Focus MK 1 Hatchback korotus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus MK 1 Hatchback korotus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 16 Tammi 2024 13:52
Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Tammi 2024 13:49 Nuo kiinteät pultithan näyttävät olevan prässättyjä kuten kuvan perusteella nuo pidemmätkin korotuspalojen pultit joten eikös ne saa painettua pois ja toiset tilalle?
Sikäli kun kuvasta näkyy niin saa vaikutelman, että nuo pidemmät pultit ovat epäkeskopultteja jolloin siitä tulisi jo säätövaraa.

Korjaa toki jos olen väärässä.
Eli saisiko prässillä nuo pois ja pidemmät tilalle? Sehän olisi oikein hyvä homma, ei lämpöä hitsauksesta --> ei vääntymistä. :D

Mitä tarkoittaa epäkeskopultti tässä tapauksessa?
Pyörien pinnapultithan ovat samalla periaatteella kiinni eli niissä on tiukka boorisovite joka estää pinnapulttia pyörimästä. Tuo McPhersonin pultin sovitus tuohon levyyn on periaatteeltaa sama koska sen tarkoitus on vain estää pinnapultin pyöriminen mutteria kiristettäessä.

Käytännössä tuollaisen McPhersonin pinnapultin irroitus onnistuu varsin todennäköisesti ihan tavallisessa ruuvipuristimessa kun laittaa sinne kantapuolella holkin tai hylsysarjasta sopivan hylsyn ja puristaa pinnapulttia päästä jolloin se kanta pääsee liikkumaan hylsyn sisälle. Vastaavasti pidemmän pultin asennus pidempää holkkia tai hylsyä apuna käyttäen päinvastoin eli pinnapultin kannasta puristaen.
Tuo yläpään levy on niin ohutta peltiä ettei se kovin paljon vastusta.
Eron huomaa kun katsoo kuvasta säätölevyn kiinteitä pultteja ja toisen kuvan irtopultteja.

Epäkeskopultti tarkoittaa sitä, että pyöritettäessä kiinnitettävä yläpää siirtyy hieman ulospäin/sisäänpäin/eteen/taakse korista kun sen pultin keskilinja ei ole sama kannasta ja päästä. Eli kaikkia pultteja siirretään samalla tavalla "poskelleen".
Kuvasta ei saa täyttä varmuutta mutta kun katsoo pultin kantaa niin se on sivussa suoraan osuuteen verrattuna.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 Hatchback korotus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk3Mondeo kirjoitti: 16 Tammi 2024 14:12 Pyörien pinnapultithan ovat samalla periaatteella kiinni eli niissä on tiukka boorisovite joka estää pinnapulttia pyörimästä. Tuo McPhersonin pultin sovitus tuohon levyyn on periaatteeltaa sama koska sen tarkoitus on vain estää pinnapultin pyöriminen mutteria kiristettäessä.

Käytännössä tuollaisen McPhersonin pinnapultin irroitus onnistuu varsin todennäköisesti ihan tavallisessa ruuvipuristimessa kun laittaa sinne kantapuolella holkin tai hylsysarjasta sopivan hylsyn ja puristaa pinnapulttia päästä jolloin se kanta pääsee liikkumaan hylsyn sisälle. Vastaavasti pidemmän pultin asennus pidempää holkkia tai hylsyä apuna käyttäen päinvastoin eli pinnapultin kannasta puristaen.
Tuo yläpään levy on niin ohutta peltiä ettei se kovin paljon vastusta.
Eron huomaa kun katsoo kuvasta säätölevyn kiinteitä pultteja ja toisen kuvan irtopultteja.

Epäkeskopultti tarkoittaa sitä, että pyöritettäessä kiinnitettävä yläpää siirtyy hieman ulospäin/sisäänpäin/eteen/taakse korista kun sen pultin keskilinja ei ole sama kannasta ja päästä. Eli kaikkia pultteja siirretään samalla tavalla "poskelleen".
Kuvasta ei saa täyttä varmuutta mutta kun katsoo pultin kantaa niin se on sivussa suoraan osuuteen verrattuna.
Hmm... Tarkoitatko noissa camber-levyissä olevaa säätöä vai vakiota?
Tarkoitatko nyt, että säätö olisi mahdollista joissakin rajoissa ilmankin camber-levyjä?

Jep, näin sen itsekin ymmärsin, että tarkoituksena on pyörimisen esto. Jos nuo camber-levyt tulee, niin pitänee kokeilla ruuvipenkissä. Onhan tuossa toki sekin, että jostain pitää löytää vastaavat pidemmät pultit, eikä täällä suunnalla ole mitään ruuviliikettä. No, se on vasta sen ajan murhe, jos nyt koko hässäkkä selviäisi ensin.

EDIT: Ilmeisesti tarkoitat korotussarjan pidempiä pultteja. Ne näyttäisi olevan samankaltaisia pinnapultteja kuin tuon camber-levyn pultit. Silloinhan niitä ei voi enää pyöritellä, kun ne on laitettu tukilautaseen paikalleen. Minun silmääni ne eivät näytä epäkeskomaisilta.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus MK 1 Hatchback korotus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 16 Tammi 2024 17:15
EDIT: Ilmeisesti tarkoitat korotussarjan pidempiä pultteja. Ne näyttäisi olevan samankaltaisia pinnapultteja kuin tuon camber-levyn pultit. Silloinhan niitä ei voi enää pyöritellä, kun ne on laitettu tukilautaseen paikalleen. Minun silmääni ne eivät näytä epäkeskomaisilta.
No ainakin niillä saa tarvittavaa pituutta lisää. Eiköhän ne siksi ole juuri sarjassa mukana, että niillä voi korvata lyhyet alkuperäispultit.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 Hatchback korotus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin elikkä kun tuo korotuksen lainmukaisuus muutoskatsastuksineen on nyt siis selvinnyt katsastusasemalta niin heräsi seuraava kysymys sitten itse koko homman järkevyydestä. Vaikuttaako tuommoinen 30 mm:n korotus vetoakseleihin tai niiden suojakumeihin negatiivisesti niin, että hommaa ei kannata tehdä ja jos vaikuttaa niin miten?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus MK 1 Hatchback korotus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 05 Maalis 2024 21:44 No niin elikkä kun tuo korotuksen lainmukaisuus muutoskatsastuksineen on nyt siis selvinnyt katsastusasemalta niin heräsi seuraava kysymys sitten itse koko homman järkevyydestä. Vaikuttaako tuommoinen 30 mm:n korotus vetoakseleihin tai niiden suojakumeihin negatiivisesti niin, että hommaa ei kannata tehdä ja jos vaikuttaa niin miten?
Tuo on se ensimmäinen asia eli hyväksyy lyhyemmän käyttöiän ja viat joita tulee jyrkemmän vetoakselin kulman ja siitä vaihteiston akseliin aiheutuvan
kuormituksen johdosta. Sitä ei ole suunniteltu ja testattu toimivaksi noin.
Mutta eihän noin vanhan auton käyttöikä enää muutenkaan kovin pitkä ole.

Vetoakselin suojakumi kestänee hyvin eikä ole ongelma eikä kallis jos rikkoutuu.
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus MK 1 Hatchback korotus

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk3Mondeo kirjoitti: 07 Maalis 2024 00:12 Tuo on se ensimmäinen asia eli hyväksyy lyhyemmän käyttöiän ja viat joita tulee jyrkemmän vetoakselin kulman ja siitä vaihteiston akseliin aiheutuvan
kuormituksen johdosta. Sitä ei ole suunniteltu ja testattu toimivaksi noin.
Mutta eihän noin vanhan auton käyttöikä enää muutenkaan kovin pitkä ole.

Vetoakselin suojakumi kestänee hyvin eikä ole ongelma eikä kallis jos rikkoutuu.
Joo! Tarkoitus on pitää tätä kärryä vielä ainakin useita vuosia. Eikä tässä oikeastaan muuta ongelmaa näytä olevan kuin pikkuhiljaa kertyvä ruoste sinne sun tänne. Eikö tuo 30 mm ole kuitenkin niin pieni määrä... kyllähän näitä korollatellaan autoja esimerkiksi ja maastoautoja korotellaan joustimista 40 mm niin onko niissä mitään isompaa ongelmaa vaikka vetoakselin kulma pienesti muuttuukin?

Vetarin suojakumit muuten on huomioon otettava asia. Ammattimekaanikollakin kesti vaihtaa pelkästään vetarin stefat yli tunnin, joka tekee jo yli 100 eur. Joten vaikka itse vetarin suojakumi ei ehkä maksa kuin 20 euroa, niin työ maksaa. Liian vaikea homma kotipihalla tehdä.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus MK 1 Hatchback korotus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

RENNIE kirjoitti: 07 Maalis 2024 07:40
Vetarin suojakumit muuten on huomioon otettava asia. Ammattimekaanikollakin kesti vaihtaa pelkästään vetarin stefat yli tunnin, joka tekee jo yli 100 eur. Joten vaikka itse vetarin suojakumi ei ehkä maksa kuin 20 euroa, niin työ maksaa. Liian vaikea homma kotipihalla tehdä.
Ok, en ole huomannut tuollaista... ;) Viimeksi meni rahaa yli 30€ kun kaksi ekaa oli liian pieniä ja piti hakea vielä kolmas.

Tosin teen tallissa nykyään kun ulkona on kylmää, märkää ja pimeää.
Vastaa Viestiin