1,8 tdci suuttimien koodaus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Polkuauto
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Touko 2012 21:02

1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja Polkuauto »

moi, mitä pitäisi ottaa huomioon tai tietää kun Focukseen vaihdoin suuttimen ja korjausarvo pysyi samassa. Pitäisi siis Forscanilla koodata ilmeisesti? auton vuosimalli 2008
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Polkuauto kirjoitti: 20 Syys 2023 16:53 moi, mitä pitäisi ottaa huomioon tai tietää kun Focukseen vaihdoin suuttimen ja korjausarvo pysyi samassa. Pitäisi siis Forscanilla koodata ilmeisesti? auton vuosimalli 2008
Suuttimen mukana tulee suutinkohtainen koodi jolla se saadaan yhteensovitettua valmistustoleransseista johtuvista eroista muihin suuttimiin.

Korjausarvo ei ole se mittari vaan testerillä automallin mukaan syötetään tuo yllämainittu koodi. Tuskin se auto rikki menee vaikkei tekisikään muttei toimi parhaalla mahdollisella tavalla.

Vaihdoin omaan toisenmerkkiseen autoon kaikki neljä suutinta tehdasuusiin alkuperäisvalmistajan suuttimiin ja syötin uusien suuttiminen arvot ennen käynnistystä.
Ensivaikutelma uusista suuttimista oli positiivinen kun kuormituksessa koneen ääni siistiytyi ja matka-ajon kulutus tippui yli litralla (4,6L/100km) vaikka kyseessä oli paljon moottoritieajoa (120km/h - 100km/h).
Polkuauto
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Touko 2012 21:02

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja Polkuauto »

Siinä suuttimen päällä ne taitaa lukea, mutta koodataanko Forscannilla kaikki uudestaan vai pystyykö tuon yhden koodaamaan? Mikähän tässä mallissa on suuttimien järjestys?
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuossahan on Siemensin suuttimet? Niitä ei tuossa moottorissa 1.8 TDCI yleensä tarvitse koodata, siellä ei ole välttämättä mitään koodiakaan.
Opitun korjausarvon pitäisi mukautua ajamalla. Jos kaikki suuttimet vaihdetaan, suositellaan nollaamaan nakutusanturin opitut arvot. Se nopeuttaa korjausarvojen sopeutumista.
Vai onko parempaa tietoa?
Viimeksi muokannut yritäedes, 20 Syys 2023 20:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Polkuauto kirjoitti: 20 Syys 2023 18:55 Siinä suuttimen päällä ne taitaa lukea, mutta koodataanko Forscannilla kaikki uudestaan vai pystyykö tuon yhden koodaamaan? Mikähän tässä mallissa on suuttimien järjestys?
Se tuon kaltainen numerosarja: 4M5Q9F593AD on osanumero, ei koodi.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Polkuauto
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Touko 2012 21:02

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja Polkuauto »

yritäedes kirjoitti: 20 Syys 2023 18:59 Tuossahan on Siemensin suuttimet? Niitä ei yleensä tarvitse koodata, siellä ei ole välttämättä mitään koodiakaan.
Opitun arvon pitäisi mukautua ajamalla. Jos kaikki suuttimet vaihdetaan, suositellaan nollaamaan nakutusanturin opitut arvot. Se nopeuttaa korjausarvojen sopeutumista.
Vai onko parempaa tietoa?
en tiedä kenen valmistamat ne varsinaisesti on, tuo uusi on Fomocon leimalla. Joku koodi siinä suuttimen päällä kuitenkin oli, en nyt pääse tuosta autosta katsomaan
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kyllä tuossa pitää olla Siemensin/VDO/Continental - suuttimet. FoMoCo:n leimalla.
Ne erottaa siitä, että polttoaineputki liittyy suuttimen kylkeen, yläpäässä on sähköliittimen muovinen kupu.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Onko ymmärrystä miksi korjauskerrointa ei tarvita? Siis onko suuttimet niin tasalaatuisia, että ne voi sukkana heittää sisään vai mikä on syynä?
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

riikomi kirjoitti: 20 Syys 2023 21:03 Onko ymmärrystä miksi korjauskerrointa ei tarvita? Siis onko suuttimet niin tasalaatuisia, että ne voi sukkana heittää sisään vai mikä on syynä?
En tiedä. Tuohon aikaan, 2005-2010 oli Euro4 päästövaatimukset voimassa; olisiko niin, että Siemensin suuttimet vain pärjäsivät ilman koodausta esim. 1.8 ja 2.0 dieseleissä?
Kun tuli Euro5, Ford palasi takaisin Delphin suuttimiin, jotka täytyy koodata. Ecoblue dieseleissä palattiin taas Siemensiin, mutta nyt nekin koodataan.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Paljon selittää onko solenoid vai piezo. Solkkuja ei monillakaan merkeillä koodailla mutta piezoja en ole nähnyt mitä ei koodattaisi.
Solenoidien vasteaika on niin hidas että ero valmistuksessa hukkuu jo siihen luultavasti.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Sehän tässä niin outoa onkin. Ko. Siemensit on käsittääkseni piezot.
Kun Euro5 tuli voimaan, Siemens ja Bosch ilmoittivat, että sitä ei voi saavuttaa solenoidisuuttimella. Delphi taas ilmoitti, että voipas. Ja paranteli omia suuttimiaan, joihin Fordkin osittain siirtyi jostain kumman syystä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

yritäedes kirjoitti: 21 Syys 2023 08:55
riikomi kirjoitti: 20 Syys 2023 21:03 Onko ymmärrystä miksi korjauskerrointa ei tarvita? Siis onko suuttimet niin tasalaatuisia, että ne voi sukkana heittää sisään vai mikä on syynä?
En tiedä. Tuohon aikaan, 2005-2010 oli Euro4 päästövaatimukset voimassa; olisiko niin, että Siemensin suuttimet vain pärjäsivät ilman koodausta esim. 1.8 ja 2.0 dieseleissä?
Kun tuli Euro5, Ford palasi takaisin Delphin suuttimiin, jotka täytyy koodata. Ecoblue dieseleissä palattiin taas Siemensiin, mutta nyt nekin koodataan.
Kuten mainitsin, vaihdoin omaan autoon (2007) Euro4, Denson solenoidi-suuttimet jotka koodattiin 30-merkkiä käsittävällä koodilla.

Aiemmin, vuosia sitten vaihdoin Mondeo mk3:een 2.0 TDCI 130hp (2004) Delphin Euro3 -solenoidisuuttimet joiden mukana tuli myöskin suutinkohtainen uusi koodi.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: 1,8 tdci suuttimien koodaus

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

yritäedes kirjoitti: 21 Syys 2023 10:23 Sehän tässä niin outoa onkin. Ko. Siemensit on käsittääkseni piezot.
Kun Euro5 tuli voimaan, Siemens ja Bosch ilmoittivat, että sitä ei voi saavuttaa solenoidisuuttimella. Delphi taas ilmoitti, että voipas. Ja paranteli omia suuttimiaan, joihin Fordkin osittain siirtyi jostain kumman syystä.
Mielenkiintoista, ne on sitten ekat piezot mitä ei tarvitse koodata mistä olen kuullut.
Vastaa Viestiin