Mondeo MK 2 automaattivaihteiston öljylaatu

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jhaikon3
Viestit: 23
Liittynyt: 17 Huhti 2017 18:40

Mondeo MK 2 automaattivaihteiston öljylaatu

Viesti Kirjoittaja jhaikon3 »

Mikähän öljy olisi vaateet täyttävää laatua tuonne -99 Mondeon automaattilaatikkoon?
En tiedä mitä laatua sisässä ja öljyn pinta jo alamerkin alapuolella reippaanlaisesti.
Punaista ainakin ollut.
Pitääkö olla mineraaliöljyä vai saako olla synteettistä?
Kävisköhän esim. Mobil ATF 220 mineraaliöljy?
Olis tarkoitus lisätä muutama litra ja sitten viedä huuhtelu öljynvaihtoon.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo MK 2 automaattivaihteiston öljylaatu

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuskin tulee mitään ongelmaa, vaikka tuota Mobil ATF 220 sinne pari litraa lisäilet, vaikka se ei speksiä täytäkään.
Motonet tarjoaa speksillä:
https://www.motonet.fi/tuote/comma-mvat ... ct=59-0330
Se on tosin synteettinen ja Comma ei ole ainakaan mun suosikkilistalla, mutta, lisäykseen pitäisi sopia.
Ja vielä yksi vaihtoehto, joka täyttää speksin ja jota on saatavilla:
Febi 08971 (1 l) ja Febi 30017 (5 l) ovat mineraalipohjaisia.
Tai Mobil ATF Multi-vehicle.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK 2 automaattivaihteiston öljylaatu

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Neuvon välttämään viimeiseen saakka Commaa kun en ole ollut ollenkaan vakuuttunut siitä sopii kaikkeen-listasta mikä sille ilmoitetaan.

Ravenol-shop Saksassa ilmoittaa sopivaksi mineraaliöljyn.

https://www.ravenol-shop.de/getriebeoel ... exron-ii-d

Kuva
jhaikon3
Viestit: 23
Liittynyt: 17 Huhti 2017 18:40

Re: Mondeo MK 2 automaattivaihteiston öljylaatu

Viesti Kirjoittaja jhaikon3 »

Kiitos kovasti kommenteista.
Meneeköhän vikaan jos laitan Mobil ATF 320 sisään vanhojen öljyjen tyhjennyksen ja kotikonstihuuhtelun jälkeen?
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo MK 2 automaattivaihteiston öljylaatu

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

jhaikon3 kirjoitti: 17 Tammi 2024 22:17 Kiitos kovasti kommenteista.
Meneeköhän vikaan jos laitan Mobil ATF 320 sisään vanhojen öljyjen tyhjennyksen ja kotikonstihuuhtelun jälkeen?
Dexron 3 on uudempi versio Dexron 2:sta ja sen sanotaan käyvän mutta se on synteettinen mitä alkuperäinen ei ole. Tai aiankin luulen ettei ole.

Kotikonstihuuhtelun voi tehdä vaihteiston jäähdytinputkista. Täytyy tunnustaa etten muista miten sen tein tuosta cd4e:stä mutta mielikuva on että kuskin puoleinen umpio pois niin sai putkiliitokset näkyviin. Tuolla tavalla se on Jatco:ssa eli dieselin laatikossa johon vaihdoin hiljattain huuhtelemalla jo kolmannen kerran vuosien saatossa.

Osanhan saa vanhasta öljystä pois tosiaan tyhjennypropusta, sitten proppu kiinni, saman verran täyttöputkesta uutta sisään, jäteöljykannu niin että sen ja poistoletkun näkee ja hetkeksi käyntiin, kone seis ja taas uutta öljyä täyttöputkesta sisään saman verran kuin tuli vanhaa ulos. Toistetaan kunnes läpinäkyvästä poistoletkusta tulevan öljyn väri muuttuu kirkaan punaiseksi.
Tosiaan, ennen huuhtelun aloittamista täytyy myös selvittää kumpi putkista tulee laatikolta ja kumpi on paluuputki. Ideaalitilanne on huuhdella jäähdyttimen tulevasta linjasta paluupuolen liittimestä/putkesta/letkusta jolloin jäähdytinkennossa oleva atf-öljy vaihtuu myös.

Sen uuden öljyn huomaa todella selvästi ja tarvittava uuden öljyn määrä on litra-pari enemmän kuin tilavuus. Miten nyt kannujen koot sattuu, itse atf-öljyhän on halpaa ja huuhtelulla saa vanhan likaisen kokonaan pois.

Jos mahdollista ja viitsii niin tyhjennyskäytön aikana on hyvä käyttää muutama sekunti vaihteensiirtäjää eri vaihteiden asennossa jotta venttiili toimivat ja vanha öljy poistuu niistä. Uuden öljyn määrä mitataan yleensä kone tyhjäkäynnillä, laatikko lämpimänä ja cd4e:ssä on muistaakseni ihan mittatikku siellä täyttöputken sisällä?
Aikanaan omassa mk3 2.0 Duratec HE ja CD4E-laatikon vaihto oli ostaessa turbiilukon kytkeytyessä sellainen karahtava. Sen oikein tunti ja jopa kuuli. Huuhteluvaihdon jälkeen vaihdot pehmenivät ja laatikosta tuli erittäin mukava ajaa. Suosittelen vahvasti huuhteluvaihtoa.

Puuilossa on hyvä valikoima erilaisia halpoja muoviletkuja metritavarana ja olen niitä ostanut eri kokoisia eri tarkoituksiin.

Vielä tuosta öljyvajeesta, itsestäänhän se öljy ei sieltä laatikosta poistu ja minun autossani kuskinpuoleinen vetoakselin tiiviste laski melkein solkenaan läpi mutta sen sai huolellisen puhdistuksen jälkeen vaihdettua paikallaan kun vetoakselin irroitti. Uusi stefa Fordilta, olisiko ollut silloin jotakin pari-kolme kymppiä.
Toinen vuotokohta jota en lopulta tiivistänyt kokonaan oli laatikon etupuolella oleva koppa josta tihkui hieman öljyä.
jhaikon3
Viestit: 23
Liittynyt: 17 Huhti 2017 18:40

Re: Mondeo MK 2 automaattivaihteiston öljylaatu

Viesti Kirjoittaja jhaikon3 »

Kiitos vinkeistä.
Öljyt vaihdettu kotihuuhtelulla.Laitoin erinäisten pähkäilyjen jälkeen Mobil ATF Multi-Vehiclet sisään.
Ovat kyllä synteettiset mutta täyttyy ainakin vaatimus ESP - M2C166-H.
Kiusa / häiriö ei mikä poistunut öljynvaihdolla vaikka aluksi jo luulin niin jäi näköjään edelleen päälle ja se on seuraavanlainen.
Koe ajon aluksi vaihtaa ihan ok laatikon läpi sekä sportilla että economy moodilla mutta sitten jonkun ajan pääsätä alkaa nostelemaan kierroksia
omia aikojaan 3000 -4000 rpm ja vaihteet vaihtuu ylös ja alas vähän miten sattuu.
Vauhti ei kumminkaan näyttäisi pyrkivän samalla rajusti kiihtymään.
Ajaminen semmoista poukkoilevaa ja nykivää.
Välillä vilautteli ylivaihde O /D merkkivaloa mittaristossa mutta sitten taas lakkasi näyttämästä.
Sitten kun sammutti auton ja lähti uudelleen matkaan niin ei ainakaan lyhyellä ajolla häiriötä tehnyt.
Voisikohan olla laatikossa joku anturivika esin ajonopeuden tunnistin vai lieneekö laatikko entinen?
Olisko kellään viisammalla kokemuksia moisesta.Kiitos etukäteen.
Vastaa Viestiin