Ford Focus päästöt korkealla ja vikakoodi p0022

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fokustelija
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Elo 2023 21:03

Ford Focus päästöt korkealla ja vikakoodi p0022

Viesti Kirjoittaja fokustelija »

Mikähän mahtaisi olla vikakoodin p0022 (Intake Camshaft Position Timing-Over-Retarded BANK 2) aiheuttaja vm. 99 Ford Focuksessa? Päästöt ovat myös koholla. Kokeiltu on jo vaikka ja mitä, mutta ilman vaikutusta. Koodi ilmeisesti yrittää sanoa, että kampiakselin ja nokkien ajoitus ei ole kunnossa, mutta ajoitus on tarkastettu ja on kunnossa.

Vaihdettua osaa:
- lambda-anturi
- ilmamassasensori
- tulpat
- tulpanjohdot
- ilmansuodatin
- jakohihna ja kiristin
- nokka-akselin asentotunnistin
- kampiakselin asentotunnistin
- pcv-venttiilin letkut
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Ford Focus päästöt korkealla ja vikakoodi p0022

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Onko ajoitus tarkastettu ihan oikeilla ajoitustyökaluilla eli se sarjan mukana tuleva latta menee nokkien loviin ja kampiakselin vastapaino toppaa tappiin, jonka numero kuuluu olla 303-507? Vai jollain muulla metodilla todettu että tip top?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
fokustelija
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Elo 2023 21:03

Re: Ford Focus päästöt korkealla ja vikakoodi p0022

Viesti Kirjoittaja fokustelija »

Tein autoon kokeilumielessä jakorempan kyseisen koodin takia, vanhan hihnan iästä ei myöskään ollut tietoa. Ajoituksen tein oheisen kuvan ajoitustyökaluilla, eli nokkien ajoitukseen käytin lattarautaa ja kampiakselin ajoitukseen tappia, joka on kuvassa oikealla alhaalla. jakopäärempan lopuksi pyöritin kampiakselia kaksi melkein kaksi kierrosta, ja laitoin tapin paikalleen. Sitten jatkoin pyörittämistä, kunnes kuului "klik". Tällöin lattarauta meni hyvin paikalleen nokkiin. En siis usko että vika on ajoituksessa.

Ja tosiaan noi nokka- ja kampiakselin asentotunnistimet on vaihdettu tuloksetta. Ja johdoissa tuskin on vikaa, kun nokka-akselin asentotunnistimen johdon irrottaminen saa aikaan uuden vikakoodin ja kampiakselin asentotunnistimen johdon irrottaminen sen, että auto ei lähde käymään. Itselle ei enää tule mieleen muuta kuin että ECU on ottanut osumaa esimerkiksi edellisen laturin hajoamisesta.

Sen verran päivitystä tilanteeseen, että päästöt sain läpi Focuksesta laittamalla alkuperäisen katin paikalleen (tarvikekatti tuli pari vuotta sitten vaihdettua muun putkiston uusimisen yhteydessä, mutta se oli näköjään virhe) ja korjaamalla imuvuodon imusarjan alta. Viimeisimmät päästöt olivat:

Joutokäynti
RPM 780
CO 0.1
CO2 14.5
O2 0.07
COcorr 0.1
HC 72
Lambda 1.00

Korotettu joutokäynti
RPM 2438
CO 0.1
CO2 14.4
O2 0.11
COcorr 0.1
HC 32
Lambda 1,00
fokustelija
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Elo 2023 21:03

Re: Ford Focus päästöt korkealla ja vikakoodi p0022

Viesti Kirjoittaja fokustelija »

Kuva
fokustelija
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Elo 2023 21:03

Re: Ford Focus päästöt korkealla ja vikakoodi p0022

Viesti Kirjoittaja fokustelija »

Onhan tietysti mahdollista, että asentotunnistimet tuottavat signaalia, mutta signaali vääristyy johdoissa. Tämän tutkiminen on kuitenkin aikas hankalaa, tarttis olla melkein oskilloskooppi.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Ford Focus päästöt korkealla ja vikakoodi p0022

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Imunokan säädin jumissa tai kuollut jos siellä sellainen on.
Sitähän ei kannata kertoa millä koneella vehje on.
fokustelija
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Elo 2023 21:03

Re: Ford Focus päästöt korkealla ja vikakoodi p0022

Viesti Kirjoittaja fokustelija »

Moottorina Zetec-s 1.4 alumiinisella venttiilikopalla.
Vastaa Viestiin