Sivu 1/1

Täristys

Lähetetty: 15 Maalis 2024 13:51
Kirjoittaja lennu
Missä voisi olla ongelma,eli Mondeoon vaihdettu jarruputket,koiranluu ja pallonivel& tukivarsi. Ennen vaihtoa ei ajossa tuntunut suurempia ongelmia,nuo siis vaihdettiin kun ei mennyt katsastuksesta. Nyt sitten ajossa auto tärisyttää kiihdyttäessä ja vapaalla,jos ajaa tasaista 80 niin ei tärise. Tuo ongelma tuli näitten korjausten jälkeen. Jälki katsastuksessa meni Kyllä läpi mutta huomautti kun jarrut ottaa kiinni aika pohjassa vasta, olisiko vielä ilmaa? Voiko tuo tärinä johtua siitä?

Re: Täristys

Lähetetty: 18 Maalis 2024 12:54
Kirjoittaja yritäedes
Vatkaava tärinä kiihdyttäessä noin 80 km/h nopeudessa on yleinen oire välykselle vetoakselin sisemmässä nivelessä. Miten se tuohon korjaukseen liittyisi, on hyvä kysymys? Olisko sisemmän nivelen tripodi irronnut maljastaan vahingossa ja pari laakerineulaa pudonnut (kuten mulle kävi...).
Oliko korjaus oikealla vai vasemmalla puolella?

Re: Täristys

Lähetetty: 18 Maalis 2024 21:22
Kirjoittaja lennu
Korjaus oli oikealla,

Re: Täristys

Lähetetty: 19 Maalis 2024 00:21
Kirjoittaja Mk3Mondeo
yritäedes kirjoitti: 18 Maalis 2024 12:54 Vatkaava tärinä kiihdyttäessä noin 80 km/h nopeudessa on yleinen oire välykselle vetoakselin sisemmässä nivelessä. Miten se tuohon korjaukseen liittyisi, on hyvä kysymys? Olisko sisemmän nivelen tripodi irronnut maljastaan vahingossa ja pari laakerineulaa pudonnut (kuten mulle kävi...).
Oliko korjaus oikealla vai vasemmalla puolella?
Ääni tuolle, voi neulalaakeri tippua yllättävänkin helposti.

Polkimen liikkeeseen auttaa huolellinen ilmaus ja mielellään testerillä tai jollakin ilmauslaitteella jotta saa abs-pumpun myös ilmattua. Oman Mondeon kanssa temppuilin useamman kerran kun vaihdoin takasatulat vaikka tein sen "lennosta" jottei ilmaa menisi järjestelmään.

Perinteinen ilmaus pumppaamalla ei tuottanut tulosta mutta lopulta painoin jarrusatuloiden männät sisään ja sen seurauksena satulasta abs-pumpulle/pääsylinterille paennut jarruneste vei mukanaan ilmakuplan.

Re: Täristys

Lähetetty: 19 Maalis 2024 10:40
Kirjoittaja yritäedes
lennu kirjoitti: 18 Maalis 2024 21:22 Korjaus oli oikealla,
Kiristettiinkö vetoakselin tukilaakerin kannake, jos nyt yleensä oli irti?

Re: Täristys

Lähetetty: 19 Maalis 2024 10:50
Kirjoittaja lennu
En kyllä tiedä onko kiristetty,auto haettiin juuri samaiselle korjaamolle katotaan mitä siellä nyt sitten tehdään

Re: Täristys

Lähetetty: 19 Maalis 2024 16:29
Kirjoittaja lennu
Syy selvisi vetarin nivel oli laitettu huonosti paikalleen ja kiinni... toivottavasti on nyt kiinni ...🤔

Re: Täristys

Lähetetty: 21 Maalis 2024 10:09
Kirjoittaja duckworth
lennu kirjoitti: 19 Maalis 2024 16:29 Syy selvisi vetarin nivel oli laitettu huonosti paikalleen ja kiinni... toivottavasti on nyt kiinni ...🤔
Niin siis tukilaakeriko oli huonosti kiinni vai tripodi irti sieltä maljasta? Lähtökohtasesti ku kumpaakaan ei tarvii normaalisti irroittaa alapallon/tukivarren vaihdossa :roll:

Tuo polkimen kehno tuntuma että ottaa ihan pohjasta onkin sitten monen muuttujan summa vanhemmassa autossa, jarruletkut, palojen/levyn kunto, pääsylkkä/tehostin kaikki yhdessä voi saada aikaan että joutuu oikeesti painamaan sitä poljinta. Toki ensin kannattaa kokeilla ilmata vielä uudelleen kuten tuossa aiemmin ehdotettiin.

Ite oon yleensä saanu 20 vuotta vanhoihin autoihin jonkinlaiset jarrut kun uusinu kaikki letkut, putket, satulat/tiivistesarjat, palat ja levyt :D

Re: Täristys

Lähetetty: 27 Maalis 2024 23:28
Kirjoittaja Tessu
Jos ei omistajalla ole tietoa kuinka kuluneet palat jarruissa on niin siellä syy yleensä kun poljin painuu syvälle,itsellä juurikin lähdössä vanhempi Fordi remppaan kun ei tunnu enää takana paljon tapahtuvan ja poljin painuu syvälle,jos jarrulaikatkin reilusti jo kuluneet tekee samaa.
Voihan se pääsylinterikin joskus temppuilla vanhemmiten,jos taas ilmaa olis poljin yleensä nousee kun polkee useasti ja sitten vasta alkaa jarrut pitää.
Nyt kun on jo katsastettu tuo ilma ei oikeen voi olla syynä.