Fusion: kosteus ja vaihteiston vikavalo / ei starttaa
Lähetetty: 25 Huhti 2023 09:43
Autossa (Fusion vm. 2003) on Durashift EST -vaihteisto (5-vaihteinen robotti).
Syksyllä 2022 alkanut ongelmana ilmennyt yön jälkeen, kun
aamuisin / aamupäivisin on viileää ja ilmankosteutta.
Virta-avaimesta käännettäessä virrat menevät päälle normaalisti. Radio, valot ym. toimivat normaalisti. Auton käynnistyksessä tulee valita vaihteeksi N (vapaa) ja painaa jarrupoljin pohjaan.
Kun avainta kääntää startatakseen, ei tapahdu yhtään mitään, moottori ei edes yritä käynnistyä. Kojetaulu näyttää kyllä, että vaihde olisi asennossa N. Samalla kojetauluun syttyy Durashift EST -varoitusvalo.
Ilman lämmetessä ja kosteuden haihtuessa(?) varoitusvalo ei enää pala, moottori käynnistyy täysin normaalisti ja vaihteet toimivat ajossa loppupäivän aivan normaalisti. Myöhemmin syksyllä, kun ilma ei enää päivisin lämmennyt, vika pysyi päällä.
Sain auton kuitenkin käynnistymään, kun lämmitin hiustenkuivaajalla johtonippua ja liittimiä, jotka vievät moottorin osiin, jotka käsitykseni mukaan hallinnoivat vaihteita ja kytkintä. Liittimet kertaalleen avattu ja näyttivät aivan puhtailta.
Mikäköhän tässä neuvoksi? Tuleekohan kalliinsi, kun joku sähkäri tutkii / lienee uusi johtosarja aika hinnakas, jos mistään tähän vaihteistoon edes löytää?
Kiitokset jo etukäteen kommenteista!
Syksyllä 2022 alkanut ongelmana ilmennyt yön jälkeen, kun
aamuisin / aamupäivisin on viileää ja ilmankosteutta.
Virta-avaimesta käännettäessä virrat menevät päälle normaalisti. Radio, valot ym. toimivat normaalisti. Auton käynnistyksessä tulee valita vaihteeksi N (vapaa) ja painaa jarrupoljin pohjaan.
Kun avainta kääntää startatakseen, ei tapahdu yhtään mitään, moottori ei edes yritä käynnistyä. Kojetaulu näyttää kyllä, että vaihde olisi asennossa N. Samalla kojetauluun syttyy Durashift EST -varoitusvalo.
Ilman lämmetessä ja kosteuden haihtuessa(?) varoitusvalo ei enää pala, moottori käynnistyy täysin normaalisti ja vaihteet toimivat ajossa loppupäivän aivan normaalisti. Myöhemmin syksyllä, kun ilma ei enää päivisin lämmennyt, vika pysyi päällä.
Sain auton kuitenkin käynnistymään, kun lämmitin hiustenkuivaajalla johtonippua ja liittimiä, jotka vievät moottorin osiin, jotka käsitykseni mukaan hallinnoivat vaihteita ja kytkintä. Liittimet kertaalleen avattu ja näyttivät aivan puhtailta.
Mikäköhän tässä neuvoksi? Tuleekohan kalliinsi, kun joku sähkäri tutkii / lienee uusi johtosarja aika hinnakas, jos mistään tähän vaihteistoon edes löytää?
Kiitokset jo etukäteen kommenteista!