Sivu 1/1

Powershift

Lähetetty: 28 Maalis 2023 19:30
Kirjoittaja Vaimon s-max
Miten se tuo esim. 2010 vuotinen automaatti Mondeon powershift laatikko kestää vaunun vetoa ? N.1300kg vaunu. Ja 2.0 tdci kyseessä

Re: Powershift

Lähetetty: 29 Maalis 2023 08:03
Kirjoittaja Renee
Kun auto ei ole aivan uusi joten pari kysymystä aluksi.
Paljon autolla ja laatikolla on ajettu.
Laatikon öljynvaihdosta ei ole tingitty..

Re: Powershift

Lähetetty: 29 Maalis 2023 13:26
Kirjoittaja saksoboy
Vaimon s-max kirjoitti: 28 Maalis 2023 19:30 Miten se tuo esim. 2010 vuotinen automaatti Mondeon powershift laatikko kestää vaunun vetoa ? N.1300kg vaunu. Ja 2.0 tdci kyseessä
Ton ikäisessä mondeossa tod.näk. on Getragin 6 pykäläinen "märkä" laatikko joka fordeissa tunnetaan powershiftinä ja volvoissa MPS6 vaihteistoina. Tarkempi tyyppi taitaa olla 6DCT450 jolle luvataan 450 nm max vääntöä. Onhan noilla varmasti vedettu kärryjä ja kyllähän ne sen kestää mutta kuten kaikki muutkin laatikot ja varsinkin kaksoiskytkimelliset niin huolto on tärkeää ja kytkimet sekä vauhtipyörä kuluu kilometrien ja ajotyylin mukaan.

Huomioitavaa on myös että ton ikäisessä saattaa olla ihan Aisinin perinteinenkin momentinmuunnin vaihteisto jos ei täyttä varmuutta ole että onko alla powershift vai ei.

Re: Powershift

Lähetetty: 29 Maalis 2023 16:08
Kirjoittaja Vaimon s-max
Ensinnäkin, tietysti hyvällä huoltohistorialla oleva auto tulisi kysymykseen ja varmaan 200k ajettu + - 30 tkm, mieluummin alle mutta niitä harvemmin näkyy myynnissä. Eli jos hyvin huollettu yksilö niin uskaltais ostaa ? Karavaanareiden keskuudessa Volvon laatikko kestää lähes isältä pojalle, ja jos Fordissa käytetään samaa lootaa niin miksikäs ei 😊

Re: Powershift

Lähetetty: 29 Maalis 2023 22:09
Kirjoittaja Taunusautomaatti
onko volvossa sama powershifti vai oikeen kunnon automaattilaatikko?

Re: Powershift

Lähetetty: 30 Maalis 2023 15:47
Kirjoittaja saksoboy
Taunusautomaatti kirjoitti: 29 Maalis 2023 22:09 onko volvossa sama powershifti vai oikeen kunnon automaattilaatikko?
Volvo on käyttänyt niin Aisinia kuin kaksoiskytkin Getragkia

Tämmösen listan löysin powershift 6DCT450 osalta (Lisäyksenä on pakko laittaa että tämä lista ei ole pois sulkeva muiden mallien suhteen vaan näissä malleissa on käytetty 450 lootaa mutta todennäköisesti pienissä moottoreissa esim fiestassa saattaa olla toi 250 malli

Ford - DPS6 Transmission
Ford Focus (2008–present)
Ford C-MAX (2008–present)
Ford Fiesta (2010–present)
Ford S-MAX (2010–present)
Ford Galaxy (2010–present)
Ford Kuga (2010–present)
Ford Mondeo (2010–present)
Volvo - MPS6 Transmission
Volvo C30 (2008–present)
Volvo S40 (2008–present)
Volvo V50 (2008–present)
Volvo C70 (2009–present)
Volvo V70 (2009–present)
Volvo S80 (2009–present)
Volvo S60 (2010–present)
Volvo V60 (2010–present)

Plus muuta infoa
1. Transverse design
6DCT250 with dry clutch – Ford & Renault applications
6DCT450 with wet clutch – Ford (PowerShift) & Volvo (MPS6) applications
6DCT470 with wet clutch – Mitsubishi & PSA (Twin Clutch SST - Sportronic Shift Transmission)
6DCT451 with wet clutch – under development, not in serial production

2. What order do these transmissions appear?
All the transmissions with wet clutches were launched near simultaneously in the beginning of 2008.
6DCT250 with dry clutch was launched beginning 2010.

3. Longitudinal design
7DCL750 with wet clutch – Ferrari & AMG applications beginning 2008

4. Inline design
7DCI700 with wet clutch – BMW applications launched mid 2008

5. Torque capacities - Newton meter to foot pound
7DCL750 - Longitudinal transaxle for front & mid- engine
7DCI600 - Inline for RWD
6DCT470 - Transverse for FWD-AWD
6DCT450 - Transverse for FWD-AWD
6DCT250 - Transverse for FWD
Nm (Newton meter) to lb/ft (pound foot) conversion-ratio .7375622
750 = 553.17
600 = 442.54
470 = 346.65
450 = 331.90
250 = 184.39

6. Clutch Types based on torque capacity
There are two primary types of clutches utilized in dual-clutch transmissions: Two sets of wet multi-plate
clutches or two sets of dry single-plate clutches. The wet clutch arrangement is primarily used in vehicles
with high torque engines whereas the dry clutch arrangement is used in vehicles with lower torque output.
Although the dry clutch system is limited in torque capacity, energy to produce oil pressure is not used
allowing this arrangement to offer increased fuel efficiency.

Re: Powershift

Lähetetty: 01 Huhti 2023 10:39
Kirjoittaja kootiukko
Onko kellää ollu seuraavaa?
Kyseessä Kuga 2,0 tdci powershift v2015. D-asennossa vaihteet toimii ok. S-asennossa, tultaessa esim. risteykseen ja joutuu pysähtymään, niin joskus ei tahdo ottaa liikkeellelähtövaihdetta vaan pitää joko käyttää vapaalle tai siirtää valitsin D-asentoon.

Re: Powershift

Lähetetty: 01 Huhti 2023 11:17
Kirjoittaja NiceMan
kootiukko kirjoitti: 01 Huhti 2023 10:39 Onko kellää ollu seuraavaa?
Kyseessä Kuga 2,0 tdci powershift v2015. D-asennossa vaihteet toimii ok. S-asennossa, tultaessa esim. risteykseen ja joutuu pysähtymään, niin joskus ei tahdo ottaa liikkeellelähtövaihdetta vaan pitää joko käyttää vapaalle tai siirtää valitsin D-asentoon.
Ensin kerro paljonko ajettu ja milloin öljyt vaihdettu viimeksi laatikkoon ?

Re: Powershift

Lähetetty: 01 Huhti 2023 12:44
Kirjoittaja kootiukko
No minäpä kerron, kun jäi edellisessä kertomatta. Autolla ajettu n. 170 000 km. Kaikki huollot öljynvaihtoineen on tehty merkkiliikkeessä 20 000 km välein. Olen toinen omistaja autolle ja tuo vika tai ominaisuus on ollu autossa koko ajan eikä ole muuttunu miksikään näiden 60000 km aikana, minkä auto on ollu minulla.

Re: Powershift

Lähetetty: 01 Huhti 2023 14:27
Kirjoittaja Renee
Varmaan tarkoitettiin auton automaatin öljynvaihtoja. Kun ns lisätyö pitää aina huollossa tilata erikseen. Monessa laatikossa 60tkm tai 3 vuotta kumpi tulee ensiksi täyteen..
Fordin määrittämä öljynvaihdon huoltoväli Powershift-vaihteiston öljylle ja suodattimelle on 60 tkm

Re: Powershift

Lähetetty: 01 Huhti 2023 16:06
Kirjoittaja saksoboy
Vaihteiston öljynvaihto powershift laatikolle Ford 60tkm, Volvo 80 tkm ja Renault 90 tkm. Volvosta en ole täysin varma tarkoitetaanko juurikin tota 6 vaihteista. Toki eihän tommonen käytös normaalia ole ja olisi kannattanut tarkistaa asia jo heti vian ensi ilmaantumisesta.

Re: Powershift

Lähetetty: 01 Huhti 2023 21:37
Kirjoittaja Taunusautomaatti
mahtaakohan noissa vioissa olla kyse huonosto öljystä vai kytkinlevyn kulumisesta.
Kyllähän se manuaali kytkinkin muuttuu kuluessaan...ja ohjelmointi on sit sekaisin

Re: Powershift

Lähetetty: 02 Huhti 2023 01:55
Kirjoittaja NiceMan
kootiukko kirjoitti: 01 Huhti 2023 12:44 No minäpä kerron, kun jäi edellisessä kertomatta. Autolla ajettu n. 170 000 km. Kaikki huollot öljynvaihtoineen on tehty merkkiliikkeessä 20 000 km välein. Olen toinen omistaja autolle ja tuo vika tai ominaisuus on ollu autossa koko ajan eikä ole muuttunu miksikään näiden 60000 km aikana, minkä auto on ollu minulla.
Tarkoitam vaihteistoöljyjen vaihtoa eli 60, 120 ja seuraavaksi sinun kohdalla 180tkm kohdalla vaihto... Onko vaihdettu...

Re: Powershift

Lähetetty: 02 Huhti 2023 13:33
Kirjoittaja kootiukko
Toki toki vaihteisto-öljyt vaihdettu 60tuh välein, kuten kaikki muutkin tehty huolto-ohjelman mukaisesti. En usko oikein, että merkkiliikkeet väärää öljyäkään läträisivät lootaan. Ja en sitäkään höördin shiftin ollessa kyseessä, että kukaan oikeasti sanois huoltoon tuotaessa, että "eikä vaiheta sitte laatikon öljyjä, ku se maksaa". :thumbup: