Focus 2002 1.6 kolahtelee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
blackFord
Viestit: 18
Liittynyt: 13 Marras 2022 21:54

Focus 2002 1.6 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja blackFord »

Hei.

Ostin tänään elämäni ensimmäisen foordin. 2002, ajettu 270 tkm. Juuri leimattu puhtain paperein, 11.11. Kun ajaa korotettujen suojateiden tai kaivonkansien ylitte, kuuluu etupäästä kolahduksia. Mistähän mahtaa johtua, jos kerran leimalla ei ole mitään huomioita?

Kytkin ottaa todella ylhäältä, kuulemma foordien ominaisuus?

Jako pää vaihdettu 2017, 221 tkm. Kuinka pitkään vielä pääsee ajan/km puolesta?

Mittaristossa keskimmäinen valo pimeänä, 0-60 kmh tosi pimeä. onko hankala irroittaa mittaristo?
RENNIE
Viestit: 252
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Focus 2002 1.6 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

1) Kandee tsekata koiranluut eli vakaajan yhdystangot. Jos on löysät, niin ei muuta kuin Meylen HD:t tilalle, jotka kestää varmasti pidempään suurennetun nivelen ansiosta. Kolina voi myös tulla esimerkiksi pallonivelistä.

2) En nyt itse osaa sanoa, ottaako kovin korkealla kiinni. Olen ajellut Focuksella noin 8 vuotta lisäksi muilla autoilla. Omalla ajettu noin 280 tkm. Kytkin pitää jo ääntä, että varmaan aika kulunut on. Mennään niin kauan kuin alkaa luistaa!

3) Kannattaa varmaan jo jakohihna vaihtaa, kun noin kauan sitten viimeksi tehty. Itsellä just elämäni eka itte tehty jakopääremppa menossa. Kannattaa varata pari viikkoa aikaa, jos ekaa kertaa tekee itse, niin saa kohtuu tahdilla tehdä. Voi olla esimerkiksi pultteja jumissa ja niitä saattaa myös hajota, joten voi joutua tekemään lisätöitä. Itse oon jakorempassa nyt ehkä puolivälissä ja aikaa mennyt yhteensä noin 17 tuntia.

4) Mittaristo on mielestäni tosi helppo irrottaa. Ensin akun miinusjohto irti ja vartin päästä hommiin (turvatyynyn vuoksi varotoimi). Laske ohjauspyörä täysin ala-asentoon. Ota irti ohjauspyörän ylämuovi joka on parilla niksulla kiinni sivuilta. Sitten voit irrottaa peräkontin avauskytkimen ja mittariston muovilistan. Muovilista saattaa olla kyllä kiinni myös ylhäältä, mittariston puolelta katsottuna parilla ruuvilla. Lisäksi on kiinni ihan vaan metalliknipsuilla ja irtoaa vetämällä kohtuu voimalla. Kannattaa varoa peräkontin avauskatkaisimien johtoa. Mittaristo on kiinni sitten ruuveilla. Kun vedät mittariston pois, sinne tulevat johtoniput lähtee käsipelillä irrottelemalla liittimet. Sen jälkeen sulla onkin mittaristo käsissäsi. Alfamerin oppaassa varoitellaan, että mittaristo tulee pitää siinä asennossa kuin se on autossa, jotta silikoniöljy ei valu ulos. Lienee viisainta noudattaa ohjetta. Kannattaa vaihtaa kaikki mittariston lamput, jotka ovat pienitehoisia hehkulamppuja.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
duckworth
Viestit: 3691
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus 2002 1.6 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kilsojen puolesta jakopäällä vielä menee, aikaan, siis siihen todelliseen (Alfamerihan ilmoittaa tyyliin jotain 10 vuotta) en osaa ottaa kantaa, koska omina aktiivi-Focus-aikoina tuli monesti 3 vuoteen se 100tkm täyteen ja sen myös kesti remmi sarja itsellä, suositus taitaa kuulopuheiden perusteella olla 80tkm.

Kytkimeen liittyen, Fordeissa kytkimen liikerata on kyllä pidempi muihin euroihin verrattuna (pl. ranskalaiset vaijerikytkimellä), mutta ottaa kyllä mun mielestä ehjänä suht. progressiivisesti, eikä japsi tyylin ihan ylhäältä. Ääntääkö kytkin mitenkään jos terävästi nostaa ylösvaihdoissa? Mulla kuulu aina vingahdus kun kytkimen nosti, jossain 300tkm hujakoilla kyllästyin ja vaihdoin LUKin kytkinpaketin ja Sahcsin sylkän ja loppu äänet siihen. Vaikka se vanha kytkinkään ei luistanut niin tutkiessa oli levy aivan lasittunut ja kulunut melkein niiteille. Näissä 100 heppasissa on vaan vaikeaa aina todentaa kytkin vikaa, kun vaihtokunnossakin oleva kytkin saattaa pitää täysin kun ei oo mitään mitä pidellä :roll: :lol:

EDIT:
Focuksen kytkinremonttia harkitseville vähän iltaluettavaa... ;)

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta6.htm
Viimeksi muokannut duckworth, 22 Marras 2022 22:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus 2002 1.6 kolahtelee

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

ehdottomasti kaikki lamput vaihtoon kerralla niin menee taas monta vuotta.
Ja ennenkun kokoat mittariston takasin niin laita mittaristo irrallaan virta päälle ja katso että kaikki lamput palaa.
Joskus ne kierrettävät polttimot ottaa huonosti kontaktia ja tuossa helppo korjata vielä.
Vastaa Viestiin