Ford Mondeo mk4 2010 Flexifuel 2.0 öljypohja, VAROITUS öljynvaihtopumpun käytöstä
Lähetetty: 30 Loka 2022 00:23
Kirjoitellaanpa tänne varoituksena kävipä näinkin tarina, jos sen avulla vaikka joku toinen tee-se-itse mies pystyy välttämään täysin turhan ja massiivisen huolto-operaation.
Kaupassa oli myynnissä öljynvaihtoon tarkoitettu pumppu, hintakin vain 20 eur. Tee-se-itse-mies kun olin, pitää öljyt vaihtaa itse. Ajattelin, että kappas, tuollahan homma hoituu ilman pahempia sotkuna. Tuli öljynvaihdon aika ja laitteen mukana tuliimuletkun virkaa tekevä 6 mm muoviletku. Letku ei mahtunut öljyntäytttökorkin kautta öljypohjaan. Joten toimin öljypumpun laitevalmistajan ohjeiden mukaan ja työnsin imuletkun öljyntikkuputken kautta öljypohjaan. ISO VIRHE !!!!!!! Tai virhe oli siinä että en mitannut työntämäni letkun pituutta suhteessa öljytikun putkeen. VAROITUS: Jos ette tunne moottorinne öljypohjan rakennetta, älkää koskaan työntäkö imuletkua moottoritilaan. Jos kuitenkin teette niin, olkaa äärimmäisen varovaisia siinä vaiheessa kun letkua on öljytikun syvyyden verran moottorissa.
Arvasittekin varmaan että letku jäi jumiin moottorin sisällä. Tunnin letkun vääntely, nykimisien yms. jälkeen letku lopulta antoi periksi, SIIS KATKEAMALLA poikki niin että moottorin sisälle jäi siinä vaiheessa tuntematon määrä letkua öljytilaan. Pätkäähän oli mahdoton saada ölytikun putken kautta pois. Edessä oli siis kaksi vaihtoehtoa, jatkaa ajamista kokonaan välittämättä letkun pätkästä moottorissa tai avata koko äljypohja. Öljyhän ei yleensä ole yli 100 asteista, joten letku ei "luultavasti" sulaisi sinne. Toisaalta moottorin liikkuvat osat ehkä silppuaisivat letkun palasiksi ja palaset voisivat tulla lopulta ulos öljynvaihtotulpan kautta. Näitä asioita mietin kun en tiennyt yhtään millainen operaatio öljypohjaan avaaminen voisi olla. Myös autoan saaminen korjaamoon olisi nyt jo vaatinut hinauksen, sillä moottorin käynnistäminen olisi tarkoittanyt että olisin jo valinnut letkun jättämisen moottoriin. No pelottelin itseäni ajatuksella että öljypumpun tukkeutuminen letkun palasista tai sulanut letku muuttaisi öljyn ominaisuuksia niin paljon, että saattaisin aiheutta vielä selvästi isompaa vahinkoa moottorille. No koska oli viikonloppu, huoltamot olivat kaikki kiinni, satuin omistamaan Ford Mondeo Haynesin huolto-oppaan, ryhdyin tuumasta toimeen eli öljypohjan irroitukseen. Siis täysin tee-se-itse pohjalta.
Hommasin rauta-kaupasta PERMATEX SUPRA BLACK tiivistesilikonia ja hinausköyden varmuuden vuoksi. Nokka ylös, tulppa irti, öljyt pihalle, öljypohjan pultit irti, naputtelua ja vääntelyä ja öljypohja irti. Ja sieltä se pilkisti, imuletku oli kääntynyt öljypohjan pohjan kautta takaisin vinosti ylöspäin ja mennyt öljypohjan ja pohjallla oleva teräslevyrakenteen väliin. Teräslevyn reuna oli todella terävä, letku oli jäänyt siitä kiinni. Imuletku on luontaisesti kaareva, joten jos letkun työntää niin että luontainen kaarevuus osoittaa pohjasta poispäin, letku voi kääntyä pohjalle mihin suuntaan vain. Jos öljytikun putken liitos öljypohjaan on nähtävissä auton alapuolelta (tässä mallissa on), siitä voi päätellä kuin pitkälle letkua voi työntää. Nyt tästä Mondeo mk 4 2.0 l bensakoneesta voin sanoa, että letkua kun työntää max 5 cm siitä pisteestä eteenpäin missä mittatikun öljyputki päättyy, letku on pohjalla.
No letku saatiin pois, mutta öljypohja piti saada viedä moottoriin takaisin. Poistin vanhat liimasilikonit tarttumapinnoilta moottorista ja öljypohjasta ikkunaraavinterällä ja P500 hiomapaperilla. Puhdistus lopuksi öljystä jarrulevynpuhdistusaineella. Silikonipalko 2...3 mm tarttumapintoihin ympäri öljypohjan ja pohja takas kiinni. Ja se pitää mennä kerralla oikein, muuten silikonit voi levitää väärään paikkaan. Tässä moottorimallissa on vielä se erikoisuus, että pohja tulee toisesta sivusta kiinni sivukoteloon, jossa öljypumppu on. Myös tähän pintaa pitää saada se silikoni. Ongelmia voi tulla siitä, että koska ei ole välyksiä juuri nimeksikään, joten kun öljypohjaa työnnetään ylöspäin kohti moottoria, öljypohja samalla työntää menessään sivukotelossa olevaa silikonia mukanaan ja itse liitospintaan jää vähemmän silikonia (kuin mitä vaakapintoihin jää). No sain pohjan ekalla yrittämällä oikein ja viimeisillä kiristyksillä silikonia tursusi kivasti sauman ulkopuolelle "sopiva" määrä. Tämä merkitsi, että silikonia ainkin oli kaikilla pinnoilla. Pultteja ei saa kiristää liikaa, ne eivät olleet edes mitenkään supertiukalla. Esim. öljytulpan avaus vaatii huomattavasti isomman momentin kuin pohjan pulttien. Sitten 24 h odottelu, öljynsuodattimen vaihto ja uudet öljyt sisään. Auton käynnistys ja tadaa, moottori käy kuin ennenkin.
Ai niin, öljytikun putkesta tuli sittemin ongelmia. Öljytikun putki littyy o-renkaan välityksellä öljypohjaan. Putki on kahdella ruuvilla kiinni moottorissa. Mutta minulla öljyputki oli ruostunut pohjaan kiinni, joten se ei meinannut millään irrota, vaikka pohja oli jo irti. Lopulta irtosi ja o-rengas vaikutti vielä ehjältä. Ford autavaraosahaku ei tunnista öljymittatikun putkea saati sen o-rengasa, joten liitin vanhan takaisin. Se rupesi myöhemmin vuotaamaan ja pikakorjauksena tänään laitoin siihen tiivistesilikonia ulkopuolelle pikakorjauksena. Sattuisiko kukaan tietämään mistä sopivan o-renkaan saisi ilman että tarvitsee vanhaa ensin repiä irti mallikappaleeksi?
Tälläinen tarinan tällä kertaa, seuraataan miten kehittyy. Tämä nyt varoituksena kaikille jotka harkisevat öljynvaihtopumpun käyttämistä auton öljynvaihtoon. Hommaan ei kannata todellekaan vain suinpäin ryhtyä ilman esiselvittelyä. Öljypumpun valmistajan ohje on erittäin puutteellinen kun se suoraan ohjaa käyttämään öljytikun aukko, ilman varoituksen sanaa. Itse käytän pumppua jatkossa vain ruohonleikkurin öljynvaihtoon.
PS. Minulla olisi pari hyvää kuvaa huollosta, mutta foorumi ei taida tukea kuvien liittämistä.
Kaupassa oli myynnissä öljynvaihtoon tarkoitettu pumppu, hintakin vain 20 eur. Tee-se-itse-mies kun olin, pitää öljyt vaihtaa itse. Ajattelin, että kappas, tuollahan homma hoituu ilman pahempia sotkuna. Tuli öljynvaihdon aika ja laitteen mukana tuliimuletkun virkaa tekevä 6 mm muoviletku. Letku ei mahtunut öljyntäytttökorkin kautta öljypohjaan. Joten toimin öljypumpun laitevalmistajan ohjeiden mukaan ja työnsin imuletkun öljyntikkuputken kautta öljypohjaan. ISO VIRHE !!!!!!! Tai virhe oli siinä että en mitannut työntämäni letkun pituutta suhteessa öljytikun putkeen. VAROITUS: Jos ette tunne moottorinne öljypohjan rakennetta, älkää koskaan työntäkö imuletkua moottoritilaan. Jos kuitenkin teette niin, olkaa äärimmäisen varovaisia siinä vaiheessa kun letkua on öljytikun syvyyden verran moottorissa.
Arvasittekin varmaan että letku jäi jumiin moottorin sisällä. Tunnin letkun vääntely, nykimisien yms. jälkeen letku lopulta antoi periksi, SIIS KATKEAMALLA poikki niin että moottorin sisälle jäi siinä vaiheessa tuntematon määrä letkua öljytilaan. Pätkäähän oli mahdoton saada ölytikun putken kautta pois. Edessä oli siis kaksi vaihtoehtoa, jatkaa ajamista kokonaan välittämättä letkun pätkästä moottorissa tai avata koko äljypohja. Öljyhän ei yleensä ole yli 100 asteista, joten letku ei "luultavasti" sulaisi sinne. Toisaalta moottorin liikkuvat osat ehkä silppuaisivat letkun palasiksi ja palaset voisivat tulla lopulta ulos öljynvaihtotulpan kautta. Näitä asioita mietin kun en tiennyt yhtään millainen operaatio öljypohjaan avaaminen voisi olla. Myös autoan saaminen korjaamoon olisi nyt jo vaatinut hinauksen, sillä moottorin käynnistäminen olisi tarkoittanyt että olisin jo valinnut letkun jättämisen moottoriin. No pelottelin itseäni ajatuksella että öljypumpun tukkeutuminen letkun palasista tai sulanut letku muuttaisi öljyn ominaisuuksia niin paljon, että saattaisin aiheutta vielä selvästi isompaa vahinkoa moottorille. No koska oli viikonloppu, huoltamot olivat kaikki kiinni, satuin omistamaan Ford Mondeo Haynesin huolto-oppaan, ryhdyin tuumasta toimeen eli öljypohjan irroitukseen. Siis täysin tee-se-itse pohjalta.
Hommasin rauta-kaupasta PERMATEX SUPRA BLACK tiivistesilikonia ja hinausköyden varmuuden vuoksi. Nokka ylös, tulppa irti, öljyt pihalle, öljypohjan pultit irti, naputtelua ja vääntelyä ja öljypohja irti. Ja sieltä se pilkisti, imuletku oli kääntynyt öljypohjan pohjan kautta takaisin vinosti ylöspäin ja mennyt öljypohjan ja pohjallla oleva teräslevyrakenteen väliin. Teräslevyn reuna oli todella terävä, letku oli jäänyt siitä kiinni. Imuletku on luontaisesti kaareva, joten jos letkun työntää niin että luontainen kaarevuus osoittaa pohjasta poispäin, letku voi kääntyä pohjalle mihin suuntaan vain. Jos öljytikun putken liitos öljypohjaan on nähtävissä auton alapuolelta (tässä mallissa on), siitä voi päätellä kuin pitkälle letkua voi työntää. Nyt tästä Mondeo mk 4 2.0 l bensakoneesta voin sanoa, että letkua kun työntää max 5 cm siitä pisteestä eteenpäin missä mittatikun öljyputki päättyy, letku on pohjalla.
No letku saatiin pois, mutta öljypohja piti saada viedä moottoriin takaisin. Poistin vanhat liimasilikonit tarttumapinnoilta moottorista ja öljypohjasta ikkunaraavinterällä ja P500 hiomapaperilla. Puhdistus lopuksi öljystä jarrulevynpuhdistusaineella. Silikonipalko 2...3 mm tarttumapintoihin ympäri öljypohjan ja pohja takas kiinni. Ja se pitää mennä kerralla oikein, muuten silikonit voi levitää väärään paikkaan. Tässä moottorimallissa on vielä se erikoisuus, että pohja tulee toisesta sivusta kiinni sivukoteloon, jossa öljypumppu on. Myös tähän pintaa pitää saada se silikoni. Ongelmia voi tulla siitä, että koska ei ole välyksiä juuri nimeksikään, joten kun öljypohjaa työnnetään ylöspäin kohti moottoria, öljypohja samalla työntää menessään sivukotelossa olevaa silikonia mukanaan ja itse liitospintaan jää vähemmän silikonia (kuin mitä vaakapintoihin jää). No sain pohjan ekalla yrittämällä oikein ja viimeisillä kiristyksillä silikonia tursusi kivasti sauman ulkopuolelle "sopiva" määrä. Tämä merkitsi, että silikonia ainkin oli kaikilla pinnoilla. Pultteja ei saa kiristää liikaa, ne eivät olleet edes mitenkään supertiukalla. Esim. öljytulpan avaus vaatii huomattavasti isomman momentin kuin pohjan pulttien. Sitten 24 h odottelu, öljynsuodattimen vaihto ja uudet öljyt sisään. Auton käynnistys ja tadaa, moottori käy kuin ennenkin.
Ai niin, öljytikun putkesta tuli sittemin ongelmia. Öljytikun putki littyy o-renkaan välityksellä öljypohjaan. Putki on kahdella ruuvilla kiinni moottorissa. Mutta minulla öljyputki oli ruostunut pohjaan kiinni, joten se ei meinannut millään irrota, vaikka pohja oli jo irti. Lopulta irtosi ja o-rengas vaikutti vielä ehjältä. Ford autavaraosahaku ei tunnista öljymittatikun putkea saati sen o-rengasa, joten liitin vanhan takaisin. Se rupesi myöhemmin vuotaamaan ja pikakorjauksena tänään laitoin siihen tiivistesilikonia ulkopuolelle pikakorjauksena. Sattuisiko kukaan tietämään mistä sopivan o-renkaan saisi ilman että tarvitsee vanhaa ensin repiä irti mallikappaleeksi?
Tälläinen tarinan tällä kertaa, seuraataan miten kehittyy. Tämä nyt varoituksena kaikille jotka harkisevat öljynvaihtopumpun käyttämistä auton öljynvaihtoon. Hommaan ei kannata todellekaan vain suinpäin ryhtyä ilman esiselvittelyä. Öljypumpun valmistajan ohje on erittäin puutteellinen kun se suoraan ohjaa käyttämään öljytikun aukko, ilman varoituksen sanaa. Itse käytän pumppua jatkossa vain ruohonleikkurin öljynvaihtoon.
PS. Minulla olisi pari hyvää kuvaa huollosta, mutta foorumi ei taida tukea kuvien liittämistä.