jhaikon3 kirjoitti: ↑17 Tammi 2024 22:17
Kiitos kovasti kommenteista.
Meneeköhän vikaan jos laitan Mobil ATF 320 sisään vanhojen öljyjen tyhjennyksen ja kotikonstihuuhtelun jälkeen?
Dexron 3 on uudempi versio Dexron 2:sta ja sen sanotaan käyvän mutta se on synteettinen mitä alkuperäinen ei ole. Tai aiankin luulen ettei ole.
Kotikonstihuuhtelun voi tehdä vaihteiston jäähdytinputkista. Täytyy tunnustaa etten muista miten sen tein tuosta cd4e:stä mutta mielikuva on että kuskin puoleinen umpio pois niin sai putkiliitokset näkyviin. Tuolla tavalla se on Jatco:ssa eli dieselin laatikossa johon vaihdoin hiljattain huuhtelemalla jo kolmannen kerran vuosien saatossa.
Osanhan saa vanhasta öljystä pois tosiaan tyhjennypropusta, sitten proppu kiinni, saman verran täyttöputkesta uutta sisään, jäteöljykannu niin että sen ja poistoletkun näkee ja hetkeksi käyntiin, kone seis ja taas uutta öljyä täyttöputkesta sisään saman verran kuin tuli vanhaa ulos. Toistetaan kunnes läpinäkyvästä poistoletkusta tulevan öljyn väri muuttuu kirkaan punaiseksi.
Tosiaan, ennen huuhtelun aloittamista täytyy myös selvittää kumpi putkista tulee laatikolta ja kumpi on paluuputki. Ideaalitilanne on huuhdella jäähdyttimen tulevasta linjasta paluupuolen liittimestä/putkesta/letkusta jolloin jäähdytinkennossa oleva atf-öljy vaihtuu myös.
Sen uuden öljyn huomaa todella selvästi ja tarvittava uuden öljyn määrä on litra-pari enemmän kuin tilavuus. Miten nyt kannujen koot sattuu, itse atf-öljyhän on halpaa ja huuhtelulla saa vanhan likaisen kokonaan pois.
Jos mahdollista ja viitsii niin tyhjennyskäytön aikana on hyvä käyttää muutama sekunti vaihteensiirtäjää eri vaihteiden asennossa jotta venttiili toimivat ja vanha öljy poistuu niistä. Uuden öljyn määrä mitataan yleensä kone tyhjäkäynnillä, laatikko lämpimänä ja cd4e:ssä on muistaakseni ihan mittatikku siellä täyttöputken sisällä?
Aikanaan omassa mk3 2.0 Duratec HE ja CD4E-laatikon vaihto oli ostaessa turbiilukon kytkeytyessä sellainen karahtava. Sen oikein tunti ja jopa kuuli. Huuhteluvaihdon jälkeen vaihdot pehmenivät ja laatikosta tuli erittäin mukava ajaa. Suosittelen vahvasti huuhteluvaihtoa.
Puuilossa on hyvä valikoima erilaisia halpoja muoviletkuja metritavarana ja olen niitä ostanut eri kokoisia eri tarkoituksiin.
Vielä tuosta öljyvajeesta, itsestäänhän se öljy ei sieltä laatikosta poistu ja minun autossani kuskinpuoleinen vetoakselin tiiviste laski melkein solkenaan läpi mutta sen sai huolellisen puhdistuksen jälkeen vaihdettua paikallaan kun vetoakselin irroitti. Uusi stefa Fordilta, olisiko ollut silloin jotakin pari-kolme kymppiä.
Toinen vuotokohta jota en lopulta tiivistänyt kokonaan oli laatikon etupuolella oleva koppa josta tihkui hieman öljyä.