Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

Eli onko muille sattunut vastaavaa tai onko tietoa mikä aiheutti? 2. sylinterin yläreuna laajeni soikeaksi ilmeisesti kovan paineiskun seurauksena? Kilometrit 122 000 km. Merkkiliike epäili nestettä päässeen männän päälle ja mutta ei pystynyt sanomaan miten päässyt? Vaimon 2012 Volvo V40 hatcbackissä on sama Fordin 1.6 ecoboost-bensakone ja sieltä kertoivat, että dieselautoissa pakokaasun kierrätysventtiilin (egr) jäähdytyskanavan rikkoutuessa? neste pääsee pakokaasujen mukana suoraan sylinteriin ja tuhoaa sen.

Toinen skenaario: Voiko ahtoilman jäähdytin (intrcooler) kerryttää vettä imusarjaan ja sitä kautta päästä?

Auto oli pihassa 18.8.2020 koko päivän (ulkona +20) ja kävin iltapäivällä kaupassa 3 km ja takaisin 3 km jolloin viimeiset 200 metriä voima hävisi moottorista, mutta edelleenkään ei mitään sivuääniä eikä varoitusvaloja. Lämpömittari normaalissa puolivälissä.

Flekti ei sammunut ollenkaan virrat katkaistessa (pyöri noin 3 min) ja katsoin moottoritilaan; paisuntasäiliö tyhjä, ei vuotoja moottorista ulos kun katsoin auton alle. Öljykorki auki ja kermakahvin väristä korkin alapinta - nesteet sekaisin öljyn kanssa - hinaus korjaamolle. Ei ole hävittänyt jäähdytinnestettä eikä öljynkulutus ole ollut normaalista poikkeavaa - ei siis ole tarvinnut lisätä öljyä 10 000 km öljynvaihdon välissä. Kerta viikossa tarkastettu nesteet.

Seurauksena uusi moottori (7000 e) tai takuukunnostettu vaihtomoottori (3400 e) kuten minä valitsin ja lisäksi purkaminen, dignosointi, asennustyöt,alv ja rahti noin 2500? e, eli yhteensä 6000-7000 e tulee maksamaan.

Mitään varoitusvaloja ei ole näyttänyt eikä kuulemma ehtisikään jos nestettä pääsee egr:n kautta sylinteriin. Kaikki takaisinkutsut on tarkastettu. 100 000 km kohdilla oli huollossa merkkiliikkeessä. (kytkimen säröily-ei ollut ja jäähdytysnesteen vähäisyydestä varoittava anturi asennettu) Öljyt vaihdettu 10 000 välein syksyisin ja vuodessa ollut ajoa 10 000 km.

Takuuaika päättynyt ja siksi maahantuojaa ( Ford) ei kiinnosta, myyjäliike vetoaa siihen että olen tehnyt öljyhuollot itse eikä korjaamon leimoja ole, vakuutus ei korvaa koska ei onnettomuutta. Kuluttariitalautakunta voi antaa suosituksen joka ei ole juridisesti kuitenkaan velvoittava ja käsittely kestää vuoden.
Taisi taas erite osua tuulettimeen kunnolla.
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Kyllähän egr:n venttiilin rikkoutessa nesteet ja öljyt menee sekaisin: https://autoexpert.com.au/questions-ans ... olant-loss

Mutta eihän sen konetta pitäisi tuhota? kyllähän tuossa jotain muuta on täytynyt tapahtua. On ajettu kansivikaisilla autoilla pitkäänkin, joissa nesteet ja öljyt sekaisin, ainoa mitä tapahtuu on, että öljy tukkii paikkoja. On kokemusta. Tuossa autoexpert sivullakin on näin: Also bear in mind that a leaking EGR installation is good news - comparatively. Näinhän sen pitäisi olla, kun vertaa turbon, haljenneen kannen yms. remonttiin.
yritäedes
Viestit: 2165
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Samuli1972 kirjoitti: 09 Loka 2020 13:27

Auto oli pihassa 18.8.2020 koko päivän (ulkona +20) ja kävin iltapäivällä kaupassa 3 km ja takaisin 3 km jolloin viimeiset 200 metriä voima hävisi moottorista, mutta edelleenkään ei mitään sivuääniä eikä varoitusvaloja. Lämpömittari normaalissa puolivälissä.

Flekti ei sammunut ollenkaan virrat katkaistessa (pyöri noin 3 min) ja katsoin moottoritilaan; paisuntasäiliö tyhjä, ei vuotoja moottorista ulos kun katsoin auton alle. Öljykorki auki ja kermakahvin väristä korkin alapinta - nesteet sekaisin öljyn kanssa - hinaus korjaamolle. Ei ole hävittänyt jäähdytinnestettä eikä öljynkulutus ole ollut normaalista poikkeavaa - ei siis ole tarvinnut lisätä öljyä 10 000 km öljynvaihdon välissä. Kerta viikossa tarkastettu nesteet.
Ihmetyttää tuo, että mitään varoitusvaloa ei syttynyt tai tehoja leikattu pois aikaisemmin, jos kone oli lyhyen ajon jälkeen niin kuuma, että flekti käy 3 minuuttia.
Samuli1972 kirjoitti: 09 Loka 2020 13:27 Toinen skenaario: Voiko ahtoilman jäähdytin (intrcooler) kerryttää vettä imusarjaan ja sitä kautta päästä?
Tuo tuntuu kyllä vaikealta uskoa. Bensakoneesta ja kesäajasta kuitenkin kysymys.

Jos tuollainen hydrolukko siellä oli käynyt, niin oliko kone jossain vaiheessa jysähtämällä pysähtynyt?
Kannentiivistekö oli ehjä?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Tuota ja ihmettelin, miten noin lyhyellä ajolla kuumenee noin paljon. Luin jostain, että jäähdytysjärjestelmässä on letku joka ohittaa syylärin, että moottori lämpenee nopeammin? Ja vastaavia ylikuumenemisia on muitakin, ja kannentiiviste on mennyt. Jotkut on modifoinut moottorin vaihdon jälkeen systeemiä poistamalla tuon letkun.
Ja modifoimattomasta moottorista on mitattu aika kovia lämpöjä. Nuohan on muutenkin suunniteltu toimimaan kuumina.
Mutta miksi lämpömittari näyttää normaalia? Ei ole ensimmäinen eikä varmaan viimeinenkään
vaikka nesteet katoaa, niin lämpömittari näyttää silti normaalia. Missähän anturi mahtaa sijaita?
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Epäilen, että tuossa ei ole egr:n nestejäähdystä kuten dieselissä. Mutta vauriolla on jotakin tekemistä jäähdytyksen kanssa kun kerran auto kävi kuumana. Kannentiiviste pettänyt tai kansi halki jostakin? Tai voiko viallinen turbo ehkä vuotaa vettä kanaviin.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja foop »

Pienen googlettelun jälkeen löysin kyseisestä moottorista artikkelin:
http://www.wheels.ca/top-ten/seven-engi ... he-plague/
Ford 1.6-L EcoBoost Four Cylinder

The engine can disastrously overheat because a lack of coolant causes the cylinder head to crack or warp. Pressurized oil leaks can result in engine compartment fires ... Some owners have reported coolant leaking into the cylinders, never a good omen.
Eli tuon mukaan näin: Moottori kadottaa jäähdytinnesteet ➡️ ylikuumenee ➡️ kansi halkee tai vääntyy ➡️ nesteet löytyvät seuraavaksi sylinteristä ja kaput 🧨 Tämä tieto löytyy 5 minuutin googlettamisella. Minusta on ihmetys ettei merkkiliike tietäisi miten jäähdytinneste voisi löytää tiensä sylinteriin? Tyyppivika vieläpä.

Se että öljyt on vaihdettu itse tuskin vaikuttaa vikantumiseen yhtään, vaan se on yritys päästä kalliista vastuusta. Kysymys on että onko vika ollut jo autossa kun se on myyjäliikkeeltä ostettu? Ja milloin se on ostettu, eli miten pitkään OP on tämän Foorttin omistanut? Onko omistanut uudesta saakka?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Tuon mukaan järjestys on, että ylikuumenee ensin sitten menee kansi:

https://www.cashcarsbuyer.com/ford-ecob ... -problems/

https://www.apu.fi/artikkelit/ford-ecob ... o-ongelmat
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

Kiitos linkistä. 4 vuotta olen omistanut ja sitä ennen ollut 1. omistajalla Ford-huoltoliisingsopimus ja huollettu merkkiliikkeessä. Mitään vikoja ei ole ollut aiemmin. Oli ajettu 80 000 km kun ostin ja nyt kun laukes 122 000 km. 100 000 km huolto merkkiliikkeessä. Joka syksy vaihdettu öljyt ja alkuperäinen suodatin, suositus on 5W-30 ja sekin on muuttunut ja on nyt 5W-20. Volvo V40 2012 on sama Fordin kone ja kysyin onko heillä muuttunut öljysuositus, niin on nyt 0W-30 kun oli 5W-30. Vuodessa ajoa 10 000 km.
Olen käyttänyt kerran 0W-30 kun suositus 5W-30 ja kerran 5W-40. Kysyin silloinkin voiko käyttää merkkiliikkeestä ja sanoivat että voi.
Ja ei pitänyt mitään poikkeavaa ääntä tms sirinää,kilkatusta eikä muutakaan, vääntö hävisi noin 200 m ennen kotipihaa ja flekti jäi päälle virrat sammutettua. Ei ole vienyt jäähdytinnestettä eikä öljyä. Eikä mitkään varoitusvalot ole syttyneet oli sitten nesteen vähäisyydestä varoittava anturi asennettukin mutta ei ole varoittanut koskaan. Ellei valmista/maahantuoja (Ford) tule vastaan edes osaan kustannuksissa niin kuin ei näytä kiinnostavan 3v takuun jälkeen eikä myyjäliikettäkään senkään vertaa, niin vedän asian käräjille vahingonkorvausriita-asiana.
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Mutta tuota ihmettelen yhä miksi lämpömittari näyttää normaalia?
Tapauksiahan on ollut paljon, että moottorin lämpö näyttää normaalia. Ja kansi kuitenkin mennyt ylikuumenemisen takia.
Tuossa oli, että ongelma olisi moottorin jäähdytysjärjestelmän ohjelmoinnissa. Tiedä sitten.
Ja taas jälleen kerran asiaan on puututtu vain USA:ssa, kuten myös Mondeon katkeileviin ohjaustehostimen pultteihinkin.
Suomessa ei muka vastaavia ongelmia. Eikä ilmeisesti tuotakaan: https://www.caranddriver.com/news/a3283 ... nt-recall/
yritäedes
Viestit: 2165
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Merkkiliikkeen mukaan vaatii uuden moottorin, hinta noin 7500 e töineen. Hakusessa kunnostettu/purkuauton moottori joka sekin kustantaa vähintään 4-5000? e eikä tahdo löytyä mistään romiksilta edes Ruotsista. Mitään syytä ei merkkiliike kertonut kuin että mäntä vetänyt sylinteriputken alas ja se on soikea. Kannentiiviste ehjä ja niin pitikin, koska ei ole ylikuumentunut koskaan. Takuu ohi, maahantuoja ei vastaa enää mitenkään kustannuksiin. Ollut 1. omistajalla ekat 80 000 km ja silloin Ford-huoltosopimus 5 vuotta.
Onko männänrengas katkennut ja siksi leikannut kiinni ja vetänyt sylinteriputken alas vai mikä?


Lainaus Samulin viestistä toisessa ketjussa. Mitähän tuossa loppujen lopuksi on tapahtunut?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

Joo selvitin että ei ole sylinterinputkia, on pinnoitettu sylinteri. Ei voi edes hoonata eikä muutenkaan korjata, vaatii uuden lohkon varaosana. Sylinteri oli mennyt soikeaksi ja painanut jäähdytyskanavan luttuun sulinterien välissä ja pinnoitus haljennut 5-10 mm matkalta sylinterin yläreunasta. Kukaan ei tunnu tietävän että mikä aiheuttanut? Kannentiiviste oli ehjä, ja jakohihnan läheisyydessä? on jäähdytysnestekanava lähellä öljykanavaa joka on joissakin murtunut mutta ei ollut sekään, ja onko mitään egr-venttiiliäkään koko moottorissa??
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

Odottelen merkkikorjaamon raporttia vauriosta, nyt Tammer-Dieselin kautta saatu takuukunnostettu vaihtokone kiinni mutta tekee jatkuvasti moottorihäiriö-valoa eikä voi luovuttaa kunnes saavat selvitettyä, häiriö liittyy kuulemma nokka-akselien asentoon? mutta ajoitus on kunnossa....

Voisiko pelkkä ylikuumeneminen olla syy? Auto tosiaan oli pihassa koko päivän ja iltapäivällä kävin 3 km päässä kaupassa ja olin siellä 30 min ja 3 km takaisin kotiin jossa flekti jäi päälle ja kiinnitti huomioni.
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Kansi kiero tai halki?
Litran ecoboost koneista hajosi jäähdyttäjän letku, 1.6L ylikuumenee.

https://www.bbc.com/news/uk-england-45628325
https://www.bbc.com/news/world-africa-38641489
https://www.pistonheads.com/gassing/top ... &t=1775154
https://www.whatcar.com/news/ford-ecobo ... now/n17972
Tuokin jäähdytysnesteen vähäisyydestä varoittava anturin asennus on melko turha fixaus.
Ongelmahan ei ole siinä, että tulisi nesteet pihalle, vaan ylikuumeneminen. Mikä johtaa sisäiseen vuotoon.
Mk1 Focucsessa kun alkaa lämmöt nousemaan esim. kun tulee nesteet pihalle niin alkaa pätkimään polttoaineen syöttöä vuorotellen eri sylintereistä.
Eli pääsee kolmella pytyllä linkuttamaan, ja jos lämmöt lopulta nousee liikaa, virrat katkeaa.
Viimeksi muokannut Toxox, 12 Loka 2020 17:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

empä vaan osaa liittää kuvia sylinteristä tähän viestiin, kuvat on ladattu kuvakkeeksi työpöydälle eivätkä suostu siirtymään hiirellä niitä vetäen tän viesti päälle.... kun on täydellinen atk-käsi niin ei voi mitään...mahtavat on systeemit kun vaan osais käyttää
Toxox
Viestit: 549
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

joo ei vaan riitä atk-osaaminen (eikä mielenkiinto opiskella viikkokausia kansalaisopistossa kuvankäsittelyä) muuhun kuin hiirellä siniseksi klikkaamalla leikkaa-liitä-periaatteella suoraan työpöydältä hiirellä vetämällä ja jos se ei käy niin ei sit mitään, kiitos ohjeista kuitenkin.
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

Koitan saada fordia ensisijaisesti osakorvaamaan tekeleensä ennenaikaisesta särkymisestä aiheutuvia kustannuksia kuluttajansuojalain perusteella vaikka takuu onkin jo päättynyt ja myyjäliike vetoaa siihen että olen tehnyt öljyhuollot itse. Ecoboost 1.6 on ollut hyvä kone mutta jos hajoaa aivan yllättäen 120 000 km jälkeen vaikka huollettu 10 000 km välein kerran/v niin eipä voi kehua.

Seuraava auto vähintään 5 litran valurautalohkolla varustettu vähintään 20 vuotta vanha jenkki-pick up/van jonka motti kestää sen miljoona-km ja vääntö riittää tyhjäkäynnilläkin ja vailla minkäänlaisia rikkoontuvia saastehärpäkkeitä.
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Samuli1972 kirjoitti: 12 Loka 2020 17:03 Odottelen merkkikorjaamon raporttia vauriosta, nyt Tammer-Dieselin kautta saatu takuukunnostettu vaihtokone kiinni mutta tekee jatkuvasti moottorihäiriö-valoa eikä voi luovuttaa kunnes saavat selvitettyä, häiriö liittyy kuulemma nokka-akselien asentoon? mutta ajoitus on kunnossa....

Voisiko pelkkä ylikuumeneminen olla syy? Auto tosiaan oli pihassa koko päivän ja iltapäivällä kävin 3 km päässä kaupassa ja olin siellä 30 min ja 3 km takaisin kotiin jossa flekti jäi päälle ja kiinnitti huomioni.

Olisiko voinut nakuttaa rikki... (Suutinvika)? Siitä pitäisi kyllä jäädä tieto.
Kerroit vaihtaneesi öljyt itse, mitä öljyjä olet tarkalleen ottaen käyttänyt?
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja focst »

Samuli1972 kirjoitti: 12 Loka 2020 17:03 Odottelen merkkikorjaamon raporttia vauriosta, nyt Tammer-Dieselin kautta saatu takuukunnostettu vaihtokone kiinni mutta tekee jatkuvasti moottorihäiriö-valoa eikä voi luovuttaa kunnes saavat selvitettyä, häiriö liittyy kuulemma nokka-akselien asentoon? mutta ajoitus on kunnossa....

Voisiko pelkkä ylikuumeneminen olla syy? Auto tosiaan oli pihassa koko päivän ja iltapäivällä kävin 3 km päässä kaupassa ja olin siellä 30 min ja 3 km takaisin kotiin jossa flekti jäi päälle ja kiinnitti huomioni.
Ton ajoitus koodin saa pois kun opettaa testerillä asennot uusiksi oli sama homma kun asensin vaihtokoneen yhteen mondeoon. Noin 30min homma marmorilla en tiedä onnistuuko yleistesterillä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
kmtt
Viestit: 118
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Samuli1972 kirjoitti: 12 Loka 2020 17:03 ..Tammer-Dieselin kautta saatu takuukunnostettu vaihtokone kiinni mutta tekee jatkuvasti moottorihäiriö-valoa eikä voi luovuttaa kunnes saavat selvitettyä, häiriö liittyy kuulemma nokka-akselien asentoon? mutta ajoitus on kunnossa....
Mitähän se tarkemmin ottaen herjaa nokka-akselien asennosta, onko tietoa?
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
kmtt
Viestit: 118
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Toxox kirjoitti: 12 Loka 2020 17:07 Tuokin jäähdytysnesteen vähäisyydestä varoittava anturin asennus on melko turha fixaus.
Ongelmahan ei ole siinä, että tulisi nesteet pihalle, vaan ylikuumeneminen. Mikä johtaa sisäiseen vuotoon.
Miten sen on turha asennus? Eikö nesteen vähyydellä ja ylikuumenemisella ole mitään yhteyttä?

Meillä hukkasi 1.6 ecoboost varmaan 1,5 vuotta nesteitään johonkin, eikä vuotoa löytynyt sitten mistään. Nestettä alkoi mennä sellainen puoli litraa viikossa, ja kyllä tuo takaisinkutsuna asennettu anturi vaan asiansa ajoi siinä tilanteessa. Kansi täytyi sitten muista syistä ottaa irti, mutta ei kannentiivisteessäkään mitään vuotopaikkaa näkynyt. Mutta uuden kannentiivisteen ja ahtimen asennuksen jälkeen ajettu n. 15 tkm, eikä tippaakaan ole sen jälkeen nestettä syönyt. Ei paljon muita vaihtoehtoja ollut, kun että neste hävisi joko kannentiivisteen tai turbon kautta johonkin. Mutta nesteen vähyydestä varoittanut anturi auttoi ainakin siihen, ettei tullut ihan vajailla nesteillä ajeltua ja sitä kautta turhaan ylikuumentanut konetta.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja focst »

kmtt kirjoitti: 12 Loka 2020 21:21
Samuli1972 kirjoitti: 12 Loka 2020 17:03 ..Tammer-Dieselin kautta saatu takuukunnostettu vaihtokone kiinni mutta tekee jatkuvasti moottorihäiriö-valoa eikä voi luovuttaa kunnes saavat selvitettyä, häiriö liittyy kuulemma nokka-akselien asentoon? mutta ajoitus on kunnossa....
Mitähän se tarkemmin ottaen herjaa nokka-akselien asennosta, onko tietoa?
Se on oppinut vanhasta koneesta kampiakselin ja nokkien asennot ja herjaa nyt kun ne ei ole samat uudella koneella. Herjaa ajoitusta vaikka se on kohdallaan eli opitut arvot täytyy nollata että hyväksyy uuden koneen asennot.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Samuli1972
Viestit: 11
Liittynyt: 31 Elo 2020 19:00

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja Samuli1972 »

ostaessani 7/2016 syksyllä oli 83 699 km ja mobil new life 0w-40, 2017 syksy 92 000km ja castrol edge 0W-30, 2018 syksy 100 000 km Ford merkkiliikkeessä ja 2019 syksy 112 000 km 5W-40 castrol magnatec.
duckworth
Viestit: 3709
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Samuli1972 kirjoitti: 12 Loka 2020 22:15 ostaessani 7/2016 syksyllä oli 83 699 km ja mobil new life 0w-40, 2017 syksy 92 000km ja castrol edge 0W-30, 2018 syksy 100 000 km Ford merkkiliikkeessä ja 2019 syksy 112 000 km 5W-40 castrol magnatec.
Tota jälkimmäistä mulla on Omegan 2.2 litrasessa Ecotecissä :D , mutta käsittääkseni magnatec 5w40 on hiukan paksuhkoa tyyliin mihinkään alle 300tkm ajettuun 2000-luvun Fordin 4-syl. bensakoneeseen :shock: Siis Zetec-E ja siitä eteenpäin. Korjatkaa jos oon väärässä...?

EDIT: PSA-puolella ainakin on sellainen huomio tullut että jos käytetään paksumpia öljyjä, ei saisi enää siirtyä takaisin huuhteleviin (kuten esim. 0w30) öljyihin, koska irrottaa likaa joka sitten kulkeutuu ikävästi laakereille.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
kmtt
Viestit: 118
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: Mondeo 2012 ecoboost 1.6 moottorivaurio

Viesti Kirjoittaja kmtt »

focst kirjoitti: 12 Loka 2020 21:50 Se on oppinut vanhasta koneesta kampiakselin ja nokkien asennot ja herjaa nyt kun ne ei ole samat uudella koneella. Herjaa ajoitusta vaikka se on kohdallaan eli opitut arvot täytyy nollata että hyväksyy uuden koneen asennot.
Hmm, jaha. Nyt alkoikin tämä ecoboostin VVT kiinnostamaan. Milläs opituilla ja muuttuvilla parametreilla niitä säätöpyöriä ajetaan identtisissä moottoreissa eri asentoon ja montako eri mahdollista "opittua" asentoa niillä eri moottoreilla on?

Jos mulla on koko koneen yläkerta pöydällä yksiin osiin purettuna, ja sen jälkeen takaisin asennettuna, niin mistä moottorinohjain tietää, että nyt onkin se "vanha" kone uudelleen kasattuna, eikä sen takia sitten tarvi herjailla, tai vaatia asentojen nollauksia. Mutta jos olisikin "uusi/toinen" kone, niin sitten se päättääkin, että nythän tälle täytyykin vähän vikavaloja sytytellä ja asentoja nollailla?

Ajoitukset kun on kohdillaan, niin kampiakseli, nokka-akselit ja VVT-pyörät on kuitenkin molemmissa koneissa tasan samoissa asennoissa. Ja säätöpyörien asentoa ymmärtääkseni säädellään ihan muilla parametreilla, kuin "opituilla" arvoilla, eli enemmänkin kierroslukuun, lämpötilaan ja koneen kuormitukseen liittyvillä, mutta näille nyt kai ihan etukäteen eculle ohjelmoidut kartat, että montako astetta missäkin tilanteessa ajoitusta muutetaan ja mihin suuntaan. Saatan toki olla väärässä, kun en Fordin venttiilien ajoituksen ohjausta sen syvällisemmin tunne.
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
Vastaa Viestiin