Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Täydellisesti toimiva Fordini tekee aina välillä P0420 vikakoodin, vaikka auto toimii loistavasti. Katalysaattorivikaa on ilmeisesti, mutta tässä on niitä kaksi, joten näin vanhaan autoon (vm 2006)ei kannata enää investoida suuri summia.
Luin täältä, että takimmaista lambdaa voi hämätä laittamalla jonkin holkin sen alle. Miten paksu se pitää olla? Katsastuksessa meni hienosti läpi, hain päästölapun autokorjaamosta. Mitään pakokaasuvaivaa ei ole ja kilometrejä on mittarissa. 160 000 km.
Kerran on vaihdettu puolapaketti. Ehkä se hajotti katin, kun tulppa oli pimeänä. Se ilmeni edellisen omistajan huoltokertomuksesta. Nyt kun otin sen päästölapun, siinä lattialla seisovassa isossa testerissä oli näytössä "sytytyskatkoja". Ehkä kannattaisi ostaa varmuuden vuoksi uusi puolapaketti ja johdot?
Mitään häiröitä ei kuulu moottorin äänessä eikä tehossa ole vikaa, auto kiihtyy hienosti.
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja tikola »

Tuossa täsmälleen se tuote, joka minun täydellisesti siltä osin toimivaan Nissaniin meni reilu kuukausi sitten (vm 2000 1.5 ruiskubensakone, eli hyvin vastaava tapaus)

https://www.motormarket.fi/tyokalut/ant ... /p/586778/

Täsmälleen sama vikakoodi ja se on pysynyt poissa siitä lähtien. Ensimmäiseksi pitää katsoa mahtuuko se sinne, eli noita on tarjolla erimittaisia, itse pistin varulta tämän pisimmän, kun se sinne kerran mahtui. Päättelin, että se on etukatalysaattorin vaihto, jos sen vian ihan oikeasti aikoo korjata, mutta koska katsastusmies kiitteli päästöistä päättelin, ettei se vika niin paha ehkä olekkaan. Päästöt on kumminkin mitattu mittalaitteella - ei vain luettu jostain muistista, joten ei tuo muutos oikeasti autosta tehne vaarallista - helpottaa vain katsastushommia. Jatkoholkki on minulla auton alla pakoputkessa, eli ilmeisesti tuon itu on, että takakatin/putken lambda saadaan mittaamaan kauempaa vähemmän ja sitäkautta huonompikin etukatalysaattori kelpaa.

Sytytyskatkoihin tämä ei auta, eli niissä vika on toisaalla ja se puola on aika hyvä arvaus. Itsellä ei sytytysongelmia ole ollut.

Kyllä minulla katalysaattorin vaihto on suunnitelmissa, mutta se on pykälää isompi homma, kun on sen verran jumiin ruostuneita pultteja etten ole niitä viitsinyt vielä taistella irti. Ja kieltämättä järkevän hintaisen katalysaattorin löytäminen on toinen kynnys oikealle korjaukselle.
Viimeksi muokannut tikola, 05 Syys 2023 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

fokkewulf kirjoitti: 05 Syys 2023 09:32 Täydellisesti toimiva Fordini tekee aina välillä P0420 vikakoodin, vaikka auto toimii loistavasti. Katalysaattorivikaa on ilmeisesti, mutta tässä on niitä kaksi, joten näin vanhaan autoon (vm 2006)ei kannata enää investoida suuri summia.
Luin täältä, että takimmaista lambdaa voi hämätä laittamalla jonkin holkin sen alle. Miten paksu se pitää olla? Katsastuksessa meni hienosti läpi, hain päästölapun autokorjaamosta. Mitään pakokaasuvaivaa ei ole ja kilometrejä on mittarissa. 160 000 km.
Kerran on vaihdettu puolapaketti. Ehkä se hajotti katin, kun tulppa oli pimeänä. Se ilmeni edellisen omistajan huoltokertomuksesta. Nyt kun otin sen päästölapun, siinä lattialla seisovassa isossa testerissä oli näytössä "sytytyskatkoja". Ehkä kannattaisi ostaa varmuuden vuoksi uusi puolapaketti ja johdot?
Mitään häiröitä ei kuulu moottorin äänessä eikä tehossa ole vikaa, auto kiihtyy hienosti.
Jos mikään muu ei auta niin uusi katalysaattori kotiovelle kannettuna maksaa 351€.

https://www.ebay.de/itm/154913763208?ha ... ondition=3

Kuva
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Onpas kaunis katti, tekee melkein mieli silittää tai ottaa kainaloon. ;)
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

tikola kirjoitti: 05 Syys 2023 10:22 Tuossa täsmälleen se tuote, joka minun täydellisesti siltä osin toimivaan Nissaniin meni reilu kuukausi sitten (vm 2000 1.5 ruiskubensakone, eli hyvin vastaava tapaus)

https://www.motormarket.fi/tyokalut/ant ... /p/586778/

Täsmälleen sama vikakoodi ja se on pysynyt poissa siitä lähtien. Ensimmäiseksi pitää katsoa mahtuuko se sinne, eli noita on tarjolla erimittaisia, itse pistin varulta tämän pisimmän, kun se sinne kerran mahtui. Päättelin, että se on etukatalysaattorin vaihto, jos sen vian ihan oikeasti aikoo korjata, mutta koska katsastusmies kiitteli päästöistä päättelin, ettei se vika niin paha ehkä olekkaan. Päästöt on kumminkin mitattu mittalaitteella - ei vain luettu jostain muistista, joten ei tuo muutos oikeasti autosta tehne vaarallista - helpottaa vain katsastushommia. Jatkoholkki on minulla auton alla pakoputkessa, eli ilmeisesti tuon itu on, että takakatin/putken lambda saadaan mittaamaan kauempaa vähemmän ja sitäkautta huonompikin etukatalysaattori kelpaa.

Sytytyskatkoihin tämä ei auta, eli niissä vika on toisaalla ja se puola on aika hyvä arvaus. Itsellä ei sytytysongelmia ole ollut.

Kyllä minulla katalysaattorin vaihto on suunnitelmissa, mutta se on pykälää isompi homma, kun on sen verran jumiin ruostuneita pultteja etten ole niitä viitsinyt vielä taistella irti. Ja kieltämättä järkevän hintaisen katalysaattorin löytäminen on toinen kynnys oikealle korjaukselle.
Jos ei puolapaketilla parane, niin ostan varmasti tuollaisen . Kun vielä tietäisi kumpi noista pöntöistä on bank1? Siis 1 ja 4 pytyt vai 2 ja 3.
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja tikola »

fokkewulf kirjoitti: 05 Syys 2023 23:12 Jos ei puolapaketilla parane, niin ostan varmasti tuollaisen . Kun vielä tietäisi kumpi noista pöntöistä on bank1? Siis 1 ja 4 pytyt vai 2 ja 3.
No tässä on ero Nissanin ja Fordin välillä, eli tuohan kuvan laite on etukatti ja se on tulvillaan reikiä (jokaisen pöntön jälkeen omansa). Nissanissa oli vastaava yksi pönttö siellä heti pakosarjan jälkeen, mutta minun lisäämäni holkki tuli auton alle pakoputkeen, eli selvästi pidemmälle. Minullakin on siellä katalysaattorissa on vastaava anturin mutta lisäksi pakoputkessa myöhemmin toinen. ELi ovatkohan ne molemmat lambdoja vai onko toinen joku lämpöanturi vaan?

Eli minä laitoin holkin pakoputkeen auton alle - katalysaattorissa oleva anturi on paikallaan normaalisti.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

tikola kirjoitti: 06 Syys 2023 05:59
fokkewulf kirjoitti: 05 Syys 2023 23:12 Jos ei puolapaketilla parane, niin ostan varmasti tuollaisen . Kun vielä tietäisi kumpi noista pöntöistä on bank1? Siis 1 ja 4 pytyt vai 2 ja 3.
No tässä on ero Nissanin ja Fordin välillä, eli tuohan kuvan laite on etukatti ja se on tulvillaan reikiä (jokaisen pöntön jälkeen omansa). Nissanissa oli vastaava yksi pönttö siellä heti pakosarjan jälkeen, mutta minun lisäämäni holkki tuli auton alle pakoputkeen, eli selvästi pidemmälle. Minullakin on siellä katalysaattorissa on vastaava anturin mutta lisäksi pakoputkessa myöhemmin toinen. ELi ovatkohan ne molemmat lambdoja vai onko toinen joku lämpöanturi vaan?

Eli minä laitoin holkin pakoputkeen auton alle - katalysaattorissa oleva anturi on paikallaan normaalisti.
VAG-konsernin 2.0L FSI suoraruiskutus bensakoneessa on vastaavan näköinen pakosarja-etukatit yhdistelmä ja auton alla vielä kolmas katti.
Lambdoja siinä on neljä kappaletta, yksi molemmissa etukateissa, kolmas ennen varsinaista kattia ja neljäs takimmaisen katin jälkeen.
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja tikola »

Ovatko kaikki nuo anturit aina Lambdoja?

Eli nissanissa katalysaattori heti alussa - siinä yksi anturi. Alla toinen pönttö ja sen jommalla kummalla puolen toinen anturi. Kaikki ovat siis katalysaattoreita ja anturit Lambda antureita? Äänenvaimennin niminen laite lienee vain siellä pakoputken loppupäässä oleva pönttö.

MInä tulkitsin, että Bank1 viittaa eteen ja Bank2 taakse, mutta voi kai se olla tuollaisessa monianturisysteemissä jo sitten ihan sylintereistäkin kertova asia.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

tikola kirjoitti: 06 Syys 2023 13:47 Ovatko kaikki nuo anturit aina Lambdoja?

Eli nissanissa katalysaattori heti alussa - siinä yksi anturi. Alla toinen pönttö ja sen jommalla kummalla puolen toinen anturi. Kaikki ovat siis katalysaattoreita ja anturit Lambda antureita? Äänenvaimennin niminen laite lienee vain siellä pakoputken loppupäässä oleva pönttö.

MInä tulkitsin, että Bank1 viittaa eteen ja Bank2 taakse, mutta voi kai se olla tuollaisessa monianturisysteemissä jo sitten ihan sylintereistäkin kertova asia.
No tuossa esimerkin VAG 2.0 FSI:ssä oli pakosarjan anturit nimetty syl. 2-3 ja syl. 1-4. Lisäksi kaksi muuta, ennen kattia ja katin jälkeen. Eli neljä lambdaa ja jokainen yli 150€/kpl.

Itse en joutunut lambdoja ostamaan mutta kaikki kolme kattia eli pakosarjan katteineen plus auton alle varsinaisen katin. Rahaa meni tarvikkeenakin
yli 800€ mutta päästöt tippuivat yli 300ppm lukemassa muistaakseni alle 20ppm lukemaan.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

fokkewulf kirjoitti: 05 Syys 2023 23:12 Kun vielä tietäisi kumpi noista pöntöistä on bank1? Siis 1 ja 4 pytyt vai 2 ja 3.
Bank 1 viittaa moottorilohkoon, jossa on sylinteri nro 1. Tässä kun on vain yksi lohko (ei V-moottori), niin kaiken järjen mukaan Bank 1 pitäisi olla se katti, johon menee pakosarja sylinteristä 1?
Sensor 1 on aina lähinnä moottoria (upstream). Sensor 2 on katin jälkeen ja vain "valvoo" puhdistustulosta.
Viimeksi muokannut yritäedes, 06 Syys 2023 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja tikola »

yritäedes kirjoitti: 06 Syys 2023 17:02 Sensor 1 on aina lähinnä moottoria (upstream). Sensor 2 on katin jälkeen ja vain "valvoo" puhdistustulosta.
Erinomaista lisäoppia - kiitoksia. Minä siis huijaan valvovaa sensoria - mitään muuta korjausta en ole tehnyt ja se kelpasi katsurille ongelmitta.
fokkewulf
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2018 20:04

Re: Ford Focus 1.6 TI-VCT P0420 taas kummittelee

Viesti Kirjoittaja fokkewulf »

Kiitos tiedoista. Siis 1-4 sylintereihin menevä putkisto on bank 1. Ensi keväänä laitan kokeeksi tuollaisen holkin. En raaski ajaa suolavellikeleillä Fordilla, joten laitoin akun lataukseen ja käynnistän joulukuussa seuraavan kerran.
Vastaa Viestiin