LAKIALOITE POLTTOAINEVERON KOHTUULLISTAMISESTA JA KOHTUULLISEN HINTATASON TURVAAMISESTA
Lähetetty: 03 Marras 2021 18:22
Ford-Club Finland keskustelu
https://www.fordclub.fi/foorumi/
Ennen autoilija oli valtion lypsylehmä. Nyt ei enää ole. Autot ovat halpoja, eikä autovero uudesta autosta ole enää kuin murto-osa siitä mitä se oli esim. -80-luvulla. Auton voi aina myydä ja alkaa kulkemaan muilla tavoilla. Valtion lypsylehmä on nyt valitattavasti omistusasuja. Kiinteistövero, sähkönmyynti, sähkönsiirto ,tiemaksut ,nuohoukset ,mahdolliset likakaivojen tyhjennykset, jätemaksut, hulevesimaksut, irtaimisto- ja palovakuutukset, isännöitsijöiden, huoltoyhtiöiden ja siivousfirmojen mielivaltaiset palkkiot mitään tekemättömyydestä ja delekoinnista. Lopuksi vielä varainsiirtoverot aina velattomasta hinnasta ja esim. pääomatulovero 30 tai 34% voitosta, mitä oikeasti ei edes ole. Sokerina pohjalla isännöitsijän suolaamat turhat ja ennenaikaiset remontit ja kaikenmaailman turhat kuntotutkimukset joiden hinnoissa ei ole järjellä ajatelle mitään logikkaa.Renee kirjoitti: ↑03 Marras 2021 19:35 Suomi on laajaa ja harvaan asuttu maa jossa oma kulkuneuvon omistaminen on välttämätöntä.
Kevennys
Mutta pitää laskea jos polttoainevero ja tupakkaa vero poistetaan.
Siitä saatavaa tulo on 3500 miljoonaa ja palkansaajia 2.2 miljoonaa . Summaa jaetaan nopeasti päässä lakien jotain 1590€ vuodessa pitäisi verotusta kiristää per palkansaaja. Siinä vappusatanen kalpenee. Autoilu kun on valtion lypsylehmä jotain 8000 miljoonaa siitä saadaan. Ajatelkaa jos kaikki menisivät tupakkalakkoon niin 1000 miljoonaa pitäisi ottaa lisää valtionvelkaa.
Kyllähän se on edelleen auto se, josta AINA otetaan vaikka - kuten nyt - verot ovat jo tapissa. Autot ei todellakaan tässä maassa ole halpoja. Jos ei uudet niin ei kyllä vanhatkaan.ärräpärrä kirjoitti: ↑03 Marras 2021 19:53 Ennen autoilija oli valtion lypsylehmä. Nyt ei enää ole. Autot ovat halpoja, eikä autovero uudesta autosta ole enää kuin murto-osa siitä mitä se oli esim. -80-luvulla. Auton voi aina myydä ja alkaa kulkemaan muilla tavoilla. Valtion lypsylehmä on nyt valitattavasti omistusasuja. Kiinteistövero, sähkönmyynti, sähkönsiirto ,tiemaksut ,nuohoukset ,mahdolliset likakaivojen tyhjennykset, jätemaksut, hulevesimaksut, irtaimisto- ja palovakuutukset, isännöitsijöiden, huoltoyhtiöiden ja siivousfirmojen mielivaltaiset palkkiot mitään tekemättömyydestä ja delekoinnista. Lopuksi vielä varainsiirtoverot aina velattomasta hinnasta ja esim. pääomatulovero 30 tai 34% voitosta, mitä oikeasti ei edes ole. Sokerina pohjalla isännöitsijän suolaamat turhat ja ennenaikaiset remontit ja kaikenmaailman turhat kuntotutkimukset joiden hinnoissa ei ole järjellä ajatelle mitään logikkaa.
Autot ovat tosi halpoja nykyisin. Muistan 1991 kun ostin Toyota Celica 4WD turbon. Sen hinta uutena oli noin 45747€. Suhteessa silloiseen palkkaan samasta työstä sen hinta olisi nyt 274492€. Tuolloin joutui tekemaan kuusi kertaa pidemmän ajan työtä, että sai palkkaa tuon auton hinnan verran kuin mitä nyt joutuu. Ostin uuden BMW 316 vuonna -85. Se maksoi euroiksi muutettuna 15120€. Palkat ovat seitsenkertaistuneen tuosta, joten tuonkiin auton tienaamiseen meni 7 kertaa enemmän aikaa kuin nyt. Muunnettuna palkasta nykyrahaksi uusi BWW missä ei ollut edes ohjaustehostinta maksaisi nyt 105840€. Huono juttu, että autot ovat nyt halpoja kuten kännykät yms. silloin vain rahamiehillä oli hienot autot ja kännykät.jarikin kirjoitti: ↑04 Marras 2021 18:32Kyllähän se on edelleen auto se, josta AINA otetaan vaikka - kuten nyt - verot ovat jo tapissa. Autot ei todellakaan tässä maassa ole halpoja. Jos ei uudet niin ei kyllä vanhatkaan.ärräpärrä kirjoitti: ↑03 Marras 2021 19:53 Ennen autoilija oli valtion lypsylehmä. Nyt ei enää ole. Autot ovat halpoja, eikä autovero uudesta autosta ole enää kuin murto-osa siitä mitä se oli esim. -80-luvulla. Auton voi aina myydä ja alkaa kulkemaan muilla tavoilla. Valtion lypsylehmä on nyt valitattavasti omistusasuja. Kiinteistövero, sähkönmyynti, sähkönsiirto ,tiemaksut ,nuohoukset ,mahdolliset likakaivojen tyhjennykset, jätemaksut, hulevesimaksut, irtaimisto- ja palovakuutukset, isännöitsijöiden, huoltoyhtiöiden ja siivousfirmojen mielivaltaiset palkkiot mitään tekemättömyydestä ja delekoinnista. Lopuksi vielä varainsiirtoverot aina velattomasta hinnasta ja esim. pääomatulovero 30 tai 34% voitosta, mitä oikeasti ei edes ole. Sokerina pohjalla isännöitsijän suolaamat turhat ja ennenaikaiset remontit ja kaikenmaailman turhat kuntotutkimukset joiden hinnoissa ei ole järjellä ajatelle mitään logikkaa.
Mutta kun päättäjiksi tuntuu valikoituvan AINA niitä ihmisiä, joille autolla liikkuminen on vastenmielinen punainen vaate, niin tätäpä se sitten on. Eikä suomalainen jostain syystä uskalla pistää vastaan.
Tämä aloite on onneksi pieni askel siihen suuntaan, että liikkumisen pitää olla kohtuuhintaista.