Sivu 1/3

Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 10 Joulu 2020 05:59
Kirjoittaja jakroo
Kyseessä 2015 Fiesta ecoboost 1.0 kilometrejä 137 000.
Kilometrihuollot tehty säännöllisesti tai ainakin sen ohjeistuksen mukaan mitä Atoyalta olen saanut. 2 viimeisintä huoltoa siis atoylla tehty, tätä ennen Rinta-joupilla.
1,5 vk sitten moottorin ollessa kylmä tuli varoitusteksti "low oil pressure", tämä kuitenkin katosi heti liikkeelle lähdettyä. Ilmoitusta ei myöskään tullut koneen ollessa lämmin. 5pv sitten kuitenkin mukaan tuli outo ääni ja samainen ilmoitus taas ilmoilla.
Koska luotin kyseiseen atuhuoltoon, missä aiemminkin asioinut vein auton Atoylle tarkastettavaksi. Paineet olivat mitanneet ja öljy oli kuulemma mustaa. Kysyin mitä nyt sitten pitäisi tehdä. Sanoivat ettei heillä ole työkaluja avata jotain proppuja, että pääsisivät hihnaa tai öljypohjaa katsomaan. No 50e sinne ja sitten Rinta-joupille. Siellä tutkivat moottoria ja totesivat hihnasta irronneen "moskaa", joka sitten myös tukkinut öljypumppua ja ilmeisesti johonkin moottorin laakeristoon myöskin aiheuttanut jo tuhoa.
Tuomio: voi vaihtaa pumpun ja hihnan, mutta jokin laakeri siis koneesta mennyt, joten ei kuulemma pitkään kestä. Moottorin vaihtoa suosittelivat. Kysyin mikä mahdollisesti tähän tapahtumaan syynä, koska huollot tehty ajallaan liikkeen ohjeen mukaisesti. Kerroin, että Atoylla huollettu ja epäilivät niiden käyttäneen liqued mylan tai jotain sen nimistä öljyä, miotä Ford ei suosittele ecoboost moottoreihin. Liekkö tämä nyt sitten aiheuttanut moottirin hajoamisen vai ei, mistä tietää ja voiko huoltoa mitenkään saada tästä vastuuseen edes jossain määrin?

No auto on hyvässä kunnossa korin suhteen ja muutenkin, joten tosissani tuota moottorin vaihtoa nyt siis harkitsen, koska en n7000 e hinnalla tule samankaltaista saamaan.
Tuning studio tarjoaa tehdaskorjattua moottoria, jolle antaa 24kk takuun n. 3000e hintaan ja siihen työt Tampereen suunnalla about 1500e osineen ja härpäkkeineen. Onko kellään kokemuksia näiden moottorien vaihdoista esim uudenmaan alueella ja muutenkin näistä tehdaskorjatuista moottoreista?

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 10 Joulu 2020 23:49
Kirjoittaja futura68
Tosiaan, tuo moottori on tarkka öljystään. Jos omistaisin tuolla moottorilla olevan auton, vaihtaisin öljyt useammin kuin joku ohjelma. Näitä ajetaan rikki näemmä päivittäin. Selvitä onko oikeaa öljyä käytetty, jos ei, mielestäni korjaamo on velvollinen korvaamaan. Ainahan nuo yrittävät päästä vastuusta, mut yrittänyttä ei laiteta. PS. Kaverilla voisi olla ehjä moottori tuohon..

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 12 Joulu 2020 03:28
Kirjoittaja Fiestalla
Näissä on 20tkm kiinteä vaihtoväli vai muuttuva vaihtoväli? "Long-Life"?
Liian pitkä vaihtoväli+suunnitteluvirhe. Noita hihnoja on mennyt myös ainakni jostain Renaultin 3 pyttysistä.
Kuitissa tms. pitäisi lukea, mitä öljyä käytetty.

Kalliiksi tuli ajaa/käyttää moottoria varoituksen ollessa päällä. :|

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 12 Joulu 2020 19:55
Kirjoittaja yritäedes
jakroo kirjoitti: 10 Joulu 2020 05:59 epäilivät niiden käyttäneen liqued mylan tai jotain sen nimistä öljyä, miotä Ford ei suosittele ecoboost moottoreihin
Liqui Molyn öljyn kanssa kannattaa olla huolellinen. Löytyy Special Tec 5w-20 öljyä sekä Ecoboost-luokituksella että ilman. Kannukin on melkein saman näköinen, ja Ford mainitaan molemmissa.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 13 Joulu 2020 06:27
Kirjoittaja Fiestalla
Specification WSS-M2C948-B

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 14 Joulu 2020 05:24
Kirjoittaja Tessu200
Siis mikä ihmeen hihna siellä öljyssä ui? jakohihnako? jos noin nii naika outo on moottori ei mikään ihme jos on tarkka kaikesta ja kannattaa näemmä pysyä erossa?
Mitä öljy sitten rikkoo ja miksi? tuokin olisi kiva tietää ettei noin sitten kävisi jollekkin toiselle myös ja edelleen.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 14 Joulu 2020 10:29
Kirjoittaja @rsk@
Tessu200 kirjoitti: 14 Joulu 2020 05:24 Siis mikä ihmeen hihna siellä öljyssä ui? jakohihnako? jos noin nii naika outo on moottori ei mikään ihme jos on tarkka kaikesta ja kannattaa näemmä pysyä erossa?
Mitä öljy sitten rikkoo ja miksi? tuokin olisi kiva tietää ettei noin sitten kävisi jollekkin toiselle myös ja edelleen.
Jakohihna on siellä "öljykylvyssä" ja väärän laatuinen moottoriöljy irrottaa/liottaa hihnasta partikkeleita, jotka sitten tukkii paikat vähitellen ja öljynkierto tietysti alkaa estymään ja vähitellen on katastrofi valmis...

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 14 Joulu 2020 11:23
Kirjoittaja riikomi
Öljyvoideltu hihna pienentää kuivaan verrattuna pikkuisen kulutusta ja melua sekä mahdollistaa kapeamman hihnan käyttämisen.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 14 Joulu 2020 12:31
Kirjoittaja Toxox
riikomi kirjoitti: 14 Joulu 2020 11:23 Öljyvoideltu hihna pienentää kuivaan verrattuna pikkuisen kulutusta ja melua sekä mahdollistaa kapeamman hihnan käyttämisen.
Pienentää kulutusta? Ei ainakaan rahan kulutusta, kun koneet leviää.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 14 Joulu 2020 12:41
Kirjoittaja mondix
Moottoriinhan saa laakereita, ja hyvällä tuurilla akselissa ei ole pahoja jälkiä vielä.
Tottakai ehdotetaan vaihtomoottoria kun muuten työllä ei ole takuuta.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 02 Tammi 2021 02:15
Kirjoittaja Tessu200
Just joo eipä pienennä rahan kulutusta kun koneet levii,ihme patentteja ovat Voortilla keksineet ei niiltä huumori lopu!
On ne ajat muuttunu kun entisaikaan ei saanu jakohihnalle mennä mitään öljyjä tai muitkaan kemikaleja tai muutoin sökö nopeammin heh.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 03 Tammi 2021 19:46
Kirjoittaja ynjevi

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 04 Tammi 2021 22:32
Kirjoittaja Fiestalla
^ :ford:

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 05 Tammi 2021 22:37
Kirjoittaja nykytaunus4
Ford on tarkka siitä, mitä öljyä käyttää. Aikoinaan jotkut ihmettelivät kun toisen 1,6l Focus söi öljyä ja toisen ei, vaikka kilsoja oli takana jo hyvä määrä. Nämä ketkä olivat laittaneet koneeseen jotain 5W40 Mobilin tai Helixin öljyä jokaisella öljynvaihdoilla, kärsivät ajan myötä siitä kun Fordin ohuet männänrenkaat jumittuivat karstaan. Sen takia koneet alkoivat syömään öljyä. Mutta kun käytti Fordin omilla lisäaineistuksilla varustettua 5W30 öljyä, mikä on myös hinnaltaan edullista, niin silloin ei näitä öljynsyöntiongelmia esiinny. Ja sitten näihin huoltoväleihin, niin huoltoväli on aina kerran vuodessa vaikka kirjaan olisi merkitty 30 000 km. Se on kilometrimäärä tai kerran vuodessa, vaikka ajaisi vain 5000 km/vuosi.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 20 Tammi 2021 14:37
Kirjoittaja JiiHoo
Kun meille tuli pari vuotta sitten Ecoboost 1.0 180 000 km, vein sen pikaisesti merkkihuoltoon ihan vain sen takia, että tulee varmasti oikea öljy koneeseen + mahdolliset päivitykset.

Autoon oli vaihdettu jakohihna just ennen kuin se vaihtoi omistajaa. Ihan hyvä bonus kun ottaa huomioon mitä vaihto maksaa...

Tietenkään sitä ei voi tietää millä öljyillä nuo 180 000 km oli ajettu ja mitä öljyä sinne merkkihuollossa laitettiin.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 05 Helmi 2021 14:49
Kirjoittaja hatapalo
Kerronpa tässä oman tarinani.

2014 Focus 1.0 Ecoboost 125hp. Ajettu 128000 km. Huollettu säännöllisesti ja ajallaan merkkihuollossa pl. 60tkm huolto v. 2016 silloisessä myyjäliikkeessä Laakkosella (ei Ford-merkkimyyntiä), josta auton käytettynä ostin.

Viimeisin huolto marraskuun lopussa n. 127000 km (ajallisesti 140tkm/7. vuosihuolto). Joulun aikaan pistin merkille dieslemäisen nakuttavan käyntiäänen. Samaan aikaan kelit kylmenivät ja ääni tuntui voimakkaammalta kylmällä moottorilla. Olin lukenut juttua kylmänä nakuttavasta korkeapainepumpusta. Mielikuva myös aiemmilta talvilta oli, että kylmänä Ecoboostin ääni on karkea. Muuten käynnissä tai ajossa ei tuntunut mitään erikoista.

Ääni jatkoi kuulumistaan myös lämpimänä tasaisessa maantieajossa. Tammikuun alussa kysyin merkkihuollossa äänestä ja epäilivät ensin myös korkeapainepumppua. Mekaanikko kuunteli ja totesi, että jotain muuta on ja pitää tutkia. Tarkistusaika siitä noin viikon päähän.

Tammikuun puolivälissä oli taas kovat pakkaset ja akkukin tyhjeni pari kertaa. Sitä ennen normaalia lähes päivittäistä ajoa töihin ja kauppaan. Mietin jo, että onko laturissa vikaa, joka aiheuttaa nakutusta, mutta kun akku ei pitänyt virtaa kunnolla edes erillisellä laturilla ladattaessa, niin tuleepa huollossa sekin sitten tarkistettua. Huoltoaamuna ei lähtenyt taas käyntiin, joten auto hinurilla tarkistukseen.

Huollon tuomio: Männän helman palasia öljypohjassa, moottorivaurio ja uusi moottori töineen n. 7500€. Saatte miettiä rauhassa pari päivää, mitä teette. Olin sattumalta juuri edellisen huollon aikaan kysellyt, että auton vaihtoarvo liikkeessä olisi sillä hetkellä ollut n. 8500€.

Sekavin tuntein pari päivää varaosahaun selaamista, vaihtomoottoreita kauppaavien yritysten nettisivujen tutkimista ja sähköpostien vaihtoa, ja tutuille korjaamoille soittelua. Purkuautojen moottoreita ei Suomessa juuri ollut. Muutama firma toi maahan käytettyjä ja tehdaskunnostettua moottoreita (2000-3500€ + toimituskulut + työt tutulla korjaamolla n. 1000€), joka alkoi vaikuttaa järkevältä vaihtoehdolta. Lisäksi olisi järkevä vaihtaa samalla vaihdettavissa olevia kulutusosia. Itse moottorin korjaamista ei kuulemma kannattanut miettiä. Näin olisi ollut mahdollista saada uusi kone n. 5000€: lla.

Satuinpa kuitenkin vielä soittamaan paikalliseen moottorikorjaamoon, joka tekee koneistuksia ja hiontoja. Nämä olivatkin laittaneet vähän aikaa sitten kaksi samanlaista Ecoboostia kuntoon ja osia oli valmiiksi hyllyssä. Pahimmillaankin pitäisi jäädä alle 4000€. Viikon sisään saisivat vielä työn alle.

Ei muuta kuin auto hinattuna sinne ja odottelemaan tuloksia. 25.1. kone oli auki ja saman viikon perjantaina sai ajaa auton kotiin. Yhden männän helma oli siis murtunut. Koneen pohjalta löytyi kaksi palaa, yksi oli tullut jo pois Fordin huollossa. Ei mitään muita vaurioita. Sylinterit ja kampiakseli kiillotettiin, kansi koeponnistettiin, uudet laakerit, männät, renkaat yms. sisuskalut tilalle, uusi vesipumppu, nokkahihna, uusia letkuja jne. Samalla vaihdettiin uusi kytkinasetelma, vaihteistoöljyt, vetonivelen suojakuomi yms. ja uusittiin lopussa ollut akku. Ja kaikki tämä todellakin alle 4000€.

Nyt pitäisi olla taas autoa muutamaksi vuodeksi. Sen verran meni kuitenkin rahaa, ettei ihan heti raaski vaihtaa.

Sitten ne mielenkiintoisimmat kysymykset.

Oliko moottori ylikuumentunut tai varoitusvaloja syttynyt? Ei.
Huomasiko vaurioitumishetkeä ajossa? Ei.
Oliko jakohihna rispaantunut ja öljysihti tukossa? Ei.
Varoittiko merkkihuolto ajamasta siihen saakka, kun tarkistusaika oli sovittu? Ei.
Miksi en alkanut riidellä Fordin kanssa, kun edellinen merkkihuolto oli vain n. kuukausi ja 1000 km sitten? Katso seuraava kysymys.
Oliko moottoria ohjelmoitu? Kyllä. Bluefin melko tarkkaan yksi vuosi ja 20 tkm sitten. Ensimmäisen puoli vuotta ajelin 95:llä, kesällä siirryin käyttämään 98:a, kun kovemmissa kiihdytyksissä tuntui lievää ennenaikaista sytytystä. Tämä auttoi. Muuten tehoja ei ole ulosmitattu muutamia ripeämpiä ohituksia lukuunottamatta. Auto on ollut tavallisessa perhekäytössä.

Ajellaan nyt toistaiseksi vakiona ja mietitään rauhassa, kannattaako vielä pistää ohjelma uudelleen sisään.

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 15 Maalis 2021 11:36
Kirjoittaja tsun-tee
Lisätäänpä vaikka tähän ketjuun omat kokemukset ecobuubenista.

Uutena ostettu Fiesta Active, 2018, automaat.
Huollot 19, 29, 57, 87tkm.
Mittarissa 92 200km kun pakkasaamuna startissa "moottorin öljynpaine alhainen".
Toki pakkasta -26, ja lyhyt lämmitys. Häly kuittaantui hetimiten ja mitään poikkeavaa ei kuulu. Öljyä on , lämpimänä ja puolilämp. Ei ongelmaa.

Pari päivää menee ihan ok kun lämmitykseen saa, mutta sitten neljä tuntia -17 sama ilmoitus, öljynpainetta ei startissa. :thumbup:

Tässä vaiheessa auto parkkiin ja Nissani alle. Huoltoon aika seur viikolle.

Huoltoon vienti, ....plusasteita useampi päivä ja startissa pimpelipom. Sammutin heti.
Reilut 5tkm ajetut öljyt mustat ko prsse.
Lämmitykseen tunniksi, ->ei ongelmia startissa, kanteen vaikutti öljy nousevan ja käyntiääni hyvä, niin hissuksiin huoltoon kymmenen kilsaa. :mrgreen:

Lopputulos oli se mitä epäilin, jakohihna/öljypumpun hihna silputtuna öljysihtiin. :ford:

Vaihdettu takuuseen uudet hihnat ja putsattu. Kuulemma ei vaurioita. Ihmettelivät miten noin vähillä kilsoilla ja alle 3v ....
Ilmeisesti on laskettu kesto siten että takuu ehtisi umpeutua.
Toki meillä on 150 asti ostettu jatko.

Taas toimii, mutta muille myös tiedoksi että se hihna kannattaa vaihdattaa jos öljyt mustenee, ja pakkasella yhtään piippailee. ;)

...toki miten kauan öljynpaine ollut alhaisempi? Varoitusraja vs normipaineet?
Laakerien kunto? Tuleeko ongelmat vasta kun takuu ummessa?

No, en jää odottamaan, :arrow: uusi Puma tilattu...

Siinähän onkin jo ketju, mutta eiköhän saada sekin loppuun ennen takuun loppumista.

Nyt saatiin se eberspächerkin , Fiestaan kun sitä ei saatu. Voi jatkaa ikää kun ei kylmänä tarvi töissä starttailla.

...ja jatkossa öljynvaihdot AINA 15tkm.

J

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 15 Maalis 2021 12:48
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Voi noita uusia mikromoottorisia...

vanhalla 2 litrasella duratorg rouskulla kun ajelee niin öljy on aina mustaa mutta se ei vähene... ketju viipottaa nokkia.
Takuun jälkeen ajeltu noilla jo yhteensä satoja tuhansia kilometrejä ilman vaurioita.
Öljyn vaihto 20k välein ja aina fordin omaa halpaa ja hyvää öljyä. :thumbup:

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 15 Maalis 2021 13:44
Kirjoittaja _JPA
tsun-tee kirjoitti: 15 Maalis 2021 11:36 No, en jää odottamaan, :arrow: uusi Puma tilattu...

Siinähän onkin jo ketju, mutta eiköhän saada sekin loppuun ennen takuun loppumista.

Nyt saatiin se eberspächerkin , Fiestaan kun sitä ei saatu. Voi jatkaa ikää kun ei kylmänä tarvi töissä starttailla.
Luuletko, että eberille riittää virtaa? ;)

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 15 Maalis 2021 16:21
Kirjoittaja tsun-tee
_JPA kirjoitti: 15 Maalis 2021 13:44
tsun-tee kirjoitti: 15 Maalis 2021 11:36 No, en jää odottamaan, :arrow: uusi Puma tilattu...

Siinähän onkin jo ketju, mutta eiköhän saada sekin loppuun ennen takuun loppumista.

Nyt saatiin se eberspächerkin , Fiestaan kun sitä ei saatu. Voi jatkaa ikää kun ei kylmänä tarvi töissä starttailla.
Luuletko, että eberille riittää virtaa? ;)
En luule, tiedän. ;)

Laturissa mulla olleet aina kotona. Ajomatkakin tunnin. Kyllä se kerran jaksaa lämmitä aina. :thumbup:

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 15 Maalis 2021 18:33
Kirjoittaja Fiestalla
tsun-tee kirjoitti: 15 Maalis 2021 11:36 Lisätäänpä vaikka tähän ketjuun omat kokemukset ecobuubenista.

Uutena ostettu Fiesta Active, 2018, automaat.
Huollot 19, 29, 57, 87tkm.
Mittarissa 92 200km kun pakkasaamuna startissa "moottorin öljynpaine alhainen".
Toki pakkasta -26, ja lyhyt lämmitys. Häly kuittaantui hetimiten ja mitään poikkeavaa ei kuulu. Öljyä on , lämpimänä ja puolilämp. Ei ongelmaa.

Pari päivää menee ihan ok kun lämmitykseen saa, mutta sitten neljä tuntia -17 sama ilmoitus, öljynpainetta ei startissa. :thumbup:

Tässä vaiheessa auto parkkiin ja Nissani alle. Huoltoon aika seur viikolle.

Huoltoon vienti, ....plusasteita useampi päivä ja startissa pimpelipom. Sammutin heti.
Reilut 5tkm ajetut öljyt mustat ko prsse.
Lämmitykseen tunniksi, ->ei ongelmia startissa, kanteen vaikutti öljy nousevan ja käyntiääni hyvä, niin hissuksiin huoltoon kymmenen kilsaa. :mrgreen:

Lopputulos oli se mitä epäilin, jakohihna/öljypumpun hihna silputtuna öljysihtiin. :ford:

Vaihdettu takuuseen uudet hihnat ja putsattu. Kuulemma ei vaurioita. Ihmettelivät miten noin vähillä kilsoilla ja alle 3v ....
Ilmeisesti on laskettu kesto siten että takuu ehtisi umpeutua.
Toki meillä on 150 asti ostettu jatko.

Taas toimii, mutta muille myös tiedoksi että se hihna kannattaa vaihdattaa jos öljyt mustenee, ja pakkasella yhtään piippailee. ;)

...toki miten kauan öljynpaine ollut alhaisempi? Varoitusraja vs normipaineet?
Laakerien kunto? Tuleeko ongelmat vasta kun takuu ummessa?

No, en jää odottamaan, :arrow: uusi Puma tilattu...

Siinähän onkin jo ketju, mutta eiköhän saada sekin loppuun ennen takuun loppumista.

Nyt saatiin se eberspächerkin , Fiestaan kun sitä ei saatu. Voi jatkaa ikää kun ei kylmänä tarvi töissä starttailla.

...ja jatkossa öljynvaihdot AINA 15tkm.

J
Öljynvaihtovälit:

19000km
10000km
28000km
30000km ???

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 15 Maalis 2021 19:02
Kirjoittaja tsun-tee
Fiestalla kirjoitti: 15 Maalis 2021 18:33
tsun-tee kirjoitti: 15 Maalis 2021 11:36 Lisätäänpä vaikka tähän ketjuun omat kokemukset ecobuubenista.

...ja jatkossa öljynvaihdot AINA 15tkm.

J
Öljynvaihtovälit:

19000km
10000km
28000km
30000km ???
Ei,
....saatiin uutena kaupanpäälle huollot. Kolme vuotta/60tkm.

Huoltokirjassa kun ei sanottu, niin luulin edellämainitun perusteella että olisi 20tkm. :D
Vein siis 19tkm. Tällöin oli noin neljä kuukautta vanha... :shock:

Sanoivat että väli on 30. Tehtiin välihuolto/tarkistus. Eli valohoito.

Takaisin 29, jolloin huolto, sitte taas sen mukaan kuin kilsat täyttyy koska ilmainen ja näin ohjeistettu.

Käytännössä matkaa ajettu vain, ei juurikaan nurkka ajoa.

Vaimolla vielä tulee kilsoja niin varkain ettei itse aina ehdi miettimään milloin pitäisi huolto varata. Auto muistuttaa sitten.

No, jälkiviisautta, tietty. Kyllähän näissä se 149€ väliöljynvaihto olis paikallaan. :thumbup:

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 16 Maalis 2021 08:16
Kirjoittaja Taunusautomaatti
jossei korjaamo suostu vaihtamaan niin vaihtaa ite salaa...
ei se oo kuin 40-50 eur.

;)

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 16 Maalis 2021 11:42
Kirjoittaja Fiestalla
Vaikuttaako takuuseen, jos vaan sanoo suoraan, että on tehnyt välivaihdon?

Re: Fiesta ecoboost 1.0 moottori hajosi

Lähetetty: 16 Maalis 2021 17:33
Kirjoittaja Taunusautomaatti
ei parane hiiskua mitään siitä...