Autovalmistajilla on aina ollut tapana ilmoittaa pelkkä automallin ilmanvastuskerroin sen sijaan että kerrottaisiin myös ilmanvastukseen vaikuttava auton poikkipinta-ala. Näistä jälkimmäinen on tainnut kasvaa melkoisesti viimeisen 20 vuoden aikana autojen kasvaessa leveys- ja korkeussuunnassa. Kun nämä mitat kasvavat 41%, ilmanvastus tuplaantuu.
Nykyinen suuntaus on tekemässä uusista autoista yhä korkeampia ja leveämpiä jättiläisiä. Toki pituudetkin kasvavat ja massa myös. Jotkut valmistajat ilmoittavat automallilleen hämmästyttävän pieniä ilmanvastuskertoimia. Tarkastetaanko näitä ulkopuolisella taholla vai ollaanko ihan valmistajan ilmoituksen varassa? Automallin ominaispäästöjen laskennassa käytetään näitä parametrejä ja siinä onkin valmistajalla hyvä tilaisuus peukaloida lukemia. Menneinä vuosina joistakin automalleista julkaistiin ns. eco-versioita, joissa maavaraa pudottamalla, parilla ilmaohjaimella ja koristekapseleilla ominaispäästöt (ilmanvastus) oli pudonnut epäilyttävän paljon...
Miten paljon tämä suuntaus on nostanut autojen ilmanvastusta esim. viimeisen 20 vuoden aikana? Kysymys on sikäli tärkeä, että kasvanut ilmanvastus lisää kulutusta ja päästöjä ja pienentää rangea.
Miten paljon uusien autojen ilmanvastus on kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana?
Re: Miten paljon uusien autojen ilmanvastus on kasvanut viimeisen 20 vuoden aikana?
Niin siis ilmanvastuskerroin ei kerro mitään muuta kuin kertoimen kuinka paljon parempi ilmanvastus on verrattaessa samalla otsapinta alalla olevaan neliöön.
Eli montako prosenttia on vastus kun neliön vastaava on yksi.
Todella huono tapa vertailla autoja keskenään, kerroin kun ei korreloi mitenkään eri autojen pinta alaan. Ja paljonko se oikeasti vaikuttaa kun se neliö esim puolittuu, se on edelleen se yksi.
Paljon parempi olisi kertoa ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava voima esim maantienopeudella jokaiselle automallille. Alkaisi näkemään aika äkkiä kuinka paljon nuo möykkyautot vie energiaa.
Kaikki nykyaikaiset ekoilut on hyvin saatu neutraloitua tekemällä isoja SUVeja. Fiksua eikö totta?
Eli montako prosenttia on vastus kun neliön vastaava on yksi.
Todella huono tapa vertailla autoja keskenään, kerroin kun ei korreloi mitenkään eri autojen pinta alaan. Ja paljonko se oikeasti vaikuttaa kun se neliö esim puolittuu, se on edelleen se yksi.
Paljon parempi olisi kertoa ilmanvastuksen voittamiseen tarvittava voima esim maantienopeudella jokaiselle automallille. Alkaisi näkemään aika äkkiä kuinka paljon nuo möykkyautot vie energiaa.
Kaikki nykyaikaiset ekoilut on hyvin saatu neutraloitua tekemällä isoja SUVeja. Fiksua eikö totta?