Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ilkkatt
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Joulu 2021 16:48

Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja ilkkatt »

Uusi auto, uudet kujeet. Risteystä lähestyessäni vaihdoin vaihteen pienemmälle. Nostaessani kytkintä, auto alkoi kiihtymään. Huomasin ettei vakionopeussäädin menekään pois päältä kytkimen painalluksella kuten olin tottunut Mondeossa. Itse asiassa Kuga on ensimmäinen autoni, joka ei kytke vakkari päältä kytkintä painettaessa. Onko Fordilla unohdettu, että valmistavat vielä myös manuaalivaihteisiakin autoja? Milloinkahan tämä logiikka on muutettu?
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

ilkkatt kirjoitti: 19 Joulu 2021 16:59 Uusi auto, uudet kujeet. Risteystä lähestyessäni vaihdoin vaihteen pienemmälle. Nostaessani kytkintä, auto alkoi kiihtymään. Huomasin ettei vakionopeussäädin menekään pois päältä kytkimen painalluksella kuten olin tottunut Mondeossa. Itse asiassa Kuga on ensimmäinen autoni, joka ei kytke vakkari päältä kytkintä painettaessa. Onko Fordilla unohdettu, että valmistavat vielä myös manuaalivaihteisiakin autoja? Milloinkahan tämä logiikka on muutettu?
Lähtihän se pois jos kierrokset eivät nousseet?

Mercedeksen manuaaleissa (ainakin joissakin malleissa) on tuollainen "köyhän miehen automaatti" jolloin vaihdetta voi vaihtaa kytkintä käyttämällä ja nopeus palautuu vakionopeussäätimen asetukseen. Ollut ainakin jo parikymmentä vuotta sitten. Jos ei koske jarruun.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja focst »

ilkkatt kirjoitti: 19 Joulu 2021 16:59 Uusi auto, uudet kujeet. Risteystä lähestyessäni vaihdoin vaihteen pienemmälle. Nostaessani kytkintä, auto alkoi kiihtymään. Huomasin ettei vakionopeussäädin menekään pois päältä kytkimen painalluksella kuten olin tottunut Mondeossa. Itse asiassa Kuga on ensimmäinen autoni, joka ei kytke vakkari päältä kytkintä painettaessa. Onko Fordilla unohdettu, että valmistavat vielä myös manuaalivaihteisiakin autoja? Milloinkahan tämä logiikka on muutettu?
Vaihdetta voi nykyään vaihtaa vakkari päällä. Tippuu pois jos pitää kytkintä pitempään pohjassa. Tuli 2018 mk4 focukseen ja nyt varmaan jo muihinkin.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Samoin volkkareissakin ollut kyseinen "köyhän miehen automaatti" jo useamman vuoden. Ei siis vika vaan varuste.
"harder" is not a very good safeword
Taunusautomaatti
Viestit: 2023
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Onneks nykyään moottorit tommosia pikkasia...
tuollanen kun olis kunnon 2.2 tdci ssä niin sehän potkasee sut läpi risteyksen ennenkun ehdit pelästyä... kun on tottunut että kytkimen painallus iskee vakkarin off....ja sitten kytkimen noston jälkeen iskeekin 400Nm päättäväisesti nostamaan menetettyä vauhtia...
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Toi ominaisuus yllätti minutkin aluksi monta kertaa.

On ollut vuosikymmeniä tapana vaihtaa moottoritieltä poistuttaessa pienempi pykälä silmään kun ramppi alkaa ja jarruttaa moottorilla vauhtia pois.
Tämhän lyökin vain löylyä kiukaalle kun nostaa kytkimen. :lol:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Taunusautomaatti kirjoitti: 20 Joulu 2021 13:24 Onneks nykyään moottorit tommosia pikkasia...
tuollanen kun olis kunnon 2.2 tdci ssä niin sehän potkasee sut läpi risteyksen ennenkun ehdit pelästyä... kun on tottunut että kytkimen painallus iskee vakkarin off....ja sitten kytkimen noston jälkeen iskeekin 400Nm päättäväisesti nostamaan menetettyä vauhtia...
Noh eipä taida missään autossa olla vakkaria joka täydellä höngällä puskee vaikka kuinka paljon siltä pyytää :lol:
"harder" is not a very good safeword
Taunusautomaatti
Viestit: 2023
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ainakin nuo vanhemmat isolohko dieselit potkaisi ylämäessäkin aika pontevasti kun alkoi vauhti hiipumaan....
uudemmat taitaa olla malitillisempia....
jos pyynti oli 88 ja vauhti tippui 85 niin kohta mentiin 93....


onko fordeis muuten vielä näkynyt sellasta max nopeus asetusta vakkarissa.... eli eism jossain relluissa ja volvoissa ollut...
laitat 90 säädön niin saat vaikka painaa kaasupoljinta huoletta niin ei kulje lujempaa.
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Kyllä ne on huomattavasti sivistyneempiä nykyään, turha niitä on vertailla neljännes vuosisataa vanhoihin autoihin.

Ja kyllä on maksimiasetus, ollut ainakin 2015 Mk3 Foccarista lähtien itselläni. Siitä kunnolla polkaisemalla lähtee silti kiihtymään.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Mondeo mk3 2,0 TDCI:n vakionopeussäädin on huonoin mitä olen kokeillut. Hieman mäkinen maasto niin 80:n asetuksella nopeus vaeltaa plusmiinus 6km/h eli noin 74km- 86km/h ja jyrkemmässä nousussa vedättää pienillä kierroksilla jonka jälkeen automaatti potkaisee kaksi pykälää pienemmän vaihteen. Tasaisella toimii paremmin muttei hyvin.

Mercedes-Benzin Tempomat-vakionopeussäädin on ylivoimaisesti paras vanhemmista autoista puhuttaessa (2000 ->). Nopeus pysyy käytännössä plusmiinus 1km/h ja toiminto aktivoituu vasemmalla puolella olevasta erillisestä viiksestä. Pieni sormen ojennus riittää ja aiemman nopeuden palautus lähtee pehmeästi kiihtymään sekä nopeuden muutos on käytännössä ilman viivettä.
Pienin nopeus on 30km/h.

Mondeossahan pitää laskea katse rattiin, ensin vasemmalta puolelta aktivointi ja sitten oikealta puolelta päälle. Jonka jälkeen odotellaan, että nopeus sitten pysyy tai muuttuu mutta kestää kauan.
Pienin nopeus TDCI- Mondeossa 40km/h.
Taunusautomaatti
Viestit: 2023
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Joo noissa mk3 TDCI vakkareissa on itseasiassa suuria eroja, ollut niitä 3 kpl eri vuosimalleissa ja mitä uudempi malli niin sitä tarkempi on.
2003 mallissa oli tuota +-6 km säätöä. 2007 menee jo 1-2 km sisään.
MK4 pystyy jo +-1km sisälle kuten focus.
duckworth
Viestit: 3697
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Itse oon kokenu vakkarin vähän turhaksi, vaikka tulee toisinaan ajettua matkaa 200km/sivu, kun yleensä motarilla mennään vaihtelevalla nopeudella koska muu liikenne ajaa osa hitaammin ja osa nopeammin, toisaalta 120 on helppo vauhti pitää ja siinä tartvitse kaasua painaa varoen reisilihas jännittyneenä. Ainoa potentiialinen hyöty olisi 80 alueella, mutta siellä ainakin mulla tulee ongelmaksi että yleensä joudun ohittamaan, ainakin kesäkeleillä, sen kolmea autoa 20km matkalla, niin vakkari olisi taas turha.

B1 Omegassa joskus kokeilin tylsällä siirtymällä vakkaria ajankuluksi, olihan siinä vähän ritariässä olo kun auto liikkuu vaikkei polkimia painanutkaan, mutta uskoisn sen räpläämisen häirinneen enemmän keskittymistä muuhun liikenteeseen ja mahd. muuttujiin, kuin että menisin ilman sitä :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mk3Mondeo kirjoitti: 20 Joulu 2021 18:43 Mondeo mk3 2,0 TDCI:n vakionopeussäädin on huonoin mitä olen kokeillut. Hieman mäkinen maasto niin 80:n asetuksella nopeus vaeltaa plusmiinus 6km/h eli noin 74km- 86km/h ja jyrkemmässä nousussa vedättää pienillä kierroksilla jonka jälkeen automaatti potkaisee kaksi pykälää pienemmän vaihteen. Tasaisella toimii paremmin muttei hyvin.

Mercedes-Benzin Tempomat-vakionopeussäädin on ylivoimaisesti paras vanhemmista autoista puhuttaessa (2000 ->). Nopeus pysyy käytännössä plusmiinus 1km/h ja toiminto aktivoituu vasemmalla puolella olevasta erillisestä viiksestä. Pieni sormen ojennus riittää ja aiemman nopeuden palautus lähtee pehmeästi kiihtymään sekä nopeuden muutos on käytännössä ilman viivettä.
Pienin nopeus on 30km/h.

Mondeossahan pitää laskea katse rattiin, ensin vasemmalta puolelta aktivointi ja sitten oikealta puolelta päälle. Jonka jälkeen odotellaan, että nopeus sitten pysyy tai muuttuu mutta kestää kauan.
Pienin nopeus TDCI- Mondeossa 40km/h.
Perinteisen automaatin kanssa vakkari karkaa ja vaeltaa selkeästi enemmän kuin manuaalin kanssa. Näin ainakin itse olen huomannut.
"harder" is not a very good safeword
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kuga 2022 1.5 ecoboost vakionopeussäädin jää päälle vaikka kytkin pohjassa

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Tuo on kyllä totta. Meillä on dieselautomaatin lisäksi dieselmanuaali ja kaksi bensamanuaalia vakkarilla joista nämä manuaalit toimivat paljon tarkemmin,

Voihan se tosiaan olla vielä vuosimallikohtainenkin ero, tämä Mondeo mk3 TDCI on 2004-malli.
Vastaa Viestiin