Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tuossa emännän 2.0 TDCi Kugassa (2009, aj. n. 300 tkm.) tapahtui nyt se "pahin" eli nokkahihna hajosi ajossa :(
Auto on korjaamolla, samoin huoltokirja, niin ei pysty etsimään merkintää koska oli viimeksi vaihdettu, mutta veikkaan että yli kilometreillä oli...

Korjaamon mukaan sieltä oli hampaita lähtenyt hihnasta, eli päässyt hyppäämään, ilmesesti ei ole täysin poikki kuitenkaan.
Auto hyytyi suoraan ajosta, ja sitä koitettiin startata, muttei tietenkään käynnistynyt, muttei mitään pahempaa ääntä kuulunut myöskään.

Kysymys: miten todennäköisesti venttiilit osuneet männän päihin tässä konetyypissä? Eli onko siellä olettevasti venttiilit mutkilla ja männän päät reijitetty, yms. todella kallista hajonnut...? :shock:

Vaihtoehdot kun ovat korjaamon mukaan:
1. Kannen irroitus, vähintään sen koneistus (300- 600 eur), ja uusine osineen takaisin kasaus
2. Koneen vaihto, eli vanha pois, ja vaihtokone tilalle (1.800 - 2.950 eur näytti olevan pyynnit purkamosta riippuen!).

Olisin kallistumassa tuon 1. puolelle, haluaisin kannen veks että näkisi todellisen tuhon määrän? Voihan olla että sittenkin joutuu menemään 2. kautta jolloin maksimoi kulunsa...
Viimeksi muokannut Zac4all, 05 Marras 2022 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Venttiilit osuvat mäntiin kyllä, mutta ainakin myöhemmissä saman moottorin versioissa on venttiilien painimiin tehty kohta ("sulake"), josta painin murtuu ennen kuin tulee venttiili tai mäntävaurio. En tiedä, onko tässä tapauksessa niin, mutta voisi kannattaa ensin irrottaa venttiilikoppa ja katsoa, onko venttiilien keinuvipuja murtunut.
Viimeksi muokannut yritäedes, 10 Loka 2022 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tuo olisi fiksua jos noin, vähän sama kuin ruohonleikkurin terän ja moottorin akselin välissä oleva pala minkä "kuuluu" särkyä kun ajaa kiveen...

Aion ohjeistaa korjaamoa aloittamaan seuraavaksi purkutyön venakopasta, siitä näkisi tosiaan jo onko nostimia rikki.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tänään yrittävät päästä tuota purkamaan (muiden töiden lomassa), suuttimethan siitä joutuu ensin irrottamaan, mutta tuosta on se hyöty että sitten pääsee myös endoskoopilla kurkkimaan männän päitä ja palotilaa muutenkin. Luulisi nokisessa männässä näkyvän jälkeä jos on tullut osumaa... :?
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Zac4all kirjoitti: 11 Loka 2022 09:17 Tänään yrittävät päästä tuota purkamaan (muiden töiden lomassa), suuttimethan siitä joutuu ensin irrottamaan, mutta tuosta on se hyöty että sitten pääsee myös endoskoopilla kurkkimaan männän päitä ja palotilaa muutenkin. Luulisi nokisessa männässä näkyvän jälkeä jos on tullut osumaa... :?
Noin näppituntumalta mahdollisuus ilman tuhoisaa vauriota ehkä 1/1000.

Diesel menee yleensä täysin tohjoksi tuollaisesta.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Paljonko oli remmillä ajettu?
Tuontiauto?
Niistä on joltain paukahtanut odotettua aiemmin...ehkä mittaria vähä säädetty?
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Ei mahdu nykyaikainen neliventtiili dieseli pyörimään ympäri jos hampaita puuttuu ja hypännyt paria enempää.
Joku vanha kaksiventtiili vielä mahtuu pyörimään kun nelisen hammasta hyppää ja sen jälkeen alkaa mäntä tökkimään nauloja kiinni.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja focst »

Mk1escos kirjoitti: 11 Loka 2022 22:46 Ei mahdu nykyaikainen neliventtiili dieseli pyörimään ympäri jos hampaita puuttuu ja hypännyt paria enempää.
Joku vanha kaksiventtiili vielä mahtuu pyörimään kun nelisen hammasta hyppää ja sen jälkeen alkaa mäntä tökkimään nauloja kiinni.
Tässä kone tyypissä venttiilit pystysuorassa ja keinuvivut toimii sulakkeena. Yleensä hajottaa vain keinut ja joskus nokka akseleista nokat pyörähtää väärään asentoon ovat lämpösovitteella akselissa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Uuh niin joo ei enään fordin moottori. Psa skeidaa rakenteesta päätellen.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

No niin, nyt olivat saaneet purettua venakopan: kyllähän siellä oli sitten ollut nostimet aika soosina... :oops:
Rikkoutuessaan joku niistä oli tehnyt skraadua myös nokkiin, eli toisen / kummatkin saa "vähintään" koneistaa (tai vaihtaa).

Mutta muutoin itse kansi näytti kuulemma "käyttökelpoiselta". Kannen alaiset vauriot selviää paremmin vasta kannen irroituksen jälkeen.
Venttiilit eivät välttämättä ole kappaleiksi menneet, tuo nostimien hajoaminen ensin on hyvää suunnittelua.

Tämä taitaa tosiaan olla PSA-alkuista konetta, katselin eBaystä kantta (249 eur) jossa näytti olevan pökötin logo... :?
Hakusessa on kansi myös kotimaasta, vaihtoehdot tällä haavaa kun ovat:

1. kansiremppa
1.1 nykyisen kannen koneistus (min. tiiviyden tarkistus, uudet nokat, nokka-akselin koneistus, mahdollisesti uusia venttiileitä, helposti sen 500e?)
1.2 nopea vaihtoehto eli tehdaskorjattu vaihtokansi Öhmansilta, jossa hilut jo valmiina kiinni. Veikkaan että myös kallista ratkaisu, vanha panttina.
1.3 satumainen tuuri eli löytäisi jostain purkuautosta ehyen kannen sopuhintaan... :thumbup:
2. uusi kone - mitä olen katsonut niin Suomessa 1.800 - 2.900 hp, Saksassa tai Baltiassa alk. 400 eur + rahti...
3. paaliin koko biili ja 2.000 eur valtiolta.. (en haluaisi, muuten varsin ok auto...)
Viimeksi muokannut Zac4all, 13 Loka 2022 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Päätitte sitten kuitenkin sen kannen varmuuden vuoksi irrottaa?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tämä (kannen irroitus) on tarkoitus tehdä kahdesta syystä:
1) päästään tarkistamaan että siellä sylintereissä ja kannen alapinnassa kaikki ok (esim. venttiilien alapäitähän ei oikein näe millään probella kunnolla?)
2) kannen kunnostus teetetään koneistamolla (luultavimmin Tammer-Diesel) ja sinne tuo kiikutetaan irrallaan, tietysti ns. "kotipajassa" olisi voinut vain vaihdella uudet nostimet ja kiillottaa nokka-akselin, ja lyödä kasaan ja toivoa parasta... muttei ne liikkeessä tuollaiseen hommaan lähde... :|
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Varmaan ihan viisas taktiikka. Kerro sitten, mitä sieltä löytyi!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

No näyttää riippuvan vähän päivästä kun kysyy, edelleen "suositus" on irrottaa kansi ja käyttää se koneistamossa täysin kunnostettavana.

Ainoastaan "omalla riskillä" (ei takuuta) voidaan kokeilla sitä että vaihdetaan ehjät nostimet ym. paikolllaan ollessa, ja kasataan kantta irroittamatta.
Haluaisin kyllä endoskoopin kuvaa palotiloista ennen kuin tuota voisi edes harkita...

Juu kerron, pyysin nyt myös kuvaa tuolta venttiilikoneistosta korjaamolta...

PS. Yllätti miten paljon halvempia noi vaihtokoneet ovat Euroopassa, Suomessa 2-3 tonnia, euroopassa alk 400 eur... Sika säkissä toki :lol:
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Suomessa noi purkurit yms on täysiä roistoja, en enään osta mitään täältä ennenkuin kuspäät ymmärtää että maailmalla on eri hinta kuin täällä.

Mun puolesta hillotkoon paskojaan hyllyssä, ostan euroopasta kolmannes hintaan mitä täällä ryöstävät.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tää on vaan liian pieni markkina jossa parilla "ketjulla" sitten about monopoli asema markkinoilla... Katteet pitää olla kovat kun varastossa on isosti rahaa kiinni ja vaihtuvuus "liian" pientä (syy & seuraus?) :shock:
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Jaaha, lisää dialogia korjaamon kanssa ja alkaa vaihtoehdot hahmottua:

1.1 Tämä onkin sen "tyypin" kansi, ettei ainakaan Tammer-Diesel ala koneistamaan. Näissä on vissiin nuo nokka-akselit ja kansi naitettu jo tehtaalla, ym. häröä. Kuulosti vähän oudolta tämä.
1.2 Vaihtokantta saa, mutta hintalappu on melko suolainen 2.000 eur, ja tuon vaihto on melko työläs (14h?) joten loppulasku luokkaa 4.000 eur.
1.3 Haku päällä, mutta ei ole vielä natsannut.

Nyt päällimmäisenä on sitten se vaihtoehto, että korjataan kaikki nostimet ym. tuossa paikallaan, ja uusitaan se jakopää.
Sitten pääsisi mittaamaan ainakin venttiilien tiiveyden ja toteamaan miten tuo pelittää. Kustannusarvio tälle kokeilulle on kuitenkin 1.500 eur luokkaa.
Jos tuo menee vihkoon niin takaisin vaihtoehtoon 2. eli vaihtokoneen hankinta Euroopasta. :|
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Zac4all kirjoitti: 14 Loka 2022 09:55 Jaaha, lisää dialogia korjaamon kanssa ja alkaa vaihtoehdot hahmottua:

1.1 Tämä onkin sen "tyypin" kansi, ettei ainakaan Tammer-Diesel ala koneistamaan. Näissä on vissiin nuo nokka-akselit ja kansi naitettu jo tehtaalla, ym. häröä. Kuulosti vähän oudolta tämä.
1.2 Vaihtokantta saa, mutta hintalappu on melko suolainen 2.000 eur, ja tuon vaihto on melko työläs (14h?) joten loppulasku luokkaa 4.000 eur.
1.3 Haku päällä, mutta ei ole vielä natsannut.

Nyt päällimmäisenä on sitten se vaihtoehto, että korjataan kaikki nostimet ym. tuossa paikallaan, ja uusitaan se jakopää.
Sitten pääsisi mittaamaan ainakin venttiilien tiiveyden ja toteamaan miten tuo pelittää. Kustannusarvio tälle kokeilulle on kuitenkin 1.500 eur luokkaa.
Jos tuo menee vihkoon niin takaisin vaihtoehtoon 2. eli vaihtokoneen hankinta Euroopasta. :|
Plus tietenkin ne nokka-akselit jos ovat pyörähtäneet. Mm. Vag käyttää peltisiä putki joissa on sovitteella itse valurautaiset nokat. Tuollainen peltinokka taipuu herkästi ja varmaankin myös pyörähtää kuten kuvasit.

Ohivuotomittauksen pääsee tekemään paikallaan irroittamatta kantta kun keinut ja nokat ovat irti koska silloin kaikki venttiilit ovat kiinni asennossa. Tuolla tavalla saa heti selville onko venttiileitä taipunut tai jopa poikki. Eikä tarvitse tuossa vaiheessa vielä ostaa mitään osia.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tuo nokkien pyörähdys, kuin myös nokka-akselin kierous olisi vaikeata silmämääräisesti todeta.. :|
Pitää tuo vielä varmentaa, taidan käydä itse katsomassa ja ottamassa niistä myös vähän kuvaa (vaikkei se mitään kertonekaan...)

OV-mittaus on syytä tuossa kohtaa suorittaa.
Mk1escos
Viestit: 908
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Voin sitten kokemuksesta kertoa että se vuotomittaus ei näytä onko venttiili suora, vain sen vuotaako se seetin ja venttiilin välistä.
Kartio pinta molemmissa ja yhtään väljää ohjureissa niin kohtuullisen vinokin venttiili vielä tiivistyy alipaine / ylipaine testissä.

Endoskoopilla kuvaa jokaisesta männästä, jos yhtään jälkeä niin se venttiili saattaa jo taipua, oli keinuvipu sulakkeena tai ei. Sen tehtävä on estää mäntiä särkymästä ei kannen osia.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Hyviä pointteja. Auto vain on liikkeen korjaamossa, jossa kaikki työvaiheet ja tutkimukset maksaa paljon riihikuivaa. Ei käy kateeksi, mutta kyllä se siitä! :thumbup:

Ei kai se nokkien asennon tarkistaminen mitään rakettitiedettä ole, jos akseli on irti kannesta? Näkeehän sen, jos kaksi saman sylinterin nokkaa on eri kohdilla?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

No sehän tässä aiheuttaa "kylmää hikeä..." Paljon ei olisi varaa vääriin/turhiin liikkeisiin :(

Nokka-akselit ovat toistaiseksi kiinni kannessa, pitää huomenna keskustella tarkemmin korjaamolla mitä niille tehdään.

Sattui silmään tälläinen video aivan 1:1 samasta tilanteesta! Eli Kugassa hypännyt nokkahihna...
https://youtu.be/4sqOs8-rEDA
Tuossa(kin) korjattiin kantta irroittamatta, mutta taisi tulla uudet nokka-akselit kumminkin.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Kävin Kugaa katsomassa korjaamolla nyt iltapäivällä. Nokka-akselit olivat tietenkin vielä kiinni ja öljyiset joten ei niistä paljon nähnyt edes hyvällä lampulla.
Uudet nostimet ym. hilppeet olivat tänään tulleet, joten sovittiin että jatketaan kokeilua. Nokka-akselit irrotetaan tietenkin ennen niiden uusien nostimien laittoa. Kun nostimet kiinni, niin OV-mittaus, jos ok niin jatketaan jakopään ym. tekemisellä aina "käyntikuntoon" asti...

Outoja piirteitä tässä konetyypissä: nokka-akseleita ei voisi kuulemma vaihtaa kuin "koneistettuna parina" tiettyyn kanteen sovitettuna, ja siitä nokkien pyörähtämisestä, ilmeisesti se nokka-akselien päässä oleva väliketjun ratas on sellainen mikä helpoiten pyörähtää? Yksittäiset nokat ei niinkään... mene ja tiedä :? Oli ollut kuulemma tapaus joka hypännyt noin rattaan piikin verran -> kierroksilla ok, tyhjäkäynti heikko... (ajoitus pielessä).

EDIT: Korjaamo ilmoitti eilen torstaina että nostimien vaihto menee ensi viikolle.. huoh... :|
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Pientä edistystä: korjaamolla olivat eilen "kasailemassa" konetta ei käytännössä päässeet nostimia sitten laittelemaan.
Tänään oli tulossa vielä jotain puuttuvaa osaa, eli josko sitten alkaisi selvitä missä hapessa kone näillä toimin on... :?

EDIT Päivän päätteeksi tilanne oli se, että moottori on nipussa, mutta polttoainelinja ei lähtenyt purkaessa ehjänä ja sellainen nyt etsinnässä.
Pahus, ei tuollaista mistään Tre ympäristöstä varmaan löydä? Taas tilaillaan ja siinä menee päiviä... :(
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2009 nokkahihnasta meni hampaat

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Tänne asti tämäkin "saaga" taasen jatkui - tuota pahuksen polttoainelinjaa sai sitten odottaa Fordin "marmorilta" ihan useamman päivän... :(

Mutta tällä hetkellä, tai ainakin puolilta päivin kun soittelin, tilanne oli se että :ford: "käy ja kukkuu" :)
Aika sitten näyttää, miten pitemmän päälle... tälle työllehän ei tule täyttä takuuta, koska kantta ei siis koskaan avattu.

Ennen viittä pitäisi päästä hakemaan pois... kolehti vielä menossa kun pussia kirpaisee varsin syvältä (n. 1.900 euron verran :roll: )
Vastaa Viestiin