Fiesta 2022

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Don MC »

Robert kirjoitti: 28 Helmi 2024 11:01 ^ Jahas, tällainen tulevaisuudenkuva odotettavissa, että etenee kuin joku sairaus... Kiitos kommentista, vaikka ei nyt hyvältä vaikuta.

Tämä Fiesta siis näyttää lataavan energiaa niin kuin pitääkin, mutta ei pysty sitä voimaa luovuttamaan takaisin. Nyt on ollut suojasäätä reilun viikon, ja silti sininen valo on hyvin harvinainen näky. Onko kyseessä sitten niin kallis komponentti, ettei Fordilla olla innostuneita sitä vaihtamaan vai mistä kyse?
En tiedä. Mulle tulee sellanen kutina, ettei heillä ole harmaintakaan aavistusta missä vika.

Jostain syystä vain sellanen fiilis, että joku 48V-järjestelmän kontaktihäiriö tms estää tuon normaalin toiminnan. Aina näyttänyt lataavan oikein (vihreä kuvake), mutta sähköavustus (sininen kuvake) tulee vain aniharvoin. Mutta kesällä tuo toimii kuin unelma.

Ja se S/S-vika tuli huoltokäynnin jälkeen, kun olivat (jälleen kerran) yrittäneet korjata mHEV-vikaa ja päivittäneet voimalinjan softaversion. Tuolloin muuttui myös S/S:n pakkasraja hieman lämpimämmäksi. Nykyään se on -5°C. En muista mikä oli aikaisemmin mutta taatusti kylmempi kuin tuo. Ennen sammui kyllä liikennevaloissa aina kelillä kuin kelillä, mutta nykyään ei sammu kuin äärimmäisen harvoin.

EDIT: Palautan auton ensi viikolla noiden vikojen takia ja myyjäliike kyllä ottaa sen vastaan, vaikka heidän mukaansa tuo mHEV toimii viileällä "suunnitellusti". Siihen en kuitenkaan usko hetkeäkään. Ei se voi olla niin, että auton mallinimessä komeileva ominaisuus toimii vain puolet vuodesta. Ihan selkeä vika tuo on.
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
Pertzack
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Syys 2019 15:20

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Pertzack »

Focus 155 hv 3 kk vanha. Pakkasillakin toimi S/S toiminto. Samoin antaa virtaa sinisellä kaikilla keleillä.
Nyt kuivalla asfaltilla tulee terävästi sähköavustus mukaan heti, kun vähänkin kaasuttaa. Varsinki, jos sport ajotila valittu.
Siis näyttää toimivan ok!
Robert
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Heinä 2022 10:29

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Robert »

^ Tämän talon Fiesta vm-22 toimi mainiosti ensimmäisen talven. Ongelmat alkoivat heti marraskuussa, kun auton toinen talvi alkoi. Toivottavasti sinulla on kuitenkin toimiva versio.

Olisi kiinnostava tietää, onko näitä MHEV:n talviongelmia ollut Fordeissa laajemmin vai onko kyseessä vain muutama maanantaikappale.

Don MC:lle että vaikka kevythybridin ongelmat eivät vaikuta muuten kuin pikkuisen kukkaroon tankkauksessa, niin itsekin palauttaisin auton, jos se on mahdollista. On jotenkin hiukka mäntti olo ajella lähes uudella autolla, jonka yksi ominaisuus on viallinen. Lisäksi rasittaa vielä päälle Fordin kädettömyys korjata vikaa.
Don MC
Viestit: 250
Liittynyt: 10 Maalis 2017 21:28

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Don MC »

En muista missä sen näin, mutta jossain mainitiin 48V akun napojen kireys. Että ne olisi huonosti kiristetty momenttiin tehtaalla. Siinähän ilmeisesti pitää purkaa penkki autosta, että tuohon akkuun pääsee käsiksi, joten takuukorjauksen piiriin laittaisin ilman muuta. Nykyistä kiesiä en enää viitsi, koska se vaihtuu ensi viikolla kuitenkin.

Oma ongelmayksilöni on valmistettu lokakuussa 2022. Toivon mukaan momenttiavain on säädetty oikein myöhemmin valmistetuissa.
Mutta nyt siis tehtaita olisi kaksi: Saarlouis (Focus) ja Köln (Fiesta). En siis välttämättä laittaisi kokoonpanotehtaan piikkiin, vaan ehkä jo akkutehtaalle (missä ikinä ne valmistetaankaan).
2024 Focus Active farkku 1,0 155hp mHEV A7
2022 Fiesta Titanium 1,0 95hp FlexiFuel M6
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Juu mulla on Robert ollu tollanen kevään 2022 ja nyt talven 2023/2024. Ei tähän muuta järkeä eikä logiikkaa tullut kuin et kun lämpimät ajat koittaa, niin auto toimii. Mulla ei ole toiminu yhtenäkää talvena silleen kuin kesällä. Mun autossa on myös kulutus noussut ekasta vuodesta ja tämän talven on ollu (on ollu myös kunnon talvi) aika kova kulutus. Ekana talvena ja kesällä oli helppoa päästä matka-ajossa 4.3-4.5l kulutuksiin ja kaupunkiajossa vaikka about 5.3. Nyt tänä talvena on ollu täysin samalla ajotavalla 6,3-6,5l. Matka-ajossa oli tänää lauhalla säällä ok kulutus mut tuo kaupunkikulutus ollu aika karu. On ihan pitäny jo vanhana fordistina käydä jarruja läpi et laahaako ne jo vai mitä helv.

Mullekin on tehty kitisemisen jälkee koko hybridijärjestelmän päivityksiä mut ei niillä ollu mitään vaikutusta mihinkää (näin pitkän aikavälin kommenttina).

Itellä tuo S/S on toiminu aina niin et alle -5 se ei toimi.

Kulutukseen vaikuttaa ne autoilun perussäännöt et kun kone ei taho lämmetä ja ajellaa sitte kaupunkiajoa kylmällä koneella. Pitää valita et joko lämmin kabiini ja kylmä kone tai toistepäin. Ja ihan siis sama vaikka esilämmittäsin kaks tuntia ja ajaisin puhallin pienellä ensin.
Kulutuksen lisäks ärsyttävää et ECU ottaa tehoista heti pers tuntumalla puolet pois, kunnes kone on -oikeasti- lämmin. Ja kun se ei talvella kaupungissa lämpiä nih...paradoksi.

Oon tätä täällä ihmetelly jo pari vuotta ja Doc MC liitty mukaan ihmettelee :) toivottavasti ei sama jatku sun näköjään uuden Fordin kanssa :thumbup: Ite oon jo luovuttanu. Ainut miten ton 1.0 155 ecoboostin saa talvella antaa tehojaan ja MHEV toimii on et antaa vaan ihan hulluna kenkää ni sit se alkaa pelaa. Sehän on just mitä onki varmaa haettu :lol:
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Robert
Viestit: 15
Liittynyt: 31 Heinä 2022 10:29

Re: Fiesta 2022

Viesti Kirjoittaja Robert »

^ Ai sullakin S-P-H on tuo sama. Vaikka otanta on pieni, rupeaa haiskahtamaan tyyppivialta tai ikävä kyllä ominaisuudelta. Pitää koittaa painaa poljin lattiaan, kun tulee sopiva paikka, että syttyykö sininen valo. En oo nytkään nimittäin saanut palamaan, vaikka päivälämpötilat ollu reilun viikon ajan plussalla.

Tänä talvena on bensankulutus itselläkin noussut ainakin litralla/ 100 km, mutta pitkä kylmä talvi ja MHEVin toimimattomuus hörppäävät tuosta ison osan. Keskikulutus nousi ekan kerran mittarissa jopa seiskan päälle, kun oli pakkasta ja lyhyttä ajoa.

Don MC:ltä hyvä huomio akkunapojen huonosta tehdasmomentista. En ole suuri tekniikan tuntija, mutta kuulostaisi loogiselta. Mulle tulee touko-kesäkuussa vuosihuolto, niin pitää koittaa tivata tuota siinä yhteydessä.

Lisäys: Perkules, nyt vasta huomasin, että tälle ongelmalle on omakin ketju. Nyt lukemaan...
Vastaa Viestiin