Kirjoitellaanpas tänne jotain myös omasta käyttöpelistä.
Topicin kohteena siis kuvienmukainen kuvankaunis Belgianseisoja linjaston suurimmalla isolohkomoottorilla. Auto jäi puolivahingossa itselle käyttöön pari vuotta takaperin, kun trailerin kanssa lähtiessä täytyi itselleen uskotella lähtevänsä vain katsomaan
Auto on myyty uutena Etelä-Ruotsiin, josta muutama vuosi takaperin uitettu Itämeren tälle puolelle.
Varustelista on melko suppea. Mondeosta löytyy mainittavina varusteina penkinlämmittimet, automaatti-ilmastointi ja mallille tyypillinen Recaron nahkasisusta. Eniten omassa käytössä kaipailisi näiden lisäksi kattoikkunaa, tuulilasinlämmitystä ja vakionopeudensäädintä. Mutta tällä rahalla saa tämmöstä, mennään näillä.
Kilometrejä on kertynyt tähän päivään mennessä karvan vajaat 290tkm, vaikkei tuota ajolleen todellakaan huomaisi. Alusta on korkeudestaan ja kuolleenomaisista takaiskareista huolimatta jämäkkä, ja taittaa auton mutkiin kohtuullisen mukavasti sen kummempia epätoivontuntemuksia tuntematta.
Elämä tämän yksilön kanssa lähti alun alkaen käyntiin 2020 alkukeväästä. Ensimmäisiä toimenpiteitä oli kesäpyörien metsästys. Talvipyörien virkaa toimittavien 16-tuumaisten tarvikeoksennusvanteiden aiheuttama pahoinvointi ajoi siihen, että vakiokokonakin käytetty 18-tuumainen vanne pääsi ostoslistalle, ja melko nopeasti nuo Mk3 Focus ST:n vanteet löysivätkin tiensä Mondeon alle 235/40R18 Hankookin kesäkumeilla.
Samaisen kesän 2020 aikana takakaarissa olleet ruostetäplät ja kummalliset lommot alkoi vaivaamaan, ja auto lähtikin maalarin käsittelyyn. Kaikki ovet ovat ilmeisesti jossain vaiheessa käyneet maahantuojan piikkiin maalattavana ruosteongelmien takia, joten nyt autosta löytyy jo ainakin kolmea eri vannehopean sävyä, mikä näkyy erityisen silmäänpistävästi kuvissa. Ylimaalataan yhdellä näistä, jos mielenkiintoa joskus riittää. Pääpaino harrastustoiminnassa on kuitenkin allekirjoituksen Sierran parissa.
Tämän vuoden aikana tapahtuneet toiminnat perushuoltojen (Tulppien vaihto on muuten mukavaa toimintaa näihin) lisäksi etuvalojen päivitys. Nuo vuosikausia maanteitä nähneet etuvaloumpiot saivat väistyä uusien tummapohjaisten tieltä.
Näkyvyys ja näyttävyys paranivat ainakin omaan silmään melkoisesti
Seuraavana suurempana hankintana tähän louskuun olisi 18" talvipallojen lisäksi korkeussäädettävä alustasarja. Opiskelijabudjetti antaa rajansa kaikelle hankinnalle, mutta toivottavasti tämä olisi ensikesän aikana ajankohtainen juttu.
Näihin kuviin ja tunnelmiin
Mondeo ST220 -02
Mondeo ST220 -02
"When nothing goes right, go left" - H.P. Baxxter
Sierra -93 2.0 DOHC goes 2.3 16v DOHC
Mondeo ST220 -02
Fiesta Mk2 -88 Elvytystarina
Sierra -93 2.0 DOHC goes 2.3 16v DOHC
Mondeo ST220 -02
Fiesta Mk2 -88 Elvytystarina
Re: Mondeo ST220 -02
Hieno peli
Harri
Harri
"Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Re: Mondeo ST220 -02
Nykypäivään:
Mondeo edelleen jokapäiväisessä ajossa.
Tehtyjä remontteja:
- Etummaisen katalysaattorin vaihto
- Etummaisten lambdojen vaihto
- Huohotinletku kellarista imusarjaan
- Takapäähän kaikki tukivarret uudet
- BC Racing säädettävä alustasarja
Myöskin 16" tarvikeoksennusvanteet talvirenkaina saivat väistyä, ja tilalle löytyi niinikään Mk3 ST Focuksen y-puolavanteet koossa 8x18", tällä kertaa tummemman harmaan sävyllä
Näille Hankookin kitkapyörät, ja äänimaailma hyttiin nastojen rapinan sijaan on kuin kesäpyörillä ajaisi, pidoissa en edes juurikaan huomaa eroa vanhahkoihin nokian nastapyöriin
Näillä siis mennään
Mondeo edelleen jokapäiväisessä ajossa.
Tehtyjä remontteja:
- Etummaisen katalysaattorin vaihto
- Etummaisten lambdojen vaihto
- Huohotinletku kellarista imusarjaan
- Takapäähän kaikki tukivarret uudet
- BC Racing säädettävä alustasarja
Myöskin 16" tarvikeoksennusvanteet talvirenkaina saivat väistyä, ja tilalle löytyi niinikään Mk3 ST Focuksen y-puolavanteet koossa 8x18", tällä kertaa tummemman harmaan sävyllä
Näille Hankookin kitkapyörät, ja äänimaailma hyttiin nastojen rapinan sijaan on kuin kesäpyörillä ajaisi, pidoissa en edes juurikaan huomaa eroa vanhahkoihin nokian nastapyöriin
Näillä siis mennään
"When nothing goes right, go left" - H.P. Baxxter
Sierra -93 2.0 DOHC goes 2.3 16v DOHC
Mondeo ST220 -02
Fiesta Mk2 -88 Elvytystarina
Sierra -93 2.0 DOHC goes 2.3 16v DOHC
Mondeo ST220 -02
Fiesta Mk2 -88 Elvytystarina
Re: Mondeo ST220 -02
Vaihdoitko katin tilalle ihan uuden ford oem katin?
Entä tuo huohotinletku, onko sillä jtn tekemistä pcv venttiilin kanssa?
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
2003 Mondeo ST220
Re: Mondeo ST220 -02
Vieläkin...
Hieno laite
Harri
Hieno laite
Harri
"Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
Re: Mondeo ST220 -02
Käytetyn purkuautosta löysin. Ja tuo vaihtamani huohotinletku tulee PCV-venttiililtä imusarjaan, ja letkun imusarjan pää oli hapertunut puhki
"When nothing goes right, go left" - H.P. Baxxter
Sierra -93 2.0 DOHC goes 2.3 16v DOHC
Mondeo ST220 -02
Fiesta Mk2 -88 Elvytystarina
Sierra -93 2.0 DOHC goes 2.3 16v DOHC
Mondeo ST220 -02
Fiesta Mk2 -88 Elvytystarina