkin suolalla tiet pidetään puhtaana.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

venäläistärulettia tähän aikaan vuodesta ajaa kesäkumeilla, ikävä paikka jos on pakko mennä.
itellä ei ole onneksi vielä koskaan ajokeli totaalisesti yllättäny, aina on olosuhteet nähny ja voinu varautua tilanteen mukaan.
kaikenvaravakuutukset ja kaikenmailman turvatyynyt vaikuttaa myös tuohon liikennekäyttäytymiseen.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Basisti
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Helmi 2005 19:01
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Basisti »

Parisataa autoa lunastukseen... vakuutusyhtiöille arviolta 2M€:n lasku.
Tieliikennelaitosta ei sentään tällä kertaa syytetä. Kuvittelisin että tekevät kaiken minkä voivat resurssiensa rajoissa.

Tiehallinnon kunnossapitopäällikkö Tapani Angervuoren mukaan ongelmat liittyivät osaksi ennustukseen, joka lupasi huonoa keliä, vaikka se todellisuudessa oli erittäin huono ( http://www.mtv3.fi/ ).

Eiköhän sitä jokaisen kuljettajan pitäisi osata keli tunnistaa liikenteessä ollessaan. Suurimman osan kohdalla näin uskonkin olevan. Vaan eipä tällaisilla keleillä sekaan tarvita kuin pari "ylikuljettajaa", ja soppa on valmis.

Ja kyllähän nuo luistonestot ym. ajonvakautusjärjestelmät hankaloittavat todellisen liukkauden hahmottamista.
Voortti ei oo auto eikä piika ihminen, mutta väliäkös sillä, jos kerta kyyit o hyvät.
"Jokainen meistä on joskus omistanut taunuksen, ainakin henkisesti" - sanoi ?
Ford Transit Forum
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

oli taas yllättäen KELIN vika koko onnettomuus... :) tai RASKAAN kaluston :twisted: on se kumma kun sitä vikaa ei itsestä löydä, ketuttaa jo tuo rekkojen morkkaaminen
tuning sucks
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

kyllä osan kolarisumista voi vierittää ammattiliikenteen päälle, ei tietenkään kokonaan.. mutta eikös ammattikuskien olis tarkotus "olla parempia kuskeja kun muiden" kun ajavat työkseen paljon. ja näin ollen pitäis tajuta että keli on "huono" kun se sitä tosiaan on. yksikin meillä töissä käynyt torstaina kolariin joutunut asiakas sanoi että tuli vielä rekka koko sen noin kymmenen auton ketjukolarin perään reilua vauhtia. :shock:

Ps. ja kenenkään ei oo tarkotus ottaa tätä henkilökohtaisesti koska ilman ammattiliikennettä suomi "seisahtuu".
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

No sori vaan Hesalaiset jos yleistän, ei siellä osata ajaa. :shock: Heti kun tulee lunta/jäätyy tiet niin siellä ollaan kuin pullopersesiat. :x Ajetaan PERSEESSÄ kiinni oli sumu, liukas, lunta 1m tai kuiva asfaltti. :roll: Ja nyt taas näkee miten käy. Ei tarvitse enempää kertoakaan. :evil:
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
jype
Viestit: 247
Liittynyt: 10 Maalis 2005 22:12
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja jype »

ZyaS kirjoitti:kyllä osan kolarisumista voi vierittää ammattiliikenteen päälle, ei tietenkään kokonaan.. mutta eikös ammattikuskien olis tarkotus "olla parempia kuskeja kun muiden" kun ajavat työkseen paljon. ja näin ollen pitäis tajuta että keli on "huono" kun se sitä tosiaan on. yksikin meillä töissä käynyt torstaina kolariin joutunut asiakas sanoi että tuli vielä rekka koko sen noin kymmenen auton ketjukolarin perään reilua vauhtia. :shock:

Ps. ja kenenkään ei oo tarkotus ottaa tätä henkilökohtaisesti koska ilman ammattiliikennettä suomi "seisahtuu".
Onhan sillä selvä ero kun vertaa rekkojen ja henkiloautojen kolareiden määrää, ja sit vielä kun kahtoo ajolilometrejä minkä välillä kolarit tapahtuu
tuning sucks
Basisti
Viestit: 24
Liittynyt: 24 Helmi 2005 19:01
Paikkakunta: Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Basisti »

Mitä siinä voi rekkakuski tehdä, kun raskaalla kuormalla ajaa kelin mukaan, ja joidenkin on pakko ängetä väkisin ohi vain joutuaakseen nopeasti jarruttelemaan rekan edessä.

Pitäisikö rekkakuskin hidastaa saadakseen eteensä riittävä turvaväli? Jos näin, niin eikö siihen eteen kohta pöllähdä toinen auto...

Kyllä ihmisten pitäisi ymmärtää ettei rekka, liukkaalla ainakaan, pysähdy samalla matkalla kuin henkilöauto. Ja jos rekkakuskit ajaisi kahtakymppiä liukkailla keleillä ni olishan se ohittelu aika hurjaa.
Voortti ei oo auto eikä piika ihminen, mutta väliäkös sillä, jos kerta kyyit o hyvät.
"Jokainen meistä on joskus omistanut taunuksen, ainakin henkisesti" - sanoi ?
Ford Transit Forum
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

Basisti kirjoitti:Mitä siinä voi rekkakuski tehdä, kun raskaalla kuormalla ajaa kelin mukaan, ja joidenkin on pakko ängetä väkisin ohi vain joutuaakseen nopeasti jarruttelemaan rekan edessä.

Pitäisikö rekkakuskin hidastaa saadakseen eteensä riittävä turvaväli? Jos näin, niin eikö siihen eteen kohta pöllähdä toinen auto...

Kyllä ihmisten pitäisi ymmärtää ettei rekka, liukkaalla ainakaan, pysähdy samalla matkalla kuin henkilöauto. Ja jos rekkakuskit ajaisi kahtakymppiä liukkailla keleillä ni olishan se ohittelu aika hurjaa.
Niinpä. Tuossa oli hurjastelijoista, mutta entäs sitten nämä hidastelijat??? Rekat joutuu menemään 75km/h ajavista ohi koska rekoillan on aikataulut.
Minun mielestä pitäis sakottaa myös alinopeutta ajavia, se vaarantaa liikennettä siinä missä ylinopeutta ajavatkin.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

aivan ,hidastelijat..pakko päästä raskaan ajoneuvon eteen..ja sitten se vauhti kummasti hiipuu...rrkele että voikin olla ärsyttävää..
ja kun sitä malttia pitää sitten kumminkin löytyä..
jokusen kerran on tehnyt kyllä mieli tuupata ojaan... :evil:
mutta kun niin vaan ei saa tehdä..lasit sotkuun kun ei tulla takaisin
kaistalle riittävän kaukaa..ihan keulan eteen ..ja sitten hidastuu..
ajaisivat taksilla tuommoiset kun ei oikeestaan olis omin päin liikenteeseen asiaa..
ei sieltä mitään junia t...
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

no joo.. onhan se vaikeaa pitää tosiaan rekalla pidempää turvaväliä kun aina joku änkee siihen eteen.. ja aikasta vähän niitä kolareita tosiaan kilometreihin suhteutettuna kuitenkin sattuu meillä suomessa.
itse tulee välillä annettua tietä risteyksissä raskaalle kalustolle kun se on kuitenkin aika raskasta kuorma päällä joka risteyksessä pysähtyä ja lähteä ykkösestä ylöspäin niitä vaihteita kelamaan. :wink:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Luokyio
Viestit: 56
Liittynyt: 03 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Luokyio »

1997 Scorpio 2.3i A
1996 Scorpio 2.0i
ex. 2003 Mondeo 1.8i Ghia Wagon, 1994 Escort 1.8i CLX, 1982 Sierra L
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:lol: :lol: :lol:
ei sieltä mitään junia t...
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kyllä ottaa joskus kupoliin nämä jotkut
niin sanotut "ammattimiehet"rekan ratissa.
Pitää roikkua metrin päässä henkilöauton takapuskurista
vaikka vauhtia ois 90-100.
Siinä ei kerkiä kissaa sanoa ko rekka on perseessä
jos joutuu vetämään liinat kiinni jostain syystä.
Eikö niissä muuten pitäis olla rajoittimet...?
Ei taida monella virmalla olla käytössä.

Nimim.vasta vasemman peilin ryhmittyessä
menettänyt,kun"ammattimiehellä"
ei ollut aikaa hiljentää.
Se jätkä ois muuten saanu nokkaan ku oisin vielä tavoittanut. :evil:
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Korjaan,oikean ovipeilin...
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

..joo,niitäkin on..
yks pässi yhdistelmän vetäjä täydessä sorakuormassa
ohitti toista ylämäessä että hiekka pölisi ja rapina kävi laseissa..
pääs vaivoin ohi..ja seuraavasta rampista oikealle...
keitti kyllä yhtä sun toista... :evil:
ei sieltä mitään junia t...
Vastaa Viestiin