Sivu 1/2

Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 09 Huhti 2022 13:09
Kirjoittaja Jaakkovaan
Ladossa on ollut varastoituna neljän vuoden ajan mk6 Escort ja meinasin ottaa sen käyttöön. Seuraavat kohdat mietityttävät:

1. Tuleeko noin vanhalla 98E5 bensalla varma hylsy päästömittauksessa? Tankki on ollut täynnä.
2. M-öljyllä+suodattimella on ajettu arviolta 500 km, ja öljytikusta katsoen näyttää kuin uudelta. Onkohan tarve vaihtaa, kun kylmässä säilytetty.
3. Jarrunestesäiliö on vuotanut tiivisteistä mutta putket ovat ehjät. Ehkä täyttö riittää, kun jarruremontista on 6 vuotta, kun nesteet vaihtui.
4. Muuta mitä voisi huomioida katsastukseen? Ruostetta ei ole tullut kuivassa, jakopäänhihnalla vuosi jäljellä ja jäähdytinneste saman ikäinen.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 10 Huhti 2022 21:41
Kirjoittaja Custom_76
Tämä ei ole fakta tietoa, mutta luulisin että mahdollinen kondenssi vesi olisi öljypohjan pohjalla eli tulppa auki hetkeksi ja tulppa kiinni kun tulee öljyä. Itse toki vaihtaisin öljyt. Päästömittauksenhan vois ottaa muualla kuin konttorilla niin näkis meneekö läpi. Jakohihnasta jotku sanoo että ei tykkää kun on kauan samassa asennossa. Eli tämän kanssa varmaankin vaihtaisin. Ainakin heti leiman jälkeen 🤔

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 08:58
Kirjoittaja Jaakkovaan
Custom_76 kirjoitti: 10 Huhti 2022 21:41 Päästömittauksenhan vois ottaa muualla kuin konttorilla niin näkis meneekö läpi. 🤔
Vähän hankala, kun auton saa virallisesti ajaa vain suoraan katsastukseen. Päästömittareita ei osu matkalle, edes lähelle ja peräkärryn vuokraus ei taida kannattaa.

Auto kyllä lähtee käyntiin mutta voikohan sitten ajossa lähteä tukos liikkeelle. Meinaan tuo 98E5 kyllä kehittää hartsia seisoessaan, joka pienkoneissa ainakin aiheuttaa sammumisen.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 09:11
Kirjoittaja Mk1escos
Jakohihna seissyt samassa asennossa 6 vuotta, sillä ei ole yhtään vuotta jäljellä!
Se kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian, noita on nähty kun otetaan ajoon vaikka on just vaihdettu kun jäänyt seisomaan ja remmistä lähtee hampaat.
Tankkiin kannattaa hujauttaa masinolia pullollinen jos on vettä kondensoitumut joukkoon.

Ainakin ennen sai autolla ajaa korjaamolle ja katsastukseen, ota siirtolaput niin niillä ainakin saa.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 09:29
Kirjoittaja Jaakkovaan
Saako korjaamolle ajaa vasta sen jälkeen, kun mahdollinen vikalista on saatu konttorilta? Paitsi jos tulee ajokieltoa.

Jakohihna on seissyt tarkalleen ottaen neljä vuotta, se oli vaihdettu vähän ennen seisontaa.

Muokkaus: Pitää hakea siirtolupa, jos ennen katsastusta tai ajokiellon sattuessa ajaa korjaamolle: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... aa-kayttaa
Lupa maksaa 15 €, joten päästömittauksessa toisaalla ei paljon säästä.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 09:40
Kirjoittaja saksoboy
Bensan osalta sanoisin että tyhjää tankki jos mahdollista. Moottoripyörissä tai muissa pienkoneissa on jo vaikeuksia yhden talven säilytyksen jäljiltä perus 95E5 kanssa niin turvallisinta olisi vaihtaa uudet bensat kokonaan. Sit katsastuksen jälkeen voit vaikka sekoitella tankkiin sen vanhan polttoaineen esim. 10% - 25% vanhaa ja loput tuoretta.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 09:57
Kirjoittaja tursas
Jaakkovaan kirjoitti: 11 Huhti 2022 09:29 Saako korjaamolle ajaa vasta sen jälkeen, kun mahdollinen vikalista on saatu konttorilta? Paitsi jos tulee ajokieltoa.

Jakohihna on seissyt tarkalleen ottaen neljä vuotta, se oli vaihdettu vähän ennen seisontaa.

Muokkaus: Pitää hakea siirtolupa, jos ennen katsastusta tai ajokiellon sattuessa ajaa korjaamolle: https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tie ... aa-kayttaa
Lupa maksaa 15 €, joten päästömittauksessa toisaalla ei paljon säästä.
Varaat vaan ajan sinne katsastajalle ja ajat sinne, on mitä näyttää poliiseille, jos pysäyttää..verot ja vakuutukset pitää tietenkin olla hoidossa. Katsastus/hylkylapussa lukee, että korjaamolle saa ajaa.
Minkäköhän takia se auto on neljä vuotta sitten sinne latoon työnnetty ja mitäköhän siellä silloin oli katsastuksessa tapahtunut ?

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 10:02
Kirjoittaja kmtt
Tuohon kolmoskohtaan se verran, että jarruneste imee herkästi kosteutta, ja nyt kun tiivisteet vuotavat ja säiliön korkkiakin varmaan käytelty auki, niin tuo 6 vuotta nesteen vaihdosta on aika pitkä aika. Sitä se olisi ilman vuotojakin. Katsastuskriteereihinkin nykyisin kuuluu jarrunesteen laatu / kosteusprosentti, joten huonommalla tuurilla siitä tulee katsastuksessa hylsy. Puhumattakaan turvallisuusnäkökohdista. Itse laittaisin jarrunesteetkin vaihtoon ja samalla järjestelmän tiiviimmäksi.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 10:04
Kirjoittaja Jaakkovaan
tursas kirjoitti: 11 Huhti 2022 09:57 Minkäköhän takia se auto on neljä vuotta sitten sinne latoon työnnetty ja mitäköhän siellä silloin oli katsastuksessa tapahtunut ?
Lato oli vähän halpa kuvaus, kylmähalli parempi.
Mutta etätyö, niin säästin vähän maksuja. Edellinen katsastus mennyt läpi kehujen kera ja huollot tehty säännöllisesti.

Tarvitseeko heti epäillä jotain vilunkia? Vaikka on vanha auto, niin tuostakin kertyy mukavat ajoneuvoverot + vakuutukset.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 10:14
Kirjoittaja tursas
kmtt kirjoitti: 11 Huhti 2022 10:02 Katsastuskriteereihinkin nykyisin kuuluu jarrunesteen laatu / kosteusprosentti, joten huonommalla tuurilla siitä tulee katsastuksessa hylsy. Puhumattakaan turvallisuusnäkökohdista. Itse laittaisin jarrunesteetkin vaihtoon ja samalla järjestelmän tiiviimmäksi.
Enpä ole kyllä nähny niiden ikinä jarrunestettä tutkivan katsastuksessa.., mutta kait sekin on mahdollista.. :roll:

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 10:16
Kirjoittaja Taunusautomaatti
4 vuoden seisonnassa on säästänyt ihan hyvän summan....
veroja yli tonnin...vakuutuksia 2-4 tonnia riippuen bonuksista ja vakuutuksesta. Lisäksi katsastukset.
Eli 3-6 tonnin säästö ainakin....

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 10:28
Kirjoittaja duckworth
Jakohihnan kuntoon liittyen, olisko Zetec Silvertopissa (vai onko tässä vielä CVH??) mahdollista irroittaa vaan ylempi jakopäänsuojamuovi, ja kurkistaa missä kunnossa hihna on?

Jarruista sen verran, että itse käyttäisi palat ja liukutapit irti, kannakerautaan vähän kiinnileikkautumisenestoainetta ja tappeihin jarruvaseliinia ja kokeilla että männät liikkuu kevyesti, ekalla koeajolla kannattaa antaa ihan kunnon jarrutuksia että poljin tuntuu normaalilta, joskus vähän nypyttää aluksi kun levyt ruosteessa.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 11:08
Kirjoittaja kmtt
tursas kirjoitti: 11 Huhti 2022 10:14
kmtt kirjoitti: 11 Huhti 2022 10:02 Katsastuskriteereihinkin nykyisin kuuluu jarrunesteen laatu / kosteusprosentti, joten huonommalla tuurilla siitä tulee katsastuksessa hylsy. Puhumattakaan turvallisuusnäkökohdista. Itse laittaisin jarrunesteetkin vaihtoon ja samalla järjestelmän tiiviimmäksi.
Enpä ole kyllä nähny niiden ikinä jarrunestettä tutkivan katsastuksessa.., mutta kait sekin on mahdollista.. :roll:
Onhan tuo jarrunesteen tarkastuskin Traficomin määräyksessä määriteltynä, liittyen määräaikaiskatsastusten arvosteluperusteisiin (hylätty/ajokielto). Se on sitten eri asia, että jos jarrut jarrudynolla muuten hyvin toimii, niin moniko katsuri tuota sen paremmin sitten enää tutkii. Itse katsastusmiehenä ehkä tarkemmin tutkisin, jos tarkastettavaksi monta vuotta katsastamatta ollut auto tulisi. Silmämääräisenä taitaa kuitenkin kaikki sen tarkastuksen tehdä, joten säiliön pinnalle uutta jarrunestettä, niin hyvältä näyttää :D.

Yleisesti ottaen noita jarrunesteitä varmasti "liian harvoin" vaihdellaan. Ellei itse huoltoja tee, niin monikohan auton omistaja edes tietää, että koska on viimeksi vaihdettu. Määräaikaishuolloissakin monesti erikseen tilattava lisätyö, joten kuka tällaisia sitten erikseen huomaa edes pyytää vaihtamaan.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 11:38
Kirjoittaja tursas
kmtt kirjoitti: 11 Huhti 2022 11:08
tursas kirjoitti: 11 Huhti 2022 10:14
Enpä ole kyllä nähny niiden ikinä jarrunestettä tutkivan katsastuksessa.., mutta kait sekin on mahdollista.. :roll:
Onhan tuo jarrunesteen tarkastuskin Traficomin määräyksessä määriteltynä, liittyen määräaikaiskatsastusten arvosteluperusteisiin (hylätty/ajokielto). Se on sitten eri asia, että jos jarrut jarrudynolla muuten hyvin toimii, niin moniko katsuri tuota sen paremmin sitten enää tutkii. Itse katsastusmiehenä ehkä tarkemmin tutkisin, jos tarkastettavaksi monta vuotta katsastamatta ollut auto tulisi. Silmämääräisenä taitaa kuitenkin kaikki sen tarkastuksen tehdä, joten säiliön pinnalle uutta jarrunestettä, niin hyvältä näyttää :D.

Yleisesti ottaen noita jarrunesteitä varmasti "liian harvoin" vaihdellaan. Ellei itse huoltoja tee, niin monikohan auton omistaja edes tietää, että koska on viimeksi vaihdettu. Määräaikaishuolloissakin monesti erikseen tilattava lisätyö, joten kuka tällaisia sitten erikseen huomaa edes pyytää vaihtamaan.
Mondeon huolto-ohjelmassa on jarrunesteen vaihto kolmen vuoden välein, varmasti niin ollaan huolloissa ainakin tekevinään..tuskinpa vaan.., hyvä jos edes öljyt saadaan vaihdettua..ja täällä huoltoja tekevät kaverit on kovin hiljaisia..kerran täällä oli yks kirjoittaja joka kertoi huollon jälkeen kurkanneen konepellin alle ja siellä tönotti vanha ruosteinen ja kurainen öljynputsari, no reklamaation jälkeen selvisi että korjaamolla oli käynyt joku väärinkäsitys huollon siltä osin.. :D

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 11:48
Kirjoittaja duckworth
tursas kirjoitti: 11 Huhti 2022 11:38
kmtt kirjoitti: 11 Huhti 2022 11:08
Onhan tuo jarrunesteen tarkastuskin Traficomin määräyksessä määriteltynä, liittyen määräaikaiskatsastusten arvosteluperusteisiin (hylätty/ajokielto). Se on sitten eri asia, että jos jarrut jarrudynolla muuten hyvin toimii, niin moniko katsuri tuota sen paremmin sitten enää tutkii. Itse katsastusmiehenä ehkä tarkemmin tutkisin, jos tarkastettavaksi monta vuotta katsastamatta ollut auto tulisi. Silmämääräisenä taitaa kuitenkin kaikki sen tarkastuksen tehdä, joten säiliön pinnalle uutta jarrunestettä, niin hyvältä näyttää :D.

Yleisesti ottaen noita jarrunesteitä varmasti "liian harvoin" vaihdellaan. Ellei itse huoltoja tee, niin monikohan auton omistaja edes tietää, että koska on viimeksi vaihdettu. Määräaikaishuolloissakin monesti erikseen tilattava lisätyö, joten kuka tällaisia sitten erikseen huomaa edes pyytää vaihtamaan.
Mondeon huolto-ohjelmassa on jarrunesteen vaihto kolmen vuoden välein, varmasti niin ollaan huolloissa ainakin tekevinään..tuskinpa vaan.., hyvä jos edes öljyt saadaan vaihdettua..ja täällä huoltoja tekevät kaverit on kovin hiljaisia..
Merkkihuollossa vaihtavat, jos vaan kuuluu ohjelmaan, mutta valitettavasti... pienemmät korjaamot tekee niin että jos ilmausruuvi tukossa tai tiukassa, niin siitä nurkasta jää nesteet vaihtamatta :cry:

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 11:50
Kirjoittaja tikola
tursas kirjoitti: 11 Huhti 2022 09:57 Varaat vaan ajan sinne katsastajalle ja ajat sinne, on mitä näyttää poliiseille, jos pysäyttää..verot ja vakuutukset pitää tietenkin olla hoidossa.
Ja ajat vähän mutkan kautta nin tulee konee käyneeksi lämpimäksi kunnolla. Jos se käyntiin lähtee vanhoilla bensoilla niin antaa mennä vaan ja lisää uutta 98:a sekaan mahdollisimman äkkiä. Bensan vanhenemisen dramaattinen vaikutus on liioiteltu juttu, jos se lähtee niin se lähtee, mutta jos ei bensan tuoreuttaminen on yksi konsti. Ei ole olemassa jotain tiettyä kuukausimäärää, jolla vanhasta bensasta tulee kelvotonta. Se huononee kyllä, mutta lisäämällä tuoretta sekaan tilanne paranee välittömästi. Itsellä esimerkiksi on ruohonleikkurissa poltossa satsi, jota lisätään kolmannes jokaiseen tankilliseen, niin kylllä se silloin menee, mutta pelkästään sillä ei lupaakkaan.

Se mikä tuossa on aito riski, niin erilaiset jarrut tms. voivat olla jumissa - toisin sanoen on aika iso riski, että jokin jumittaa hajoaa kun katsastuksessa niitä testataan. Toisaalta etukäteen on mahdoton arvioida mikä niistä nyt herkimmin olisi jumissa.

Jos tilanne olisi minun tekisin seuraavat toimenpiteet

1) Katselisin ne öljyt ja nesteet
2) jos kohta 1 on kunnossa starttaisin pihassa ja antaisin käydä lämpöiseksi tarkkaillen autoa koko ajan - esim lämmöt ja termari on yksi asia
3) ajelisin kotipihassa sen minkä pystyy sisältäen jarrutuksia, käsijarrua jne.
4) Jos kaikki toimii ajaisin katsastukseen mutkan kautta
5) Sitten katsoisin miten käy

Turha katsastukseen on aikaa varata jos auto ei käy tai kotipihassa tuntee, että jarrut puoltavat, eikä toinen puoli ota ollenkaan. Kaikki sellainen minkä voi vähällä vaivalla testata kannattaa kotona testata ja jättää lopun testaaminen katsastusmiehelle. Seisonnan voi ihan rehellisesti siellä kertoa, niin osaavat suhtautua tapaukseen oikein - jos ylipäänsä sillä on mitään vaikutusta heidän toimintaasa, jos kyseessä on järkevä katsastusmies hänelle siitä tiedosta on iloa ja osaa suhteuttaa testejään siihen.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 11:56
Kirjoittaja duckworth
tikola kirjoitti: 11 Huhti 2022 11:50 1) Katselisin ne öljyt ja nesteet
2) jos kohta 1 on kunnossa starttaisin pihassa ja antaisin käydä lämpöiseksi tarkkaillen autoa koko ajan - esim lämmöt ja termari on yksi asia
3) ajelisin kotipihassa sen minkä pystyy sisältäen jarrutuksia, käsijarrua jne.
4) Jos kaikki toimii ajaisin katsastukseen mutkan kautta
5) Sitten katsoisin miten käy
Näistähän valtaosa on jo edellä puitu. Pihalla voi ehkä testata käsijarrua että pitää, mutta käyttöjarruista ruosteen irti polkeminen levyistä vaatii jo maantietä/maantienopeuksia.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 12:08
Kirjoittaja tursas
duckworth kirjoitti: 11 Huhti 2022 11:56
tikola kirjoitti: 11 Huhti 2022 11:50 1) Katselisin ne öljyt ja nesteet
2) jos kohta 1 on kunnossa starttaisin pihassa ja antaisin käydä lämpöiseksi tarkkaillen autoa koko ajan - esim lämmöt ja termari on yksi asia
3) ajelisin kotipihassa sen minkä pystyy sisältäen jarrutuksia, käsijarrua jne.
4) Jos kaikki toimii ajaisin katsastukseen mutkan kautta
5) Sitten katsoisin miten käy
Näistähän valtaosa on jo edellä puitu. Pihalla voi ehkä testata käsijarrua että pitää, mutta käyttöjarruista ruosteen irti polkeminen levyistä vaatii jo maantietä/maantienopeuksia.
Tossa on varmaan takana rummut, etulevyihin reippaasti breik kliineriä..
https://www.motonet.fi/fi/tuote/00563/M ... ke-Cleaner

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 12:42
Kirjoittaja Jaakkovaan
Löytyy rummut takaa ja Zetec silvertop, josta voi kurkistaa hihnan kunnon. Eri asia sitten voiko näköhavaintoon luottaa. Kai se täytyy uusi hihna hakea, vaikka auton saikin käyntiin.

Ei kai se katsastusmiehelle kuulu, miksi ajoneuvo on ollut seisonassa ja katsastus siksi tauolla? Tuossa ei ole rikottu lakia, enkä ole edes ainoa: https://yle.fi/uutiset/3-11291166
Eri asia, jos kilvet on viety ja tullut veroseuraamuksia.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 12:54
Kirjoittaja duckworth
Joo täydennän että käyttöjarruilla tarkoitan myös niitä etusia, joille annoin aiemmin jo herkistely vinkit (liukutapit jne). Takarummut valmistelisin siten että maantiellä nyppii terävästi kahvasta kunnes alkaa jotain tapahtua. Rumpujarruissa itsessään ainoo mikä seisonnan aikana voi mennä jumiin on se kässärikengän linkku, mutta yleensä rummut ei oikein kasattuna keljuile, ja kahvasta ihan paikallaan nykien kyllä tuntee liikeradan perusteella palautuuko linkut vai ei.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 13:20
Kirjoittaja tikola
duckworth kirjoitti: 11 Huhti 2022 11:56
Näistähän valtaosa on jo edellä puitu. Pihalla voi ehkä testata käsijarrua että pitää, mutta käyttöjarruista ruosteen irti polkeminen levyistä vaatii jo maantietä/maantienopeuksia.
Sen voi sillä mutkamatkalla kohti katsastusta todeta - lähinnä kotipihassa voi todeta, että reippaampi jarrun painallus ei katkaise vaikkapa jarruputkea. Eli mahdollisimman kovaa testiä kotipihassa ja matkalla katsastukseen niin silloin voi olla toiveikas, että se kestää sen katsastuksen.

Ottaa katsastuksen vaikka vähän kauempaa kotoa, niin saa ajaa pidemmän matkan sinne.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 13:39
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Muutaman kilsan voi ajella silleen että painaa jarrua koko ajan kevyesti, hioutuu levyt kirkkaiksi.
Muuten hylkää jos yli kolmasosa hapettunutta.

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 13:40
Kirjoittaja tursas
Jaakkovaan kirjoitti: 11 Huhti 2022 12:42 Löytyy rummut takaa ja Zetec silvertop, josta voi kurkistaa hihnan kunnon. Eri asia sitten voiko näköhavaintoon luottaa. Kai se täytyy uusi hihna hakea, vaikka auton saikin käyntiin.

Ei kai se katsastusmiehelle kuulu, miksi ajoneuvo on ollut seisonassa ja katsastus siksi tauolla? Tuossa ei ole rikottu lakia, enkä ole edes ainoa: https://yle.fi/uutiset/3-11291166
Eri asia, jos kilvet on viety ja tullut veroseuraamuksia.
Vie se nyt sinne leimalle vaan niin saadaan jännitettävää, tämäkin on lyhyt viikko, älä jätä kiirastorstaiksi, siitä ei hyvää seuraa.. :D

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 13:54
Kirjoittaja Jaakkovaan
Ei tässä onneksi niin jäniksen selässä olla, kun on toinen auto käytössä.
Kevät tulee ja tuo mukanaan katsastuskampanjoita. Lähimmässä konttorissa normaali drive-in katsastus maksaa 114 € ja vaikka paikallisia mielellään tukee, niin on se rahaa.

Tässähän on ihan onnenpäivät, kun Eskon takakontista löytyi täysin unohduksissa olleet upouudet jarruosat joka nurkkaan. Vaikka jarruissa ei viime katsastuksessa mitään vikaa, niin jostain syystä ostin :D

Re: Auto neljän vuoden seisonnasta katsastukseen

Lähetetty: 11 Huhti 2022 14:02
Kirjoittaja tikola
Jaakkovaan kirjoitti: 11 Huhti 2022 13:54 Ei tässä onneksi niin jäniksen selässä olla, kun on toinen auto käytössä.
Kevät tulee ja tuo mukanaan katsastuskampanjoita. Lähimmässä konttorissa normaali drive-in katsastus maksaa 114 € ja vaikka paikallisia mielellään tukee, niin on se rahaa.
Ja drive in on vähän niin ja näin päteekö se poliisille, koska katsastamattoman auton saa ajaa katsastukseen, jos on todistaa, että katsastusaika on.

Eli ajan varaaminen netissä/etukäteen on nähdäkseni laillisen katsastusasemalle menon edellytys