Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

tikola kirjoitti: 05 Tammi 2024 21:07 Palaan aiheeseen jahka tämä tilanne selviää - juuri nyt siis ongelmia on :D
Vahvistetaan, että vika oli polttoainesuodatinvika, eli hyytyi pakkasessa. Kun keli meni nollaan kaikki taas toimii, eli ei auton vaan auton huoltajan vika. Kuga siis toiminut nyt useamman kymmenen tuhatta erittäin hyvin ja reilusti yli 400tkm tällä hetkellä ja matka jatkuu. Plus kaapelin sulake paloi ja auto lakkasi starttaamasta joku aika sitten, mutta se korjaantui kaapelin vaihdolla. Jotain sähköjuttua siinä saattaa siihen liittyen olla, mutta nyt tuntuisi taas kaikki pelaavan kuten autossa pitääkin. Eli engine malfunction on minulla toistaiseksi taakse jäänyttä elämää.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Hyvä että oli noin helppo vika (vanha pa-suodatin). Ja mukava kuulla että "Engine Malfunction" ei kaikissa ole myöskään pysyvä olotila... :)
Tuossa pakkasella selvisi että meidän Kugassa tuo on aina päällä jos pakkasta on yli -8C... (olisiko hehkuilla sitten tuohon vaikutusta - to be seen..)

Mutta, ajoin eilen tuon meidän Kugan talliin ja tänään 11 maissa aloin sitten purkamaan konehuonetta:
Otin ne kaikki muovit tuulilasista eteenpäin veks, samoin täytyi ottaa pyyhkijät jotka tulee tuosta muovista läpi (vaatii 2-kyntisen ulosvetäjän).

Sitten sitä muuta hilpettä ja keskeinen purettava on se EGR:n putkisto kaikkineen. Se on nyt periaatteessa irrallaan mutta en kyllä saanut sitä kunnolla väännettyä sivuun, koska alakannakkeen läpi tuleva pinnapultti estää sen vasemman pään nostamisen irti. Täytyisi varmaan purkaa lisää että sen saisi kokonaan sivuun, mutta juuri nyt näyttää että tuo ei ole pakollista.

Meinasi kyllä olla usko koetuksella noiden hehkujen irrotuksessa kun heti ensimmäisen johtoliitimen mutteri (7 mm) laittoi niin kovaa vastaan että siitä sitten katkesi koko ydin siitä siitä hehkusta - eli se tuli vetämällä ulos :oops: Onneksi itse runko ei vaurioitunut joten se tuli koko lailla hyvin pois muutoin.

Nyt olen tilanteessa jossa 3 hehkua 4:stä on irrallaan. Viimeinen hehku (2. pytyn) on sillain että se liikkuu edes taas jonkun 3-4 räikän naksua. Lutrasin sinne nyt reilusti Würthin irroitusöljyä ja laitoin päälle kuplamuovia ettei kaikki heti haihdu. Totesin klo 19 että nyt on parasta antaa tuon muhia yön yli ja jos se aamulla suostuu lähtemään niin vaihtaa sitten uudet hehkut paikoilleen ja lyödä kaikki taas nippuun :|
Mk3Mondeo
Viestit: 917
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Zac4all kirjoitti: 20 Tammi 2024 20:19
Nyt olen tilanteessa jossa 3 hehkua 4:stä on irrallaan. Viimeinen hehku (2. pytyn) on sillain että se liikkuu edes taas jonkun 3-4 räikän naksua. Lutrasin sinne nyt reilusti Würthin irroitusöljyä ja laitoin päälle kuplamuovia ettei kaikki heti haihdu. Totesin klo 19 että nyt on parasta antaa tuon muhia yön yli ja jos se aamulla suostuu lähtemään niin vaihtaa sitten uudet hehkut paikoilleen ja lyödä kaikki taas nippuun :|
Tulee hieman vanhan toistoa täältä mutta suosittelen edelleen kaikille Febin tai vastaavaa suutinrasvaa niin lähtee helposti myös seuraavalla kerralla.

Alla linkki kuvaan jossa uudet ja vanhat hehkut rinnakkain. Yhdestä vanhasta pyyhitty rasva pois vertailun vuoksi. Vanhoilla ajettu 80 000km.

https://aijaa.com/YyfGT9
Viimeksi muokannut Mk3Mondeo, 22 Tammi 2024 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Muutaman tunnin vielä tuon 2. pytyn hehkun kanssa taistelin tänään, mutta sitten täytyi luovuttaa "kun olin vielä voitolla"... ;)
Eli nyt on hehkut 1., 3. ja 4. uusia. Odottelemaan seuraavia pakkasia jotta voi todentaa miten paljon kolme uutta kynttilää auttavat asiaa ....

Mutta joo, ihan kaikki tuntemani kikat olit käytössä: WD40 lisäksi lämmitin tuota hehkua ja lohkoa pienellä kaasutoholla, annoin sille hehkulle naputusta (talttameisseli ja ns. moska...) ym. ym. Mutta vaikka sitä väänsi edes takaisin varmaankin vähintään 100x niin se liike ei vaan siitä kasvanut, eli edelleen se oli yhteensä vajaa kierros. Mietin että voiko sinne hehkun alapäähän olla mahdollista kertyä joku nööli mikä estää sen ulostulon..? :roll:

Muutoinhan tuo homma olisi ollut ihan "siedettävä"... Hyvä olla toki monenmittaista hylsyä ja jatkoja (pieni niveljatko olis ollut hyvä...) Ihan verraton apu oli myös teleskooppipeilistä ja -magneetista. Tuollaiset joskus ostin olikohan Puuilosta... Sarjaan kuuluu myös pieni tartuntakynsisetti.

Auto on nipussa ja nyt ajokunnossa. Kasaaminen oli taas paljon nopeampaa kuin purku....
riikomi
Viestit: 985
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Hehkut pitää irrottaa lämpimästä moottorista - alumiini laajenee terästä enemmän.
tikola
Viestit: 256
Liittynyt: 17 Elo 2021 13:14

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja tikola »

Zac4all kirjoitti: 20 Tammi 2024 20:19 Hyvä että oli noin helppo vika (vanha pa-suodatin). Ja mukava kuulla että "Engine Malfunction" ei kaikissa ole myöskään pysyvä olotila... :)
Ei ole pysyvä olotila se on ihan varmaa nyt, eli Engine Malfunctionista voi päästä eroon näillä puolimiljoonaa ajetuillakin. Ja nyt uudella suodattimella ei mitään starttiongelmia pakkasessakaan. Itsellä on vieläkin jonkinasteista sähkömurhetta, eli jotain vuotoa siinä vielä on, mutta sen kanssa olen toistaiseksi pärjännyt. Eli saan koodeja
  • Battery low tms.
  • Turbo learning limit
  • ja ainainen ohjauspylväsvika

Eli tuollaiset koodit toistuvat, joista ensimmäinen on nyt jossakin määrin akuutti - kaksi viimeistä tuntuvat olevan tässä autossa ikuisia.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Zac4all kirjoitti: 21 Tammi 2024 20:15 Muutaman tunnin vielä tuon 2. pytyn hehkun kanssa taistelin tänään, mutta sitten täytyi luovuttaa "kun olin vielä voitolla"... ;)
Eli nyt on hehkut 1., 3. ja 4. uusia. Odottelemaan seuraavia pakkasia jotta voi todentaa miten paljon kolme uutta kynttilää auttavat asiaa ....

Mutta joo, ihan kaikki tuntemani kikat olit käytössä: WD40 lisäksi lämmitin tuota hehkua ja lohkoa pienellä kaasutoholla, annoin sille hehkulle naputusta (talttameisseli ja ns. moska...) ym. ym. Mutta vaikka sitä väänsi edes takaisin varmaankin vähintään 100x niin se liike ei vaan siitä kasvanut, eli edelleen se oli yhteensä vajaa kierros. Mietin että voiko sinne hehkun alapäähän olla mahdollista kertyä joku nööli mikä estää sen ulostulon..? :roll:

Muutoinhan tuo homma olisi ollut ihan "siedettävä"... Hyvä olla toki monenmittaista hylsyä ja jatkoja (pieni niveljatko olis ollut hyvä...) Ihan verraton apu oli myös teleskooppipeilistä ja -magneetista. Tuollaiset joskus ostin olikohan Puuilosta... Sarjaan kuuluu myös pieni tartuntakynsisetti.

Auto on nipussa ja nyt ajokunnossa. Kasaaminen oli taas paljon nopeampaa kuin purku....
Pääasia, että auto on nipussa ja ajossa! Harmi, että tuo yksi hehku alkoi tapella vastaan... Onko mitään arviota, kauanko se on möllöttänyt siellä paikoillaan, toimimatta? Koska toimimattomiin hehkutulppiinhan se tahma sinne elektrodiin kerääntyy ja kuivuu kiinni. Toimimattomat kannattaa kohtuullisessa ajassa vaihtaa uusiin.
riikomi kirjoitti: 21 Tammi 2024 20:34 Hehkut pitää irrottaa lämpimästä moottorista - alumiini laajenee terästä enemmän.
Itsekin tuota aikanaan mietin, miten tuon tekisi, kun EGR:n irrottamiseen menee oma aikansa, näppejä ei ole kiva polttaa ja kone jäähtyy.
1. Jos irrottaa EGR:n ja laittaa takaisin niin, että koneen voi käyttää lämpimäksi
2. Tulppaa EGR:n aukon auton pakosarjasta niin, että saa koneen käyntiin

Tuollaisia ideoita - mutta en kokeillut kumpaakaan, koska hehkut irtosi nätisti. Ne olivat siellä toimimatta vain yhden kesän ja alle 10 tkm.
Lämpimän koneen hyöty riippuu varmasti myös siitä, mikä osa tulpasta on juuttunut ja miten kiristetty.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Zac4all
Viestit: 52
Liittynyt: 31 Maalis 2022 12:33

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Zac4all »

Joo, ei ollut ennalta "tiedossa" että hehkuja pitäisi irroittaa kuumasta koneesta (vaikka aika loogista se nyt onkin...) ;)
Koitinhan sitä lohkoakin lämmittää mutta tokkopa se pienen kaasuliekin teho pitkälle ylti. WD40 savusi kyllä iloisesti...

Ei se tosiaan ole ihan helppoa saavuttaa mutta taitaisi sen saada sillain että EGR:n putki vasemmasta päästä 1 mutterilla kiinni ja koneen kylkeen 1 pultti (kahdesta), lisäksi se koneen yli tuleva putki yhdellä pultilla kiinni... sitten käyttäisi ihan kuumaksi asti niin nuo 3 kiinnistystä lähtisi ainankin alta 5min jolloin voisi olla saumaa. Tietenkin siinä EGRn purettua on jo uittanut kaikki hehkut irroitusöljyllä useaan kertaan...'

Ei ole tietoa miten kauan tuo 2. hehku on ollut pimeänä mutta voi olla että vuosia... ei tuo hääppöisesti männä talvinakaan lähtenyt kylmästä.
Nyt näin 0C kelistä starttaa kyllä tosi napakasti... kohtalon ivaa että meni ne kunnon -20...-28C pakkaset just ohi kun sain nää vaihdettua... :lol:

EDIT: No nyt oli toissa aamuna -17C mittarissa ja pääsin starttaan kylmästä - oli vielä unohtunut Defa-johto laittaa kiinni :oops: - kyllä se nyt selvästi paremmin starttasi eli ekalla käymään, ei nyt ihan heti mutta ehkä 5 sek. startilla. Nähty vaiva sikäli auttoi (ja kulutkinkin jäivät alta kympin per hehku, korjaamolle olisi mennyt varmasti useita satasia vaikka niillä saattaisi hommaan sellainen iskevä räikkä 5-8Nm momentinsäädöllä löytyäkin...)
Sakaristo
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Tammi 2024 23:34

Re: Kuga 2.0TDCi Engine malfunction ?

Viesti Kirjoittaja Sakaristo »

Kolmas kerta eli ilta toden sanoi. Milli kerrallaan ja kärsivällisyydellä sain pultin irti. Kiitoksia kannustuksesta!
Vastaa Viestiin