Focus 2.0 TDCI 2012 vikakoodi P2002
Lähetetty: 04 Tammi 2024 15:57
Moro
Tänään aamulla moottoritiellä ajaessa syttyi mittariston näyttöön "Engine malfunction. Engine service now". Työpaikan pihaan parkkiin ja työpäivän jälkeen startatessa ilmoitus oli kadonnut, mutta palasi jälleen kotimatkalla moottoritiellä.
Kotona tsekkasin kiinamallin OBD lukijan ja puhelin äpin voimin että koodi P2002 Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold B1 on tallentunut muistiin. Nyt taas kun auton oli käynnistänyt uudelleen niin mittaristosta vika-ilmoitus oli poistunut.
Pääsin käsitykseen että tyypillisesti tämän auton kohdalla koodi tarkoittaisi haperoita letkuja hiukkassuodattimen luona. Kävin auton alla asiaa ihmettelemässä mutta kaikki hiukkassuodattimen lähistöllä olevat letkut näyttävät oikeinkin terveiltä.
En tällä halpis mallin OBD lukijalla pääse käsiksi hiukkaspöntön paine-antureiden arvoihin. Nyt jos kerran koodi ei johdu haperoista letkuista, onko seuraava todennäiköinen syy että pönttö olisi tukossa?
Ulkona oli pakkasta -23C, voisko kylmyys yhdistettynä moottoritienopeuksien ajoviimaan saada jonkun anturin sekaisin?
Miten asiaa lähtisi ratkomaan?
Tänään aamulla moottoritiellä ajaessa syttyi mittariston näyttöön "Engine malfunction. Engine service now". Työpaikan pihaan parkkiin ja työpäivän jälkeen startatessa ilmoitus oli kadonnut, mutta palasi jälleen kotimatkalla moottoritiellä.
Kotona tsekkasin kiinamallin OBD lukijan ja puhelin äpin voimin että koodi P2002 Diesel Particulate Filter Efficiency Below Threshold B1 on tallentunut muistiin. Nyt taas kun auton oli käynnistänyt uudelleen niin mittaristosta vika-ilmoitus oli poistunut.
Pääsin käsitykseen että tyypillisesti tämän auton kohdalla koodi tarkoittaisi haperoita letkuja hiukkassuodattimen luona. Kävin auton alla asiaa ihmettelemässä mutta kaikki hiukkassuodattimen lähistöllä olevat letkut näyttävät oikeinkin terveiltä.
En tällä halpis mallin OBD lukijalla pääse käsiksi hiukkaspöntön paine-antureiden arvoihin. Nyt jos kerran koodi ei johdu haperoista letkuista, onko seuraava todennäiköinen syy että pönttö olisi tukossa?
Ulkona oli pakkasta -23C, voisko kylmyys yhdistettynä moottoritienopeuksien ajoviimaan saada jonkun anturin sekaisin?
Miten asiaa lähtisi ratkomaan?