Suutin vaihto / ei vaihto
Suutin vaihto / ei vaihto
Hei,
minulla on vuoden 2007 Ford Fiesta van. Kilometrejä on noin 135 000. Arvo autolla on todennäköisesti noin 2500e max. Käsittääkseni suuttimen vaihto osineen maksaa noin 800 e merkkikorjaamossa ja ehkä satasen vähemmän muualla. Mitä ongelmia ilmaa vuotava suutin aiheuttaa autolle? Olen ollut havaitsevinani lievää polttoaineen tms. katkua autoa käynnistettäessä. Korjaamon mielestä autossa kuuluu sivuääni, joka ei sinne kuulu. Itse en ole expertti ja kuule mitään eroja. En tosin mielelläni vaihtaisi tuota suutinta, jos toinenkin laukeaa ja silloin auton arvo suhteessa korjauskuluihin käy melko lailla järjettömäksi.
Sanooko katsastussetä mitään vuotavasta suuttimesta? Eli hylkääkö auton?
minulla on vuoden 2007 Ford Fiesta van. Kilometrejä on noin 135 000. Arvo autolla on todennäköisesti noin 2500e max. Käsittääkseni suuttimen vaihto osineen maksaa noin 800 e merkkikorjaamossa ja ehkä satasen vähemmän muualla. Mitä ongelmia ilmaa vuotava suutin aiheuttaa autolle? Olen ollut havaitsevinani lievää polttoaineen tms. katkua autoa käynnistettäessä. Korjaamon mielestä autossa kuuluu sivuääni, joka ei sinne kuulu. Itse en ole expertti ja kuule mitään eroja. En tosin mielelläni vaihtaisi tuota suutinta, jos toinenkin laukeaa ja silloin auton arvo suhteessa korjauskuluihin käy melko lailla järjettömäksi.
Sanooko katsastussetä mitään vuotavasta suuttimesta? Eli hylkääkö auton?
Re: Suutin vaihto / ei vaihto
Olis hyvä laittaa millaisella nesteellä kulkine liikkuu ensiapu on tankkiin laitettavat suuttimienpuhdistunesteet ja pitkää ajoa.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
Re: Suutin vaihto / ei vaihto
Myönnän, olen blondi autojen kanssa. Diesel TDCi 1.4.
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
- Viesti:
Re: Suutin vaihto / ei vaihto
Jos pohjatiiviste vuotaa niin karsta pääsee moottoriöljyn sekaan ja öljy lakkaa voitelemasta. Ensin hajoaa turbo ja sitten loput. Onko tarkempaa tietoa vuotopaikasta.
Saisiko kuvan moottorin päältä suojamuovi poistettuna.
Saisiko kuvan moottorin päältä suojamuovi poistettuna.
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2016
https://texelectric.webnode.fi/
https://texelectric.webnode.fi/
Re: Suutin vaihto / ei vaihto
Niin kauan kun moottori ei mene vikatilaan, riittää kun vaihdatat jo mainitun tiivisteen. Pohja luonnollisesti tulee oikaista työkalulla. Ihan yleinen vika tuossa PSA-konsernin moottorissa.
Re: Suutin vaihto / ei vaihto
Hei,
ensiksi kiitos kaikille vastanneista, erityisesti lisäaineesta kertoneelle. Ostin STP:n suuttimen puhdistukseen tarkoitetun öljyn ja kyllä se varmaan jotenkin tehoaa. Moottori ainakin kuului paljon tasaisemmin käyvältä sadan kilometrin ajon jälkeen. En tiennyt kyseisistä öljyistä ennen.
Mitä tulee siihen kopan irroittamiseen, niin ei taida minulta löytyä työkaluja, jos se oli tuo kuusiokulma-avaimella avattava koppa. En ole edes ihan varma olisiko se ollut se oikea aukaistava. Mutta taustatietona sellainen, että vein auton vuosihuoltoon, kun moottorin vikavalo oli palanut kahtena päivänä ja luonnollisesti kun aika huoltoon oli se katosi mystisesti edellisenä päivänä. Täällä selvisi se, että suutin vuotaa ilmaa. Mitään muuta tarkentavaa minulle ei sanottu, mutta kysyessäni hintaa, eivät uskaltaneet antaa mitään lupausta, kun ei ollut takeita miten helposti se irtoaa. Tuon ymmärsin varsin hyvin, sillä yksi suutin meni noin 8 vuotta sitten osittaiseen takuuseen kuluttajaviranomaisten kautta, kun yksi oli vuotanut polttoainetta, vaikka autolla ei oltu ajettu suuttimen kestoon nähden kauan ja se maksoi 800e. Nyt kun auto on jo tosiaan 13 vuotta vanha en taida valittaa enää.
Mutta löytyikö keneltäkään tietoa, onko tuo katsastussedälle hylkäävä asia katsastuksessa? Viroon ei pääse vielä ja mielellään kävisi katsastuksen jälkeen, jos sieltä löytyisi jo nyt löytyneiden vikojen lisäksi jotain muuta korjattavaa.
Meinaan auton arvo on oman arvioni mukaan kaikkea 2300-3500 euron väliltä ja kun tuossa on muutama muukin isompi homma kuten levyjarrujen uusiminen varmaan tiedossa, niin ajattelin kärrätä auton Viron nyrkkipajoille. Vaihdatin siellä jakohihnan noin kolmasosaan Suomen hinnoista ja tuon auton korjaaminen kaikkien muiden korjattavien osien lisäksi olisi arvioni mukaan noin 1400e Suomessa. Virossa käyttämällä varmaan 700e, jos pitää se suutin ostaa uutena eikä tiivisteen vaihto riitä. Tuolloin olisi vielä perusteita korjauttaa auto eikä ajaa sitä loppuun, niin kauan, että moottori leviää suuttimen toiminnan vuoksi. Suomessa tuon korjaus tuskin on kovin kannattavaa, kun korjauskuluihin menisi melkein 70% alimmasta myyntiarvosta.
ensiksi kiitos kaikille vastanneista, erityisesti lisäaineesta kertoneelle. Ostin STP:n suuttimen puhdistukseen tarkoitetun öljyn ja kyllä se varmaan jotenkin tehoaa. Moottori ainakin kuului paljon tasaisemmin käyvältä sadan kilometrin ajon jälkeen. En tiennyt kyseisistä öljyistä ennen.
Mitä tulee siihen kopan irroittamiseen, niin ei taida minulta löytyä työkaluja, jos se oli tuo kuusiokulma-avaimella avattava koppa. En ole edes ihan varma olisiko se ollut se oikea aukaistava. Mutta taustatietona sellainen, että vein auton vuosihuoltoon, kun moottorin vikavalo oli palanut kahtena päivänä ja luonnollisesti kun aika huoltoon oli se katosi mystisesti edellisenä päivänä. Täällä selvisi se, että suutin vuotaa ilmaa. Mitään muuta tarkentavaa minulle ei sanottu, mutta kysyessäni hintaa, eivät uskaltaneet antaa mitään lupausta, kun ei ollut takeita miten helposti se irtoaa. Tuon ymmärsin varsin hyvin, sillä yksi suutin meni noin 8 vuotta sitten osittaiseen takuuseen kuluttajaviranomaisten kautta, kun yksi oli vuotanut polttoainetta, vaikka autolla ei oltu ajettu suuttimen kestoon nähden kauan ja se maksoi 800e. Nyt kun auto on jo tosiaan 13 vuotta vanha en taida valittaa enää.
Mutta löytyikö keneltäkään tietoa, onko tuo katsastussedälle hylkäävä asia katsastuksessa? Viroon ei pääse vielä ja mielellään kävisi katsastuksen jälkeen, jos sieltä löytyisi jo nyt löytyneiden vikojen lisäksi jotain muuta korjattavaa.
Meinaan auton arvo on oman arvioni mukaan kaikkea 2300-3500 euron väliltä ja kun tuossa on muutama muukin isompi homma kuten levyjarrujen uusiminen varmaan tiedossa, niin ajattelin kärrätä auton Viron nyrkkipajoille. Vaihdatin siellä jakohihnan noin kolmasosaan Suomen hinnoista ja tuon auton korjaaminen kaikkien muiden korjattavien osien lisäksi olisi arvioni mukaan noin 1400e Suomessa. Virossa käyttämällä varmaan 700e, jos pitää se suutin ostaa uutena eikä tiivisteen vaihto riitä. Tuolloin olisi vielä perusteita korjauttaa auto eikä ajaa sitä loppuun, niin kauan, että moottori leviää suuttimen toiminnan vuoksi. Suomessa tuon korjaus tuskin on kovin kannattavaa, kun korjauskuluihin menisi melkein 70% alimmasta myyntiarvosta.
Re: Suutin vaihto / ei vaihto
Tinneri myös hyvää kamaa esim. 1/2 L tankilliseen.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T
Re: Suutin vaihto / ei vaihto
Pitää kertoa naapurille, pääsenpähän kerrankin kehuskelemaan autotietämyksellä. Loput tinneristä voi antaa vetelehtiville nuorille, että on jotain tehtävää joulun aikana.
Re: Suutin vaihto / ei vaihto
Aliexpress myy suuttimia kohtuuhintaan katsopa sieltä.
Ford Mondeo Titanium -09 2.5T