Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 251
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Tervehdys, Suomen kansa! Tuota pakoputkea äheltäessä huomasin, että sehän on öljyvuoto tässä allekirjoitukseni autossa. Vuoto ei ole voimakas, muttei vähäinenkään, koska tuoreimman öljyn kohdalla ei ole yhtään mössöä, eli ns. pitää paikat puhtaana. IB5-vaihteisto.

Eli vuotoa on selvästä kuskin puoleisen vetoakselin sisäpäässä kulkeutuen pintoja pitkin pikkihiljaa alas vaihteiston alle, eli hyvin todennäköisesti vetarin stefa. MUTTA! Öljyä vuotaa myös alle olevan kuvan kannesta 7211. Onko tuo todennäköinen vuoto vai voiko vuotokohta olla mitenkään tuohon stefaan liittyvä? Vai onko nyt siis vaan sattumalla kaksi vaihteistoöljyvuotoa koneessa?

Sitten toinen kysymys. Joka tapauksessa vuoto on nyt ilmeisesti ainakin siinä vetarin stefassa, joten molemmin puolin pitää stefat vaihdattaa ja koska autolla on ajettu noin 300 tkm, täytyy samalla ennakoivasti vaihdattaa vetarit tai vetarien nivelet. Kumpi tapa tulee halvemmaksi, kun nivelet maksaa noin 100-200 euroa ja täydelliset vetarit 200-400 euroa, riippuen vetarin tai nivelten valmistajasta? Työtä on varmasti enempi pelkissä vetarien nivelten vaihdossa, mutta eikö uusissakin vetareissa pidä kuitenkin tehdä lisätyönä se sisempien suojakumien varmennus tiivistemassalla ja vaihtaa kunnon klemmarit?

Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Yksi vetarienstefojen lisäksi yleinen vuotopaikka on siirtäjätangonstefa, joka vuotaa just lootan kuskinpuolelle. Osa ei ollu marmorilla kallis ja suht. helppo oli vaihtaa.

Sellasta tuumailin että kirjoittelit joskus kytkimen ongelmista, niin eikö kannattaisi vaihtaa nuo kaikki samassa rytäkässä, eli kytkinpaketti, vetarit+stefat ja siirtäjätangonstefa, mukava tehdä kun loota irrallaan :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 251
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 30 Joulu 2023 17:24 Yksi vetarienstefojen lisäksi yleinen vuotopaikka on siirtäjätangonstefa, joka vuotaa just lootan kuskinpuolelle. Osa ei ollu marmorilla kallis ja suht. helppo oli vaihtaa.

Sellasta tuumailin että kirjoittelit joskus kytkimen ongelmista, niin eikö kannattaisi vaihtaa nuo kaikki samassa rytäkässä, eli kytkinpaketti, vetarit+stefat ja siirtäjätangonstefa, mukava tehdä kun loota irrallaan :D
Siirtäjätangon stefa on vaihdettu, jos kyseessä on siis vaihdevaijerien kohteessa oleva, muovikannen alla, oleva tanko. Se klipsuilla oleva muovikansi. Se on sisältä ihan kuiva. Sieltä ei ole vuotanut mitään.

Mistähän kytkimen ongelmista olen kirjoitellut? Aah, olisiko kytkimen ääni vapaalla kytkin nostettuna? Se voisi olla painelaakeri, mutta sitten tosiaan huolto leviäisi aika isoksi hommaksi. Riittäneekö tonnikaan. Mutta toisaalta, ainakaan siinä puolessa ei olisi enää koskaan edessä huoltoa tuon auton kohdalla.

Kytkinrempassa pitäisi ilmeisesti varata siis työsylinteri, pääsylinteri ja kytkinlevyt?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

RENNIE kirjoitti: 30 Joulu 2023 19:16 Siirtäjätangon stefa on vaihdettu, jos kyseessä on siis vaihdevaijerien kohteessa oleva, muovikannen alla, oleva tanko. Se klipsuilla oleva muovikansi. Se on sisältä ihan kuiva. Sieltä ei ole vuotanut mitään.
Ok, silloin se asia kunnossa. Luultavasti siinä tapauksessa se peltikotelon ja lootan välinen tiivset vuotaa.
RENNIE kirjoitti: 30 Joulu 2023 19:16 Mistähän kytkimen ongelmista olen kirjoitellut? Aah, olisiko kytkimen ääni vapaalla kytkin nostettuna? Se voisi olla painelaakeri, mutta sitten tosiaan huolto leviäisi aika isoksi hommaksi. Riittäneekö tonnikaan. Mutta toisaalta, ainakaan siinä puolessa ei olisi enää koskaan edessä huoltoa tuon auton kohdalla.
Joo, muistelin juuri tuota kytkimen ääntelyä :) Itse tehtynä ei muistaakseni menny lähellekään tonnia, kytkinpaketti merkkiä Luk maksoi 70e kun sattu olemaan alennus Autodocilla ja työsylinteri taisi maksaa saman verran (voin varmistaa kuiteista).
RENNIE kirjoitti: 30 Joulu 2023 19:16 Kytkinrempassa pitäisi ilmeisesti varata siis työsylinteri, pääsylinteri ja kytkinlevyt?
Kyllä noilla selviää, kytkinlevy ja asetelma tulee samassa paketissa, mutta työsylinterin joutu tilamaan erikseen. Samalla nuo kaikki silti kannattaa vaihtaa.

Ai niin, hyvät uudet vuodet sinnekin :thumbup:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 251
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 31 Joulu 2023 11:41
Joo, muistelin juuri tuota kytkimen ääntelyä :) Itse tehtynä ei muistaakseni menny lähellekään tonnia, kytkinpaketti merkkiä Luk maksoi 70e kun sattu olemaan alennus Autodocilla ja työsylinteri taisi maksaa saman verran (voin varmistaa kuiteista).
Äää, ei tätä taida itse tehdä, kun on jo täysin eri laajuinen homma, jos tässä pakosarjan korjauksessakin saa menemään pari-kolme viikkoa! :shock:
Osat ei maksa järkyttävästi, mutta työ.

Kuinkahan kauan menee ammattimekaanikolla tuohon koko hommaan, eli vetarit, laatikon sivukotelon tiivisteet, ja kytkinremppa?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja tursas »

Kyllä siinä päivä tai ilta menee tekijältä eli tonni plus osat plus alv..eli maks 1500 € siitä sitten voit lähteä kilpailuttamaan tarjouksia.. 8-)
vaikka autojerrystä ..muutenkin kannattaa kakistaa kurkurkusta, että mistä tuppukylästä on kotoisin, josko joku nyrkkipaja siinä pellon tai kirkonkylän toisella puolella rupeis sitä ilman kuittia tekemään halvemmalla...hyvää uutta vuotta kaikille..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
RENNIE
Viestit: 251
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No näinhän se varmaan on, ettei tonni riitä. Hankalapa se on löytää jotain luotettavaa paikkaa. On jo pari hyvää (kuitillista) huoltoa tiedossa.

Pitänee se kytkin jättää tekemättä, ehkä jopa vanhat vetarit, kun ei niissä mitään vikaa vielä ole. Vaihdattaa vaan vetaristefat ja laatikon kotelon tiivisteet. Selviää muutamalla satasella.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 251
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Sopiikohan nää tiivisteet tuohon vaihteiston sivukoteloon?

https://www.motomobil.com/en/products/g ... 10650670-8

SEKÄ

https://www.motomobil.com/en/products/g ... 0948870-10


Tossa koko vaihteisto luettelokuvassa:
https://ford.7zap.com/en/car/42/code.4y ... 426/#7B343


Nähtävästi marmorilta nuo tiivisteet maksaa yli 100 euroa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
RENNIE
Viestit: 251
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Voisi pistää nuo tiivisteet tilaukseen, jos saa varmuuden sopivuudesta. Tai edes 90-prosenttisen varmuuden. :)
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuo se ainakin varaosanumeron (6116183) mukaan on, kokeilin hakea eBayn puolella niin tarjoaa just tota vaihtoehtoa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
RENNIE
Viestit: 251
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK1 1.6, 5-vaihteisen öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 02 Tammi 2024 13:38
Tuo se ainakin varaosanumeron (6116183) mukaan on, kokeilin hakea eBayn puolella niin tarjoaa just tota vaihtoehtoa.
Joo no tuo varmasti sopii. Huom. tiivisteitä on laatikon poskessa yhteensä kaksi kappaletta ja toisesta niistä on kaksi varianttia.

Kaksi varianttia:
https://ford.7zap.com/en/car/42/code.4y ... 3426/#7223

Motomobiliistä löytyy vain tuo 67-loppuinen tiiviste.

Edit: No voi kökkö, en tiedä mikä ajatuskatkos iselleni tuli kun en heti tuota kuvavertailua tajunnut itse tehdä. Tämä toinen tiiviste ei käy, jos 7zapin tietoon luottaminen: 15.09.2000--> eteenpäin 02-loppuinen tiiviste ja kun vertaa kuvia, niin tiivisteissä on kuin onkin eroa! :x

1065067:
Kuva

1339302:
Kuva




Edit2: No niin, eli jos tähän netistä löytyvään Foord Kaan ohjeeseen on uskominen, tässä ei olekaan päätykotelon päässä korkkitiivistettä vaan ainoastaan "nestemäinen tiiviste" eli siis tiivistemassa. Tuo korkkitiiviste siis tulisi vasta sinne lähelle vaihteistoa ja siinä on ennen sitä viidennen vaihtein rattaita ja muuta tavarata sekä omat laipan pulttinsa.

Kuva

Kuva
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Vastaa Viestiin