Sivu 1/1

Focus 2.0 TDCI 2012 vikakoodi P2002

Lähetetty: 04 Tammi 2024 15:57
Kirjoittaja oho_hups
Moro

Tänään aamulla moottoritiellä ajaessa syttyi mittariston näyttöön "Engine malfunction. Engine service now". Työpaikan pihaan parkkiin ja työpäivän jälkeen startatessa ilmoitus oli kadonnut, mutta palasi jälleen kotimatkalla moottoritiellä.

Kotona tsekkasin kiinamallin OBD lukijan ja puhelin äpin voimin että koodi P2002 Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold B1 on tallentunut muistiin. Nyt taas kun auton oli käynnistänyt uudelleen niin mittaristosta vika-ilmoitus oli poistunut.

Pääsin käsitykseen että tyypillisesti tämän auton kohdalla koodi tarkoittaisi haperoita letkuja hiukkassuodattimen luona. Kävin auton alla asiaa ihmettelemässä mutta kaikki hiukkassuodattimen lähistöllä olevat letkut näyttävät oikeinkin terveiltä.

En tällä halpis mallin OBD lukijalla pääse käsiksi hiukkaspöntön paine-antureiden arvoihin. Nyt jos kerran koodi ei johdu haperoista letkuista, onko seuraava todennäiköinen syy että pönttö olisi tukossa?

Ulkona oli pakkasta -23C, voisko kylmyys yhdistettynä moottoritienopeuksien ajoviimaan saada jonkun anturin sekaisin?

Miten asiaa lähtisi ratkomaan?

Re: Focus 2.0 TDCI 2012 vikakoodi P2002

Lähetetty: 06 Tammi 2024 13:14
Kirjoittaja yritäedes
Mitäs jos odottelisit, kun ilmat alkuviikosta lämpiää, ja heittäisit sitten pidemmän lenkin autolla. Onhan etusäleikkö tukittu tai kaihdin toiminnassa?
Lisäainetta, joka nostaa palamislämpötilaa pöntössä (esim. STP) voi myös lisätä.
Hommaa, lainaa Forscan käyttöösi tai käy luetuttamassa vikakoodit ja DPF-suodattimeen liittyvät arvot.
Regeneraation ajamista testerillä voi myös harkita.

Re: Focus 2.0 TDCI 2012 vikakoodi P2002

Lähetetty: 28 Tammi 2024 17:00
Kirjoittaja oho_hups
Kenties paine-anturin letkuihin oli päässyt kondenssivettä joka jäätynyt. Ajoin 20km +3000rpm parkkihalliin sulamaan tunniksi ja toiset 20km +3000rpm takaisin kotiin. Ei ole vikavaloja/-koodeja näkynyt sen jälkeen.

Re: Focus 2.0 TDCI 2012 vikakoodi P2002

Lähetetty: 28 Tammi 2024 17:12
Kirjoittaja riikomi
Tuon ikäkauden Mondeoissa se moottoria lähempi letku murtuu kuumuuden takia sieltä filtteriyhteen luota. Asia on helppo korjata katkaisemalla letkusta muutama viimeinen sentti pois ja kytkemällä takaisin.