maalauksesta.

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
kimi
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Maalis 2005 10:09
Paikkakunta: hyvinkää

maalauksesta.

Viesti Kirjoittaja kimi »

eli olis escort prokkis tossa ja pitäs saada kone pelti ja lokari maalattua kokonaan. väri ei ole metallin hohto väri.
eli tarkoitus tehdä sitä kuuluisaa halvalla hyvää:)
en siis ole viemässä maalaamoon.
ja itellä ei ole ruisku vehkeitä.
eli miten miten järkevin maalata spreillä?
vanha pinta vähän vesihioma paperilla rikki ja pohja maali ja väri päälle?
vai onko pohjamaalikin turha jos ei ruoste jälkiä ole tämän hetkisissä pelleissä.
miten kestää ja miten paras jälki?

toinen vähän hankalnpi juttu mistä ei hyviä kokemuksia. olis mk4 escon puskureiden maalaus??!!
eli miten h!¤tissä saa pysymään maalin muovi puskureissa?!
koska noita mitä olen nähnyt tehdyn spreillä maalattuna niin kesän ajon jälkeen esim. ennen musta puskuri nyt valkoinen on taas lähempänä sitä mustaa kuin valkoista!!
ja taas kaan ei ole ruiskua käytössä.
eli mitä teen että saan sävytetyn sprein pysymään muovi puskureissa?
vai onko joku valkoinen miranoli varempi vaihtoehto? sitä ei varmaan vaan saa niin hyvännäköistä pintaa millään?

tietenkin jos jollain olis maalaus vehkeet ja kiinostus tehä halvalla nuo maalaus jutut sillee jotenkin järkevästi olisin valmis kuuntelemaan tarjouksia.
ja palkaksi jotain rahaa tai sit olis 1.6 viritetty kent kone mk1 escosta.


mutta ohjeista olisin todella kiinnostunut. varsinkin tuosta puskureiden maalauksesta.

kimi
näin se kai meni?
iegres

Viesti Kirjoittaja iegres »

Ei se maalaus ole niin vaikeaa miltä se tuntuu. Olen kuullut erittäin monen automaalarin sanovan, että pohjatyöt ovat ne tärkeimmät.
Eli niihin kun keskittyy, niin ei sitä juurikaan voi enää mokata, ellei sitten ruiki sitä maalia liian läheltä ja saa sitä valumaan.

Elikkä kaaret kun maalaat niin jos ei tarvitse pohjatöitä paljoa tehdä, eli pelti on hyvää ja tasaista niin hiot sitä vähän karkeammalla kun vesihiomapaperi.
Itse varmaan laittaisin tässä vaiheessa ruiskukittiä hieman, sitten pohjamaalia. Pohjamaalikerrosten välissäkin on tietääkseni ihan hyvä hipaista
sitä vähän vesihiomapaperilla. Sitten maali päälle.

Puskureista.. Ite oon maalailemassa just Sierran etupuskuria ja kyllä se maali tuntuu pysyvän. Muistaa taas hioo sitä ja pohjamaalailla.
Eräs maalari sano että _pitäis_ laittaa muovipohjamaalia, joka sitoo sen maalin siihen muovipintaan. Korjailin kerran tyttöystävän
Rellun etupuskuria ja käytin tavallista pohjamaalia. Hyvin se on pysynyt kuitenkin.
kimi
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Maalis 2005 10:09
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kimi »

jeps kiitos ohjeista. puhuitkohan nyt kuitenkin spreimaalaamisesta?
joo pohjat tietenkin pitää tehä ajan kanssa.
puskureita veli maalillut ja siitä kokemuksesta jostain syystä tuo muovi pohja maali pysy viel huonommin kuin tavallinen?
ja kerroksia oli tarpeeksi ja muutenkin ihan ajan kanssa sitä teki mutta alkoi aika äkkiä olemaan mustia kiven hakkaus täpliä täynnä ja ihan hirveen näköinen.
mut ehkä koitan uusiksi.

ohjeita otetaan viellä vastaan jos erinäkemyksiä:)

mutta kiitos jo tästä rohkaisusta:)
näin se kai meni?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Huolellinen rasvanpoisto rasvanpoistoaineella ihan ensimmäiseks. :wink:
kimi
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Maalis 2005 10:09
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kimi »

eikö ihan tärpätillä käy kun menee pinnen kunnolla läpi?
näin se kai meni?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Vissiin silikooni ei tahdo lähteä tärpätillä, eli mielellään ihan rasvan/silikoonin putsaus aine
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

kimi kirjoitti:eikö ihan tärpätillä käy kun menee pinnen kunnolla läpi?
hmm.. eikös tärpätissä ole rasvaa... tai sitten olen taas aivan väärillä jäljillä.. no itse käytän pelkkää tinneriä monessa hommassa..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
kimi
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Maalis 2005 10:09
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kimi »

itse asiassa tinneriä tarkoitinkin enkä tärpättiä:) sekoitan aina:)
näin se kai meni?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Tärpätti tosiaan rasvapohjanen -->pahentaa vaan tilannetta... Kyllä tuo tinnerikin toimii..
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

mites onko siitä mitään haittaa jos pelkässä pohjamaalissa oleva auto pääsee kastumaan?? et voiko siihen silti vetää ihan normaalisti pintamaalit päälle kunhan se on ensin kuivunut vedestä? pohjamaali oli kuitenkin kerennyt pari päivää kivua ennen sateita. ja viel tarkennus tohon et siis ei koko auto vaan konehuone oli pelkästään pohjamaalattu ;)
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

ei se pieni kastuminen mitään haittaa.
3-4 viikkoa voi olla aika huoletta ja ajella,sitten se kai alkaa tehdä haittaa.
tai ainakin näin on mulle väitetty..jonkunlaisten ammattilaisten toimesta..
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Kessi kirjoitti:Tärpätti tosiaan rasvapohjanen -->pahentaa vaan tilannetta... Kyllä tuo tinnerikin toimii..
Hmm... kyllä noi tärpätillä putsatut kappaleet joita olen maalannut esim. spreillä niin on pysynyt hyvin.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Puskureita ei kannata hioskella. ne alkaa imemään väriä jos pinta menee rikki. muovintartunta väriä ennen kuin alat maalailemaan puskuria niin jo alkaa pysymään maalissa sunki puskimet. olen kyllä kuullut et jotkut ovat laittaneet kiveniskumassaakin pohjaksi. kuullemma hyvää ja sopivan elastista puskurille. itse olen maalannut joka ikisen puskurin tällä kaavalla:silikoni pesu, muovitartunta, ruiskukittiä, hionta tasaiseksi, silikoni pesu, pintaväri, lakka. ja ei ole yhdestäkään pudonnut maali. ja hyvältä näyttää.

pohjamaalissa oleva auton ei kannata päästä kastumaan ihan kokoajan. kun se pohjaväri on "huokoista" se imee vähän vettä itseensä. mutta ei se ihan heti mitään hallaa tee. voi aika huoletta ajella. kunhan sitten kun maalata meinaat niin pestä sen pirun tarkkaan silikooninpoisto töhnällä. ja toivon mukaan se auto olisi saanut olla kuivumassa pari päivää ennen maalausta. voi pahimmassa tapauksessa halkasta pakkelit sieltä alta jos siellä vain on.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mika Mk6 Sport 1.8i 3d -9
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:51
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Mika Mk6 Sport 1.8i 3d -9 »

Itse oon juuri pohjia tehnyt ja juuri aamulla vein auton maalaamoon.
Etulokari,takapuskuri,takakontti oli työn alla.
Hiukan hiontaa,pakkelointia,hiontaa.... :lol:
Sitte käytin ruiskukittiä ja vesihiontaa...saatto siihen jäädä maalarille hiukan työtä mutta noin suurinpiirtein se oli siinä.
Hommahan lähti liikenteeseen siitä kun paikallinen korjaamo!?Vai miten sen sanoisi... :? Tyri renkaanvaihdon ja edestä sitä peltiä ruttaantui...tilanteen piti olla vesiselvä niin paikan "työnjohtaja" alkoi kikkailemaan tässäkin hommassa :shock:
No takakontissa oli spoilerin juuressa ruostepilkkua jota sitten hiottiin ja paikattiin piiloon.Samoten spoileri meni maalautukseen.Toivottavasti hyvä tulee...Laskun vaurio kohdasta vien sitten sen aiheuttajalle.Tästä vielä sen verran että kyseinen veijari alkoi pelailemaan aikaa ja viivyttelemään homman hoitamista etiäpäin...yli kuukauden oli auto kohtuu törkeän näköinen..No jos sen tänään saisi kotia uudessa asussaan.. 8) Lomille lähtiessä oli tarkoitus että auto on kuoseissa.
Se on siinä!!!
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Sarjassamme Tyhmä kysyy: Millaista kamaa tuo ruiskukitti on, paljonko se maksaa, mistä saa ja onko se helpompi käyttöistä kuin normaali pakkeli? :?:
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

saa koli-koli purkeissa ja kai sitten ihan maaliruiskuun sopivaakin..
ihan viimeiseen pintaan ennen maalia saa tasoituskerroksen..
joka kumminkin tulee hiottavaksi sekin..
ei oikeastaan ole kummempaa kuin paksumpi pohjaväri..
pikkunaarmut saa täytettyä.
kyllä isompiin koloihin tarvii tavallista pakkelia..tietysti mieluummin peltiä.
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

mä pidän ruiskukittiä ja pohjamaalia ihan saman turpeena. mut on olemassa sitten sellastakin pohjaväriä mikä soveltuu vain pohjaväriksi kun on niin helkkarinmoista kusilientä..

käytä sitä pohjamaalia/ruiskukittiä rajusti. ja hio se kunnolla ettei jää kraatereita. ne näkyy selvästi kun kerran pyyhkäset 400:sel hiekkapaperil yli. varo kummiskin ettet puhko sitä maalia..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery »

Mikähän on kun omasta sierrasta oli etupuskurin kulmat haljenneet ja sitten kesällä käytin ne irti ja hioin ja puhdistelin ja lasikuitukitillä tasoittelin ja maalasin samalla sävyllä niin nyt alkaa halkeamaan samallalailla joskin ei yhtä pahasti. Oon myös kuullut, että sierran puskurit on kuulemma aina sellaisia, että tuppaavat halkeilemaan.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kitti halkeilee, kokemusta nääs! :twisted:
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery »

No auttaisikohan se sitten, jos jatkossa vetäis rälläkälle selvän montun siihen kohalle ja laittaisi lasikuitua alle ja sitten päälle vain ohut siloite tasaukseksi?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Malli mukaan ja peltisepälle töitä :)
Hittoako jollain muovisella "puskurilla" tekee :twisted:
ei sieltä mitään junia t...
hapa11
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Huhti 2005 21:39
Paikkakunta: hevinkää

Viesti Kirjoittaja hapa11 »

kertokaan viisaammat millä paineilla ja minkä kokoisella suuttimella pitää maalaa ruiskulla. ruiskuksiu hommattiin joku halpis yläpuolisella säiliöllä.

paljon maalia menee ja paljon suunnillee tulee maksaa maalit?

eli ollaa vasta harjoittelemassa eli mahdollisimman halvat maalit hommataan.

ja sitten vielä kompurasta meillä on sellanen suht pieni kompura mikä hurisee vähän väli, pitääkö maalaa sillon ku se ei hurise vai onko ihan sama?
Vw Passat 1.8T
Ford Fiesta mk2
hapa11
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Huhti 2005 21:39
Paikkakunta: hevinkää

Viesti Kirjoittaja hapa11 »

Eiks kukaan oo täällä maalannu? vois kertoo mitä kaikkee tarvii hommata...

Kompurassa on ittessään paineensäädin riittääkö se?

Varmaan vedenerotin pitää olla?

Ja vielä tohon että voiko maalata vaikka kompura huutaiskin vieressä?

Ja muutenkin vois antaa käytännön vinkkejä... ois tarkotus sierra maalaa kohta puolin.
Vw Passat 1.8T
Ford Fiesta mk2
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

hapa11 kirjoitti:Eiks kukaan oo täällä maalannu? vois kertoo mitä kaikkee tarvii hommata...
Maalia :? ?? .. :lol:
Joo.. Yritän asiallisesti, oon pienes...

Mites on pohjatyöt hoidettu??? Oaatko aatellut käyttää hiontaväriä??

Eli kompuran omalla paineensäätimellä pärjää kyllä, kunhan perehtyy sen toimintaan... Tarkoitan sitä, että halpojen kompuroiden paineensäätimet usein päästää paineen nousemaan kun ei vähään aikaan maalaa ja pudottaa paineen säädettyyn vasta kun on vähän päästänyt tavaraa pihalle, en tie osasinko selittää??.. Sopiva paine on 2,5-3bar, riippuen maalin paksuudesta (kannattaa vetää aika "vedellä").. On aika vaikeaa antaa täydellisiä neuvoja liittyen ruiskun säätöihin, eli kannattaa suosiolla kokeilla tallinseinään tms. ja kokeilemalla hakea sopivat säädöt... Veden erotin on plussaa, mut ei välttämätön, kunhan on tyhjentäny kompurasta itsestään vedet lähiaikoina... Maalit maksaa n.20--->€/litra. Siihen lisäksi kovettaja (mikäli2komponentti) ja ohenne. Yleisimmissä 2komponentti väreissä kovettajaa menee 1/2, eli litrasta väriä tulee käytännössä 2l+ohenne... "Sopiva" ohennus on n.20%, riippuen vähän maalista ja omasta tottumuksesta... Useimmat maalimyyjät neuvovat myös mielellään, eli pitää muistaa kaupassa käydessä, että ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä :mrgreen: ...

Itse maalauksesta sen verran, että kannaattaa vetää ensin kevyt harso kauttaaltaan ja vasta sitten alkaa vetään varsinaisia kerroksia... Maalausjärjestykseksi suosittelen; ensin "pahat" paikat (ovenkarmit yms.) ja sitten vasta tasopinnat... Hyvä valaistus on syytä olla!!

Maalia menee sierran maalaukseen 1,5-2litraa, riippuen kuinka monta kertaa menee sudeks... Eli pinta väriin, kovettajaan ja ohenteeseen menee karkeasti arvioiden 50-100€ ja pohjiin tarpeen mukaan happoväriä tms. pohjamaalia ja hiontaväriä h.100-200€... Noi on siis tosiaan karkeita arvioita, kun en tiedä missä kunnossa maalattava kohde on :wink: ...
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
hapa11
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Huhti 2005 21:39
Paikkakunta: hevinkää

Viesti Kirjoittaja hapa11 »

Ok kiitoksia eiköhän noilla johkin päästä...

Tosiaan tohon ollaan vast harjottelemassa eli pinnasta ei tartte mikään näyttely kelponen tulla.

Eli tarkotus ois päästä mahdollisimman halvalla koska on kyse talviautosta.. johkin se on kumminkin harjoteltava.
Vw Passat 1.8T
Ford Fiesta mk2
Vastaa Viestiin