Ford Focus MK1 alustan puslat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Hei!

Oma ketju yleisesti koskien kaikkia Ford Focus MK1 autossa olevia alustan puslia.

Eli oma kysymys: voiko / kannattaako alustan puslat vaihtaa vai uusia kokonaan ko. tukivarret? Itsellä on tulossa piakkoin alustamuutos (korotus), jossa lienee järkevää samalla uusia kaikkia pusla / tukivarret, kerran ne pitää irrottaa, pois lukien takapään pitkittäistukivarret.

Eli siis toisin sanoen, tuleeko halvemmaksi vaihtaa uudet alatukivarret, ylätukivarret ja muut tukitangot kuin että niihin kaikkin vaihdattaisi korjaamolla uudet puslat. Ja onko niihin lyhyisiin tukivarsiin takana (tukitankoihin) edes mahdollista vaihtaa puslia?

Omasta autostani (allekirjoitus) on vaihdettu takapään pitkittäistukivarsien löystyneet etupuslat, joka on siis vaihdettavissa korjaamon erikoistyökaluin tai purkamalla koko takahaarukka pöydälle (todella kova työ).

EDIT1: Eli suurin piirtein ainakin satasen kalliimpi on osien osalta, jos hankkisi kokonaan uudet tukivarret. Mutta tuleeko sen verran korjaamolla lisätyötä, jos vaihdattaa vanhoihin tukivarsiin puslat? Voi hyvinkin olla. Myös etutukivarren pallonivel.

Lisäksi täytyy huomioida, jos olisi uudet tukivarret, ne pystyisi itse vaihtamaan paikalleen, kun ei ole sitä puslatyötä. Eli profittia sen osalta.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Alustan korkeuden muutoksiin en ota kantaa, koska ei oo Focuksen kohdalla siitä kokemuksia, mutta tuohon pusla-asiaan sanoisin että ehdottomasti järkevin ja kustannustehokkain ratkasu ainakin edessä on vaihtaa koko varret. Saa samalla uudet alapallotkin. Vaihto itsessään tehty todella helpoksi, tein pihalla tunkin varasta molemmat puolet kun tuli hylky leimalla, saman päivän aikana ajoin siis Motonettiin hakemaan uudet varret (50e/kpl) ja ruuvasin kiinni ja leimalle. Vitsailin inssille että isoin homma oli ajaa Motonettiin ja pestä kädet rempan jälkeen :lol:

EDIT:
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta7.htm
(aihettua sivuava stoori parin vuoden takaa)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Kyllä se kannattavaa on vaihtaa koko varret, helpompaa ja nopeampaa.
Satasella ei vaihdu kaikkiin puslat korjaamolla tänpäivän hinnoilla.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk1escos kirjoitti: 09 Tammi 2024 06:55 Kyllä se kannattavaa on vaihtaa koko varret, helpompaa ja nopeampaa.
Satasella ei vaihdu kaikkiin puslat korjaamolla tänpäivän hinnoilla.
Ehkä noin kaksi sataa euroa enemmän maksaa tarkemman selailun perusteella uudet tukivarret verrattuna pelkkiin pusliin ja muihin tarvittaviin osiin, jotka tulevat monesti uusien tukivarsien mukana. Mutta voihan siinä korjaamolla pari tuntia mennä niiden kanssa ährätessä, joten saattaa olla viisainta vaihtaa tukivarret uusiin. Luin, että tässä kuulemma voi peltirakenteiset tukivarret mahdollisesti jopa vaurioitua niihin puslia vaihdettaessa. Onko tosiaankin näin?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
komford
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2015 21:42

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja komford »

Jos tukivarret on kourumallisia silleen, että pula menee kahden pellin läpi niin pitää olla joku tukipalikka, ettei lyttäänny kasaan prässätessä.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Joo saattaa se olla, että suosiolla tilaa kaikki nuo uudet tukivarret. Kun on niitä puslia nyt uusittavana siis ainakin neljä isoa (etu), ja 12 pienempää (taka), että ei se ehkä ihan kahteen tuntiin korjaamolla sitten mene????
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Katoppas vaikka tuolta mitä makselee kokonaiset tukivarret

https://aeromotors.fi/kataloog/ford

Siitä kun vähentää puslan hinnan niin ei asentajalle paljoa tuntipalkkaa jää...
Pinhead
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Marras 2023 22:40

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja Pinhead »

Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Tammi 2024 13:21 Katoppas vaikka tuolta mitä makselee kokonaiset tukivarret

https://aeromotors.fi/kataloog/ford

Siitä kun vähentää puslan hinnan niin ei asentajalle paljoa tuntipalkkaa jää...
Ääni tälle. Omaani piti taakse alatukivarret vaihtaa niin tuolta tilasin uudet noin 20e kpl. Eikä niitä vanhoja tukivarsia olis ehjänä ees saanu irti, rälläkkähommia. Epäilen et ton ikäsissä jokaisessa jo siinä kunnossa et kokonaan uutta vaan tilalle.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Pinhead kirjoitti: 13 Tammi 2024 03:37
Taunusautomaatti kirjoitti: 10 Tammi 2024 13:21 Katoppas vaikka tuolta mitä makselee kokonaiset tukivarret

https://aeromotors.fi/kataloog/ford

Siitä kun vähentää puslan hinnan niin ei asentajalle paljoa tuntipalkkaa jää...
Ääni tälle. Omaani piti taakse alatukivarret vaihtaa niin tuolta tilasin uudet noin 20e kpl. Eikä niitä vanhoja tukivarsia olis ehjänä ees saanu irti, rälläkkähommia. Epäilen et ton ikäsissä jokaisessa jo siinä kunnossa et kokonaan uutta vaan tilalle.
Tää on tosi hyvä pointti! Niinhän ne piti pakoputkenkin (lähes) kaikki pultit rälläköidä, niin mikseipä myös tukivarsissa, jotka ovat suorassa suolakäsittelyssä, olisi kunnolla kiinni pultit.

Pitikö sulla rälläköidä se tukivarsi poikki sieltä pultin puoliväliltä vai riittikö mutterin/pultin katkaisu?

Onkohan mitään laatueroa, ehkä varsinkin kumiosissa, ns. laatumerkin, vaikkapa FAG ja halpamerkin, vaikkapa JAPANPARTS, välillä? Nimittäin hintaero on melkoinen kuitenkin. Mielellään laittaisi ns. laatumerkin, mutta jos se ei olekaan sen kummempi. Nimittäin, esim. kässärivaijerissa kun oli joku piupau-valmistaja niin yhdessä talvessa kässärin kuori murtui, ja sitten kun laitoin tuplaten kalliimman Magneti Marellin vaijerin, on sama vaijeri edelleen siellä lähes 10 vuoden jälkeen...

Täytyy myös muistaa, että möys toimitussisällöissä on eroa yleensä ns. laatumerkkien eduksi, joten hintaero ei välttämättä selity pelkästään varaosamerkillä. Tässä esim. tukivarsisarjat. Halpaseteissä ei tule edes uusia pultteja mukana.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ihan ehdoton työkalu alustan osia vaihdettaessa on pieni kaasutoho (tehokas) tai induktiolämmitin.
Ilman noita en viitsisi edes lähteä tekemään. Lämpö auttaa 9/10 tapauksia. Sit on se muutama sitkeä mitkä menee poikki.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kyllä ne tukvarsien pultit aukeaa ihan peruskaavalla, putsaa näkyvät kierteet teräsharjalla niiltä läpipulteilta, irroitusöljyä ja kiskasee auki, tai vielä parempi avaa pyssyllä. Kuten sanottua Mk1 Focuksen etutukivarsien irrotus on tehty todella helpoksi. Nykyään lähdetään aivan liian pienellä kynnyksellä lämmitämään alustan pultteja ja kierteitä, kun ne aukeaisivat ilmankin, oikealla tekniikalla, nopea riuhtasu, iskevä liike tai em. pulttipyssy.

Just a personal preference :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No nuoret repii ja riuhtoo, mutta kun niitä on päälle 30v tehnyt niin yhtään ei kiinnosta repiä ja riuhtoa.
Jos se ei pyssyllä lähde niin lämpöä.
Muu on jeesustelua ja jossittelua.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mk1escos kirjoitti: 14 Tammi 2024 18:05 No nuoret repii ja riuhtoo, mutta kun niitä on päälle 30v tehnyt niin yhtään ei kiinnosta repiä ja riuhtoa.
Jos se ei pyssyllä lähde niin lämpöä.
Muu on jeesustelua ja jossittelua.
Aika tyypillinen vastaus taas, eli kaikki minkä joku tekee eri lailla, on siis puppua, lässytystä, jeesustelua, jossittelua jne? :lol:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No minä mistään mitään ilmeisesti tiedä niin parempi että en sitten näihin enään puutu.

Hyvä että on nuorempaa porukka jotka osaa kaiken, ei siinä mitään. Jatkakaa samaan malliin.
Pinhead
Viestit: 11
Liittynyt: 12 Marras 2023 22:40

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja Pinhead »

Rälläköin varoen mutterin sekä pultin kannan päistä poikki ja tukivarren keskeltä pätkä pois. Ei oo tohoa eikä induktiokuumenninta niin käytettiin välineitä mitä on. Oisin vieny korjaamolle mut ei ollu aikoja ennen ku olis joutunu uudelleen katsastaan koko auton, nyt meni pelkällä näytöllä. Ei kiva homma parkkipaikalla tehdä.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Pinhead kirjoitti: 15 Tammi 2024 06:38 Rälläköin varoen mutterin sekä pultin kannan päistä poikki ja tukivarren keskeltä pätkä pois. Ei oo tohoa eikä induktiokuumenninta niin käytettiin välineitä mitä on. Oisin vieny korjaamolle mut ei ollu aikoja ennen ku olis joutunu uudelleen katsastaan koko auton, nyt meni pelkällä näytöllä. Ei kiva homma parkkipaikalla tehdä.
Itsellä sama homma keväällä kunhan lämpenee, mutta sorapihalla. On kyllä katsastuksesta mennyt läpi, mutta jos tuo korotusprojekti tulee, niin olisihan se järjetöntä jättää ne alustan osat uusimatta koska ne joutuu kuitenkin irrottamaan. Ei ole tarkoitus viedä korjaamolle koska tässä on viime aikoina tullut luvattoman paljon korjaamoreissuja. Pakko säästää. 😀

Tietääkö kukaan mistä vois kysellä induktiokuumenninta lainaan, siis millaisista paikoista?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Taas ihan turhaa kukkoilua tuossa ylempänä. Pax.
Eiköhän kaikki käytä käytössä olevia työkaluja taitojensa mukaan.
Mutta se mitä halusin sanoa: ennen voimatoimia tukivarsien irrotuksessa kannattaa katsoa kunnolla kiinnitystä - niissä on eroja. Esim. onko mutteri irrallaan vai hitsattu kiinni apurunkoon. Tulee vähemmän turhaa tuhoa. 👍
Ja tuo lämmittäminen on joskus tarpeen kierrelukitteen pehmentämiseksi. Muuten pultti voi aueta pari kierrosta ja jää siihen. Rälläköintiinkään ei ole aina tilaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Ford Focus MK1 alustan puslat

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Tuo on hyvä vinkki katsoa onko mutteri mutteri vai tukivarteen kiinni hitsattu mutteri.... niitäkin on.

Induktiolämppäriksi tilasin joskus tuollaisen vastaavan jostain eu varastosta tuli viikossa...hyvä laite!

https://www.aliexpress.com/item/1005006390589882.html
Vastaa Viestiin