Sivu 1/4

Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 00:09
Kirjoittaja adjo
Mondeo saa nyt olla hetken rauhassa.. ilmestyi pihalle yllättäen -06 C-Max 1,8 öljynsyöjä. Mitä budjettiremppaan tarvii välttämättä hommata? Yläpään tiivistesarja ainakin ja ne männänrenkaat. Tarviiko uudet kannenpultit? Kiertokangen laakerit kannattaa kaiketi vaihtaa? Viimeisimmästä koneen aukaisusta on vierähtänyt 25 vuotta, mutta kai tuon osaa tehdä. Konetta en pois käytä jos vaan öljypohjan saa kohtuudella pois?

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 01:50
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Kuten mainitsit:

-männänrenkaat

-yläpääntiivistesarja

-kannenpultit

-kk-laakerit (ainakin itse vaihtaisin)

-kampiakselin kitkalevy, marmorilta (kun ei ole kiilauraa, vaihdettava aina)

-kampiakselin etupään pultti

-jos viitsii niin on hyvä vaihtaa samalla ohjurin kumit, ei maksa paljoa mutta venttiilisäätöpalat tulee pitää järjestyksessä ettei välykset muutu.

-ajoitustyökalusarja jakopäätä varten

Lisäksi tietysti momenttiavain/kulmakiristyslevy tms.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 10:26
Kirjoittaja adjo
Ok, näillä mennään sanois Pekka. Eli Autodocilta puuhastelupakettia tilaukseen. Vai onko muuta osoitetta, että mistä kannattaa tilailla?

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 19:22
Kirjoittaja adjo
Potilaasta sen verran, että ostin kaksi katsastusta väliin jätetyn "tarpeettoman" Focus C-Maxin. Seissyt katoksessa vajaa kolme vuotta. Siirtolupien kanssa ajoin sen pelipaikoille ja mootorin vikavalo syttyi siinä ajaessa sen 90km. Kierroksilla en havainnut sinistä savua silloin. No katsastuksessa HC 120/100, en tiedä onko tuo paljon vai vähän yli. Sitten vaan nettiä selaamaan.. ja kokeilin tuota liuotusta kaatamalla mäntien päälle irroitusainetta reilusti. Vajaa kolme vuorokautta muhi ja sitten öljynvaihto ja käyntiin. Koneen lämmetessä seutua alkoi peittämään sankka sininen savu kierroksilla. Eli liotin kai ne jaskat sieltä männärenkaitten urista pois ja nyt on tilanne huonompi kuin alussa.

Kun ottaa öljyntäyttökorkin pois, niin aikamoinen puhurihan sieltä käy. Ahtaan näköinen on C-Maxin konehuone, mutta kai ne hihat on käärittävä..

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 20:20
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: 15 Elo 2022 19:22 Potilaasta sen verran, että ostin kaksi katsastusta väliin jätetyn "tarpeettoman" Focus C-Maxin. Seissyt katoksessa vajaa kolme vuotta. Siirtolupien kanssa ajoin sen pelipaikoille ja mootorin vikavalo syttyi siinä ajaessa sen 90km. Kierroksilla en havainnut sinistä savua silloin. No katsastuksessa HC 120/100, en tiedä onko tuo paljon vai vähän yli. Sitten vaan nettiä selaamaan.. ja kokeilin tuota liuotusta kaatamalla mäntien päälle irroitusainetta reilusti. Vajaa kolme vuorokautta muhi ja sitten öljynvaihto ja käyntiin. Koneen lämmetessä seutua alkoi peittämään sankka sininen savu kierroksilla. Eli liotin kai ne jaskat sieltä männärenkaitten urista pois ja nyt on tilanne huonompi kuin alussa.

Kun ottaa öljyntäyttökorkin pois, niin aikamoinen puhurihan sieltä käy. Ahtaan näköinen on C-Maxin konehuone, mutta kai ne hihat on käärittävä..
Tuo hc kertoo pikemminkin katin kunnosta. Olihan se kone suoraan kuumana ajosta mitattu?
Minulla oli aiemmin bensa-auto josta kolmesta katista kaksi oli murentunut kokonaan pois ja sen päästömittauksessa hc ppm oli yli 420.

Sininen savu puolestaan liuenneesta ja palaneesta karstasta. Savu hälvenee todennäköisesti kun kaikki irtonainen palaa pois ja lopputulos selviää vasta myöhemmin- Mutta sininen savu näyttää hyvältä kun jotakin sieltä on liuennut.Anna palaa kirjaimellisesti.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 20:24
Kirjoittaja adjo
Kuuma moottori oli ja kyllä kai se mittaaja seurasi lämpöjä. Toki huomasin, että kone ei lämpiä kunnolla siihen puoliväliin?

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 21:03
Kirjoittaja adjo
Ei pysty antaa palaa.. savu ei varmaan lopu, ennen kuin koneesta loppuu öljy. Toki laitoin halvimmat 10w-40 öljyt, kun tarkoitus oli ne vaihtaa heti kohta uudelleen tuon liuotuskokeilun vuoksi. Vieläkö testaan Fordin 5w-30 öljyllä vai puranko suosiolla? Vähän hämmentää tuo, kun ei aiemmin savuttanut noin selkeästi kierroksilla sinistä. Toki ei sitä kai ajaessaan helposti huomaa.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 22:44
Kirjoittaja tursas
adjo kirjoitti: 15 Elo 2022 00:09 Viimeisimmästä koneen aukaisusta on vierähtänyt 25 vuotta, mutta kai tuon osaa tehdä.
Ne on vuosien mittaan helpottunu entisestään... :D (tästä ei tule mitään)

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 15 Elo 2022 22:58
Kirjoittaja adjo
Jotain himmeleitä tullut lisää juu..

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 16 Elo 2022 07:51
Kirjoittaja Taunusautomaatti
tuo c maxi on vähän ikävä huollettava....moottori ikävästi katveessa....
tytölle meinasin moisen ostella ensiautoksi mutta vilkaisu konehuoneeseen sai toisiin ajautuksiin...ja tuli mondeo.
Siinä on tilaa huollella.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 16 Elo 2022 16:51
Kirjoittaja adjo
Teen vielä dieselpesun, kun se tässä vaiheessa nyt ei mitään kustannuksia enää lisää. En ihmeitä odota, mutta mielenkiinnosta täytyy kokeilla ennen avaamista. Eli 0,5 litraa dieseliä moottoriöljyn sekaan ja tyhjäkäyntiä 15 minuuttia. Sitten kun kone jäähtyy, niin tulpanrei'istä 0,5dl dieseliä pyttyihin. Kun ne valuu läpi, niin öljynvaihto siihen vaadittuun 5w-30 tyyppiin.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 16 Elo 2022 23:33
Kirjoittaja Mk3Mondeo
adjo kirjoitti: 16 Elo 2022 16:51 Teen vielä dieselpesun, kun se tässä vaiheessa nyt ei mitään kustannuksia enää lisää. En ihmeitä odota, mutta mielenkiinnosta täytyy kokeilla ennen avaamista. Eli 0,5 litraa dieseliä moottoriöljyn sekaan ja tyhjäkäyntiä 15 minuuttia. Sitten kun kone jäähtyy, niin tulpanrei'istä 0,5dl dieseliä pyttyihin. Kun ne valuu läpi, niin öljynvaihto siihen vaadittuun 5w-30 tyyppiin.
Olet nyt hieman liian hätäinen, savutus vaan pahenee kun palotilaan menee dieseliä kun entisetkään eivät ole vielä palaneet pois. Öljytyypillä tai viskositeetilla ei ole mitään merkitystä tässä tapauksessa.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 07:52
Kirjoittaja adjo
No tosi kauan tuota huudatin (20-30min) ja savu ei vaan vähentynyt.. ajamaanhan tuolla ei voi lähteä, kun on katsastamaton. Olin jo varma, että joku soittaa palokunnan paikalle, vaikka ei tässä isompaa asutusta ole. Vankka sininen öljysavu, ei mikään juuri nähtävissä oleva. Tulpat tumman harmaassa pölyssä ja männät öljyiset.

1. ja 4. pytty tyhjeni dieselistä parissa tunnissa ja kolmospytty oli valunut yön aikana tyhjäksi. Kakkosessa lilluu diesel vieläkin. Kun sekin tyhjenee, niin laitan uudet öljyt ja kokeilen uudestaan.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 09:57
Kirjoittaja Mk1escos
Ota se katti pois ja pese, ennen kuin se on aivan entinen, jos ei ole jo.
Se savuttaa tuntitolkulla ton käsittelyn jälkeen kun putkistossa öljy palaa hissukseen pois, pitäisi päästä ajamaan ja kunnolla kuormittamaan että saa paskat poltettua.
Paikallaan saat huudattaa sitä tunteja ns täysillä.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 10:13
Kirjoittaja adjo
Voi olla, että katti oli entinen jo ennen liuotusoperaatioita. Eli huudatan sitten varmaan vaan lisää.. Milläs katti pestään?

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 10:42
Kirjoittaja Mk1escos
Jos öljyä niin bensalla ja sitten jarrukliinerillä ja paineilmaa.
Mut käy oikeasti ajamassa sillä vaikka sitten siirtolapuilla tahi ilman. Mut kuormittaa tarvii.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 11:28
Kirjoittaja Focus_2.0
Savutukseen liittyen pari vuotta sitten jäi sukulaiselta 1.8 -04 Mondeo ajoon. Oli ollut kevyellä käytöllä ja ajettu lyhyttä matkaa. Ekan kerran kun anto lämpimänä enemmän kenkää niin jätti taakse ison sinisen savupilven. Mietin jo onko jotain pahempaa.. Tätä riitti jonkin aikaa suuremmilla kierroksilla jonka jälkeen ei enää savuttanut. Todennäköisesti karstat paloi suuremman kuormituksen aikana. Öljyä kone ei kuluta.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 12:21
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Mk1escos kirjoitti: 17 Elo 2022 09:57 Ota se katti pois ja pese, ennen kuin se on aivan entinen, jos ei ole jo.
Se savuttaa tuntitolkulla ton käsittelyn jälkeen kun putkistossa öljy palaa hissukseen pois, pitäisi päästä ajamaan ja kunnolla kuormittamaan että saa paskat poltettua.
Paikallaan saat huudattaa sitä tunteja ns täysillä.
Kyllä, tuolla tavalla. Sitä ei moni ihminen usko miten paljon savua tulee kun karsta/piki yms. alkaa palamaan pois. Mopon omistaneet muistanevat ajoittain tilanteen kun 50 kuutoisesta kaksitahtikoneesta tuli kuumana karstojen palaessa niin paljon savua ettei tietä takana peilistä näkynyt.

Siirtolappu on oikein hyvä idea eikä maksa paljoa.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 15:04
Kirjoittaja adjo
No ei hättäillä ei.. Nyt on siirtolupa kauemmas omalle pajalle ja täältä sitten lupa ajaa jousien vaihtoon. Olipa mustaksi menneet uudet öljyt tuon 30 minuutin huudatuksen ja 15 minuutin dieselpesun aikana. Eli on sieltä ainakin jaskaa saatu pois, eri asia sitten, että mihinkä vaikuttaa vai vaikuttaako mihinkään. Kakkospytty nyt ei vaan suostu tyhjenemään dieselistä, että pääsis huudattamaan.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 21:20
Kirjoittaja adjo
Edellisen omistajan mukaan tuo syö öljyä jonkin verran. No se on aika suhteellista.. Huudatin siirtymässä kunnolla, 5000-6000 kierrokset "aika" pitkään. Alussa katkoksia ja nykimisiä, lopussa tasaisempaa. No nyt ei enää savua tuprahda kuin oikein reippaasti kierrättämällä, eli todella iso ero eiliseen. En kylläkään usko, että menee päästöistä läpi. Pakokaasu haisee samalle kuin hylkykatsastuksessa, toki ei ole virallisia antureita nenässä. :) Pitänee tutkia ne huohotinsysteemit ja katti ennen rengastamista. Ja kai tuon voi käyttää uusintakatsastuksessa ennen seuraavia operaatioita, siellähän ne haistelee tarkemmin.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 23:17
Kirjoittaja adjo
Luinpa sitten vikakooditkin. P0171 ja P0420. Eli laiha seos ja katti tukossa? Tuota P0171 ei ollut konttorin paperissa, eli tullut myöhemmin?

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 17 Elo 2022 23:53
Kirjoittaja adjo
Ihan vaan oppimisprosessin vuoksi tähän päivitän tietoja. Ja ehkä näistä on apua jollekin vastaisuudessa. Monitoroin infoa koneesta ja kierrokset 2000. Käynti on epävakaista, ihan kuin joku sylinteri pätkii. Liittynee tuohon laihaan seokseen. En saanut dataa ulos muuten kuin csv. tiedostona, olisi kai pitänyt ottaa kuvakaappaus niin olisi ollut selvempää dataa. Tää tutkiminen käy liian mielenkiintoiseksi, varsinkin kun ei olisi aikaa tähän.:) Eli OBD Auto Doctor nyt käytössä ja sillä nollasin vikakoodit. Pianhan ne tulee takaisin, mutta tutkitaan.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 18 Elo 2022 03:30
Kirjoittaja Tessu200
Jos öljyä syöny niin katti palaa,noin k'ävi mulle Sierrassa kun ohjurin kumit vuoti meni lambda tukkoon öljystä ja katti paloi kun kävi liika kuumana.
Meni sitten molemmat vaihtoon ja siitä alkokin seuraavat ongelma,mut se taas toinenjuttu.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 18 Elo 2022 08:35
Kirjoittaja Mk1escos
Obd datasta näkee sen lambdan arvot ja kuinka laihalla se käy. Onko oikeasti laihalla vai anturi ei toimi?
Onko bensanpaineensäätimen alipaineletku ehjä, eikä ilmavuotoja missään?
Ja ton nafta öljy leikin jälkeen voit heittää tulpat kuikkaan ja laittaa uudet.
Jos se on laihasta pätkimistä niin pa painetta vähän nostaa, ja säätöä kun ei ole niin naputtaa sitä säätimen kalvorasiaa vähän sisäänpäin hylsyllä ja vasaralla.

Re: Männänrenkaiden vaihto

Lähetetty: 18 Elo 2022 15:16
Kirjoittaja adjo
Mitähän nuo happianturin arvot tulisi olla? Googlella löysin, että 0,1V-1,0V. Kyllä ne tuossa välissä on hyvinkin. Alipaineletkut tarkastettu. Sellaista vikavikaa on ollut koko ajan, että nopeasti kaasua painettaessa meinaa tukehtua, mutta sitten heti kuuluu "suhaus" ja sitten vastaa kaasuun normaalisti. Joku on keksinyt tuollaisen vaijerittoman kaasun tässä jossain välissä, joten hankala yksinään tutkia..

Käytin map-anturin pois ja puhdistin, olihan siinä vähän kökköjä. Imusarjan pohjalla lillui hieman öljyä.. eipähän muovi ruostu. :)