Kestävä kytkin merkki?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Junnari
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Elo 2023 22:12

Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Junnari »

Ford kuga 2008
Vaihdatin kytkimen 2 vuotta sitten. Halvin valeo merkkinen.

Heti remontin jälkeen alkoi kaksoismassa pitämään pientä ääntä. Nyt ajettu 2 vuotta. Kolisee paikallaan niin kovasti ettei edes kehtaa pitää tyhjäkäynnillä.

Kun lähtee kuormalla liikkeelle. Esim. Ylämäkeen niin hirveä vinkuminen kuuluu. Ihan kuin lasittunut jarru huutais mutta tulee vain kytkimestä.
Eli vaihto taas esissä.

Mitä vaihtoehto merkkejä ehdoittaisitte? Valeo on nyt nähty. Ei kehtaisi 2 vuoden välein tehdä samaa jumppaa.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Miten olis
Sachs tai LUK
Jotenkin luottaa aina saksalaiseen tekniikkaan...

Valeo on ranskasta...no osaa nekin tehdä ainakin viiniä. :thumbup:
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Kuten yllä, LUK ja Sachs.

Mk3 Mondeon Ford-logolla varustettu kytkin oli lisäksi LUK-logolla.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Itse vaihdoin aikanaan kovan vauhtipyörän ja kytkimen fiikukseen kun kaksoismassa oli kaksi erillistä massaa kopan sisällä.
En kyllä jaksa muistaa mikä valmistaja oli kamppeella. kestävä ja halvempi oli kuin dmf pyörä.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

kova pyörä aiheuttaa extra värinöitä....niitä poistamaan se on tehty.
EIköhän se kuitenkin ole niin että jos vaikka 250tkm ajettuun autoon vaihtaa uuden kaksimassan niin ei se enää toista kertaa ajeluaikanasi hajoa...
siis yleensä....
Kuskistahan se on pitkälti kiinni myös miten kestää. Kytkimen saa risaksi aikas nopeaakin.
Ite ei ole tarvinnut yhteenkään autoon koskaan kytkintä rempata. Kaikilla ajettu 350-650tkm.
Junnari
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Elo 2023 22:12

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Junnari »

Hauskinta tässä oli että vaihdatin ekaksi kovalla vauhtipyörällä. Auto ravisti niin kovasti ettei sitä voinut kuormittaa kuin vasta yli 2000rpm jälkeen. Sekin oli valeo. Sitten vaihdatin tän uuden valeo kaksoismassalla mikä alkoi kolisemaan melkein samantien.
Noh nyt kolmas kerta toden sanoo. Kokeillaan teidän ehdottamaa lukkia taikka sachssia.
Sachs vähän kalliimpi. Taidan varoiksi valita vielä sen jos se olisi vaikka laadukkaampi...
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuota, siis ensin muunnossarja tavalliseen vauhtipyörään ravisti rajusti ja sitten uusi kaksoismassa kolisee ja vinkuu (?) vedossa - luistaako kytkin siis? Ja syynä kaikkeen on Valeo? Hmm...
Onko kytkimen asentaja tehtäviensä tasalla? Käyttää kiristyksissä momenttiavainta ja omaa kokemusta SAC-asetelmista?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

vois tosiaan kokeilla myös toista huoltopaikkaa....
kaikki joilla on kädet mustat ei oo osaavia ammattilaisia.

Mutta toisaalta jos se toimi yli vuoden ilman ongelmia niin sitten ehkä kuitenkin valeossa vika
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Laadukas kova pyörä ei värise tai ääntele sen enempää kuin muissakaan merkeissä, kaikkiin manuaaleihin olen itselle vaihtanut kovan pyörän.
Kytkinlevyn jouset on siellä sitä varten.

Dieseleitä tulee ohjelmoitua ja ajettua välillä raskalla jalalla kärry perässä ja yksikään kaksoismassa ei sitä kestä kauhean kauaa.
Yhtään kovaa pyörää tai vahvistettua kytkintä en ole saanut hajalle ajamalla.

Toi tärinän ja äänekkyys on myytti jos käytetään laatu osia eikä sitä halvinta ebay paskaa.

Sre asetelma ainakin kestää vetoja hyvän levyn kanssa.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onko kokemusta noista nykydieseleistä joissa kaksoismassa vaihdettu kovaan pyörään?
Jotkut on valitelleet värinöistä kovalla.
Kai moiseen keksinnön käyttöön on tehtailla joku syykin. Ei ne kalliimpaa yleensä huvikseen käytä.
Vähän kuten laturi kovalla hihnapyörällä tai vaparilla.

Tiedä sitten kuinka paljon noiden kaksoismassojen kanssa on kyse osien laadusta vai käyttötavasta.
Ehkä on herkempi äksylle jalallekin.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

On nimenomaan tuoreemmista, syy miksi käytetään tuntuu olevan kuskien tyhmyys, enne ihmiset osasi aja autoa eikä potkittu kytkimillä kaikkea rikki, nyt tarvitsee olla jotain vaimennusta välissä.

Ja toinen on se että auto ei saisi pitää mitään ääntä missään tilanteessa kun herkkä hippi sielu järkkyy.
Juu reilusti vedätettäessä voi kuulla että voimansiirto tekee töitä mutta normaali ajossa ei ole mitään havaittavaa eroa.
On volkkarista mersusta ja voortista kokemusta kovalla pyörällä.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo diisseliä junnataan yleensä tuossa 1500-2000rpm ja kovalla vääännöllä...se lienee se tärisevin vaihe.

Mutta tosiaan jos autossa vaikka 250tkm kestänyt eka kaksmassa ja vaihdat sen niin harva ajaa kuitenkaan yli 500....

Mutta jokainen valitsee tyylillään. Paljonhan noita on korvattu kovilla koska on satkun tai kaks halvempia niin.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No jos se olisi satkun kaksi ja ne kaksoismassat kestäisi niin asia olisi eri. Tuopaa vaan nuo tarvikkeena myytävät olemaan huomattavasti heikompia kuin se ensiasennus versio.

Sama pätee moniin osiin vaikka ottaa " marmorilta alkuperäistä"
Ei se laatu vaan ole sama jostain syystä. Sachs menettelee Valio ei. Joten kova ole se luontevin ratkaisu.

Mut kukin ajaa miten ajaa ja tekee ne omat ratkaisut, tää oli vaan oma esimerkki aiheesta.
Nyt ei ole käyttis kaksoismassa eikä edes manuaali. Muuta kuin escorttiin mihin ei onneksi ole koskaan kaksoispaskaa edes tarjottu. Monilevy kytkin tuloo siihen mutta se ei kuulu tähän säikeeseen.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mk1escos kirjoitti: 25 Elo 2023 08:02 Laadukas kova pyörä ei värise tai ääntele sen enempää kuin muissakaan merkeissä, kaikkiin manuaaleihin olen itselle vaihtanut kovan pyörän.
Kytkinlevyn jouset on siellä sitä varten.

Dieseleitä tulee ohjelmoitua ja ajettua välillä raskalla jalalla kärry perässä ja yksikään kaksoismassa ei sitä kestä kauhean kauaa.
Yhtään kovaa pyörää tai vahvistettua kytkintä en ole saanut hajalle ajamalla.

Toi tärinän ja äänekkyys on myytti jos käytetään laatu osia eikä sitä halvinta ebay paskaa.

Sre asetelma ainakin kestää vetoja hyvän levyn kanssa.
Puolison autoon (2.0 turbodiesel) vaihdoin Aisinin (alkuperäisosien valmistaja) valmistaman kovalla vauhtipyörällä olevan kaksilevyisen muunnossarjan. Käytössä olemme ajaneet 1500rpm+ kierroksilla ja sitä alemmilla auto kyllä kulkee muttei kuulosta terveeltä.
Kaksoismassalla tuota värinää ei tunne vaikka se moottorista edelleen tuleekin ja siksi todennäköisesti niitä kaksimassakytkimiä hajoaakin kun auto tuntuu vetävän hienosti heti 1000rpm+.

Tarkoitus oli ja on edelleen ajaa ilman kytkinremonttia se aika minkä tuo auto meillä on. Toinen syy oli hinta kun DMF-sarja olisi maksanut lähes 900€ ja tuo kaksilevykytkin-sarja 430€.

Esson baarissa puhuivat, että aikanaan Toyotan kaksoismassat vaihdettiin jo uutena koviin vauhtipyöriin ennen luovutusta taksikäyttöön.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

No voortti tai pirkkavolkkari nelikko ei äännellyt sen enempää kuin dmf pyörällä jos ei tosissaan vedättänyt.

Tuo essonbaari jutun olen myös kuullut aikoinaan että joihinkin taksi käytössä vaihdettiin suoraan kova pyörä.
Junnari
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Elo 2023 22:12

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Junnari »

Kyllä asentaja oli tilanteen tasalla. Vauhtipyörä kiristetty momenttiin jne. Eihän tollasta pysty oikein väärin edes asentamaan. Se kova pyörä tosiaan värisi niin kovasti että varmaan oisi hajottanut vaihdelaatikon jossain vaiheessa. Kaasua ei siis voinut painaa pohjaan alle 2500rpm. Nyt tämä uusi koliseva valeo kaksoismassa... Taidan ajaa niin kauan ennen kuin oikeesti jättää tielle. Vituttaa nää nyky ajan romut. Ihan paskoja varaosia.
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Junnari kirjoitti: 26 Elo 2023 15:19 Kyllä asentaja oli tilanteen tasalla. Vauhtipyörä kiristetty momenttiin jne. Eihän tollasta pysty oikein väärin edes asentamaan. Se kova pyörä tosiaan värisi niin kovasti että varmaan oisi hajottanut vaihdelaatikon jossain vaiheessa. Kaasua ei siis voinut painaa pohjaan alle 2500rpm. Nyt tämä uusi koliseva valeo kaksoismassa... Taidan ajaa niin kauan ennen kuin oikeesti jättää tielle. Vituttaa nää nyky ajan romut. Ihan paskoja varaosia.
Jos on SAC-kytkin eli itsesäätyvällä paineasetelmalla niin sen saa hyvin helposti väärin asennettua jos ei ole SAC-erikoistyökalua.

Jotenkin kertomuksesta kuulostaa ettei asentajalla ole ihan kaikki mennyt oikein...?

Meillä on useampi auto (3kpl + 1kpl huolloissa) kovalla vauhtipyörällä ja tällä hetkellä vain yksi kaksoismassa-pyörällä. Kovalla pyörällä ajotuntuma on tarkempi kun ei ole henkseleitä voimalinjan välissä mutta kuvaamiasi tärinöitä ei ole ollut koskaan missään autossa. Ei vanhoilla eikä uusilla kytkimillä.

Muunnossarjan kovaan vauhtipyörään laitoin siksi kun kone oli muutenkin auki ja vanha DMF-kytkin hieman naputti tyhjäkäynnillä. Ajon aikana ei ollut mitään oireita.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kestävä kytkin merkki?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itsellä myös kalustoa joissa ollu osassa kovaavauhtista jopa kevennetyllä limpulla ja sitten vastaavasti kaksoismassavauhtiksella, mutta varsinaisesti en oo huomannu kytkintuntumassa eroa esimerkiksi liikkeelle lähdössä tms. Enemmänkin eroo oon huomannu siinä miten vastaa pintakaasuun, tässä tapauksessa kiinteelimppusten eduksi, taas reippaassa kiihdytyksessä vakiokuntoisella autolla ei ole sen kummemmin ollu väliä että mennäänkö kumman sorttisella vauhtipyörällä. Toki jos tykkää heel&toeta tarjota niin herkkä pintakaasuun vastaavuus on ihan jees, mutta uskosin että Kugassa tällä kohdalla ei välttämättä ehkä ole niin suurta merkitystä :D

Tuolla aiemmin mainittiinkin että LUK ja Sachs ovat hyviä kytkinmerkkejä ja tähän voin kyllä yhtyä molempia ollut eikä ongelmia. Ainakin Mk1 Focuksessa oli tehtaan jäljiltä kytkimessä myös LUK-stanssaus :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin