Ecoboost 1.0 kansiremontti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Maalari
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Maalis 2024 11:46

Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Maalari »

2012 vuosimallin 175 000 ajettu Ford FOCUS 1,0 EcoB 125 Start/Stop Titanium Wagon jäähdytinnesteen loppusijoituspaikka löytyi konehuoneesta. Kansiremonttia ehdotettu, hinta 4000€ paikkeilla.

Jäähdytinestettä on auton historian aikana hävinnyt aiemminkin ja edellisen remontin aikana termostaattikotelo löydettiin syylliseksi ja se meni vaihtoon.

Auttakaa asiantuntijat ymmärtämään kuinka uudeksi se kone tuon remontin myötä muuttuu ja mitkä jäännösriskit koneen osalta edelleen jää? Jos tuon vielä korjaa niin onko seuraava koneremontti sylissä hetken päästä ja onko tuo kannen hajoaminen voinut aiheuttaa muita ongelmia joita ei kansirempan aikana saa selville?
hatapalo
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Helmi 2021 13:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja hatapalo »

Hei!

Onko vika siis paikallistettu pelkkään kanteen vai onko se pelkkä arvaus? Hävisivätkö nesteet moottorin käydessä ja tuliko stoppi saman tien? Koska silloin on aika varmasti vaurioita myös männissä ja sylintereissä.

Jos korjauksen teettää asiantuntevassa moottorikorjaamossa, jolla on jopa kokemusta vastaavista Ecoboostien korjauksista, niin siellä varmasti osataan sanoa kannen avaamisen jälkeen, mitä koneelle on tehtävissä. Tuohon 4000 € kustannusarvioon kyllä pitäisi saada uusi nokkahihna ja kaikki korjattavissa/vaihdettavissa olevat moottorin sisuskalut: uudet männät, sylinterien hoonaus, kannen koneistus, yms., joten periaatteessa kone tulee kuntoon. Toki ainahan se voi hajota jostain muusta syystä, mutta oman autoni moottori on toiminut korjauksen jälkeen yli kolme vuotta ja yli 50 tkm. Tosin nesteet eivät tästä hävinneet, mutta männästä oli lohjennut pala.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Tilaa saksasta korjattu pata.
Tässä 1 esimerkki:

https://www.ebay.de/itm/334705425489?it ... R67o1-XHYw
Maalari
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Maalis 2024 11:46

Re: Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Maalari »

Ajon aikana hukkasi nesteet. Ei mitään täys stoppia tullut ajossa, ei vaan käynnistynyt seuraavalla kerralla. Lähti vielä huollossa käyntiin mutta nikotellen kahdella pytyllä. Nesteet yhdessä sylinterissä kun oli paineistettu. Kone kun lämpiää niin käy ihan nätisti.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

tommose 12 mallisen odotettu myyntihinta on siinä 4000-6000 eur.
huutokaupat commissa kun myydään korjattavaksi saanee 1000-2000eur.
tietty jos auto on muutoin timantti niin 4k voi kannattaa investoida korjaukseen.
hatapalo
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Helmi 2021 13:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja hatapalo »

Sehän tuossa vähän on, että mikä on järkevää. Silloin kun oma auto hajosi, sen vaihtohyvitysarvo liikkeessä oli n. 8500 €. Silloin 4000 € kannatti mielestäni maksaa.

Jos oman auton historia on tiedossa, se on hyvin pidetty, siihen on tehty vasta isoja remontteja, kuten jarrut, tukivarret yms., niin ehkä kannattaa korjata. Mutta jos uudempi on kiikarissa, käyttääkö rahan sitten siihen ja toivoo saavansa vanhasta rikkinäisestä just jonkun tonnin huutokaupassa tai liikkeen hyvityksenä.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Maalari
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Maalis 2024 11:46

Re: Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Maalari »

Arvon määrityksestä olen samoilla linjoilla ja pystyn kyllä miettimään lopullisen päätöksen edellä mainittujen asioiden kautta.

Lähinnä mietityttää se mahdollisen remontin lopputulos. Jos se moottori on ikänsä aikana jo muutamaan otteeseen nestettä hukannut yms. niin muuttuuko se tuon kansiremontin myötä kuinka "uudeksi" koneeksi vai korjataanko siinä vain yksi asia ja moottorin elinikä on käytännössä sama kuin ennenkin ja seuraavaksi se leviää toisesta kohtaa mitä ei tämän remontin aikana voitu todeta.
hatapalo
Viestit: 70
Liittynyt: 05 Helmi 2021 13:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja hatapalo »

Kyllä minä lähtisin siitä, että jos korjataan, niin sitten koko moottori puretaan ja kaikki tarkistetaan ja uusitaan mitä tehtävissä on. Turbokin tsekataan, ettei ehtinyt vaurioitua ylikuumenemisen takia jne. Mutta tuo kaikki pitäisi saada siihen neljään tonniin. Ei pelkkää kantta, vaan koko paketti.

Jos siellä on lohkossa joku muu nestevuoto kuin termostaattikotelo (joka itsellänikin tällä hetkellä kuulemma vuotaa, mutta nestemäärä ei näytä vähenevän), niin sitten varmaan koneen vaihto tai auto vaihtoon.

Lisään vielä: Minulle sanottiin, että tuollainen korjaus vastaa ns. tehdaskunnostusta ja sellaisia moottoreitahan vaihdetaan rikkinäisten tilalle.
Ford Focus 1.0 Ecoboost Titanium Wagon 2014
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ecoboost 1.0 kansiremontti

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onkos se paikallistettu varmasti että vika on kannessa tai sen tiivisteessä?
Ettei lohkossa halkeamaa?

Ongelma noissa pakkaa olemaan että sitten kun aletaan avaamaan niin viat selviää vasta sitten ja se avaaminen maksaa jo. Ja kauppaaminen motti auki on entistä haastavampaa.
Nimittäin myyntiilmoituksen houkuttelevuudessa on iso ero jos siinä lukee..
"myydään korjattavaksi, korjaamon arvion mukaan kannen tiiviste vika"
tai
"myydään korjattavaksi, korjaamo avannut ja lohko halki"

Mutta jos tekee täysrempan 4k ja vaihtelee samalla kytkimen niin sitten auto on kuin uusi ja ajelee taas 130tkm ennen 1500euron remmin vaihtoa.
Vastaa Viestiin