Sivu 1/1

Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 09 Maalis 2024 20:04
Kirjoittaja foordiliini73
Mondeo mk3 -06 2.0 tdci Ajettu 225 tkm

Tyhjäkäynti sellaista rynkyttävää kylmänä ja lämpimänä. Lämpimänä käy välillä ihan normaalistikkin.

Auto toimii kierroksilla ja ajossa ihan normaalisti ja vedot on tallella.
Vikakoodit luettu ja niitä ei ole.

Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ???

Voisiko suutin olla tukossa ? tai egr ? Polttoaine suodatin on vaihdettu aina ajallaan.

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 11 Maalis 2024 17:57
Kirjoittaja Taunusautomaatti
muuttuuko ääni jos laittaa ilmastoinnin off eli eco?

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 12 Maalis 2024 09:09
Kirjoittaja foordiliini73
Ilmastointi on / off asennolla ei vaikutusta. Tosin pakkasta kokeiltaessa muutama aste, joten ei kompura varmaan edes kytkeydy.
Luulisi jollain ollut samaa ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa ?

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 12 Maalis 2024 09:47
Kirjoittaja yritäedes
Ei ole omaa kokemusta, mutta yhteen vastaavaan tapaukseen vika löytyi korkeapainepumpun paineensäätimestä, joka vaihdettiin.
Ennen osien vaihtelua kannattaa tehdä vianhaku. Seurata testerillä (esim. Forscan) miten railipaineet käyttäytyvät.
Samalla voi katsoa korjausarvot suuttimista. Voivat olla, yksi tai useampi, vaihtokunnossa.

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 12 Maalis 2024 12:37
Kirjoittaja Taunusautomaatti
vaikuttaako kytkimen painallus rynkytykseen?

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 12 Maalis 2024 20:44
Kirjoittaja Mk3Mondeo
foordiliini73 kirjoitti: 09 Maalis 2024 20:04 Mondeo mk3 -06 2.0 tdci Ajettu 225 tkm

Tyhjäkäynti sellaista rynkyttävää kylmänä ja lämpimänä. Lämpimänä käy välillä ihan normaalistikkin.

Auto toimii kierroksilla ja ajossa ihan normaalisti ja vedot on tallella.
Vikakoodit luettu ja niitä ei ole.

Onko muilla ollut samanlaista ongelmaa ???

Voisiko suutin olla tukossa ? tai egr ? Polttoaine suodatin on vaihdettu aina ajallaan.
Vanhemmassa -04 TDCI:ssä oli vastaavaa käyntihäiriötä ja pakoääni kuulosti kuin olisi ollut reikä äänenvaimentajassa. Vika löytyi lopulta vahingossa kun olin moniuraahihnaa laittaessa irroittanut EGR:n alipaineletkun josta ohjaus turbon siiville. Ilmeisesti oli turbon siivet täyden ahdon asennossa ja käynti raskasta.

Tuossa sinun autossasi taitaa sähköohjatut turbon siivekkeet ja EGR:ssäkin sähköliitin. Jos siinä EGR:ssä on alipaineletku niin voisihan sitä kokeilla irroittaa/tulpata sormenpäällä kun on käyntihäiriö päällä ja kuulostella onko mitään vaikutusta.

Kuva

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 13 Maalis 2024 17:14
Kirjoittaja foordiliini73
Ei EGR:rän letkun poisotto tyhjäkäyntiä oleellisesti muuttanut. Letkussa tuntuu alipaine kun sormen päällä kokeilee.
Taidan tilata ja vaihtaa uuden egr venttiilin ja polttoaineen painesäätimen, kun näyttävät olevan todella edullisia ulkomailla. Ilmoittelen sitten tuliko kuntoon. Voi mennä muutama viikko.

Kytkimen polkeminen ei vaikuta käyntiin, eli kaksoismassa pyörä vielä kunnossa :)

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 14 Maalis 2024 13:44
Kirjoittaja yritäedes
foordiliini73 kirjoitti: 13 Maalis 2024 17:14 Ei EGR:rän letkun poisotto tyhjäkäyntiä oleellisesti muuttanut. Letkussa tuntuu alipaine kun sormen päällä kokeilee.
Taidan tilata ja vaihtaa uuden egr venttiilin ja polttoaineen painesäätimen, kun näyttävät olevan todella edullisia ulkomailla. Ilmoittelen sitten tuliko kuntoon. Voi mennä muutama viikko.

Kytkimen polkeminen ei vaikuta käyntiin, eli kaksoismassa pyörä vielä kunnossa :)
Kannattaisiko kuitenkin jatkaa vianhakua ennen kuin alkaa vaihtaa osia? Vikamahdollisuuksia on paljon, alkaen esim. mainittujen komponenttien liittimistä ja johtosarjoista.
Pysy linjoilla!

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 31 Touko 2024 08:21
Kirjoittaja foordiliini73
Ketjun aloittaja ilmoittaa, että ratkaisu on löytynyt ja kone käy hyvin :)

Puhdistin ensinä erg:n ja vaihdoin kokeeksi korkeapainepumpun painesäätimen, kun niin halvat oli. Ei vaikutusta.
Erg venttiili ja imusarja oli kyllä puhdistuksen tarpeessa !

Alkujaan jo epäilin, että suutin se kummiskin suurimmalla todennäköisyydellä on. Noh tilasin korjatut suuttimet ja testerin, jolla voin koodata net.
Vaihdoin net yks kertaa, koodasin aina sen ja käytin konetta. Tietysti vasta sen viimisen kohdalla ongelma ratkesi.

Asiahan ei välttämättä vielä ole taputeltu, koska voihan osaksi tukkeutunut suutin johtua vikaantuvasta korkeapaine pumpusta. Ainakin alkupään mallisarjoissa käsittääkseni aika yleinen, mutta todella harmillinen vika. Pitänee tilata uusi Deldhin suotatin ja avata mielenkiinnolla edellinen. Mikäli tätä kultapölyä ( Ainakin korjaamoille ) löytyisi, niin eipä se auta ko heti pumppua ja ajoitussarjaa tilaukseen...


Kiitos ketjuun vastanneille ja hyvää kesää kaikille :)

Re: Mondeo -06 2.0 tdci rynkyttävä tyhjäkäynti

Lähetetty: 31 Touko 2024 09:31
Kirjoittaja Mk3Mondeo
foordiliini73 kirjoitti: 31 Touko 2024 08:21 Ketjun aloittaja ilmoittaa, että ratkaisu on löytynyt ja kone käy hyvin :)

Puhdistin ensinä erg:n ja vaihdoin kokeeksi korkeapainepumpun painesäätimen, kun niin halvat oli. Ei vaikutusta.
Erg venttiili ja imusarja oli kyllä puhdistuksen tarpeessa !

Alkujaan jo epäilin, että suutin se kummiskin suurimmalla todennäköisyydellä on. Noh tilasin korjatut suuttimet ja testerin, jolla voin koodata net.
Vaihdoin net yks kertaa, koodasin aina sen ja käytin konetta. Tietysti vasta sen viimisen kohdalla ongelma ratkesi.

Asiahan ei välttämättä vielä ole taputeltu, koska voihan osaksi tukkeutunut suutin johtua vikaantuvasta korkeapaine pumpusta. Ainakin alkupään mallisarjoissa käsittääkseni aika yleinen, mutta todella harmillinen vika. Pitänee tilata uusi Deldhin suotatin ja avata mielenkiinnolla edellinen. Mikäli tätä kultapölyä ( Ainakin korjaamoille ) löytyisi, niin eipä se auta ko heti pumppua ja ajoitussarjaa tilaukseen...


Kiitos ketjuun vastanneille ja hyvää kesää kaikille :)
Olen omaan autoon vaihtanut kaikki suuttimet, kp-pumpun ja paineensäätimet ja puhdistanut pa-tankin kun magneetilla löytyi pieniä metallihippuja.
Todennäköisesti tein tuon aivan turhaan koska ne hipup olivat voineet olla aiemman omistajan/merkkiliikkeen suuttimien vaihdon jäljiltä.

Nuo suuttimet osaavat rikkoutua aivan yksikseenkin ja kaikkein halvin vakuutus sen estämiseen on ostaa laadukas (esim. juuri Delphi HDF pa-suodatin) ja vaihtaa se useammin kuin huolto-ohjelma sanoo.
Olen vaihtanut myös pa-suodattimen 10tkm välein öljynvaihdon yhteydessä koska se suodattimen lisäkustannus on mitätön verrattuna suutin-/kp-pumpun vaurioihin.

Onneksi vika löytyi ennen kuin risa suutin ehti hajottaa mitään. Nythän niillä ajaa taas vuosia.