Sivu 1/1

S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 14 Marras 2022 09:59
Kirjoittaja rauta_kanki
2010 vuoden s-maxissa on sisemmän vetarin suojakumi revennyt. Mietin tässä, että olisiko järkevin vaihtaa kokonainen vetoakseli kerralla? Gsp merkkien maksaisi vain 61 euroa kokonaisena. Osaako joku vahvistaa, että boorimäärä on oikea ja, että tuo olisi muutenkin passeli? Kuskinpuolelle tuo vetoakseli tulisi. Tuleekos tästä laatikkoöljyt ulos kun vetarin irroittaa?

https://aeromotors.fi/kataloog/search/299211/gsp

Re: S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 14 Marras 2022 10:14
Kirjoittaja Renee
Mikäs laatikko autossa automaatissa ei tule öljyä manuaalista tulee jonkin verran. Tuosta osasta ja sopivuudesta pitäisi tietää vähän enemmän auttaako jos rekisterinumerolla etsi osaa joltain tunnetulta varaosketjun sivulta. Mitä se kertoo boorien lukumäästä ja muista jutuista. Kannattaa näissä jutuissa kertoa autosta noi teknilliset tiedot heli alussa.

Re: S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 14 Marras 2022 10:25
Kirjoittaja duckworth
Renee kirjoitti: 14 Marras 2022 10:14 Mikäs laatikko autossa
Manuaali vaikuttaa olevan kun katsoo tuolla linkin varaosanumerolla.


Mutta itse vetarin vaihdosta, joka on kyllä ihan perusteltua, niin tuossahan on se pirullinen lukkorengas kuskin puolella juuri, joten varaudu iskemään sisältä ulospäin että saat irti lootasta vetarin :) Jos et omista liukuvasaraa niin tee kuten mä Focuksessa, ota apparin vetari pois ja kopauta toiselta puolen tumpin sisäpäähän ;) Itse hommaisin uudet stefat myös, kun saattaa alkaa vuotamaan jos kasaa vanhoilla.

Re: S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 14 Marras 2022 10:54
Kirjoittaja rauta_kanki
Sori, manuaali on siis kyseessä ja 1.8tdci . Pitääpä vielä selailla ja kattella osanumeroita.

Re: S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 14 Marras 2022 13:01
Kirjoittaja yritäedes
Jos olet jo päättänyt koko vetarin vaihtaa, niin asia selvä.
Itse kyllä tutkisin vähän ensin.
Jos sisemmässä nivelessä on vielä rasvaa jäljellä, eikä esim. kuraa. Riippuu tietysti kuinka pahasti suojakumi on halki ja kuinka kauan.
Eikä kummassakaan nivelessä tunnu poikittaissuuntaan välystä eikä täristä eikä naksuta kääntässä.
Niin uuden kumin vaihto on myös vaihtoehto. Sisemmän nivelen maljan voi jättää laatikkon, tripodi irti, uusi kumi ja rasvaa ja kiinni samaan asentoon.
Tai vaihtaa samalla molemmat suojakumit.
Jos nimittäin vaihdat nykyisen, mahdollisesti orkkisvetarin tuohon kiinalaiseen GSP akseliin, voit joutua siihen vaihtamaan suojakumit parin vuoden päästä.

Re: S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 14 Marras 2022 13:42
Kirjoittaja rauta_kanki
Ajattelin, että säästö on tässä kohtaa aika minimaalinen, kun uusi vetari maksaa noin 70 kuluineen. GSP:stä ei oo itellä pahaa sanottavaa eli kestäneet on vuosia.

Re: S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 14 Marras 2022 14:37
Kirjoittaja yritäedes
rauta_kanki kirjoitti: 14 Marras 2022 13:42 Ajattelin, että säästö on tässä kohtaa aika minimaalinen, kun uusi vetari maksaa noin 70 kuluineen. GSP:stä ei oo itellä pahaa sanottavaa eli kestäneet on vuosia.
Jos kerran GSP on parantanut suojakumien laatua, niin ei sitten mitään.
Muutenhan ne ovat ihan hyvin kestäneet.

Re: S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 14 Marras 2022 19:29
Kirjoittaja Taunusautomaatti
on siinä suojakumin vaihdossakin oma vähräyksensä....
vanhat rasvat olis hyvä saada pois hiekkoineen kaikkineen.

Re: S max vetonivelen suojakumi

Lähetetty: 20 Marras 2022 10:03
Kirjoittaja Fordgal
Itellä ei kyllä hyvää sanottavaa noista Gsp akseleista. Oli jo valmiiksi väljä uutena. Varaosa myyjä ei meinannut uskoa kun soitin asiasta. Uskoi kun toin vetarin nokan eteen. Työn jälki kaikinpuolin oli alaarvoista. SKF sitten hommasin siihen. Silmällä jo näki laatutuotteen. No tästähän on aikaa jo kulunut vuosia,voihan tuo laatu olla jo parantunut.