Focus C-Max 1.8 tärisee ja epäröi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
doodle
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2023 13:51

Focus C-Max 1.8 tärisee ja epäröi

Viesti Kirjoittaja doodle »

Tässä on hiipimällä hiljalleen kasvanut ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi moottorin outo käynti. Kone on Duratec HE 1.8 FlexiFuel.

Ylämäissä tai kiihdytyksissä, kun on vähänkin enemmän veto päällä, auto tärisee pahemmin kuin linkoava pesukone. Lisäksi takeltelee ja ryntäilee kiihdytyksessä. Kylmänä moottori toimii vähän aikaa lähes normaalisti. Koneen lämmetessä ongelma pahenee. Kunnolla lämpimänä (muutama kymmenen km.) auto ei kestä kaasua juuri ollenkaan ja ajaminen käy sietämättömäksi. Eikä vähiten varmaankaan moottorille, sillä veto enemmän päällä alkaa kuulua korkeaa venttiilien helinää. Samalla tavoin ovat alkaneet ongelman tultua helähtelemään kun kierrokset pääsevät hetkellisesti alas esim. parkkipaikalla vekslatessa.

Tärinä ei tunnu tulevan voimansiirrosta, sillä se ei ilmene aina, esim. kylmänä, eikä se ole verrannollinen auton nopeuteen vaan ennemminkin kierroksiin.

Vaihdettu on hiljattain sytkätulpat -> ei vaikutusta. Sytkäpuolat -> ei vaikutusta tai vähäinen vaikutus. Kulutuslukemat tuntuvat melko normaaleilta, ja pintakaasulla toimii ja tehoja suht normaalisti. Mittarissa joku 250 tkm. Joku arveli, että jakoketjun liika venyminenkin vanhemmiten voi sotkea venttiilien ajoitukset ja vaikuttaa noin. En tiedä yhtään, mitä epäillä.

Auto ei anna vikakoodeja.
- 2005 Focus C-Max 1.8 FlexiFuel
komford
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2015 21:42

Re: Focus C-Max 1.8 tärisee ja epäröi

Viesti Kirjoittaja komford »

Kun ei anna vikakoodia, voisi epäillä mekaanista vikaa. Esim törkeä ilmavuoto tai ilman saannin tai pakoputken tukkeutuminen.
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus C-Max 1.8 tärisee ja epäröi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

doodle kirjoitti: 12 Kesä 2023 15:04 Tässä on hiipimällä hiljalleen kasvanut ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi moottorin outo käynti. Kone on Duratec HE 1.8 FlexiFuel.

Ylämäissä tai kiihdytyksissä, kun on vähänkin enemmän veto päällä, auto tärisee pahemmin kuin linkoava pesukone. Lisäksi takeltelee ja ryntäilee kiihdytyksessä. Kylmänä moottori toimii vähän aikaa lähes normaalisti. Koneen lämmetessä ongelma pahenee. Kunnolla lämpimänä (muutama kymmenen km.) auto ei kestä kaasua juuri ollenkaan ja ajaminen käy sietämättömäksi. Eikä vähiten varmaankaan moottorille, sillä veto enemmän päällä alkaa kuulua korkeaa venttiilien helinää. Samalla tavoin ovat alkaneet ongelman tultua helähtelemään kun kierrokset pääsevät hetkellisesti alas esim. parkkipaikalla vekslatessa.

Tärinä ei tunnu tulevan voimansiirrosta, sillä se ei ilmene aina, esim. kylmänä, eikä se ole verrannollinen auton nopeuteen vaan ennemminkin kierroksiin.

Vaihdettu on hiljattain sytkätulpat -> ei vaikutusta. Sytkäpuolat -> ei vaikutusta tai vähäinen vaikutus. Kulutuslukemat tuntuvat melko normaaleilta, ja pintakaasulla toimii ja tehoja suht normaalisti. Mittarissa joku 250 tkm. Joku arveli, että jakoketjun liika venyminenkin vanhemmiten voi sotkea venttiilien ajoitukset ja vaikuttaa noin. En tiedä yhtään, mitä epäillä.

Auto ei anna vikakoodeja.
Oireiden perusteella ei saa riittävästi bensaa. Varsinkin kun se on korvikepolttoainemalli eli viinabensa joka rikkoo moottorin aikaa myöten.

Lähtisin ratkomaan ongelmaa tarkistamalla imusarjan alla olevan kampikammion tuuletusventtiilin letkun ettei ole halki jolloin vetää älyttömästi ilmaa ja siten seoksen laihalle.

Toinen vaihtoehto polttoaineenpaineen mittaus.

Se helinä ei tule venttiileistä vaan detonaatiosta eli räjähdyksestä palotilassa joka puolestaan rikkoo männät ja männänrenkaat.
doodle
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2023 13:51

Re: Focus C-Max 1.8 tärisee ja epäröi

Viesti Kirjoittaja doodle »

Se helinä ei ole äänekästä, mutta auton tuntevana tietää, miltä normaali käynti kuulostaa. Vaikuttaa tosiaan siltä, että polttoaineen syöttöä on syytä epäillä. Imusarjan kaiketi voisi avata pihallakin ja tarkistaa letkun kunnon. Polttoaineen paineenmittaus vaati varmaan sitten jo hienompia työkaluja...

Viinalla en ole varmaan vuoteen enää ajanutkaan. Ongelmia on autossa muutenkin riittämiin.
- 2005 Focus C-Max 1.8 FlexiFuel
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus C-Max 1.8 tärisee ja epäröi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Nakutus

Nakutuksella voidaan tarkoittaa joko dieselmoottorin ominaiskäyntiääntä tai ottomoottorin epäsuotuisaa nakutusta.
Haitallisen nakutuksen havainnekuva.

Nakutusta on kahdenlaista: ennenaikaista syttymistä, jossa liekkirintama etenee tasaisesti ja jossa maksimipaine on 10–20 astetta jälkeen yläkuolokohdan, sekä haitallista nakutusta, jolloin tapahtuu ennenaikainen räjähdyksenomainen syttyminen (paineisku). Jälkimmäisestä käytetään toisinaan myös termiä dieselöinti, sillä kyseessä on sama ilmiö kuin dieselmoottorin puristussytytyslähde?.

Haitallinen nakutus syntyy, kun liekki syttyy kipinästä, mutta kauempana sytytystulpasta (esimerkiksi palotilan reunalla) tapahtuu itsesyttyminen (paineen ja lämpötilan vaikutuksesta esimerkiksi hehkuvien karstanokareiden aikaansaama syttyminen) ja nämä kaksi paineaaltoa kohtaavat. Ilmiön seurauksena on tehon laskua sekä moottorin termisten ja mekaanisten rasitusten lisääntymistä. Mikäli haitallista nakutusta tapahtuu vain hetkellisesti (esimerkiksi kiihdytyksessä), ei se yleensä ole moottorille vaarallista. Jos nakutusta kuitenkin ilmenee raskaalla kuormalla, on vakavan moottorivaurion vaara ilmeinen.

Nakutuksen syntyyn vaikuttavat käytetty polttoaine, kuormitusaste, moottorin ja imuilman lämpötila sekä palotilan muoto ja puhtaus. Nakutusta voidaan vähentää esimerkiksi kuormitusta vähentämällä, sytytystä myöhäistämällä, korkeaoktaanisemmalla bensiinillä sekä pitämällä palotila karstattomana. Nykymoottoreissa käytetään nakutuksen tunnistinta, jonka tehtävänä on tunnistaa haitallinen nakutus ja säätää sen mukaan muun muassa sytytystä sekä ahtopainetta.
Duratec HE-moottoreissa on ollut kampikammion tuuletusventtiilin/letkun vikoja. Kylmäkäynnillä ECU rikastaa polttoaineseosta jolloin moottori voi vielä jotenkin käydä muttei kestä kuormaa kun ilmaa tulee liikaa.
doodle
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Kesä 2023 13:51

Re: Focus C-Max 1.8 tärisee ja epäröi

Viesti Kirjoittaja doodle »

Ajattelin, että ilmavuoto oletettavasti sotkisi myös tyhjäkäynnin, joka kuitenkin lämpimänäkin on normaali. Ja toisaalta taas polttoaineen paine riittäisi tyhjäkäyntiin mutta uupuisi suuremmalla kuormalla.

Tietty jos matalin kynnys on tsekata letku imusarjan alla, pitäisi kai aloittaa siitä. Olikohan sen irrottamiseen tilaa, vai pitikö ensin olla irti myös jäähdytin tms.?
- 2005 Focus C-Max 1.8 FlexiFuel
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus C-Max 1.8 tärisee ja epäröi

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

doodle kirjoitti: 13 Kesä 2023 23:23 Ajattelin, että ilmavuoto oletettavasti sotkisi myös tyhjäkäynnin, joka kuitenkin lämpimänäkin on normaali. Ja toisaalta taas polttoaineen paine riittäisi tyhjäkäyntiin mutta uupuisi suuremmalla kuormalla.

Tietty jos matalin kynnys on tsekata letku imusarjan alla, pitäisi kai aloittaa siitä. Olikohan sen irrottamiseen tilaa, vai pitikö ensin olla irti myös jäähdytin tms.?
Lähinnä sitä kustannuspuolta ajattelin jos itse aiot tehdä.

Polttoaineen paineenkin saa mitattua itse kun löytää paikan esim. suutintukista tms mihin se liittää. Halvimmat mittarit paineilmalle joissa asteikko riittää, maksavat 4€ - 6€ plus tarvittavat liittimet ja letku.
Kyllä nuokin yhden mittauksen kestävät.

https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2945/ ... ensaatimet

Pelkkä kokeilu polttoainepumpun vaihdolla maksaa kuitenkin jo yli 100€.
Vastaa Viestiin