Sivu 1/1

1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 22 Tammi 2024 19:40
Kirjoittaja EcoBoost UZY
[b]Ecoboost 1.0 moottorin ongelma[/b]t
Kuinka moni on kärsinyt moottoririkon tai jakopää/öljypumpunhihnan katkeamisesta.
Minulla meni kyseistä moottoria käyttävästä Focuksesta öljysihti tukkoon .
Autolla ajettu 130000km v.2018
Auto huollettu säännöllisesti. Minulle saa laittaa yksityisviestiä, jos ei halua julkisesti keskustella.
Kohtalotovereita etsin kuinka maahantuonti on asiaan suhtautunut.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 24 Tammi 2024 09:15
Kirjoittaja Taunusautomaatti
kyllä niitä on paljon.....joka viikko esim huutokaupat com on myynnissä moottorivaurio 1.0 ecoboomeja

Kaverilta meni myös 130 000 moottori vaihtoon olikohan 2014 mallia ja vuosi sitten noin.
Myyjä liike maksoi työt, osat ittelle...eli noin puoleen hintaan kuntoon. Samallahan autokin tietty parani.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 24 Tammi 2024 18:56
Kirjoittaja EcoBoost UZY
Niitä tosiaan on aika paljon.
Itsellä asia oli kuluttajariitalautakunnassa ratkaistavana ja tuomio oli minulle tappiollinen.
Autoliike olisi tullut vastaan maahantuonti ei.
Olenkin miettinyt ryhmäkanteen tekemistä maahantuontia vastaan, sen tekee kuluttaja asiamies veloituksetta.
Pitäisi vain saada jokin ryhmä kokoon jossa olisi korvauksen ulkopuolelle jääneitä.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 26 Tammi 2024 11:55
Kirjoittaja JiiHoo
Väärällä öljyllä jakohihna liukenee ja jopa katkeaa. Seuraukset ovat vähemmän tai enemmän vakavia. Yksikin huoltoväli väärillä öljyillä ja sen jälkeen pitää vaihtaa öljyn lisäksi hihna ja puhdistaa paikat kurasta. Öljykylpyisiä jakohihnoja on muillakin valmistajilla ja ne eivät kestä ihan mitä tahansa litkua vaan esim. Ecoboostissa öljyn pitää olla Ford WSS-M2C-948-B:n mukaista. Ei siis välttämättä riitä, että autohuollon käyttämä öljy on "maailman parasta" ja viskositeetti just oikea.

Valmistaja ja maahantuoja tuskin ottavat vastuuta noissa tilanteissa, mutta huollon tekijää voi osoittaa sormella. Riittävä näyttö tosin voi olla vaikea hankkia. Asiasta voi lukea täältä:

https://luiginpaja.fi/ecoboost/
https://www.is.fi/autot/art-2000010066123.html

Meillä jo yli 290 000 km mittarissa vm. 2013. :D Hyvä moottori. Taloudellinen, sitkeä ja käynnistyy yli 30 asteen pakkasellakin tosi herkästi (vaikka akku on ties kuinka vanha). Siis merkkihuollettuna. :thumbup:

Edit: Fordin moottoreissa käytettävä öljy on kehitetty yhdessä voiteluaineita valmistavan Castrolin kanssa, josta on julkaistu juuri uudempi laatuvaatimus. Uuden öljylaadun koodi on WSS-M2C954-A1, SAE 0W-20. Jo yli 400 000 km on menty vanhimmilla koneilla.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/for ... ilometria/

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 26 Tammi 2024 21:35
Kirjoittaja EcoBoost UZY
Niin se on tämän jutun aihe moottorin herkkyys eri öljyille.
Ei kukaan autonvalmistaja voi tehdä moottoria vain yhdelle öljylle. Kartellin määreet täyttyy siinä yhtälössä.
Valmistaja voi suositella esim. Castrol öljyä, mutta ei voi vaatia sen käyttöä takuu ehdoissa.
Oletetaan että ostat vaikka viisi vuotta vanhan Ecoboost moottorilla olevan auton. Teet siihen omasta mielestäsi hyvän huollon, mutta laitat väärää öljyä ja moottori hajoaa 10th kilometrin jälkeen syystä, että öljysihti tukossa hihnasta lähteneestä kumista.
Jotain noissa moottoreissa on pielessä, vaikka ne toimii hyvin ollessaan kunnossa.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 27 Tammi 2024 13:17
Kirjoittaja ynjevi
Kuinka paljon on koestettu tuo, ettei valmistaja voi vaatia jotain tuotetta käytettäväksi huollossa tai korjauksessa. Monilla muillakin esineillä käyttöohjeessa määritellään, mitä varaosia on käytettävä. Vaikka lentokonepuolella on todella tarkkaan kemikaalit määritelty. Erikoistyökaluissa ei aina ole edes kerrottu jotain speksejä, vaan on ilmoitettu käytettäväksi valmistajan omaa tuotetta. Sitten on eri asia, kun pesukonetehdas suosittee fairia, niin se on vain suositus. Minkälaisia raastupajuttuja on hävitty korvaavien tuotteiden käytön vuoksi?

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 29 Tammi 2024 14:22
Kirjoittaja JiiHoo
EcoBoost UZY kirjoitti: 26 Tammi 2024 21:35 Niin se on tämän jutun aihe moottorin herkkyys eri öljyille.
Ei kukaan autonvalmistaja voi tehdä moottoria vain yhdelle öljylle. Kartellin määreet täyttyy siinä yhtälössä.
Valmistaja voi suositella esim. Castrol öljyä, mutta ei voi vaatia sen käyttöä takuu ehdoissa.
Oletetaan että ostat vaikka viisi vuotta vanhan Ecoboost moottorilla olevan auton. Teet siihen omasta mielestäsi hyvän huollon, mutta laitat väärää öljyä ja moottori hajoaa 10th kilometrin jälkeen syystä, että öljysihti tukossa hihnasta lähteneestä kumista.
Jotain noissa moottoreissa on pielessä, vaikka ne toimii hyvin ollessaan kunnossa.
Ecoboostissa saa käyttää minkä hyvänsä valmistajan öljyä, kunhan se täyttää Fordin ilmoittaman speksin ja saa kyllä huollattaakin missä tahansa, kunhan huolto tehdään huolto-ohjeiden mukaisesti. Muuten ymmärrettävästi raukeaa kaikki takuut ja vastuut eivätkä ne palaudu, vaikka auto vaihtaisi omistajaa.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 29 Tammi 2024 19:24
Kirjoittaja Jeipii
Meidän 1.0 Egoboostille on juotettu viimeiset 7 vuotta Nesteen tekemää kyseiselle moottorille tarkoitettua öljyä. Hyvin on toiminut. Nyt 200 000 kilsan kohdalla vaihdatin jakohihnan, öljympumpun hihnan ja vesipumpun.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 02 Helmi 2024 12:00
Kirjoittaja EcoBoost UZY
Onko ollut kaupunkiajoa vai pitempää pätkää tiellä, että moottori lämpenee riittävästi?
Yksi epäilys näihin ongelmiin on bensiinin pääsy öljyyn mikä heikentää öljynlaatua ja sen johdosta hihnasta irtoaa kumia mikä tukkii öljysihdin.
Tästä oli juttua moottorilehdessä, mutta jo ennen sitä taho joka suoritti minulle moottorin vaihdon (vaihtaneet kymmeniä vastaavia moottoreita)että pakoventtiilin puolelta pääsee rikasta seosta palamaan öljynjoukkoon, mistä johtuen öljyn määrä ollut moottorissa liian suuri. Lyhyessä ajossa moottori ei ehdi lämmetä riittävästi jotta se ohi virrannut bensiini haihtuisi öljyn joukosta. tämähän voi olla suunnittelu vika kyseisessä moottorissa kylmissä olosuhteissa.

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 02 Helmi 2024 20:55
Kirjoittaja Focus_2.0
Litranen on suorasuihkukone ilman imusarjaruiskutusta. Pakoventtiilin kautta tulee harvemmin mitään sisään. Imupuolelta suorasuihkussa tulee ilmaa ja pakokaasua egr-venttiilin kautta. Viallinen ruiskutus-suutin voi tiputtaa polttoainetta sylinterin päälle ja polttoaine valuu mäntien ohi öljyn sekaan moottorin ollessa sammuneena tai käyntivaiheessa ruiskuttaa liikaa.

Se on totta että pätkäajo kylmillä öljyillä heikentää voiteluominaisuuksia. Varsinkin etanoliautoissa suositellaan öljynvaihtoa useemmin laimentuneesta öljystä johtuen.

Jotain aiheesta:
https://www.apu.fi/kysymykset/bensiinia-oljyssa

”Kun kylmä moottori käynnistetään, osa bensiinistä tiivistyy sylinterien seinämiin ja valuu niitä pitkin männänrenkaiden ohi öljypohjaan. Tämä oli hyvinkin yleinen ilmiö aikanaan kupla-Volkkareissa, kun automaattirikastin oli säädetty väärin eli liian tiukalle. Se bensan tiivistymisvaihe ei välttämättä rajoitu pelkkään käynnistyshetkeen, vaan sitä voi jatkua useampiakin sekunteja. Kun kunnollinen palaminen alkaa ja lämpötila nousee, bensa höyrystyy niin hyvin, että se palaa kunnolla.”

”Ilmiö on muuttunut harvinaisemmaksi bensiinin suihkutuksen myötä. Jos bensaa kertyy öljyn sekaan kovin runsaaksi, kyseessä voi olla vika tai häiriö suihkutusjärjestelmässä.”

Re: 1.0 Ecoboost moottori

Lähetetty: 09 Helmi 2024 12:32
Kirjoittaja juzz1
Onkos nämä 19-> jälkeen jakoketjulla olevat 1.0 ecoboostit yhtä herkkiä särkymään? Onko tullut vastaan ongelmia?