Mondeo hybridin (nyt ajossa) ja Kuga hybridin (”täyshybridi” ei plugin hybridi) sähkölinjaston toiminnasta olisi hyvä saada riittävä käsitys. Aiheen pohjustamiseksi heitän (luulo)väitteet:
a) Käynnistys tapahtuu aina suurjännitepuolen akulla ja sähkömoottorilla/generaattorilla
b) 12V akku antaa herätevirran auton ohjausjärjestelmille
c) 12V akku toimii 12V järjestelmälle kuormitusvirtojen tasaajana (valot/ilmastointi/jne)
d) Auton polttomoottorin käydessä suurjännitegeneraattori lataa 12V akkua ja pitää sen ”ladattuna”
e) Kytkettäessä autoon virrat päälle, 12V akkua ei vielä ladata suurjännitepuolen akustosta (DC/DC muunnin). Onko tämä oletus pielessä?
f) ”Käynnistettäessä auto” eli kytkettäessä se ajotilaan 12V akkua ladataan suurjännitepuolen akuista kuten tapahtuu Kugan PHEV:ssä (pistokehybridi) vaikka polttomoottori ei ole vielä käynnistynyt. Onko tämä oletus pielessä?
g) Auton ollessa valmiustilassa lukittuna 12V akusta tarvitaan jonkin verran (ei paljoa) virtaa auton pitämiseksi valmiustilassa. Mitenkähän pitkään seisontaan akussa riittää virta.
h) jos 12V akku pääsee liian tyhjäksi auto ei lähde käyntiin/ei pysty ajamaan/eikä käynnistämään polttomoottoria
i) 12V akun ollessa tyhjä apuvirtaa tarvitaan toisesta autosta (tai käynnistys boosterista) vain sen verran kuin ohjausjärjestelmät tarvitsevat. Eli pikkutehoinen esim. 4A laturi ei välttämättä herätä akkua riittävästi saman tien; vaaditaan useiden minuuttien lataus, jotta 12V akussa olisi riittävästi virtaa pitääkseen ohjausjärjestelmät toiminnassa.
j) Onko mitään hyötyä pitkillä (pakkas)seisontajaksoilla ladata 12V akkua ulkoisella älylaturilla
k) Koituuko 12V akun ulkoisesta lataamisesta ongelmia virranhallintaohjelmistolle
Nämä oletukset kaipaisivat vahvistamista tai oikaisuja foorumilaisilta
Hybridi Mondeo ja hybridi Kuga
Re: Hybridi Mondeo ja hybridi Kuga
jännitemittarin avulla asia selvinnee parhaiten.
Kuga pheviä joku on jo tutkinut:
https://youtu.be/U86rNF164TU
Kuga pheviä joku on jo tutkinut:
https://youtu.be/U86rNF164TU