Sivu 1/1

1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 20 Syys 2023 16:53
Kirjoittaja Polkuauto
moi, mitä pitäisi ottaa huomioon tai tietää kun Focukseen vaihdoin suuttimen ja korjausarvo pysyi samassa. Pitäisi siis Forscanilla koodata ilmeisesti? auton vuosimalli 2008

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 20 Syys 2023 17:33
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Polkuauto kirjoitti: 20 Syys 2023 16:53 moi, mitä pitäisi ottaa huomioon tai tietää kun Focukseen vaihdoin suuttimen ja korjausarvo pysyi samassa. Pitäisi siis Forscanilla koodata ilmeisesti? auton vuosimalli 2008
Suuttimen mukana tulee suutinkohtainen koodi jolla se saadaan yhteensovitettua valmistustoleransseista johtuvista eroista muihin suuttimiin.

Korjausarvo ei ole se mittari vaan testerillä automallin mukaan syötetään tuo yllämainittu koodi. Tuskin se auto rikki menee vaikkei tekisikään muttei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

Vaihdoin omaan toisenmerkkiseen autoon kaikki neljä suutinta tehdasuusiin alkuperäisvalmistajan suuttimiin ja syötin uusien suuttiminen arvot ennen käynnistystä.
Ensivaikutelma uusista suuttimista oli positiivinen kun kuormituksessa koneen ääni siistiytyi ja matka-ajon kulutus tippui yli litralla (4,6L/100km) vaikka kyseessä oli paljon moottoritieajoa (120km/h - 100km/h).

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 20 Syys 2023 18:55
Kirjoittaja Polkuauto
Siinä suuttimen päällä ne taitaa lukea, mutta koodataanko Forscannilla kaikki uudestaan vai pystyykö tuon yhden koodaamaan? Mikähän tässä mallissa on suuttimien järjestys?

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 20 Syys 2023 18:59
Kirjoittaja yritäedes
Tuossahan on Siemensin suuttimet? Niitä ei tuossa moottorissa 1.8 TDCI yleensä tarvitse koodata, siellä ei ole välttämättä mitään koodiakaan.
Opitun korjausarvon pitäisi mukautua ajamalla. Jos kaikki suuttimet vaihdetaan, suositellaan nollaamaan nakutusanturin opitut arvot. Se nopeuttaa korjausarvojen sopeutumista.
Vai onko parempaa tietoa?

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 20 Syys 2023 19:09
Kirjoittaja yritäedes
Polkuauto kirjoitti: 20 Syys 2023 18:55 Siinä suuttimen päällä ne taitaa lukea, mutta koodataanko Forscannilla kaikki uudestaan vai pystyykö tuon yhden koodaamaan? Mikähän tässä mallissa on suuttimien järjestys?
Se tuon kaltainen numerosarja: 4M5Q9F593AD on osanumero, ei koodi.

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 20 Syys 2023 19:13
Kirjoittaja Polkuauto
yritäedes kirjoitti: 20 Syys 2023 18:59 Tuossahan on Siemensin suuttimet? Niitä ei yleensä tarvitse koodata, siellä ei ole välttämättä mitään koodiakaan.
Opitun arvon pitäisi mukautua ajamalla. Jos kaikki suuttimet vaihdetaan, suositellaan nollaamaan nakutusanturin opitut arvot. Se nopeuttaa korjausarvojen sopeutumista.
Vai onko parempaa tietoa?
en tiedä kenen valmistamat ne varsinaisesti on, tuo uusi on Fomocon leimalla. Joku koodi siinä suuttimen päällä kuitenkin oli, en nyt pääse tuosta autosta katsomaan

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 20 Syys 2023 19:29
Kirjoittaja yritäedes
Kyllä tuossa pitää olla Siemensin/VDO/Continental - suuttimet. FoMoCo:n leimalla.
Ne erottaa siitä, että polttoaineputki liittyy suuttimen kylkeen, yläpäässä on sähköliittimen muovinen kupu.

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 20 Syys 2023 21:03
Kirjoittaja riikomi
Onko ymmärrystä miksi korjauskerrointa ei tarvita? Siis onko suuttimet niin tasalaatuisia, että ne voi sukkana heittää sisään vai mikä on syynä?

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 21 Syys 2023 08:55
Kirjoittaja yritäedes
riikomi kirjoitti: 20 Syys 2023 21:03 Onko ymmärrystä miksi korjauskerrointa ei tarvita? Siis onko suuttimet niin tasalaatuisia, että ne voi sukkana heittää sisään vai mikä on syynä?
En tiedä. Tuohon aikaan, 2005-2010 oli Euro4 päästövaatimukset voimassa; olisiko niin, että Siemensin suuttimet vain pärjäsivät ilman koodausta esim. 1.8 ja 2.0 dieseleissä?
Kun tuli Euro5, Ford palasi takaisin Delphin suuttimiin, jotka täytyy koodata. Ecoblue dieseleissä palattiin taas Siemensiin, mutta nyt nekin koodataan.

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 21 Syys 2023 09:46
Kirjoittaja Mk1escos
Paljon selittää onko solenoid vai piezo. Solkkuja ei monillakaan merkeillä koodailla mutta piezoja en ole nähnyt mitä ei koodattaisi.
Solenoidien vasteaika on niin hidas että ero valmistuksessa hukkuu jo siihen luultavasti.

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 21 Syys 2023 10:23
Kirjoittaja yritäedes
Sehän tässä niin outoa onkin. Ko. Siemensit on käsittääkseni piezot.
Kun Euro5 tuli voimaan, Siemens ja Bosch ilmoittivat, että sitä ei voi saavuttaa solenoidisuuttimella. Delphi taas ilmoitti, että voipas. Ja paranteli omia suuttimiaan, joihin Fordkin osittain siirtyi jostain kumman syystä.

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 21 Syys 2023 11:59
Kirjoittaja Mk3Mondeo
yritäedes kirjoitti: 21 Syys 2023 08:55
riikomi kirjoitti: 20 Syys 2023 21:03 Onko ymmärrystä miksi korjauskerrointa ei tarvita? Siis onko suuttimet niin tasalaatuisia, että ne voi sukkana heittää sisään vai mikä on syynä?
En tiedä. Tuohon aikaan, 2005-2010 oli Euro4 päästövaatimukset voimassa; olisiko niin, että Siemensin suuttimet vain pärjäsivät ilman koodausta esim. 1.8 ja 2.0 dieseleissä?
Kun tuli Euro5, Ford palasi takaisin Delphin suuttimiin, jotka täytyy koodata. Ecoblue dieseleissä palattiin taas Siemensiin, mutta nyt nekin koodataan.
Kuten mainitsin, vaihdoin omaan autoon (2007) Euro4, Denson solenoidi-suuttimet jotka koodattiin 30-merkkiä käsittävällä koodilla.

Aiemmin, vuosia sitten vaihdoin Mondeo mk3:een 2.0 TDCI 130hp (2004) Delphin Euro3 -solenoidisuuttimet joiden mukana tuli myöskin suutinkohtainen uusi koodi.

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 21 Syys 2023 12:51
Kirjoittaja Mk1escos
yritäedes kirjoitti: 21 Syys 2023 10:23 Sehän tässä niin outoa onkin. Ko. Siemensit on käsittääkseni piezot.
Kun Euro5 tuli voimaan, Siemens ja Bosch ilmoittivat, että sitä ei voi saavuttaa solenoidisuuttimella. Delphi taas ilmoitti, että voipas. Ja paranteli omia suuttimiaan, joihin Fordkin osittain siirtyi jostain kumman syystä.
Mielenkiintoista, ne on sitten ekat piezot mitä ei tarvitse koodata mistä olen kuullut.

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Lähetetty: 10 Touko 2024 09:49
Kirjoittaja tikola
Tämä ei nyt täsmälleen koske tätä moottoria vaan sitä mäntävikaista 2.2 TDCI transittia, josta olen keskustellut toisaalla. Jokatapauksessa koodasin nyt uudet suuttimet ajamalla Forscanilla Injector Pilot Learn ajon. Se teki sen neljään kertaan käyttämällä konetta eri kierroksilla ja matkalla oli vähän sellaista karkeaa rykivää käyntiä. Missään vaiheessa en ole syöttänyt suuttimen numeroa järjestelmään vaan olen ajanut tuon ajon. Luulen, että se teki jotain "millä syötöllä saan halutut kierrokset" tyyppistä säätöä

Sillä oli selvä vaikutus ja alunperin ollut hieman huono tyhjäkäynti ja sammumisherkkyys loistaa poissaolollaan. Eli ajoin uusille suuttimille Forscanin suutinten koodausajon, mutta nyt jäi vaivaamaan jäikö minulla joku kriittinen vaihe tekemättä?

Eli miten Forscanilla oikeasti suuttimet koodataan - noin miten minä sen tein vai jollain muulla systeemillä. Tässä tapauksessa softana oli Ipadilla Forscan Lite, mutta eiköhän siitä läppäriversiosta sama toiminto löydy. Mielestäni onnistuin, mutta onnistuinko?

Miten foorumin mielestä oikeaoppinen diesel suutinten koodaus vuonna 2024 tehdään, kun ohjelmistovälineenä on Forscan?