S-max (ecoboost 2.0, 2011) kärsinyt nyt siitä, että käynnistäessä kylmänä auto hakee epätasaisen tuntuisesti käyden kierroksia siinä 1200rpm tuntumassa. About puolen minuutin kuluessa kierrokset tippuvat n. 800 tienoille ja käynti usein tasoittuu. Ei kuitenkaan aina. Välillä epätasaisen tuntuista käyntiä on vielä kierrosten laskun jälkeenkin. Joskus saattaa ajossa tuntua myös nykäyksiä (sytytyskatkoksia?) ja liikennevaloissa ollessa epätasaista käyntiä. Mittaristoon syttynyt valo ja antaa koodia p2187 (System Too Lean at Idle (Bank 1)). Ei muita koodeja. Useista lähteistä olen katsonut mahdollisia aiheuttajia ja kolmen kärki tupannut olla:
- Vakuumipuolen ilmavuoto maf anturin jälkeen
- Maf anturi viallinen
- o2 sensori viallinen
Luulin jo löytäneeni vian aiheuttajan, kun muovinen ilmanottoletku oli jäänyt korjaamolla kiristämättä korkeapainepumpun vaihdon yhteydessä. Vika ei kuitenkaan korjaantunut. Maf anturi myös nyt vaihdettu. Vika ei korjaantunut.
Missä tuota vakuumipuolen ilmavuotoa voi testata (Kuopion lähistöllä plussaa)? Löytyykö niitä välineitä joka kylästä? Jonkinlainen savutesti oli ainakin mainittu tuon selvittämiseksi.
Onko muita vinkkejä mitä voisin vielä selvitellä ennen huoltamoon rahtaamista ja rahan polttoa tuntitöistä?
S-max ja P2187
Re: S-max ja P2187
Kuules autosi käy liian laihalla seoksella. Ottaisin autosta päästöt ja näkisi paljon sen lambda on onko 1.00 vakä. Mikään vikavalo mittarissa ei pala. Jos moottori käy laihalla se on huono juttu. Lamda anturi noita seoksia haistelee. Onko alipaineletkut katsottu ne tiiviit.
6
Ford S-Max P2187: Bank 1 A/F -seos liian laiha89
P2187 on DTC-koodi, joka voi esiintyä Ford S-Maxissa. Se osoittaa, että ilmaseos on liian laihaa tyhjäkäynnillä .
P2187:n tekninen määritelmä "Järjestelmä liian laiha tyhjäkäynnillä: Pankki 1". Koodi heitetään sen jälkeen, kun S-Maxin happianturi pankissa 1 (yleensä anturi 1) on havainnut, että ilmapolttoaineseos on liian laihaa
6
Ford S-Max P2187: Bank 1 A/F -seos liian laiha89
P2187 on DTC-koodi, joka voi esiintyä Ford S-Maxissa. Se osoittaa, että ilmaseos on liian laihaa tyhjäkäynnillä .
P2187:n tekninen määritelmä "Järjestelmä liian laiha tyhjäkäynnillä: Pankki 1". Koodi heitetään sen jälkeen, kun S-Maxin happianturi pankissa 1 (yleensä anturi 1) on havainnut, että ilmapolttoaineseos on liian laihaa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: S-max ja P2187
Juu koodin merkityksen ymmärrän. Juuri tuota alipaineletkujen (eli maf anturin jälkeiset vakuumipuolen ilmavuodot) testausta alkuperäisessä postauksessa kysyin. Eli miten tuota kannattaisi tehdä tai onko korjaamoilla tuon testaamiseen yleisesti jotkut välineet?
Re: S-max ja P2187
Kuules normisti katsotaan alipetkun pää onko halki vuotaako sieltä ilmaa ja letku muutenkin kunnossa. Jos epäillään että imusarjan tiiviste vuotaa niin auto läynnissä ja suihkutetaan start pilottia jos kierrokset nousee siinä kohtaa vuoto. Vaikkaa tekniikka on muuttunut on vikakoodin ja kaikki muut apvälineet vian etsintään kaikkea nekään ei kerro. Et käyttänyt siellä pakokaasutestissä sekin kertoo aika paljon autosta.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali